
 1 

_____________ 
 

ADJUDICATION 
_____________ 

 
 
1. This Adjudication is made in respect of two complaints by Dr Colin L. Leci. 

The first was elevated to my attention by his letter of 4 November 2015; the 

second arrived just as I was preparing to adjudicate the first on 18 December. 

Given that they concerned the same columnist, and a common allegation, I 

resolved that they would be dealt with by a single Adjudication. 

 

The First Complaint 

 

2.  The first article is headlined "Israel vows to crack down on stone throwers 

amid al-Aksa violence", was written by the FT's Jerusalem correspondent 

John Reed, and published on 16 September 2015. It is still available online 

at: http://www.ft.com/cms/s/0/1c6b1bb8-5bb2-11e5-9846-

de406ccb37f2.html#axzz3wNQnxxoL  

 

3.  The complainant takes issue with the accuracy of two elements of the article, 

as well as complaining generally of ignorance of the history of Jerusalem, a 

subject in which he is eager to demonstrate his expertise. He says: 

 

(i) "Rereading the article in question it appears your correspondent took no 
cognizance that the vast majority of your worldwide readers are not au fait 
with the history of the Temple Mount from Biblical Times until the current 
day, even in the New Testament the Jewish Temple is mentioned. As such the 
statement "al-Aqsa, on the compound known to Muslims as Haram 
al-Sharif (the Noble Sanctuary) and to Jews as Temple 
Mount" deliberately distorts historical fact giving the impression to the 
uninformed reader that somehow there was a Muslim presence on the site 
well before that of the Jews which is totally incorrect." 

 
(ii) "In quoting the director of tourism and archaeology at the religious trust 
of Waqf "that young Palestinians were coming to al-Aksa "to sleep 
there and defend the mosque"" [complainant's underlining], it was 
inferred that Jews sough [sic] to pray in the mosque which is without any 
foundation - al-Aksa has no significance as was pointed out in my 
complaint."  
 

5.  I don’t think my role as Editorial Complaints Commissioner lends itself 

particularly well to determining the territorial rights of religious groups to 

sacred sites in Jerusalem. I therefore rely on only the most limited findings of 

fact. It cannot (I hope) be disputed that there is an area in Jerusalem, 



 2 

described in the article as a 'compound', which has two different names: 

'Haram al-Sharif' and 'Temple Mount'. The compound was historically the site 

of Jewish temples. Within that compound now exists al-Aqsa, which is a 

mosque. There is also a shrine known as the Dome of the Rock.  

 

6.  In his complaint to the editor, Lionel Barber, on 8 October 2015, the 

complainant suggested that "your correspondent appear[s] to confuse the 

Temple Mount as being al-Aqsa which it certainly is not". I do not think this 

is a tenable reading: Mr Reed was quite clearly saying that al-Aqsa was on the 

Temple Mount compound (i.e. contained within it, not synonymous with it). 

 

7.  As for the complaint that the statement "deliberately distorts historical fact, 

giving the impression to the uninformed reader that somehow there was a 

Muslim presence on the site well before that of the Jews", the complaint is 

patently hopeless. No uninformed reader (of which I had the joy of being, 

before this complaint was submitted) could reasonably have drawn such an  

esoteric inference. To an objective reasonable reader of the FT, no statement 

of historical precedence is given merely by the mentioning of two different 

names for the same compound. 

 

8.  The second accuracy complaint fares little better. The complainant himself 

acknowledges (in his email to the editor dated 16 September 2015) that 

the "Jewish people have no designs on the [al-Aqsa] mosque and only wish to 

exert their Human Rights in terms of Freedom of Religion to be able to visit 

and pray on the Temple Mount".  

 

9.  Accordingly, there can be no dispute with the editor's response that some (but 

by no means all) religious Jews in Israel wish to be able to not only visit the 

compound, but to pray there. This is contrary to current Israeli governmental 

policy, which it has repeatedly stressed is not under review. Nor can there be 

any dispute that such persons have recently been involved in clashes on the 

compound with 'murabitoun'/'mourabitat' Muslim volunteers. These latter 

groups’ activities have recently been denounced as illegal by Israel. Some of 

these violent clashes, some involving police, occurred "around al-Aqsa".  

