
     

LETTER • OPEN ACCESS

Cross-national comparison of the presence of
climate scepticism in the print media in six
countries, 2007–10
To cite this article: James Painter and Teresa Ashe 2012 Environ. Res. Lett. 7 044005

 

View the article online for updates and enhancements.

You may also like
Effect of Consumer Skepticism on
Consumer Intention in Purchasing Green
Product
Rinaldi Bursan, Driya Wiryawan,
Habibbullah Jimad et al.

-

Scepticism for beginners-

Organized scepticism-

This content was downloaded from IP address 18.117.145.190 on 26/05/2024 at 06:54

https://doi.org/10.1088/1748-9326/7/4/044005
https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1755-1315/1027/1/012037
https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1755-1315/1027/1/012037
https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1755-1315/1027/1/012037
https://iopscience.iop.org/article/10.1088/2058-7058/26/01/39
https://iopscience.iop.org/article/10.1088/0031-9112/27/3/015
https://pagead2.googlesyndication.com/pcs/click?xai=AKAOjsvGj8Y3F5VrI8CCbX51UOC-RjY-e4WnsudRyH8yRnlBy8tLugIMpkq8zg6Xvn9uWPYnQL_enAihb8AHKfaw2TGTMwPk43dUeCpZR1f_RFmYB29WNOzToS9zY-0OLyOIYv0ZkkVx73-5mfgfBxefeehNfYu2u608ck9RNZIVPyy7paxYKva8PTsCueVeKU0m2-mRS7UmeBiPm8JWnpCmVMcoR4c8dhHhxCT_aAq7UBWLyDkImcBb1ch1MtYtzLxMB-qp5_vAZbmQGVci4xxogTdEkPbNnYDY0EpbSX2fc7YQywu7eso-WRb_6_zvby5Xm_62sr0xty23fI0Yx18M1LSot7v0OvKu&sig=Cg0ArKJSzEvSLOeQI5wG&fbs_aeid=%5Bgw_fbsaeid%5D&adurl=https://www.owlstonemedical.com/about/events/breath-biopsy-conference-2024/%3Futm_source%3Diop%26utm_medium%3Dad-lg%26utm_campaign%3Dbbcon-bbcon24-reg%26utm_term%3Diop-journal


IOP PUBLISHING ENVIRONMENTAL RESEARCH LETTERS

Environ. Res. Lett. 7 (2012) 044005 (8pp) doi:10.1088/1748-9326/7/4/044005

Cross-national comparison of the
presence of climate scepticism in the print
media in six countries, 2007–10

James Painter1 and Teresa Ashe2

1 Reuters Institute for the Study of Journalism, Department of Politics and International Relations,
University of Oxford, 13 Norham Gardens, Oxford OX2 6PS, UK
2 Department of Politics and Sociology, Birkbeck College, University of London, UK

E-mail: james.painter@politics.ox.ac.uk

Received 14 June 2012
Accepted for publication 7 September 2012
Published 4 October 2012
Online at stacks.iop.org/ERL/7/044005

Abstract
Previous academic research on climate scepticism has tended to focus more on the way it has
been organized, its tactics and its impact on policy outputs than on its prevalence in the media.
Most of the literature has centred on the USA, where scepticism first appeared in an organized
and politically effective form. This letter contrasts the way climate scepticism in its different
forms is manifested in the print media in the USA and five other countries (Brazil, China,
France, India and the UK), in order to gain insight into how far the US experience of
scepticism is replicated in other countries. It finds that news coverage of scepticism is mostly
limited to the USA and the UK; that there is a strong correspondence between the political
leaning of a newspaper and its willingness to quote or use uncontested sceptical voices in
opinion pieces; and that the type of sceptics who question whether global temperatures are
warming are almost exclusively found in the US and UK newspapers. Sceptics who challenge
the need for robust action to combat climate change also have a much stronger presence in the
media of the same two countries.

Keywords: global climate change, international media, climate scepticism, USA, right-wing
politics

1. Literature review

‘Climate scepticism’ and ‘climate denial’ are readily used
concepts, referring to a discourse that has become important
in public debate since climate change was first put firmly
on the policy agenda in 1988. This discourse challenges the
views of mainstream climate scientists and environmental
policy advocates, contending that parts, or all, of the scientific
treatment and political interpretation of climate change are
unreliable. It persists today, espoused on sceptical websites
(McIntyre 2012, Watts 2012) and in books (Montford

Content from this work may be used under the terms
of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-

ShareAlike 3.0 licence. Any further distribution of this work must maintain
attribution to the author(s) and the title of the work, journal citation and DOI.

2010, Booker 2008, Lawson 2009), which contribute to
a heterodox interpretation of climate change science by
questioning whether its findings are genuinely problematic
and whether policies to combat anthropogenic global warming
are necessary. Despite a high degree of consensus amongst
publishing climate researchers that global warming is
occurring, and that it is anthropogenic (Anderegg et al 2010),
this discourse, promoted largely by non-scientists, has had a
significant impact on public perceptions of the issue, fostering
the impression that elite opinion is divided as to the nature
and extent of the threat3. For this reason it has become an
increasingly important topic of study.

