
 1	
  

 
__________________ 

 
ADJUDICATION  

__________________ 
 
 
 

GREG CALLUS 
 

EDITORIAL COMPLAINTS COMMISSIONER 
 

Financial Times Limited 
 
 
 

 
 

 

 
 

 

 



 2	
  

EXECUTIVE SUMMARY 
 
This is the Adjudication of a complaint by Dr Beatriz “Bia” Labate, a sociologist and 

anthropologist, who has made allegations of plagiarism in respect of an Article in the 

Financial Times Weekend magazine on 27 February 2015. The Article, written by the FT’s 

Latin American editor JP Rathbone, concerned the psychedelic drug ayahuasca and the 

2010 murder of Brazilian cartoonist Glauco and his son by a disturbed individual called 

Cadu who had attended the sacramental ayahuasca tea ceremonies organised by Glauco.  

 

The Article was conceived in 2012, and involved many months of reporting, including 

original interviews in Brazil with Glauco’s widow, his colleagues, and a member of the 

congregation who witnessed the murder. There were interviews with scientists, lawyers 

and other academics, and a significant volume of research and reporting that was not 

ultimately included. The Article, which was edited down to around 3,500 words in length, 

includes the author’s own experiences of attending an ayahuasca tea ceremony. 

 

Dr Labate, who had been one of JP Rathbone’s sources in reporting the Article, 

complained that its general subject matter – the duality of Glauco as cartoonist and 

religious leader, and the paradox of his gentle life and satire when counterposed with the 

violence of his murder – was taken from an article she co-authored for the Erowid 

website. Furthermore, she alleged that two paragraphs (around 250 words) in the Article 

were directly plagiarised from the Erowid Article: that is to say copied, then deliberately 

re-written to avoid detection.  

 

Lionel Barber, FT editor, was prepared to publish an update reflecting Dr Labate’s 

assistance, but rejected her plagiarism allegations. He alerted her to her right of appeal. 

 

I have spent around three months investigating the allegations. I have had the 

opportunity of reviewing all of JP Rathbone’s notes, materials and the 14 drafts of the 

story, ten of which preceded its submission to editors. We had two long interviews, 

attended by the FT Managing Editor, James Lamont. JP Rathbone’s position was that he 

had been introduced to the Glauco story years before ever reading the Erowid Article, 

and that anyone covering the story would contrast the two facets of his life.  

 



 3	
  

As to the specific allegation regarding the two paragraphs, he remarked that they were 

narrative passages comprising facts that many news outlets had reported. The similarity 

was borne of coincidence, in that anyone writing about the chronology of the murder 

would have to rely on them. 

 

It is a curiosity that the FT Editorial Code of Practice (which incorporates the long-

standing IPSO (formerly PCC) Editors’ Code) has no express prohibition against 

plagiarism. I recommend that the FT Code should be amended to include an express 

prohibition, which would also define what constitutes plagiarism. However, it would be 

procedurally unfair to hold JP Rathbone to a standard which did not obtain at the time 

the Article was published.  

 

I must therefore adjudicate on a breach of the spirit of the Code, based on very general 

propositions. This requires me to articulate the framework that I must then apply to the 

facts of this case: both the way in which the Code (as it currently stands) can be breached 

by plagiarism, and my own working definition of what constitutes journalistic plagiarism. 

As to my definition, I have drawn on academic and professional standards codes, as well 

as published papers and journalistic discussions as to how plagiarism should be defined.  

 

Under my framework, Articles 1(2) and 1(4) provide the basis for the adjudication, in 

that they require FT journalists to conduct themselves “according to practices which 

reinforce the FT’s reputation for accuracy, truthfulness, honesty and authority”.  

 

As to my definition of “plagiarism”, I have taken it to mean “the passing-off of the 

original expression or work of another author as one’s own”. This allows for not only the 

unattributed copying of words/images, but also the ideas/reporting of another.  

 

As to the mental element of plagiarism, in contrast to some academic codes of conduct, I 

do not think it fair to make plagiarism a ‘strict liability’ offence, unless (or until) the Code 

expressly requires it to be so. As such, I have held that the mental element of plagiarism 

requires actual intent to misappropriate (however limited the extent of the copying), or 

seriously negligent failure to attribute (i.e. where the extent and circumstances are 

sufficiently serious as to reflect an unacceptable failure of journalistic practice). 

 



 4	
  

Although the appropriate standard is the ‘balance of probabilities’ (or ‘preponderance of 

the evidence’), in relation to the specific allegations of plagiarism of the two paragraphs, I 

have arrived (for the reasons set out in full below) at two conclusions of which I am sure: 

(1)   the two paragraphs were directly derived from the Erowid Article; and 

(2)   the derivation of those paragraphs was not wilful or intentional. 

 

On the balance of probabilities, I have found that – in all the circumstances, as set out in 

full below – although failure to attribute those paragraphs was an error, JP Rathbone’s 

conduct was not seriously negligent. The allegation of plagiarism of expression is 

therefore not made out in respect of the two paragraphs. 

 

The allegation of plagiarism of ideas fails at the first hurdle. On the evidence I have seen, 

it is quite clear that the idea of using Glauco (and the duality of his cartoons and role as a 

religious leader) as a hook to write about ayahuasca had occurred to JP Rathbone well 

before he read the Erowid Article or before he spoke to Dr Labate. As such, the ideas 

were not directly derived from her Erowid Article and cannot be said to be plagiarism.  

 

I do consider that JP Rathbone’s handling of Dr Labate’s original complaint was rude 

and should have been dealt with very differently. The apology she has received, from 

Lionel Barber on behalf of the FT, was appropriately made. 

 

The current update on the Article thanks Dr Labate for her help and assistance in 

reporting the Article, but does not (as she requested) reference that two paragraphs were 

directly derived from her Erowid Article. To avoid a prospective breach of Clause 1(2) of 

the Code (concerning correcting inaccurate or misleading statements once the error is 

recognised), I direct that such recognition and a link to this Adjudication should be 

appended to the online version of the Article. 

 

Greg Callus 

Editorial Complaints Commissioner 

Financial Times Ltd 

18 June 2015 

 
 
 



 5	
  

Chronology of the Complaints 
 

1.   On 28 February 2015, the ‘FT Weekend’ Magazine published a 3,500-word 

article (“the Article”) titled “Ayahuasca: a psychedelic murder story” as its cover 

story. It was written by the Financial Times’ Latin-American Editor, John Paul 

Rathbone (“JP Rathbone”), and concerned the 2010 murder of Brazilian 

cartoonist Glauco Villas Boas (“Glauco”) and his son Raoni by Carlos 

Eduardo Sundfeld Nunes (known as “Cadu”).  

 

2.   As well as being a famous satirical cartoonist, Glauco was also the leader of 

the Céu de Maria church. This church is parts of a syncretic religion Santo 

Daime, for whom the psychedelic ayahuasca tea (‘daime’, brewed from an 

Amazonian leaf and vine) has sacramental significance. Cadu had been a 

member of Glauco’s congregation, and so the role of ayahuasca in Glauco’s 

murder became Rathbone’s cypher for examining its place in Brazilian 

culture, and the wider questions of religious tolerance and public policy.  

 

3.   An online version of the article was published on FT.com (available only to 

subscribers) at 12:53pm (GMT) on Friday 27 February 2015 at the URL: 

http://www.ft.com/cms/s/2/40993b48-bd40-11e4-b523-00144feab7de.html. An 

amended version of the article, complete with 18 readers’ comments, is still 

available at that URL. The full text of the original online article is appended 

to this Adjudication at Appendix A, with paragraph numbers added in bold. 

 

4.   One of JP Rathbone’s sources was a leading academic social scientist called 

Dr Beatriz (“Bia”) Labate, who has written extensively on ayahuasca and 

Glauco, including for the Erowid website: http://www.erowid.org. 