 

 



 3 

10.  It is for this reason that Yusuf Natsheh, director of tourism at the Waqf, 

told Financial Times that "young Palestinians were coming to al-Aqsa "to 

sleep there and defend the mosque" ". It is quite clear that 'defend the 

mosque' is an expression of the stated purpose of such 'young Palestinians'. It 

is unclear whether Mr Natsheh endorses that description of their activities. By 

placing it in quote marks, however, I do not think any objective and 

reasonably reader of the FT would believe that the correspondent, 

or Financial Times itself, was endorsing that description. 

 

11.  The complainant says that from this quote, "it was inferred that Jews 

sough [sic] to pray in the mosque" when in fact they wish to pray elsewhere in 

the compound. That was not an inference I drew, nor one I consider is 

reasonably available from the article. Where exactly on the compound some 

Israeli Jews wish to pray is immaterial: a reasonable reader would surely 

attribute the desire to 'defend' the mosque as being because it (the mosque) 

was the precise location of the recent violence, rather than because it was the 

precise location that religious Jews seek to recommence prayers. 

 

12.  According to the terms of Clause 1 of the Editorial Code of Practice, I am 

satisfied that neither of these complaints has resulted in any breach. The 

statements in the article were neither inaccurate nor misleading. 

 

13.  The third element of the first complaint is that "there was no 

impartiality" because Mr Natsheh was quoted, but not (by way of the 

complainant's suggestions) "the Temple Mount Faithful or the Temple 

Institute, or Rabbi Yehuda Glick who maintain there should be a Jewish 

presence on the Temple Mount and freedom of religious worship for all and 

not one where Jews are banned". 

 

14.  From this element of the complaint, one might imagine that the focus of this 

article was who should be allowed to pray at the compound. It was not. The 

actual focus of the article, as is clear from the headline, was the Israeli crack-

down on stone-throwers who had clashed with police and religious Jewish 

visitors to Temple Mount. The ‘two sides’ in this story were the Israel police 

and those described as ‘Palestinian protestors’ with whom they had fought for 

three days. Insofar as the latter were given a voice by Mr Natsheh, the former 

were given voice by the Israeli Prime Minister in paragraphs 1, 2, 3, 6 and 7.  



 4 

15.  Accordingly, finding no breaches, I reject the first complaint in its entirety. 

 

The Second Complaint 

 

16.  The second complaint is made in respect of an article headlined "Benjamin 

Netanyahu tries to end gas dispute with Egypt", written by John Reed in 

Jerusalem and Heba Saleh in Cairo. It was published on 8 December 2015, 

and is available online here: http://www.ft.com/cms/s/0/1fa1f05e-9dc0-

11e5-8ce1-f6219b685d74.html#axzz3wNQnxxoL . 

 

17.  The complainant takes issue with only one sentence in the article, which 

opens paragraph 10: "LNG exports from Egypt ceased in 2012 because of 

rising local demand".  

 

18. The complainant, in an email to the editor dated 15 December 2015 says: "Did 

your correspondent check this fact? Because had he bothered he would have 

found that the LNG pipeline to Israel (and also Jordan) was blown up 

numerous times which was even reported in the Financial Times." 

 

19.  The complainant is correct that attacks on the Arab Gas Pipeline were 

reported in Financial Times. They were even reported in the very article 

about which he makes this second complaint. A few inches higher, in 

paragraph 4, the article states: "The arbitration decision [in para. 3] related 

to the disruption of supplies during Egypt's political transition in 2011 and 

attacks by militants in the Sinai peninsula on EMG's pipeline". 

 

20.  John Reed responded to Lionel Barber's enquiry by saying: "My 

understanding, from Heba's file for the story, is that after about a year of 

attacks and interruptions in supply through the Sinai, gas exports from 

Egypt to Israel were cut off entirely because of greater local demand (owing 

in part to low fixed prices on the domestic market)." 