3 See for example the results of opinion polls conducted in the USA at http:/
/environment.yale.edu/climate/.

11748-9326/12/044005+08$33.00 c© 2012 IOP Publishing Ltd Printed in the UK

http://dx.doi.org/10.1088/1748-9326/7/4/044005
mailto:james.painter@politics.ox.ac.uk
http://stacks.iop.org/ERL/7/044005
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
http://environment.yale.edu/climate/
http://environment.yale.edu/climate/
http://environment.yale.edu/climate/
http://environment.yale.edu/climate/
http://environment.yale.edu/climate/
http://environment.yale.edu/climate/
http://environment.yale.edu/climate/
http://environment.yale.edu/climate/
http://environment.yale.edu/climate/
http://environment.yale.edu/climate/
http://environment.yale.edu/climate/
http://environment.yale.edu/climate/
http://environment.yale.edu/climate/
http://environment.yale.edu/climate/
http://environment.yale.edu/climate/
http://environment.yale.edu/climate/
http://environment.yale.edu/climate/
http://environment.yale.edu/climate/
http://environment.yale.edu/climate/
http://environment.yale.edu/climate/
http://environment.yale.edu/climate/
http://environment.yale.edu/climate/
http://environment.yale.edu/climate/
http://environment.yale.edu/climate/
http://environment.yale.edu/climate/
http://environment.yale.edu/climate/
http://environment.yale.edu/climate/
http://environment.yale.edu/climate/
http://environment.yale.edu/climate/
http://environment.yale.edu/climate/
http://environment.yale.edu/climate/
http://environment.yale.edu/climate/
http://environment.yale.edu/climate/
http://environment.yale.edu/climate/
http://environment.yale.edu/climate/
http://environment.yale.edu/climate/


Environ. Res. Lett. 7 (2012) 044005 J Painter and T Ashe

As it emerged, climate scepticism was particularly to be
found in the media, which in the 1990s began to register
the contributions of businesses, think tanks and sceptical
scientists as distinct voices within the US climate change
policy debates. The term ‘climate scepticism’ emerged in
around 19954, the year journalist Ross Gelbspan authored
perhaps the first book focusing directly on what would
retrospectively be understood as climate scepticism (Gelbspan
1995). Academics took note of the discourse when they began
to analyse media representations of climate change knowledge
and its effect on public perceptions and policy-making
(Lichter and Lichter 1992, Dunlap 1998, Mazur and Lee 1993,
McComas and Shanahan 1999, Miller et al 1990, Trumbo
1995, 1996), but in the 1990s, they did not yet focus on it
as a coherent and defined phenomenon.

This changed in the 2000s, when McCright and Dunlap
played an important role in deepening the concept of climate
scepticism. Examining what they termed a ‘conservative
countermovement’ to undermine climate change policy, they
explored its organization within right-wing think tanks,
looking first at its claims-making activities (McCright and
Dunlap 2000), and then its organization and tactics. They
highlighted the way such groups draw on scientific ‘experts’
linked to fossil fuel industries and concluded that ‘our
nation’s failure to enact a significant climate policy is heavily
influenced by the success of the conservative movement in
challenging the legitimacy of global warming as a social
problem’ (McCright and Dunlap 2003, p 367). McCright
and Dunlap went beyond the study of media representations
of climate change knowledge to give a coherent picture
of the movement behind climate scepticism in the US.
Since these papers, academic interest has grown, with
publications ranging from reflections on engagement with
sceptics (Hoofnagle 2009, Nature 2010, 2011, Schneider
2009, Bowen 2008) to analysis of scepticism’s psychological
appeal (Norgaard 2006a, 2006b).

Media analysis of climate change reporting was always of
interest to academics but from the mid-2000s, it became one
of the key areas of research interest, highlighting a tendency
to give undue weight to voices questioning the science of
climate change (Boykoff and Boykoff 2004, Boykoff 2007).
Further research has continued to focus on the presence of
sceptics in US print (Nisbet 2011, Antilla 2005) and broadcast
(Feldman et al 2011) media, the latter concluding that, of the
three main cable channels (CNN, MSNBC and Fox News),
Fox was the most likely to be dismissive of climate change
science. Yet there have been relatively few studies focusing
on the media presence of sceptics outside the US, with the
remaining research conducted largely into other Anglophone
nations (Chubb and Nash 2010, Mazur 2009, Gavin and
Marshall 2011). Dispensa and Brulle (2003) offer one of the
relatively few studies that include a non-Anglophone nation
in its analysis (contrasting media coverage of climate change
in the US, New Zealand and Finland).

Another key area of interest has continued examining
the organizational links between climate scepticism and

4 A Nexis search for ‘climate + sceptic’, ‘climate + skeptic’ or
‘climate + denial’ begins to show relevant results from around this time.

conservative think tanks/business communities (Oreskes and
Conway 2010, Jaques et al 2008). Placing climate scepticism
within the historical context of an anti-environmental, or even
anti-scientific, turn in the politics of the American right (Buell
2003, Jacques 2006, Mooney 2006, Ashe 2011, Washington
and Cook 2011, chapter 4) has helped explain its historical
roots, but has also resulted in a tendency to view it as a
discourse with conservative affinities, a hypothesis that has
not been tested outside the US context.

This US focus is understandable given the emergence
and successes of climate scepticism in US domestic
politics, but it raises several questions, given that similar
rhetoric and counter-environmental claims are discernible
and strengthening in other national discourses, particularly
in parts of Eastern Europe, the UK, Australia and Canada.
We therefore ask, firstly, whether other countries have
experienced the same prevalence of climate sceptical
discourse as the US; secondly, whether the experiences
of other countries bear out the American tendency to
view climate scepticism as a predominately right-wing
phenomenon; and thirdly, whether other nations have
developed similarly functioning networks of climate sceptics
who question the scientific underpinning of climate policy
proposals. We offer an analysis of print media in six
different nations, thus building on the understanding of
climate scepticism found in the American-focused literature
and assessing how far the US pattern is repeated abroad.