 6	
  

5.   JP Rathbone wrote to Dr Labate at 15:07 GMT on 27 February 2015 to alert 

her to publication online (and copying a PDF version). It said:  

“There  is  so  much  more  I  wanted  to  say,  and  could  have  said,  but  I  ran  out  
of  space.  Perhaps  I  will  write  a  longer  version  one  day.  If  I  do,  I  will  be  sure  
to  credit  you  –  I  am  so  sorry,  really  a  thousand  times  sorry,  that  there  was  
not  enough  space  to  credit  you  in  this  one  –  or  indeed  many  other  people  
who  I  spoke  to.  Still,  your  help  was  invaluable.  Thank  you.”  

 

6.   Dr Labate responded within the hour (15:59 – emails edited for clarity): 

“Thanks  for  sharing.  Congratulations  on  publication.  I  took  a  look  and  will  
read  it  in  more  detail  soon.  However,  I  find  it  truly  upsetting  that  you  did  
not  quote  me,  my  previous  work  nor  asked  my  opinion.  
  
I  had  written  several  pieces  on  Glauco,  and  translated  all  his  cartoons  into  
English.   I   send   these   materials   to   you,   and   they   are   also   available   in  
English  and  Portuguese  on  my  site  and  many  other  places.  As  a  journalist,  
you  act   as   if   you  were   the   first   one   doing   this   analysis,  which   does   not  
acknowledge  previous  work  –  I  find  this  troubling.    
  
This   is   not   to  mention   the   great   assistance   I   gave   to   you   in   contacting  
many   key   actors   in   the   story.   Instead,   you   quote   male   American   and  
British   researchers,  with  no  records  of   fieldwork  or   reseach  about  Santo  
Daime.  So  much  of  the  male  centric  biomedical  model  in  our  world!  Very  
frustrating!”  

 

7.   JP Rathbone’s response was sent within minutes (16:02): 

“Thank  you  Bia,  and  i  fully  understand  your  frustration.  It  is  warranted  –  
but   not   part   of   a   male-­‐centric   plot,   I   assure   you.   Nor   do   I   begin   to  
assume  to  be  doing  any  of  this  work  first.  
I  did   try   to  contact  you   though   for  a   skype  conversation  or  meeting  or  
telephone   call   or   whatever   –   but   you   can   be   even   more   elusive   and  
harder  to  pindown  than  me.”  

 

8.   Fifteen minutes later, Dr Labate responded (16:17): 

“Sorry,   you   have   never   asked  me   for   an   interview,   only   remotely   said  
you  wanted   to   talk  on  Skype,   implying  you  needed  help   for  doing  your  
work   and   research   –   which   is   not   my   job.   There   was   never   a   formal  
request  for  an  interview  on  your  side.  
  
By   quoting   none   of  my   several   pieces   on   this   topic,   you   are   assuming  
that   it  does  not  exist.   It   is  basic  homework   to  quote  what  others  have  
done  before,   ie,  something   like  “This was discussed intensively in Brazil 
in the media and by social scientists experts on the topic. Brazilian 
anthropologist Bia Labate wrote extensively on how the media 
deturpated the death and attributed it wrongly to ayahuasca”   etc.   It   is  
part   of   the   context   of   the   discussion.   You   could   also   hyperlink   to   the  
Erowid  piece  or  indicate  it  as  further  reading.  



 7	
  

However,   your   answer   makes   me   think   that   you   did   not   read   what   I  
wrote,  did  not  want  to  mention  it  on  purpose  (to  make  your  piece  look  
more  original),  or  simply  do  not  think  that  the  opinion  of  Brazilian  social  
scientists  experts  in  this  topic  is  important  in  this  regard.  
  
You  spelled  the  name  of  Beatriz  wrong,  it  is  not  Beatrice.  
  
This  adds  to  my  (and  so  many  social  scientists’)  distrust  of    journalists  ”  

 

9.   JP Rathbone sent his final email to Dr Labate at 16:57: 

“I  genuinely  regret  not  finding  an  elegant  way  to  have  credited  the  help  
you   provided   me,   and   I   sincerely   regret   that   lack   of   grace.   It   is   my  
shortcoming,  and  I  apologise.    
  
But  you  flatter  yourself  if  you  think  you  are  only  the  person  who  helped,  
or   was   the   only   person   to   lead   me   to   Ceu   de   Maria   and   Beatriz  
(anglicised,   wrongly,   by   the   subeditors   to   Beatrice,   and   now   changed  
online),   or   that   your   work   was   the   only   that   I   read   –   whether   in  
Portuguese  or  Spanish  or  English.    
Many   other   people   helped   too,   and   they  were   not   credited   –   because  
there  is  only  so  much  one  can  do  in  a  magazine  article  and  this  is  not  an  
academic   publication   with   a   cited   bibliography   that   runs   to   several  
pages.   Diffusion   and   accuracy,   over   a   smalltime   readership   and   dry  
academic  precision,  are  the  main  points  here.  
  
I  had  rather  hoped  you  would  step  back  from  academic  small-­‐worldism  
and  see  this  story  as  a  sincere  effort  by  a  mainstream  publication  to  put  
a  good  word  out  there.”  

 

10.   Several hours later, at 18:18 on 27 February 2015, Dr Labate sent her final 

email directly to JP Rathbone: 

“I  can  understand  that  you  did  not  mean  any  of  this,  and  I  think  that  the  
result  of  your  story  is  ok.  However,  on  my  side  it  does  not  feel  good.  
This   is   not   about   helping   you   out,   this   is   about   acknowledging   the  
previous   work   that   has   been   done   on   the   topic.   This   is   absolutely  
legitimate.    
I   have   read  my  piece  and   found  out   that   unfortunately   you  have  both  
copied  my  ideas  and  plagiarized  my  work:  
  
[here she cited two paragraphs of JP Rathbone’s Article counter-posed to 
two paragraphs of an article she had co-authored for the Erowid website 
(“the Erowid Article”)] 

 
These  findings  and  interpretations  are  not  yours,  but  mine.  The  same  rules  apply  
to  journalism  and  academic  work:  sources  must  be  quoted. 
It  does  not  matter  that  you  had  limited  space,  or  that  journalism  articles  
do  not  have  references  (by  the  way,   I  worked  as  a  free-­‐lance   journalist  
for  many  years  and  I  am  fully  aware  of  ethics  and  standards  of  media).  
  
Claiming  that  this  is  about  me  being  a  ‘small  world  academic’  is  insulting  
and  ignores  the  basic  rules  of  ethical  journalism.    



 8	
  

  
Further,  this  approach  where  a  foreigner,  who  can’t  even  spell  the  name  
of  their  main  character,  largely  benefits  from  the  original  research  done  
by  local  social  scientists  (who  have  also  been  kind  and  facilitated  contact  
with   the   key   informant   of   his   story!),   quotes   only   international  
researchers   from  abroad,   becomes  more   problematic  with   your   claims  
that  the  original  source  should  be  happy  that  some  of  her  ideas  reached  
mainstream  publication,  instead  of  being  upset.”  

 

11.   There were two readers’ comments made under the Article on FT.com on 27 

February 2015, and four more on 28 February 2015. Then on 1 March 2015, 

this comment was left by a reader with the username ‘J. Hamilton’: 

Hi John,  

Thanks for a great article. You brought great new information to an interesting subject.  

Some of your synthesis looked awfully familiar - deja vu! - I wrote a lot of the same things, 

with the same turns of phrase, in Ayahuasca and Globalization 

(https://www.academia.edu/9333971/Ayahuasaca_and_Globalization).  

I'm in law school now, and one thing they make sure to teach us is proper citation format - 

"cite your references," they say, "or it's plagiarism." Harsh, in my opinion. I prefer a more 

gentle approach. Soft law. The sweet force of public opinion.  

I enjoyed reading your article. Some damned fine reporting...  