 

21.  Having conducted my own research, the overwhelming reason given by a 

variety of sources for the fall in Egypt's gas exports in 2012-2015 is 

burgeoning internal demand. See, by way of example, this Bloomberg 

overview: http://www.bloomberg.com/news/articles/2012-12-11/egypt-

importing-gas-for-first-time-as-exports-disappear . 



 5 

 

22.  The most authoritative source I could find, being, the US Government's 

Energy Information Agency (EIA), has a helpful overview of Egypt’s energy 

exports at: https://www.eia.gov/beta/international/analysis.cfm?iso=EGY . It 

includes the following relevant passages: 

"Dry natural gas exports, which began in 2003, increased rapidly 
with the completion of the first stage of the Arab Gas Pipeline (AGP) 
linking Egypt to Jordan, along with the startup of LNG production in 
2004. However, in recent years Egypt's natural gas exports have 
declined substantially, falling by an annual average of almost 30% 
from 2010 to 2013. In 2011 and 2012, sabotage attacks repeatedly 
disrupted gas exports through the AGP, substantially curtailing the 
amount of natural gas sent to Jordan and Israel. In 2012, Egypt 
halted natural gas exports to Israel by canceling its long-
term supply contract to Israel because of a payment 
dispute. The move also underlined Egypt's need to divert 
natural gas supply away from exports to its local market to 
meet demand. 
 
... 

 
Egypt has two LNG plants with a combined capacity of 610 Bcf per 
year (or 12.7 million tons per year). The Spanish-Egyptian Gas 
Company (Segas) LNG plant in Damietta started production in late-
2004. The plant is owned by Union Fenosa Gas (80%), a joint 
venture between Spain's Gas Natural and Italy's Eni, along with 
Egypt's national companies EGPC and EGAS (10% each). The LNG 
plant has one train with a capacity of 264 Bcf (5.5 million tons) per 
year. The Segas/Damietta LNG plant has not exported LNG 
since 2012 because of a lack of natural gas supplies. The 
Egyptian government redirected natural gas supplies to 
the domestic market to mitigate fuel shortages and power 
outages, particularly during the summer months. Gas 
Natural and Eni filed an international arbitration case against EGAS 
for not abiding by their feed gas contract"  

[my emphasis] 
 

23.  Readers may notice that the complainant’s own reference to an “LNG 

pipeline” discloses the obvious error in his complaint. LNG stands for 

Liquified Natural Gas, being natural gas which has been cooled to around 

minus-163 degrees Celsius. It can only be transported internationally by sea, 

in specially-adapted double-hulled LNG carriers. Pipelines do not carry LNG: 

they carry ‘dry’ natural gas, in its gaseous form. As such, attacks which 

prevented pipeline exports of dry gas to Israel from Egypt should have led to 

higher LNG exports to compensate. The fact that Egypt’s LNG exports 

actually fell after 2012 was, as the article says, largely due to growing 

domestic demand for natural gas. 



 6 

 

24.  For these reasons, there is quite clearly no breach of Clause 1 of the FT 

Editorial Code of Practice, and I reject the second complaint in its entirety. 

 

Post-Script 

 

25.  Running throughout the complainant's correspondence was a tendency, even 

an eagerness, to attribute what he considered obvious errors in the article to 

bad faith on the part of the journalist. He claimed inter alia that Mr 

Reed "wilfully he acted as an agent of Arab propaganda" and made other 

unsupported statements impugning Mr Reed's professionalism. Nothing I 

have read or heard in the course of preparing this Adjudication has so much 

as suggested the slightest case for Mr Reed to answer on such grounds.  

 

26.  It is, however, only fair to warn future complainants that un-evidenced slurs 

against journalists may cause their complaints - even if otherwise meritorious 

- to be disregarded. It is an implied term that complainants bring their issues 

to the editor, and then to me, in good faith. Impugning the character of a 

journalist without providing substantial proof of malice, will more usually 

reflect rather worse on the authors of such accusations than on their subjects.   

 

GREG CALLUS 

Editorial Complaints Commissioner 

Financial Times Ltd 

6 January 2016 