We address the first point by examining media reporting
of climate change during a three-month period which includes
what the media called ‘Climategate’ in November 2009, when
scientists at the University of East Anglia were accused
of manipulating scientific data and keeping critics out of
academic publications. ‘Climategate’ received considerable
attention in the USA, with many US based sceptics taking
advantage of the situation to press their case in the public
sphere, but ‘Climategate’ involved an English research
institution and had implications for the global scientific
community because of its links to the Intergovernmental
Panel on Climate Change (IPCC). If other countries were
experiencing a similar prevalence of climate scepticism
to the US, this event would have been likely to prompt
media reporting internationally. We therefore examine media
reporting of climate change at this time (Nov 2009–Feb 2010)
and in a separate period (Feb–Apr 2007), which focuses on
the publication of the IPCC’s Fourth Assessment Report. This
should offer insights into the extent to which the print media in
countries outside the USA and the UK responded to a climate
sceptical story with potential global relevance in contrast to
a period when the focus of the international narrative was
mainly about orthodox climate change science and policy.

On the second point, we address how far the
overlap between right-wing thinking and anti-environmental
sentiment holds good outside the US, by considering to
what extent and in what ways climate sceptical discourse
is evident in the right- and liberal/left-leaning print media
(where appropriate) in the six countries analysed.

The focus on US politics has yielded a detailed
understanding of the organization and power of climate

2



Environ. Res. Lett. 7 (2012) 044005 J Painter and T Ashe

sceptical organizations, but again it is unclear how far these
patterns are replicated in other countries. On the third point,
we look at what kind of sceptical message is delivered in
different countries, using the climate scientist Rahmstorf’s
(2004) taxonomy of scepticism. We then offer some results
on the prevalence of different types of climate scepticism
in the six countries, focusing on the ways the USA may be
different. In these ways we hope to shed some light on the
prevalence and type of climate scepticism in very different
political contexts around the world.

2. Methodology

Considerable intellectual effort has gone into the discussion
about the need to differentiate clearly between the different
types of sceptics and scepticism (Painter 2011, O’Neill and
Boykoff 2010, Washington and Cook 2011). There are sharp
differences between individual sceptics in their levels of
scientific repute, their links (or lack of them) to lobby groups
and their sources of funding5. Nigel Lawson and Benny Peiser
of the Global Warming Policy Foundation (GWPF) in the
UK and senator James Inhofe in the USA for example, who
all appeared with frequency in our samples, clearly enjoy
less scientific credibility than the climate sceptical scientists
Richard Lindzen or Freeman Dyson. However, too wide a
differentiation of sceptics would have stood in the way of the
broader, headline results we were seeking.

We focused on the marked differences in what climate
sceptics are sceptical about. For purposes of simplification,
we broadly followed the three-fold distinction outlined by
Rahmstorf (2004) between (1) trend sceptics (who deny the
global warming trend), (2) attribution sceptics (who accept
the trend, but either question the anthropogenic contribution
saying it is overstated, negligent or non-existent compared to
other factors like natural variation, or say it is not known with
sufficient certainty what the main causes are) and (3) impact
sceptics (who accept human causation, but claim impacts
may be benign or beneficial, or that the models are not
robust enough) and/or question the need for strong regulatory
policies or interventions.

This basic three-type taxonomy was applied to an
examination of climate scepticism in the print media in six
countries, namely Brazil, China, France, India, the United
Kingdom and the USA. The USA and the UK were chosen
as the main examples of Anglophone countries where climate
scepticism is common in the media. France was chosen as
an example of a non-Anglophone developed country. Brazil,
China and India were selected as examples of emerging
economic and political powers, which play an increasingly
important role at climate change negotiations.

The main period we monitored were the three months
from 19 November 2009 to 18 February 2010. This
included ‘Climategate’, but also the Copenhagen summit, the
controversies surrounding errors in the IPCC reports, a cold
winter in many parts of the northern hemisphere, and the
formation of the sceptical lobby group, the GWPF in the

5 See Painter (2011) pp 21–24 for further discussion of this point.

UK. The period was deliberately chosen as one in which
you would expect a significant presence of sceptical voices to
have a large sample with which to carry out the transnational
comparisons. We also looked at a second period of three
months from 1 February to 30 April 2007 to include the launch
of the first two IPCC reports that year (known as WG-1 and
WG-2 AR4), giving us a sense of whether climate change
stories generally involved the reporting of sceptical voices,
even when scepticism was not at the centre of the story6.

The newspapers chosen for scrutiny were Folha de São
Paulo and Estado de São Paulo in Brazil, People’s Daily
and Beijing Evening News in China, Le Monde and Le
Figaro in France, The Hindu and Times of India in India,
the Guardian/Observer and the Daily/Sunday Telegraph in
the UK7, and the New York Times and Wall Street Journal in
the USA. Where possible, a left-leaning or liberal newspaper
(the first mentioned above) and right-leaning newspaper were
selected, although for obvious reasons this was not possible in
the case of China8. In most cases, the articles were accessed
and compiled using the Lexis Nexis or Factiva search engines,
although in some cases the papers’ own search facilities had
to be employed9. The key words ‘climate change’ or ‘global
warming’ were entered with the additional filter of ‘at the
start’ where this was possible.

Country differences. The application of this methodology gave
a total of 2064 articles across the period from November
2009 to February 2010. It is interesting to note that the two
UK newspapers ran the highest number of articles on climate
change or global warming in this period (551) followed by
India (524) and Brazil (477). The relatively high quantity
of coverage of climate change in these last two countries
compared to others has been supported by other studies
(Painter 2010). The US newspapers came next (202), closely
followed by France (196), with the two Chinese papers some
way behind (114).