Keep up the good work,  

Jesse 

 

12.   JP Rathbone replied in the thread, also on 1 March 2015: 

… 
@J Hamilton. Thank you -- for your email and also the link to your excellent paper. I am 

not familiar with it, although searching my notes I do find a bibliographic reference to a 

work by a J Hudson – perhaps it is you? "Biol Psychiatry 58: 624–631.” 

For anyone else wondering about sources – because there have been requests -- please 

see select bibliography below. I tried to take scrupulous care with this project. So 

apologies to any researchers/writers/bloggers who feel that I trespassed on their terrain 

and lament not being cited. Sorry! I felt my first responsibility was to Glauco’s family and 

work colleagues, and their stories. And while there is a huge soup of literature out there, I 

was writing for a general audience as a journalist, not an academic. For more general 

readers whose curiosity has been piqued, I hope the list is of interest. 



 9	
  

JohnPaul 

Sources: 

The three most useful were: Folha de Sao Paulo’s exuberant and sad tributes to Glauco’s 
memory, published the weekends following his murder; Otavio Frias Filho’s “Queda 
Livre”, a perceptively reported and literary narrative by Folha's editorial director about a 
trip, with Glauco, made to Mapia in the Amazon several years before he died; and Bia 
Labate (eds) “Ayahusca Shamanism” a lively, more ethnographic-focused collection of 
essays about broader ayahuasca movements today. McRae is excellent. I am sure there 
are many other essential works out there too. 

Beckley Foundation, The pharmacology of LSD, a critical review 

Dawson, Andrew: Santo Daime: A New World Religion (2013) 

Frias Filho, Otavio: Queda Livre (2003) 

ICEERS Foundation – proceedings, ayahusaca confernce, Ibiza, 2015. 

Lamb, F. Bruce : Wizard of the Upper Amazon (1971) 

Labate, Beatriz & Cavner, Clancer: Ayahusaca Shamanism in the Amazon & Beyond 
(2014) 

Levy Strauss, Claude: Tristes Tropiques (1955) 

McKenna, Terence: Food of the Gods (1999) 

McRae, Edward: Eu venho de longe (2011). 

Narby, Jeremy: The Cosmic Serpent (1999) 

Pinchback, Daniel: Breaking open the head (2010) 

Shultes, Richard Evans: Plants of the Gods (1996) 

The Hoasca Project 

Articles: 

Among the most useful, although too numerous to list here, was the reportage and 

commentary of extensive Brazilian media coverage at the time, led most comprehensively 

by Folha de Sao Paulo, Glauco’s newspaper, but also Veja, Epoca, Estado de S Paulo 

and Globo. Articles are on the news websites. Many of the TV news bulletins are also 

easily findable on YouTube, available through simple searches of key names.  

Bouso et al: Personality, Psychopathology …among ritual users of ayahusaca (Plos One, 
2012) 

Kupferschmidt, Kai: High hopes (4 July, 2014: Science) 

Labate, Beatriz: A tribute to Glauco Vilas Boas (Erowid, Aug 20, 2010) 

Man, Ted: Magnificent Visions (Vanity Fair, Dec 2011) 

Morris, Bob: Ayahusaca: A Strong Cup of Tea (June 13, 2104; NYT) 

Nemu, Danny, Ayahusaca and the vines of politics (Psypress) 

Salak, Kira: Ayahusaca, healing in Peru (National Geographic, March 2006) 

Tellwelll, Emma: Why do people take ayahusaca? BBC, April 29, 2014. 

 

 



 10	
  

13.   Dr Labate, under the username Bia Labate, commented the same day: 

Mr Rathbone looked me up and asked my help to write his story. I exchanged several 

emails with him, provided him with several articles and materials, explanations, support/ 

encouragement and many contacts and intermediations -- including to the main character 

of his story, the widow of Glauco (whom understandably was especially closed to 

journalists). 

Mr Rathbone however copied our research, data and interpretation of facts, without 

quoting the original  published initially at Folha de São Paulo, and then modified and 

amplified and published at Erowid 

here: https://www.erowid.org/chemicals/ayahuasca/ayahuasca_info14.shtml (I 

reccomend you read it!) 

 
[here she cited her comparison of the two paragraphs] 
 

Claiming that this is not an academic publication, hinding our our article in the middle of a 

huge list of references and that there are multiple sources to the story, is a very un-ethical 

and complicated  behaviour as a journalist.  

I wrote to the Senior Editor and I am waiting a formal response to this. 

Best regards 

Bia Labate, PhD 

See more References here  http://bialabate.net 

 

14.   J. Hamilton replied to Bia Labate saying: 

@Bia Labate Bia Labate! You're a hero! Commenting on the same article as me - and in a 

similar fashion, to boot! I've got academic celebrity butterflies...  

http://i.imgur.com/CSrmKsD.gif 

 

15.   Bia Labate responded to J. Hamilton: 

@J. Hamilton @Bia Labate Thank you. I was stimulated to post on line after I read your 
post, as I saw this as a pattern. The journalists' answer to you was an implicit answer to 
me as well, as I had written to him complaining about this (his reply to my complaints were 
very poor, so I dropped conversation with him and decided to write to the Senior Editors; 
when I saw your post and his answer, I decide to post something here too). I suggest you 
to the same. email me at: blabate@bialabate.net 
 

 



 11	
  

16.   A user juno then commented (still on 1 March 2015): 

"Sorry" is not sufficient to reply to accusations of plagiarism. If you really did want to 
prioritize the story and for this "reason" did not care to give credit to authors you lifted 
from, you created the opposite effect; in fact, you cast doubt on your own credentials and 
the stories you tell. You don't seem it get it, but the rewards of publishing are greatly 
diminished by sleazy research techniques, and your credibility as a journalist, especially 
with your lame defense, is cast into doubt due to your laziness and/or intentional 
deception. The authors are not "lamenting": they are protesting. A general audience is in 
fact more in need of strict accuracy, not less, as they are unfamiliar with the topic, so the 
excuse that somehow you do not owe your audience the honesty that academic research 
entails shows your low regard for your readers, matching your low regard for the authors 
who you did not credit.  
 

17.   JP Rathbone left his final comment on the piece on 2 March 2015, saying: 

This article has now been amended to include reference to Beatriz Labate, who helped me 
in the research of this article. I tried to take particularly scrupulous care in the reporting of 
this piece, and read widely and spoke to many people. It is right to recognize this. No 
offence was intended. 
 
 

18.   Prior to leaving her first comment, Dr Labate had written to me (as the 

Financial Times Editorial Complaints Commissioner), copying Lionel Barber 

(the Editor of the Financial Times) and others, on 27 February 2015 at 21:15. 

The substance of her complaint was largely in the terms of her first comment 

on FT.com on 1 March 2015, that JP Rathbone: 

a.   “copied my research, data and interpretation of facts, without quoting me”; 

b.   that two paragraphs were copied from her ‘Erowid Article’. 

 

19.   I replied on 1 March 2015 at 11:01, explaining that mine is an appellate role, 

and that her complaint would be dealt with at first instance by senior editors. 

If she was dissatisfied with senior editors’ attempts to resolve her complaint, 

at that stage she could contact me again, and I would investigate the matter. 

 

20.   The same day, Dr Labate replied at 14:18, and added to her complaint that 

she had contacted JP Rathbone directly herself. She wished also to complain 

about his tone in replying to her.  



 12	
  

21.   Lionel Barber acknowledged the complaint at 14:23 on 1 March 2015. There 

was further correspondence from Dr Labate to Lionel Barber that day, and a 

short reply from Lionel Barber, mostly relating to the comments then 

published on FT.com. It was clear that Dr Labate did not consider JP 

Rathbone’s response in his comment to be adequate. 

 

22.   Lionel Barber issued his formal response to the complaint on 4 March 2015 

by email to Dr Labate at 17:37. He said: 

Dear  Dr  Labate,  
  
I  refer  to  your  email  of  complaint  dated  27  February.  
  
The  Financial  Times  takes  allegations  of  plagiarism  very  seriously.    I  
have  reviewed  the  FT  article  in  question  and  discussed  your  concerns  
with  Mr  Rathbone.  Other  senior  FT  editors  have  been  involved  in  the  
review  process.  
  
At  the  outset,  I  should  say  that  the  tone  of  one  particular  email  that  Mr  
Rathbone  sent  you  at  13:57  GMT  on  27  February  was  unfortunate.    I  
trust  you  will  accept  my  apology  on  behalf  of  the  FT.  
  
As  regards  your  substantive  complaint,  while  it  is  clear  that  some  of  Mr  
Rathbone's  article  was  informed  by  that  previous  article  that  you  and  
colleagues  had  published  on  the  Erowid  website,  in  my  view  his  piece  did  
not  entail  plagiarism  -­  which  is  a  serious  allegation  of  unethical  
journalistic  conduct.    
  
It  is  important  to  bear  in  mind  that  his  article  was  first  and  foremost  a  
piece  of  journalism,  not  an  academic  paper.    It  goes  without  saying  that  
there  is  a  clear  difference  between  those  two  types  of  publication.  
  
Newspaper  and  magazine  articles  are  not  peppered  with  citations,  
references  and  footnotes.    A  lengthy  journalistic  review  of  the  life  and  
death  of  Glauco  Villas  Boas  (subjects  which  have  been  very  widely  
written  about  during  the  five  years  since  he  was  murdered)  was  
inevitably  going  to  draw  some  inspiration  from  previously  published  
information  in  the  public  domain.  
  
I  note  that  Mr  Rathbone  emailed  you  when  his  article  was  first  published  
last  week  in  order  to  let  you  know  that  it  was  available  to  read  online,  and  
to  thank  you  for  your  help.    That  was  surely  not  something  an  illicit  
plagiarist  would  have  done.  
  
It  is  also  fair  to  say  that  the  words  you  have  complained  about  comprise  
only  fragments  of  the  FT  article  as  a  whole,  which  is  more  than  3,800  
words  long  and  involved  many  original  interviews  and  conversations.  
  
I  have  considered  the  relevant  excerpt  from  your  original  work,  and  have  
marked  in  the  attached  pdf  document,  in  bold,  the  words  from  your  piece  
which  (from  what  I  can  see)  also  appear  in  Mr  Rathbone's  article.  
  



 13	
  

  
In  my  view,  this  shows  that  Mr  Rathbone  substantially  re-­wrote  the  
relevant  parts  of  your  article.    Whilst  I  would  have  preferred  that  he  had  
adopted  none  of  your  phraseology  whatsoever,  I  do  not  think  he  used  
your  wording  to  an  extent  that  was  journalistically  unethical  or  amounted  
to  plagiarism.    I  do  not  accept  your  allegation  that  he  copied  your  
"research,  data  and  interpretation  of  facts".    You  will  have  seen  from  the  
list  of  sources  that  he  posted  in  the  discussion  thread  below  the  online  
article  that  he  had  read  very  widely  about  Glauco  and  researched  it  for  a  
considerable  period  of  time  before  writing  his  feature.  The  genesis  of  the  
story  also  began  well  before  he  contacted  you;;  so,  too,  his  first  
introductions  to  Glauco's  church  and  his  widow,  which  came  from  other  
contacts;;  and  Mr  Rathbone  went  back  to  primary  sources,  especially  
news  reports  and  commentaries  from  the  time,  that  were  published  
before  the  Erowid  article  appeared.  
  
So  much  has  been  written  about  the  cartoonist  and  his  tragic  death  that  it  
was  unavoidable  that  Mr  Rathbone's  review  of  the  widely-­reported  events  
of  March  2010  would  be  influenced  to  a  certain  extent  by  prior  
publications.  It  would  not  have  been  appropriate  to  cite  all  those  sources  
in  a  piece  of  journalism.  
  
You  have  seen  fit  to  post  details  of  your  complaint  online  below  the  
article,  which  provides  suitable  transparency  on  this  issue  so  that  readers  
may  make  their  own  assessment.  
  
In  addition,  in  light  of  your  dissatisfaction,  we  have  taken  steps  to  amend  
the  online  article  itself  as  a  gesture  of  goodwill  so  that  it  includes  a  
reference  to  you,  by  name,  as  an  anthropologist  who  has  studied  the  
case,  and  a  footnote  to  record  the  help  that  you  gave  Mr  Rathbone  in  
researching  the  article  -­  which  I  assure  you  was  very  much  appreciated  
by  him.  I  should  add  that  he  is  one  of  the  FT’s  most  respected  senior  
journalists,  with  no  previous  record  of  error  or  misjudgement.  
  
I  hope  this  settles  the  matter.  You  are  of  course  entitled  to  appeal  to  the  
FT's  complaints  commissioner.  
  
Yours  sincerely  
Lionel  Barber  
Editor  
  
  

23.   Dr Labate availed herself of the right of appeal, in her response to Lionel 

Barber which she then forwarded to me on 5 March 2015 at 13:09: 

Dear  Lionel  Barber 
  
Thanks  for  your  message.  
  
However,  I  disagree.  Rathbone  did  not  come  up  with  the  idea  of  those  main  
paragraphs  pointed  out.  This  involved  following  the  case  closely,  during  several  
weeks  -­-­  which  he  did  not.    Those  ideas  are  result  of  our  research  and  
interpretation  of  facts.  That  did  not  involve  any  original  research  or  interview  from  
him.  He  re-­phrased  them  slightly  (and  cleverly),  but  he  did  not  quote  the  source,  
and  that  is  un-­ethical.  If  he  consulted  other  sources,  that  was  not  shown  in  the  
specific  passages.    
  
I  did  not  like  the  solution  of  the  journal.  
  
  
  



 14	
  

1.  adding  references:  
  
JP  lists  in  the  end  a  bunch  of  references;;  he  clearly  did  not  read  all  of  that.  Adding  
those  references  in  the  end  makes  it  seem  like  all  of  them  were  equally  valid,  
which  is  not  the  case.    
  
2.  This  amendment  This  article  has  been  amended  since  original  publication  
to  include  reference  to  Beatriz  Labate,  who  was  helpful  to  the  author  in  the  
research  of  this  article.  
  
It  covers  up  the  fact  that  I  complained  about  him  copying  our  article,  and  it  makes  
it  seem  like  this  is  about  me  wanting  to  be  acknowledged  for  helping  him.  
  
I  ask  you  to  change  to  this  amendment  This  article  has  been  amended  since  
original  publication  to  include  reference  to  Beatriz  Labate,  whose  previous  
work  was  used  in  this  story  and  was  not  previously  cited.  
  
  
3.  JP's  post  is  inadequate:  
His  discourse  on  his  post  about  “offense,”  “lamentation,”  “trespassing  on  
someone's  terrain,”  etc.  implies  that  these  are  vanities  or  idiosyncrasies  of  the  
authors,  while  not  acknowledging  plagiarism.   
 
4.  He  copied  the  whole  paragraph,  not  just  part  of  it.  This  is  a  whole  idea  that  he  
copied,  and  he  recognized  only  1/2  of  it: 
 
 
[paragraphs  [9]  and  [10]  of  the  Article] 
 
The  correct  version  should  be: 
 
As  outlined  by  Beatriz  Labate,  an  anthropologist  who  has  studied  the  
case…[paragraphs  [9]  and  [10]  of  the  Article]  
 
5.  Insert  reference  to  where  he  clearly  copied  from  us  too. 
 
As  noted  by  Labate  and  her  colleagues,  [Paragraph  B  of  the  Erowid  Article] 
 
We  were  the  only  people  who  ever  published  about  this  double  dimension  of  
Glauco  as  a  cartoonist  and  charismatic  religious  leader,  and  the  paradox  of  his  
death.  That  idea  comes  directly  from  our  article.  That  is  the  essence  of  our  
article.   
   