All of the articles were examined for whether they
contained sceptical voices. ‘Containing sceptical voices’
included all the three types of sceptics mentioned above. It
also included direct and indirect quotes of individual sceptics,
short mentions of them, generic quotes (such as ‘sceptics
say. . . ’), opinion pieces authored by sceptics, and opinion
pieces or editorials quoting or mentioning them10. This gave
a total of 240 articles, or about 12% of the total number of
articles covering climate change or global warming. The UK
had the most with 106, followed by the USA with 68. India

6 The period included the showing of a controversial TV documentary on
Channel 4 called the Great Global Warming Swindle, which would have
prompted some sceptical voices in the UK media, but probably not elsewhere.
7 Known hereafter as the Guardian and the Telegraph.
8 In China we chose to contrast a leading governmental paper with a more
‘popular’ publication, but both are heavily conditioned by governmental
discourse.
9 For a full description of the methodology and the coding mechanics, see
Painter (2011), chapter 4 and appendices 2 and 3. Six researchers carried out
the content analysis for each country, and in China, Brazil and France, they
were bilingual in the relevant language and English.
10 If the same climate sceptic was quoted or mentioned more than once in
the same article, this was still coded as one example of an article ‘containing
sceptical voices’.

3



Environ. Res. Lett. 7 (2012) 044005 J Painter and T Ashe

Figure 1. The number of articles containing sceptical voices as a %
of the total number of articles covering climate change or global
warming, 2009–10.

(33), Brazil (14), France (11) and China (8) had considerably
less.

Figure 1 represents the number of articles containing
sceptical voices as a percentage of the total number of articles
in each country’s sample. This is a more helpful indicator
of the prevalence of sceptical voices, as it takes into account
the very different news ‘hole’ available for articles on climate
change in each of the newspapers examined. For example, the
Guardian, Telegraph and New York Times have a far greater
number of pages for news and other articles than The Hindu.

The US newspapers had the largest number of articles
in percentage terms (34%) which contained sceptical voices
over the period examined, and nearly double the next country
which was the UK at 19%. The Chinese newspapers came next
with 7% of all articles, although the figures were taken from
a low base. India and France followed with roughly 6%, with
Brazil last at 3%. So, despite the high number of articles in
the Indian and Brazilian press covering the issue, a very low
percentage of these included sceptical voices.

So, the results found in figure 1 would suggest that from
the sample and period examined, the print media in the USA
were significantly more likely than the print media in the
other five countries to include sceptical voices. The figure of
19% for the UK media was swollen by the decision of the
Guardian to run a series of in-depth features on ‘Climategate’
in February 2010 by the journalist and author Fred Pearce11.

We then looked at whether these results were broadly
similar to a second (earlier) period, where one would expect
less sceptical voices. As already mentioned, this period from
1 February to 30 April 2007 included the launch of the first
two IPCC reports that year. The search engines found 1263
articles in this period which were divided between Brazil
(396), the UK (390), the USA (185), France (129), India (125)
and China last with 38. Of these 1263 articles, 88 contained
sceptical voices, equivalent to about 7% of the total. This
was significantly lower than the percentage figure for the first
period, which was to be expected.

Figure 2 shows for this period the number of articles
containing sceptical voices as a percentage of the total number

11 In the 2007 period the Guardian actually has a lower percentage (4%) than
both the Chinese and French newspapers.

Figure 2. The number of articles containing sceptical voices as a %
of the total number of articles covering climate change or global
warming, 2007.

of articles in each country’s sample. As can be seen, the USA
again has a significantly higher percentage of articles with
sceptical voices in them: 18% compared to the 11% of China.
However, the China figures are taken from a low number of
articles (4 out of 38 containing sceptical voices). The next
highest is France at 9%, followed by UK (7%), India (6%)
and Brazil (1%). So again, we can conclude that even in a
period when sceptical voices are not the central media story,
as they were for ‘Climategate’, the USA print media included
in this sample contained nearly twice as many such voices as
the next country, expressed in percentage terms, suggesting
that there is a significant difference between the habits of US
climate change reporting and the other countries examined.

It is also worth pointing out that a simple count of the
number of individual sceptic voices shows that the US and the
UK print media contained significantly more such voices than
the other four countries over the two periods. Together they
represented more than 80% of such voices contained in the
articles (209 of the total of 260).12 The Guardian had the most
at 74 over the two periods, followed by the Telegraph (70), the
New York Times—NYT (42) and the Wall Street Journal—WSJ
(23).13 However, if such voices are expressed as percentages
of the total number of articles discussing climate change or
global warming over the two periods, the USA print media
again came out on top: 65 sceptical voices in 387 articles
(17%), compared to the UK’s 144 sceptical voices in 941
articles (15%). The other four countries shared 51 such voices
over 1991 articles, equivalent to 3%.

A comparison between figures 1 and 2 show that for the
USA and the UK the increase in the presence of sceptical
voices was considerably more marked over the two periods
compared to the other four countries: the USA rose from 18%
to 34%, and the UK from 7% to 19%. China and France’s
percentages actually dropped, India’s remained roughly the
same, while Brazil’s rose slightly from 1% to 3%.

12 The number of 260 sceptical voices found across the two periods was
arrived at by including all the sceptics mentioned by name in the articles.
So the same article could contain several mentions of the same sceptic, but
this was only codified as one mention. However, if several different sceptics
were mentioned in the same article, they were codified as different sceptical
voices.
13 Painter (2011) table 4.1, pp 56–7.