6.  The  source  citation  is  still  wrong.  Please  change  to: 
 
  Labate  BC,  Alves  Jr.  AM,  de  Rose  IS,  Lemos  JA.  "A  Tribute  to  Glauco  Vilas  
Boas:  Beloved  Brazilian  cartoonist  and  a  leader  in  the  Santo  Daime  religion,  
slain  in  São  Paulo."  Erowid.org.  May  6,  2010:  
Erowid.org/chemicals/ayahuasca/ayahuasca_info14.shtml 

 
Yes,  I  would  like  to  appeal  from  this.   
 
Unfortunately,  I  think  that  you  are  reproducing  JP's  defence  and  discourse,  and  
have  failed  to  see  the  gravity  of  his  actions. 
 
Please  let  me  know  if  you  are  going  to  make  my  requested  changes  above,  and  if  
not,  how  I  can  appeal  from  this. 
 
Best  regards 
Beatriz  Labate 
 

 



 15	
  

24.   She sent me one further email at 13:33 on 5 March 2015: 

Dear  Greg  Callus 
  
You  told  me  that  if  I  was  not  satisfied  with  the  answer  given  to  me,  I  could  appeal  
from  it.  I  am  not  satisfied,  as  the  plagiarism  was  not  acknowledged  and  a  
superficial  solution  was  given  -­-­  unfortunately,  one  which  makes  me  look  bad  
publicly,  as  if  I  was  whining  for  not  being  'acknowledged'  for  having  'helped'  the  
journalist.  This,  alongside  the  journalist's  decision  to  place  a  quote  on  1/2  of  the  
full  paragraph  he  copied,  makes  me  feel  that  this  is  more  an  attempt  to  make  me  
stay  quiet  than  any  genuine  self-­criticism.  
  
Let's  please  clarify  that  slight  re-­wording  of  ideas  without  quoting  the  original  
source  -­-­  in  order  not  to  be  a  literal  quotation  -­-­  can  be  seen  as  even  worse  then  
copying  and  pasting  ipis  literis,  ie,  an  attempt  to  'disguise'  the  plagiarism.  
  
This  is  as  valid  for  journalism  as  for  academic  work.  Claiming  there  is  no  space  is  
very  poor,  as  the  solution  can  be  simply  amended  with  "According  to  person  x…"  
  
In  sum  …    the  real  problem  is  still  there.  The  editor  clearly  reproduced  the  
journalist's  version,  which  can  be  read  in  this  email  that  JP  wrote  to  me  on  Feb  
27:  
  
[here  she  cited  JP  Rathbone’s  final  email  to  her  of  16:57  on  27  February]  
  
I  have  sent  his  message  to  me,  and  my  answer  to  him,  to  you;;  just  in  case,  I  am  
copying  here  the  message  I  have  sent  to  Lionel  Barber  here.  
  
I  look  forward  for  hearing  back  from  you  about  this  important  matter.  
  
I  have  this  the  FT  in  high  regard  and  I  expect  that  the  internal  investigations  are  
meant  not  to  "protect"  the  journalist  or  their  mistakes,  but  rather  to  acknowledge  
them.    

 

25.   I replied at 22:09 on 5 March 2015, saying: 

Dear  Dr  Labate,  
  
I  acknowledge  receipt  of  your  email  seeking  my  review  of  your  complaint.    
  
Given  the  seriousness  of  the  allegation,  you  will  understand  that  it  is  very  
important  that  I  do  not  rush  to  any  conclusions,  and  that  I  give  everyone  involved  
the  chance  to  put  their  case,  including  yourself.    
  
I  say  this  by  way  of  warning  that  it  may  be  weeks  rather  than  days  until  you  
receive  my  final  adjudication.    
  
I  am  sure  you  understand  this  is  only  a  mark  of  how  seriously  I  take  complaints  of  
this  nature,  and  I  am  grateful  in  advance  for  your  patience.  
  
I  will  be  in  touch  before  the  final  adjudication  if  I  have  any  further  questions  for  
you.  
  
Very  best  regards  
  
Greg  Callus  
Editorial  Complaints  Commissioner  

 



 16	
  

26.   I received a further email from Dr Labate (copied to various people) on 

6 March 2015 at 13:50, which developed some of her points a little further: 

Dear  all  
  
Thank  you  so  much  for  your  careful  attention  to  this  matter.  Much  appreciated.    
  
I  am  lost  regarding  all  the  different  levels  of  the  journal  and  whom  I  have  to  
address.  I  just  wrote  to  an  email  that  I  found  on  the  site.  Please  instruct  me  on  
whom  to  address  and  also  please  include  my  colleague  and  co-­author,  Jose  
Augusto  Lemos,  who  is  also  a  journalist,  in  all  communications.  
  
I  am  sorry,  but  I  do  not  wish  to  communicate  with  Mr  Rathobone,  who  I  tried  to  
approach  before  and  was  rude  to  me.  In  an  email  of  27  Feb  he  wrote:    
  
[here  she  cited  JP  Rathbone’s  final  email  to  her  of  16:57  on  27  February]  
  
If  I  could  have  solved  things  with  him  directly,  I  would  not  write  to  you.  I  hope  you  
can  respect  that  I  do  not  wish  to  further  discuss  things  with  him.  
  
  
This  is  my  answer  to  the  points  below:  
  
1.  It  does  not  matter  if  he  did  read  it  or  not  (I  am  not  sure  how  Narby  or  Lamb's  
book  and  many  others  quoted  there  were  actually  incorporated  into  the  story!).  In  
any  case,  you  can  quote  everything  you  read  in  your  life  but  that  does  not  mean  
those  reading  informed  directly  your  text.  Our  reference  is  one  in  the  middle  of  
several  others,  when  our  reference  was  clearly  used  in  the  text,  while  others  not.  
In  this  regard,  I  find  the  answer  given  -­-­  of  inserting  a  big  list  of  references  -­-­  
problematic.  
  
2.  The  footnote  must  be  read  in  comparison  with  my  post  made  on  the  blog,  
where  I  say  (a)  I  helped  him;;  (b)  he  used  my  work.  Acknowledging  only  that  I  
"helped"  him  and  not  that  he  copied  my  work  without  quoting  makes  my  complaint  
look  minor,  ie,  'vanity',  someone  'offended'  for  not  have  been  quoted  as  having  
helped;;  the  regular  reader  will  think  "oh,  another  whining  academic  jealous  of  his  
territory'.  This  comment  from  me  must  be  read  in  the  light  of  his  amendment  in  
the  story.  “This  article  has  been  amended  since  original  publication  to  include  
reference  to  Beatriz  Labate,  who  was  helpful  to  the  author  in  the  research  of  this  
article  and  his  post,    So  apologies  to  any  researchers/writers/bloggers  who  feel  
that  I  trespassed  on  their  terrain  and  lament  not  being  cited.  Sorry!”.  While  you  do  
not  have  obligations  to  quote  people  that  "helped"  you,  you  do  of  quoting  people  
whose  work  you  used.  I  ask  you  to  change  to  this  amendment  to  “This  article  has  
been  amended  since  original  publication  to  include  reference  to  Beatriz  Labate,  
whose  work  was  used  in  this  story  and  was  not  previously  cited.”  
  
Also  note  that  some  of  the  readers  (who  do  not  read  the  comments)  will  not  know  
that  my  name  was  inserted  there  as  a  result  of  the  contention.  So  the  regular  
reader  will  see  only  that  someone  the  newspaper  wanted  to  acknowledge  my  
help  and  participation,  when  the  objective  is  that  the  article  was  "amended"  to  
correct  a  serious  lack  of  quotation  of  sources.  
  
3.  The  comment  was  "officially"  posted  as  a  response  by  Mr  Rathbone  to  J  
Hamilton,  but  in  fact,  was  an  implicit  answer  to  me,  as  I  had  already  written  to  him  
about  this,  and  to  the  editors.  Please  note  that  he  mentions  “For  anyone  else  
wondering  about  sources  –  because  there  have  been  requests  -­-­  please  see  
select  bibliography  below.”  These  "people"  are  me  and  my  co-­authors.    
  
4.  There  seems  to  be  a  confusion  between  "wording"  and  "content".  The  
"wording"  is  definitely  different,  but  the  "content"  is  the  same.  That  means  that  the  
journalist  re-­phrased  the  original.  This  is  a  more-­subtle  strategy  then  copying  ipis  



 17	
  

literis,  but  equally  problematic  if  quotes  are  not  given.  The  detail  might  be  
different,  but  note  that  its  purpose  is  to  serve  the  same  idea/  flow  of  argument:  
that  the  media  changed  its  attitude  towards  ayahuasca  and  the  case  after  some  
specific  developments.  In  any  case,  the  solution  given  here  is  limited,  as  the  
"new"  information  introduced  by  "original  research"  comes  after  my  name  
anyway.  But  as  outlined  by  Beatriz  Labate,  an  anthropologist  who  has  studied  the  
case,  that  approach  changed  abruptly  after  the  police  caught  Cadu  while  he  was  
trying  to  escape  to  Paraguay.  Glauco’s  captured  murderer  told  TV  reporters  that  
he  had  wanted  to  kidnap  the  cartoonist  to  prove  to  his  family  that  his  younger  
brother  was,  in  fact,  Jesus  Christ.  (And  again,  his  passage  goes  back  to  my  
original  analysis).  So  in  fact,  if  he  copied  our  text  and  then  introduced  new  
information  product  of  his  own  research,  that  should  be  clear.  (I  am  assuming  
here  that  all  people  involved  in  the  communications  have  access  to  (a)  the  
original  at  Erowid;;  b)  the  original  of  Mr  Rathbone;;  c)  the  amendment.  It  is  
important  to  contrast  these  3  sources  to  understand  what  I  am  saying).  
  
5.    Your  answer  is  a  misrepresentation  of  my  claim.  The  idea  that  Glauco  was  
violently  killed  is  obvious;;  and  also  that  most  Brazilian's  knew  Glauco  as  a  
cartoonist;;  and  that  as  a  cartoonist,  his  main  job  is  to  make  fun  =  therefore  there  
is  an  irony  in  this  violent  death.  The  nation  was  in  shock  for  that,  and  I  am  not  
claiming  I  am  the  only  one  who  felt  like  this  or  wrote  about  it.  
  
The  idea  that  Glauco  was  the  leader  of  Daime  was  disseminated  too.  But  most  
definitely  only  very  superficial  and  generic  information  was  available.  Our  article  is  
the  only  one  that  got  into  the  merits  of  what  the  church  really  was;;  what  he  was  
as  a  religious  leader;;  what  was  the  relationship  between  his  art/cartoons  and  his  
Santo  Daime  mediumship,  inspiration  and  leadership;;  how  he  was  
accommodating  to  poor  and  problematic  people  who  looked  him  up,  and  how  this  
might  have  played  a  role  in  the  end  of  his  life.  That  added  another  layer  of  
complexity  to  the  discussion;;  that  shows  the  full  irony  or  paradox.  The  author  
writes  in  the  beginning  of  his  text:  
“And  then  there  is  Glauco’s  story,  largely  unreported  outside  Brazil,  although  it  is  
one  of  the  most  curious  cases  of  them  all.”  
  
Not  quoting  our  original  in  this  regard  seems  to  be  one  of  the  strategies  to  make  
his  article  useful,  after  5  years,  with  not  much  new  research  regarding  what  
happened  afterwards,  besides  what  has  been  already  published  by  the  media.  
Omitting  the  main  article  that  inspired  the  essence  of  his  pieces  is  a  serious  short-­
coming.    
  
6.  Yes,  the  full  reference  should  be  given  and  it  should  be  in  the  beginning.  Also  
note  that  this  is  wrong  
Labate,  Beatriz  &  Cavner,  Clancer:  Ayahusaca  Shamanism  in  the  Amazon  &  
Beyond  (2014).    
  
The  correct  spelling  is  Cavnar,  Clancy.  
  
Thank  you  again  for  your  attention,  

  
  

Best  regards  
 

27.   This is not an exhaustive account of all of the emails exchanged, but rather a 

brief history of how and why this matter came to be subject of Adjudication. 

I should, for sake of fairness, include a draft further response from Lionel 

Barber to Dr Labate, which was not sent before her appeal was launched, but 

to which she was copied when it was sent to me on 6 March 2015 at 12:24.  
  



 18	
  

Dear  Dr  Labate  
  
I  refer  to  your  further  email.  
  
It  would  be  possible  post  a  full  citation  and  link  for  your  piece  on  the  Erowid  
website,  as  explained  in  my  response  to  point  no.6  below,  if  you  so  
wish.    However,  I  disagree  with  you  in  other  respects.  
  
Adopting  your  numbering:  
  
1.  You  are  wrong  in  suggesting  Mr  Rathbone  did  not  read  the  material  that  he  
has  listed  in  a  post  below  the  article.    He  first  heard  of  Glauco's  story  in  2012  
while  in  Brazil  researching  an  FT  magazine  piece  on  the  country's  attitude  to  the  
environment  and  particularly  the  Amazon.    It  drew  his  attention  as  Mr  Rathbone  
has  written  widely  about  drugs  issues  in  Latin  America.    He  began  researching  
Glauco's  story  gradually,  then  initially  pitched  it  to  the  magazine  in  September  
2013,  months  before  he  first  contacted  you.    In  the  three  years  spent  on  the  
story,  Mr  Rathbone  read  all  the  books  and  papers  listed  in  his  post,  plus  others  
too.    As  to  the  comparative  'validity'  of  the  listed  publications,  the  list  relates  to  
the  whole  arc  of  the  story  and  its  subject  matter,  not  just  the  passage  in  
question.    Mr  Rathbone's  thoroughness  is  also  well-­recognised.    For  example,  
his  NYTimes  best-­seller  The  Sugar  King  of  Heaven  was  commended  by  
reviewers  for  his  meticulous  and  original  research.  
  
2.  The  footnote  is  fair  and  appropriate,  and  does  not  require  revision.    It  
acknowledges  your  help.    The  posts  beneath  the  article  also  provide  
transparency  as  regards  your  complaint.    Nothing  has  been  "covered  up".  
  
3.  That  particular  comment  was  posted  by  Mr  Rathbone  in  response  to  a  post  
by  "J  Hamilton",  a  researcher  whom  he  does  not  know  and  has  not  had  contact  
with,  and  whose  work  he  has  not  read.    Hence  the  generality  of  Mr  Rathbone's  
remarks  and  their  puzzled  tone.    I  do  not  consider  his  remarks  inappropriate  in  
the  circumstances.    He  did  not  acknowledge  any  plagiarism,  as  you  apparently  
wish  he  had,  because  his  article  did  not  entail  plagiarism.  
  