4



Environ. Res. Lett. 7 (2012) 044005 J Painter and T Ashe

Clearly the coverage of ‘Climategate’ was a major driver
of the increases in the US and UK percentage figures. After
all, such voices led the criticism of the behaviour of the
scientists at the University of East Anglia. From other studies,
it is clear that newspaper journalists and editors in the UK and
the USA did see ‘Climategate’ as a (perhaps short-lived) game
changer in terms of the amount of space they were prepared
to give to climate sceptics14. They seem to have been far
more willing to turn to sceptical voices in this period than
their counterparts in other countries. In contrast, journalists
from Brazil, India, China and France did not pay as much
attention to the story for a whole series of reasons, including
geographical distance, language barriers, the complexity of
the issues, and a view by some that the basics of climate
science were not called into question.

Our data would support the evidence for a sharp
difference in editorial approach between (parts of) the Anglo-
Saxon world and the non-Anglo-Saxon world. However,
it is not clear the extent to which ‘Climategate’ was the
only, or even the main driver, of the greater prevalence
of sceptical voices in the US and UK press. For example,
Boykoff has argued that while ‘Climategate’ was a ‘hot
button issue’ during this time in the UK and US press, it
remained a ‘relatively minor ‘signal’ quantitatively over this
period amidst the ‘noise’ of overall climate change or global
warming coverage’ (Boykoff 2011, p 36). Moreover, the
presence of organized sceptical groups or individual climate
sceptics in those two countries, and their virtual absence in
the other four countries, could have been just as important
driver of media outcomes as editorial decisions. As has
been well-documented, they are adept at getting their voices
heard in the media when the opportunities arise (Dunlap and
McCright 2010, Oreskes and Conway 2010).

3. Scepticism as a right-wing phenomenon

Climate scepticism has a strong presence within the
Republican Party and the Tea Party movement in the USA.
It should be stressed that this presence is to be found
only in parts of the Republican Party, as senator and 2008
presidential candidate John McCain for example accepted the
need to limit greenhouse gas emissions. However, climate
scepticism has not been so closely associated with mainstream
right-wing parties in other countries (Boykoff 2011, chapter
6). Few studies have been carried out as to whether climate
scepticism (in its various forms) is more likely to be found
in right-leaning media. The literature that does exist suggests
that there is a correspondence.

For example, Carvalho and Burgess found important
differences in the coverage of three British broadsheet
newspapers in the period 1985–2001, which they attribute
in part to the ‘profound ideological differences’ between
them ‘in their representations of scientific knowledge claims’
(Carvalho and Burgess 2005). In short, the conservative,
right-of-centre Times was more inclined to question the
science compared to the liberal, social democratic Guardian

14 Painter (2011) pp 43 ff., Painter (2010) pp 75ff. and O’Neill (2010).

or the Independent, which they describe as following no
declared party-political line. Boykoff and Mansfield also
suggest from their study of the British tabloid press that the
politically conservative stance of the Daily Mail explained in
part why the paper reflected mainstream science the least of
the papers they examined over the period 2000–6 (Boykoff
and Mansfield 2008).

The total number of articles containing sceptical voices
over the two periods in all twelve newspapers we examined
comes to 328. If the articles in the Chinese newspapers are
taken out of the sample, as the right/left splits are not relevant,
this leaves a total of 316 articles. If we then divide up the
newspapers according to their political tendency (Folha de
São Paulo, Le Monde, The Hindu, the Guardian and the New
York Times as more left-leaning, Estado de São Paulo, Le
Figaro, the Times of India, the Telegraph and the Wall Street
Journal as more centrist or right-leaning), then—perhaps
surprisingly—we find that slightly more articles containing
sceptical voices are found in the left-leaning or liberal
newspapers (159) than in the more centrist or right-leaning
newspapers (157).

However, a different picture begins to emerge if the
316 articles are divided between those found on the news
pages and those found on the opinion or editorial pages.
The splits are 100 articles containing sceptical voices in the
news pages of the left-leaning newspapers compared to 75 for
the right-leaning newspapers, and 59 compared to 82 on the
opinion/editorial pages.

Important variations can be found when these figures
are presented as a percentage of the total number of articles
covering climate change, and broken down by country. In
Brazil, La Folha had nine articles containing sceptical voices
over the two periods, equivalent to nearly 2% of all the articles
covering climate change. O Estado had eight articles, also
equivalent to 2%. In similar fashion, the figures for the French
newspapers are 7% for Le Monde and 6% for Le Figaro; and
in India, 7% for the Hindu and 6% for the Times of India. So
there is little variation between the two newspapers in these
three countries despite their different political leanings.

In the UK and the USA, the differences are more
marked. In the UK, the Guardian had 11% of articles
over the two periods containing sceptical voices compared
to the Telegraph’s 19% (and this despite the Guardian’s
aforementioned decision to cover ‘Climategate’ extensively).
In the USA, the equivalent figures are 25% for the liberal NYT
and 28% for the right-leaning WSJ.

Differences become more noticeable after a closer
examination of the opinion and editorial pages. In total,
articles in these sections of the newspapers represented 141
of the 316 articles containing sceptical voices, equivalent to
44%. But the six newspapers from Brazil, France and India
accounted for just 29 of the 141 (21%), significantly fewer
than the 112 (79%) in the four UK and US newspapers.

If we look more narrowly at whether the sceptical
voices found in the opinion pages are left uncontested, then
a clearer distinction emerges between the left-leaning and
right-leaning newspapers. In France, the sample is small, but
the three opinion pieces found in Le Monde were written by

5



Environ. Res. Lett. 7 (2012) 044005 J Painter and T Ashe

scientists and included sceptical voices in order for them to be
refuted. There were no opinion pieces authored by sceptics.
In contrast, the right-leaning Le Figaro included three opinion
pieces authored by sceptics, one of them by the prominent
sceptic and Education Minister under the socialist Jospin
government, Claude Allègre.

In the UK, the Guardian ran 14 opinion pieces containing
sceptical voices, all of which were countered or balanced by
mainstream scientists. The Telegraph on the other hand ran
34 opinion pieces, more than half of which (19) were not
contested. 11 of these were written by Christopher Booker,
a regular Sunday Telegraph columnist and author of the
sceptical book, the Real Global Warming Disaster.

The difference in the USA is particularly marked. The
NYT ran 14 opinion pieces which included sceptical voices, all
of which were contested. In contrast, the WSJ ran 17 opinion
pieces, all but one of which was left uncontested. Seven of
these were written by regular columnists at the paper. A
similar picture can be found in the editorials of the two papers,
where all of the NYT’s editorials which included sceptical
voices were dismissive of sceptical arguments, whereas in all
but one of the WSJ’s such voices were uncontested15.

In conclusion, we can say that from our sample, there
is little evidence for much difference in the percentage
of articles containing sceptical voices between left-leaning
and right-leaning or centrist newspapers in Brazil, France
and India. However, in the USA and the UK, where
sceptical voices generally appear in much higher numbers,
the differences are more marked. The strongest evidence for a
distinction between left-leaning and right-leaning newspapers
can be found in the opinion pages in France, the UK and the
USA, where right-leaning newspapers are much more likely
to include uncontested sceptical voices.

4. Types of sceptical message

The work by McCright and Dunlap has highlighted
the effectiveness of organized climate sceptic groups in
influencing US policy making in the 1990s and early 2000s,
including their central role in the rejection of the Kyoto
Protocol by the US Congress (McCright and Dunlap 2003).
Applying the Rahmstorf taxonomy described above, we
wanted to test if the USA stood out compared to other
countries for the presence of sceptics who have serious doubts
about the scale and nature of the impacts and/or question the
need for robust action to combat climate change (the type 3
sceptics described above).

Of the 260 times individual sceptics were quoted in the
articles over the two periods, 184 of them were of types 1 and
2, namely those who deny global temperatures are warming or
question the anthropogenic contribution to global warming16.
This is well over twice the amount of times type 3 sceptics
were mentioned (76). The country variations are notable.

15 Painter (2011) p 63.
16 A type 1 or ‘trend sceptic’ included those who question whether there has
been any significant temperature rise either over the last century, or over the
last ten years.

Figure 3. Types of sceptics by country.

Figure 3 shows the total number of individual sceptical voices
by country, divided into the three types. Type 1 sceptics (those
who deny temperatures are warming), marked in blue, are
almost exclusively found in the US newspapers (16 of the 20
times they are quoted). This is partly a reflection of the media
prominence of James Inhofe, the US Republican senator.

Type 2 sceptics, marked in red, are spread across the
four countries where there is a moderate to strong presence
of sceptical voices. However, it is notable that in France and
India, they represent a much higher percentage (95% and 88%
respectively) than in the UK (66%) and the USA (37%).

Of the 76 times type 3 sceptics, marked in green, were
quoted or mentioned in all six countries, only 4 were in the
non-Anglo-Saxon media. In other words type 3 sceptics are
virtually absent from the media examined in Brazil, China,
France and India. In sharp contrast, they enjoyed a strong
presence in both the UK and the US print media (47 and
25 times respectively), but in percentage terms the US has
slightly more (38% compared to 32%).

Such results would support the view that the USA is
particularly notable for the presence of sceptics who question
the need for strong climate change policy proposals. It would
also be true of the UK, where the GWPF has had a major
impact in the media since its formation in November 2009.
In a recent study of the ten UK national newspapers, the two
most quoted sceptics by some margin were the two prominent
leaders of the GWPF, Nigel Lawson and Benny Peiser17. They
are generally known more as policy sceptics than trend or
attribution sceptics.

5. Conclusions

The two newspapers chosen from France and the three
developing countries stand out for giving considerably less
space to sceptics compared to the media included in the survey
from the USA and the UK. The US newspapers had, by some
margin, the highest proportion of articles containing sceptical
voices expressed as a percentage of all the articles covering
global warming or climate change.

There is some evidence for arguing that there is a strong
correspondence between the political leaning of a newspaper

17 Painter (2011) p 4.

6



Environ. Res. Lett. 7 (2012) 044005 J Painter and T Ashe

and its willingness to quote or use uncontested sceptical
voices in opinion pieces. The distinction between news pages
and opinion pages is important as much of the scepticism in
found in the latter category. In right-leaning newspapers such
as the Wall Street Journal and the Telegraph, there is very little
uncontested scepticism in their news reporting.

There is also evidence for seeing a greater presence in
the US media of the sort of scepticism which strongly attacks
the scientific legitimacy of climate change policy proposals
compared to all the other five countries (with the notable
exception of the UK).

These results prompt further research into several
areas, including the study of other countries such as
Australia, Canada, Norway and Eastern Europe, where
climate scepticism is known to be prevalent; and an updating
of the period of study to 2011/2012 to see if the presence of
sceptical voices in the UK and US media has been maintained
after the decline in media interest in ‘Climategate’.