4.  For  reasons  that  I  set  out  in  my  earlier  email  to  you,  I  disagree  that  it  would  
be  appropriate  to  make  those  two  additional  amendments  to  the  article  that  you  
are  requesting.    The  passage  did  not  plagiarise  your  work.    A  reference  to  you  
by  name  has  already  been  added  as  a  gesture  of  goodwill.    That  is  
adequate.    Incidentally,  the  proposed  wording  that  you  describe  as  being  
"correct"  is  obviously  different  from  the  wording  of  your  original,  not  least  in  that  
your  article  stated  Cadu  wanted  to  prove  to  his  family  that  he  himself  was  Jesus  
Christ,  whereas  Mr  Rathbone's  states  he  wanted  to  prove  that  his  younger  
brother  was  Christ.    That  detail,  which  Mr  Rathbone  sourced  from  interviews  
with  Glauco's  family,  his  friends  and  colleagues,  and  from  news  reports  at  the  
time,  further  weakens  any  suggestion  of  plagiarism  as  it  contradicts  your  
work.    Mr  Rathbone  took  great  care  with  this  article  by  going  to  a  wide  variety  of  
primary  sources,  such  as:  
  
-­  Veja,  Reinaldo  Azevedo,  leading  columnist,  March  24  2010:  
“It  was  foreseeable  that  the  tragic  deaths  of  cartoonist  Glauco  and  his  son  
Raoni  would  reanimate  the  controversy  over  the  use  of  hallucinogenic  tea  
ayahuasca”.  
  
-­  Veja,  newsreport,  March  26,  2010:  
“The  purpose  of  the  kidnapping  was  to  force  the  cartoonist  and  religious  leader  
to  tell  his  family  that  his  younger  brother,  Carlos  Augusto,  was  the  reincarnation  
of  Jesus  Christ.”    
  
-­  O  Globo,  newsreport,  March  16,  2010:  
“Although  Cadu  confessed  to  the  crime  in  front  of  television  cameras..his  lawyer  
cannot  yet  say  that  his  client  is  guilty…and  will  ask  for  a  mental  health  [profile]  
of  Cadu."    



 19	
  

  
-­  Folha  de  Sao  Paulo,  newsreport  March  18,  2010:  
Cadu’s  father,  speaking  to  reporters  at  his  lawyer’s  office:  “For  me,  the  tea  
Carlos  Eduardo  took  at  Ceu  de  Maria  was  the  triggering  factor  of  a  psychotic  
break…  I  know  how  schizophrenia  is  a  psychotic  break,  because  I  lived  with  his  
mother,  who  has  schizophrenia”.  
  
-­  Folha,  Op-­ed  Helium  Schwartsman,  columnist,  March  18,  2010:  
“The  early  death  of  our  Glauco  in  dire  circumstances  has  already  launched  on  
the  internet  a  movement  calling  for  the  prohibition  of  psychotropic  tea  consumed  
in  the  religious  ceremonies  of  the  Santo  Daime….  But  the  larger  truth  is  that  
terrible  things  happen  all  the  time,  without  us  needing  to  go  looking  for  places  to  
direct  our  blame”.  
  
5.  Your  assertion  of  copying  here  is  misconceived.    Your  article  on  the  Erowid  
website  did  not  provide  an  exclusive  or  unique  insight.    Most  Brazilians,  and  
indeed  many  of  his  work  colleagues  who  spoke  to  Mr  Rathbone  in  multiple  
interviews,  knew  Glauco  as  a  cartoonist  -­  not  a  spiritual  leader  -­  and  were  aware  
of  his  double  life.    The  irony  of  gentle  Glauco  meeting  a  violent  death  was  also  
frequently  mentioned  in  news  reports  at  the  time,  and  was  an  idea  that  was  
established  before  your  article  of  August  20,  2010  was  published.    For  example,  
the  following  were  among  the  single-­paragraph  tributes  paid  by  more  than  a  
dozen  friends,  politicians  and  artists  in  a  six-­page  Folha  supplement  on  March  
13,  2010:    
  
"It  is  shocking  the  nature  of  his  violent  death"..."[of]  a  man  who  was  averse  to  
violence"..."he  left  a  huge  legacy,  but  we  do  not  know  what  he  could  have  still  
created...having  been  a  victim  of  violence"..."he  had  an  ironic  and  wry  take  on  
Brazil"..."and  he  was  a  great  chronicler  of  Paulista  neuroses".  
  
A  subsequent  31-­page  special  tribute  to  Glauco's  cartoons,  published  by  Folha  
on  March  16,  2010,  also  contained  an  introduction  by  Sergio  Davila,  Folha's  
executive  editor,  which  concludes:  "[this  publication]  is  a  gift  and  a  tribute  to  a  
chronicler  of  human  neurosis,  of  which  he  also  fell  victim".  
  
Bearing  in  mind  the  above,  for  ease  of  comparison  the  passage  that  you  assert  
was  copied  is  set  out  below,  together  with  the  part  of  your  article  in  question:    
  
JPR's  article:  Glauco's  murder  is  filled  with  ironies.    He  was  a  gentle  artist  who  
depicted  a  country's  neuroses  in  his  cartoons,  and  then  met  a  violent  death  at  
the  hands  of  a  neurotic.  
  
Your  article:  The  story  of  Glauco's  death  is  full  of  paradoxes.    The  artist  who  
made  gentle  fun  of  Brazil's  political  and  economic  problems  was  violently  
murdered;;  the  religious  leader  who  generously  supported  people  in  search  of  
help  was  killed  by  an  ex-­member  of  his  church.  
  
6.  None  of  the  other  articles  or  books  mentioned  in  the  select  bibliography  list  in  
Mr  Rathbone's  post,  below  the  FT  article,  are  referenced  in  the  full  academic  
style.    For  a  piece  of  journalism,  there  is  no  reason  why  they  should  be,  nor  
would  it  be  necessary  to  include  internet  hyperlinks.    However,  as  a  further  
gesture  of  goodwill  we  would  be  prepared  to  provide  a  full  reference  to  your  
article,  in  another  online  post  below  the  FT  article,  if  you  wish.    Please  let  me  
know.  
  
I  look  forward  to  hearing  from  you  in  relation  to  point  no.6  above.  
  
Yours  sincerely  
Lionel  Barber  

 

 



 20	
  

Summary of the Complaints 
 

28.   From the complaints and subsequent correspondence there are three matters 

on which I am bound to adjudicate: 

29.1   a specific plagiarism allegation in relation to two paragraphs 

(paragraphs [9] and [10] and a line from [37]) in the Article, which 

are said to have been taken from the complainant’s Erowid Article, 

including the accusation that the re-wording (rather than copying ipsis 

literis) was an effort to disguise that plagiarism; 

29.2   a general plagiarism allegation that in writing the Article, JP Rathbone 

took the complainant’s ideas, research, and interpretation and passed 

them off as his own; 

29.3   a complaint about JP Rathbone’s manner and tone in dealing with the 

complainant’s complaint. 

 

JP Rathbone’s Response to the Complaints 
 

30   I shall deal with the third element of the complaint first, and shortly.  

 

31   As can be seen above, my role at the FT is appellate: it is for editorial to deal with 

complaints at first instance. Usually, those of sufficient seriousness (as here) are 

elevated to the Editor himself. Those of moderate seriousness are dealt with by the 

Deputy Editor, or Managing Editor, or Desk Editors. But many complaints are 

initially addressed not to editors, but (as here) to the journalist in question.  

 

32   A feature of many complaints is that they are from those who are the source for, or 

subject of, the very articles about which they are complaining. This complicates the 

relationship: the journalist (and later the editor) is dealing with a complainant in the 

handling of a complaint, and that relationship rides on the back of the pre-existing 

journalist-source relationship. 

 



 21	
  

33   “News is what somebody doesn’t want you to print. All the rest is advertising”1 may be unduly 

cynical, but I appreciate that almost every work of serious journalism involves a 

source or subject who is likely to be disappointed that the product is not as they 

imagined it would be. Sources of stories, as much as the subjects of stories, are often 

angry or upset complainants. Resisting their entreaties for revision of the journalistic 

product is a necessary part of being an editor. 

 

34   But where journalists and editors are handling a complaint: (which I define as being 

‘a communication from an external party, in which a breach of the Editorial Code of 

Practice is alleged or could reasonably be inferred’) the relationship changes. 