References

Anderegg W R L, Prall J W, Harold J and Schneider S H 2010
Expert credibility in climate change Proc. Natl Acad. Sci.
107 12107–9

Antilla L 2005 Climate of scepticism: US newspaper coverage of
the science of climate change Glob. Environ. Change
15 338–52

Ashe T C 2011 The politics of climate change: power and
knowledge in environmental politics Unpublished Thesis
Birkbeck College, University of London

Booker C 2008 The Real Global Warming Disaster: Is This the
Obsession With ’Climate Change’ Turning Out To Be The Most
Costly Scientific Blunder In History? (London: Continuum
International Publishing Group)

Bowen M 2008 Censoring Science: Inside the Political Attack on Dr
James Hansen and the Truth of Global Warming (London:
Plume, Penguin Group)

Boykoff M T 2007 Flogging a dead norm? Newspaper coverage of
anthropogenic climate change in the United States and United
Kingdom from 2003 to 2006 Area 39 470–81

Boykoff M T 2011 Who Speaks for the Climate? Making Sense of
Media Reporting on Climate Change (Cambridge: Cambridge
University Press)

Boykoff M T and Boykoff J M 2004 Balance as bias: global
warming and the US prestige press Glob. Environ. Change
14 125–36

Boykoff M T and Mansfield M 2008 ‘Ye Olde Hot Aire’: reporting
on human contributions to climate change in the UK tabloid
press Environ. Res. Lett. 3 024002

Buell F 2003 From Apocalypse to Way of Life (London: Routledge)
Carvalho A and Burgess J 2005 Cultural circuits of climate change

in UK broadsheet newspapers, 1985–2003 Risk Anal.
25 1457–69

Chubb P and Nash C 2010 The politics of reporting climate change
at the Australian Broadcasting Corporation Paper Presented at
ECREA (Hamburg, Oct.)

Dispensa J and Brulle R 2003 Media’s social construction of
environmental issues: focus on global warming—a
comparative study Int. J. Sociol. Soc. Policy 23 74–105

Dunlap R and McCright A 2010 Climate change denial: sources,
actors and strategies Routledge Handbook of Climate Change
and Society ed C Lever-Tracy (Milton Park: Routledge)
pp 240–60

Dunlap R E 1998 Lay perceptions of global risk: public views of
global warming in cross-national context Int. Sociol.
13 473–98

Feldman L, Maibach E W, Roser-Renouf C and Leiserowitz A 2012
Climate on cable: the nature and impact of global warming
coverage on Fox News, CNN, and MSNBC Int. J. Press Polit.
17 3–31

Gavin N and Marshall T 2011 Mediated climate change in Britain:
scepticism on the web and on television around Copenhagen
Glob. Environ. Change 21 1035–44

Gelbspan R 1995 The Heat is On: The Climate Crisis, The
Cover-Up, The Prescription (Reading, MA: Perseus Books)

Hoofnagle M 2009 Climate change deniers: failsafe tips on how to
spot them Guardian (www.guardian.co.uk/environment/blog/
2009/mar/10/climate-change-denier)

Jacques P 2006 The rearguard of modernity: environmetnal
skepticism as a struggle of citizenship Glob. Environ. Polit.
6 76–101

Jaques P J, Dunlap R E and Freeman M 2008 The organisation of
denial: conservative think tanks and environmental scepticism
Environ. Polit. 17 349–85

Lawson N 2009 An Appeal to Reason: A Cool Look at Global
Warming (London: Duckworth Publishers)

Lichter S R and Lichter L S 1992 The great greenhouse debate:
media coverage and expert opinion on global warming Media
Monitor VI 10 1–6

Mazur A 2009 American generation of environmental warnings:
avian influenza and global warming Hum. Ecol. Rev. 16 17–26

Mazur A and Lee J 1993 Sounding the global alarm: environmental
issues in the US national news Social Stud. Sci. 23 681–720

McComas K and Shanahan J 1999 Telling stories about global
climate change: measuring the impact of narratives on issue
cycles Commun. Res. 26 30–57

McCright A M and Dunlap R E 2000 Challenging global warming
as a social problem: an analysis of the conservatives
movement’s counter-claims Soc. Probl. 47 499–522

McCright A M and Dunlap R E 2003 Defeating Kyoto: the
conservative movement’s impact on US climate change policy
Soc. Probl. 50 348–73

McIntyre S 2012 Climate Audit www.climateaudit.org (accessed 5
April 2012)

Miller M, Boone J and Fowler D 1990 The emergence of the
greenhouse effect on the issue agenda: a news stream analysis
News Computing J. 7 25–38

Montford A W 2010 The Hockey Stick Illusion: Climategate and the
Corruption of Science (London: Stacey International)

Mooney C 2006 The Republican War on Science (New York: Basic
Books)

Nature 2010 Climate of suspicion Nature 463 269
Nature 2011 A poor sequel Nature 480 6
Nisbet M 2011 Climate Shift: Clear Vision for the Next Decade of

Public Debate (Washington, DC: American University School
of Communication)

Norgaard K M 2006a People want to protect themselves a little bit:
emotions, denial, and social movement nonparticipation
Sociol. Inquiry 76 372–96

Norgaard K M 2006b We don’t really want to know’ the social
experience of global warming: dimensions of denial and
environmental justice Organ. Environ. 19 347–470

O’Neill M 2010 Climate change reporting: a stormy forecast RISJ
Journalist Fellowship Paper

O’Neill S J and Boykoff M 2010 Climate denier, skeptic, or
contrarian? Proc. Natl Acad. Sci. USA 107 E151

7

http://dx.doi.org/10.1073/pnas.1003187107
http://dx.doi.org/10.1073/pnas.1003187107
http://dx.doi.org/10.1016/j.gloenvcha.2005.08.003
http://dx.doi.org/10.1016/j.gloenvcha.2005.08.003
http://dx.doi.org/10.1111/j.1475-4762.2007.00769.x
http://dx.doi.org/10.1111/j.1475-4762.2007.00769.x
http://dx.doi.org/10.1016/j.gloenvcha.2003.10.001
http://dx.doi.org/10.1016/j.gloenvcha.2003.10.001
http://dx.doi.org/10.1088/1748-9326/3/2/024002
http://dx.doi.org/10.1088/1748-9326/3/2/024002
http://dx.doi.org/10.1111/j.1539-6924.2005.00692.x
http://dx.doi.org/10.1111/j.1539-6924.2005.00692.x
http://dx.doi.org/10.1108/01443330310790327
http://dx.doi.org/10.1108/01443330310790327
http://dx.doi.org/10.1177/026858098013004004
http://dx.doi.org/10.1177/026858098013004004
http://dx.doi.org/10.1177/026858098013004004
http://dx.doi.org/10.1016/j.gloenvcha.2011.03.007
http://dx.doi.org/10.1016/j.gloenvcha.2011.03.007
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2009/mar/10/climate-change-denier
http://dx.doi.org/10.1162/glep.2006.6.1.76
http://dx.doi.org/10.1162/glep.2006.6.1.76
http://dx.doi.org/10.1080/09644010802055576
http://dx.doi.org/10.1080/09644010802055576
http://dx.doi.org/10.1177/030631293023004003
http://dx.doi.org/10.1177/030631293023004003
http://dx.doi.org/10.1177/030631293023004003
http://dx.doi.org/10.1177/030631293023004003
http://dx.doi.org/10.1177/009365099026001003
http://dx.doi.org/10.1177/009365099026001003
http://dx.doi.org/10.1525/sp.2003.50.3.348
http://dx.doi.org/10.1525/sp.2003.50.3.348
http://dx.doi.org/10.1177/009365099026001003
http://dx.doi.org/10.1177/009365099026001003
http://www.climateaudit.org
http://www.climateaudit.org
http://www.climateaudit.org
http://www.climateaudit.org
http://www.climateaudit.org
http://www.climateaudit.org
http://www.climateaudit.org
http://www.climateaudit.org
http://www.climateaudit.org
http://www.climateaudit.org
http://www.climateaudit.org
http://www.climateaudit.org
http://www.climateaudit.org
http://www.climateaudit.org
http://www.climateaudit.org
http://www.climateaudit.org
http://www.climateaudit.org
http://www.climateaudit.org
http://www.climateaudit.org
http://www.climateaudit.org
http://dx.doi.org/10.1038/463269a
http://dx.doi.org/10.1038/463269a
http://dx.doi.org/10.1038/480006a
http://dx.doi.org/10.1038/480006a
http://dx.doi.org/10.1111/j.1475-682X.2006.00160.x
http://dx.doi.org/10.1111/j.1475-682X.2006.00160.x
http://dx.doi.org/10.1177/1086026606292571
http://dx.doi.org/10.1177/1086026606292571
http://dx.doi.org/10.1073/pnas.1010507107
http://dx.doi.org/10.1073/pnas.1010507107


Environ. Res. Lett. 7 (2012) 044005 J Painter and T Ashe

Oreskes N and Conway E 2010 The Merchants of Doubt: How a
Handful of Scientists Obscured the Truth on Issues from
Tobacco Smoke to Global Warming (New York: Bloomsbury
Press)

Painter J 2010 Summoned by Science: Reporting Climate Change at
Copenhagen and Beyond (Oxford: Reuters Institute for the
Study of Journalism)

Painter J 2011 Poles Apart: The International Reporting of Climate
Scepticism (Oxford: Reuters Institute for the Study of
Journalism)

Rahmstorf S 2004 The climate sceptics Weather Catastrophes and
Climate Change—Is There Still Hope For Us? (Munich: PG
Verlag) pp 76–83

Schneider S H 2009 Science as a Contact Sport: Inside the Battle to
Save Earth’s Climate (Washington, DC: National Geographic
Society)

Trumbo C 1995 Longitudinal modeling of public issues: an
application of the agenda-setting process to the issue of global
warming Journalism Mass Commun. Monographs 152 1–57

Trumbo C 1996 Constructing climate change: claims and frames in
US news coverage of an environmental issue Public
Understand. Sci. 5 269–83

Washington H and Cook J 2011 Climate Change Denial: Heads in
the Sand (London: Earthscan)

Watts A 2012 Watts Up With That? (www.wattsupwiththat.com,
accessed 4 April 2012)

8

http://dx.doi.org/10.1088/0963-6625/5/3/006
http://dx.doi.org/10.1088/0963-6625/5/3/006
http://www.wattsupwiththat.com
http://www.wattsupwiththat.com
http://www.wattsupwiththat.com
http://www.wattsupwiththat.com
http://www.wattsupwiththat.com
http://www.wattsupwiththat.com
http://www.wattsupwiththat.com
http://www.wattsupwiththat.com
http://www.wattsupwiththat.com
http://www.wattsupwiththat.com
http://www.wattsupwiththat.com
http://www.wattsupwiththat.com
http://www.wattsupwiththat.com
http://www.wattsupwiththat.com
http://www.wattsupwiththat.com
http://www.wattsupwiththat.com
http://www.wattsupwiththat.com
http://www.wattsupwiththat.com
http://www.wattsupwiththat.com
http://www.wattsupwiththat.com
http://www.wattsupwiththat.com
http://www.wattsupwiththat.com
http://www.wattsupwiththat.com

	Cross-national comparison of the presence of climate scepticism in the print media in six countries, 2007--10
	Literature review
	Methodology
	Scepticism as a right-wing phenomenon
	Types of sceptical message
	Conclusions
	References