Whatever acrimony and/or sympathy may have infected the journalist-source 

relationship must be suspended, because in the handling of a complaint, the editorial 

staff at the FT take on a quasi-judicial role.  Journalists or editors who are unable to 

suspend that prior relationship (which I imagine will happen frequently) should get a 

more senior editor to deal with the complaint on their behalf.  

 

35   I think JP Rathbone should have elevated Dr Labate’s complaints to a more senior 

editor before the post-publication conversation by email took the turn that it did. I 

am afraid I am singularly disappointed in the tone of his final email – even his 

perspective was entirely justified, it displays a degree of intellectual arrogance quite 

inappropriate to the handling of a complaint that was not manifestly unfounded. 

 

36   Lionel Barber, in his first email to Dr Labate at 17:37 on 4 March 2015 said:  

“At  the  outset,  I  should  say  that  the  tone  of  one  particular  email  that  Mr  Rathbone  
sent   you   at   13:57   [sic]  GMT   on   27   February   was   unfortunate.     I   trust   you   will  

accept  my  apology  on  behalf  of  the  FT.” 
 

37   That apology was rightly, and timeously, made. Had it not been volunteered, I would 

have asked for one to be published. I consider no further remedy is necessary. 

 

 

 

 
                                            
1  Of  unknown  source:  http://quoteinvestigator.com/2013/01/20/news-­‐suppress/    



 22	
  

Investigation into the Plagiarism Complaints 
38   In respect of both the framework of adjudicating this complaint, and the steps taken 

in investigating it, I have had the benefit of the advice and support of my 

Appointments & Oversight Committee, all of whom have great editorial experience:  

38.1   Professor Ian Hargreaves CBE of Cardiff University (formerly editor 

of The Independent and The New Statesman magazine); 

38.2   John Ridding (Financial Times Group CEO, and non-executive 

Director at The Economist Group); 

38.3   Baroness Wheatcroft (former editor of The Sunday Telegraph and 

editor-in-chief of the Wall Street Journal Europe), who chairs the 

Appointments & Oversight Committee. 

 

39   Article 3 of the FT Editorial Code of Practice makes clear that all journalists who are 

subject to a complaint “must comply with the lawful enquiries and requirements of the 

Commissioner”. I should record here that JP Rathbone and all FT staff have given me 

the utmost co-operation throughout this investigation. 

 

40   I interviewed JP Rathbone on two occasions, and these two meetings (both attended 

by FT Managing Editor James Lamont, who took a full note of proceedings) were 

the bookends to my investigation: 

40.1   The First Interview was on Saturday 7 March 2015, less than 48 

hours after Dr Labate’s appeal. This was expedited because JP 

Rathbone was due to be out of the UK for two weeks from the 

following Tuesday morning, and I was unable to make a meeting on 

Monday. I had at this stage read only the article complained of, the 

readers’ comments, the Erowid Article, and the email correspondence 

with Dr Labate. For this reason, our conversation of around 2 hours 

primarily consisted of my asking open questions, and JP Rathbone 

giving narrative answers. We discussed his initial interest in the story, 

the process of reporting, his research methods, writing and drafting 

methods, sources (being careful to retain the confidentiality and 

anonymity of certain sources), his communications with the 

complainant, and his specific remembrances of the writing process. 



 23	
  

40.2   the Second Interview was on 1 May 2015, after I had had the 

opportunity to read all of JP Rathbone’s notes, earlier drafts, source 

materials, and a selection of email communications relating to the 

story. Having a much stronger documentary basis at this stage meant 

that our second meeting was more akin to a two-hour cross-

examination: leading questions, structured to tease out 

inconsistencies, test the veracity of earlier responses, and assess any 

material changes in position.  

 

41   I tried, without success, to contact the user J. Hamilton by email to discuss what 

similarities (‘similar turns of phrase’) he had found between his thesis and the JP 

Rathbone article. He did not respond to my email, as was his right. 

 

42   I also offered Dr Labate the opportunity to speak to me by Skype, but she was 

content that her emails to me (not limited to those republished here) set out her case 

with sufficient clarity and particularity. She saw no reason for a live telephone 

conversation or similar, a decision which I entirely respected.  

 

43   JP Rathbone confirmed in the First Interview that he has never been the subject of 

an allegation of plagiarism: not at school, or university (Oxford and Columbia 

Universities), nor at any other periodicals (he has written for many, inlcuding The 

Wall Street Journal, Sunday Telegraph and Esquire magazine), nor at any time since 

joining the Financial Times in 2008 (first on the Lex column, then as Latin American 

editor since 2010), nor to his publisher (Penguin Books published his ‘The Sugar King 

of Havana’ in 2011). I have not checked with these institutions in-person in advance 

of publishing my Adjudication: I have no basis for doubting that assertion, and if 

there had been previous allegations, this Adjudication would bring them into the 

open, and would gives grounds for the matter to be re-opened.   

 

44   Working from the premise that few known plagiarists ever restricted themselves to a 

single instance of copying, but rather were known to adopt it as a pattern of 

behaviour, I have performed a limited check (using anti-plagiarism software) of a 

sample of JP Rathbone’s other bylined work for the FT (since becoming Latin 

American editor). This yielded nothing at all untoward. 



 24	
  

45   Beyond the article itself and the substance of the complaints correspondence, the 

two sources of evidence on which I must rely in making this Adjudication are 

therefore primarily:  

45.1   the First and Second Interviews in person with JP Rathbone; 

45.2   the documentary evidence (his reporters’ notes) including: 

45.2.1   a memory stick containing 28 MB of documents, early 

drafts, newspaper cuttings etc; 

45.2.2   a green notebook, with 116 pages of handwritten notes; 

45.2.3   several MS Word documents with translations of Brazilian 

news clippings and other coverage; 

45.2.4   annotated book chapters (photocopies), or book 

summaries (printed MS Word documents); 

45.2.5   a folder containing around 30 magazine/academic articles; 

45.2.6   a series of scientific papers on ayahuasca and 

psychotropic drugs; 

45.2.7   documents relating to criminal prosecutions, and also to 

drugs legislation; 

45.2.8   many pages of emails with his sources; 

45.2.9   all email correspondence with Dr Labate (both before and 

since online publication of the article). 

 

Framework for Adjudicating 
46   Plagiarism is often referred to (passim) as a ‘cardinal sin’ of journalism. Few 

allegations are more serious for a journalist or editor. It is therefore a curiosity that, 

although the FT Editorial Code of Practice2 is now 12 full pages in length and 

incorporates the long-standing IPSO (formerly PCC) Code of Practice as an 

appendix, there is no express prohibition on plagiarism whatsoever.  

 

47   Of course, it has never been suggested that I do not have purview to investigate and 

adjudicate on a complaint of plagiarism – it would make a mockery of the Code and 

of the Financial Times’ system of self-regulation were that so – but as a matter of 

procedural fairness, I have to be very clear as to the framework I am applying, 

namely: 
                                            
2  http://aboutus.ft.com/files/2014/09/FT-Editorial-Code-08.09.pdf  



 25	
  

47.1   how the Code might have been breached? and  

47.2   what standard of proof would be necessary to find a breach? 

 

48   As to the two plagiarism allegations, I consider that two Articles of the FT Code of 

Editorial Practice are relevant: Articles 1(2) and 1(4)3. 

1.1   It is fundamental to the integrity and success of the titles 

published by The Financial Times Limited (FT) that the 

company upholds the highest possible professional and ethical 

standards of journalism, and is seen to do so. 

1.2   This places a responsibility on every FT editorial 

employee and contributor to conduct her/himself 

according to practices which reinforce the FT’s reputation 

for accuracy, truthfulness, honesty and authority.  

1.3   … 

1.4   FT employees and contributors must follow this code of 

practice in their work. … The code must be followed fully in 

spirit as well as to the letter …  

 

49   Part of the reason for articulating my approach in full is that there is not a settled 

definition of what constitutes ‘plagiarism’ (in either its specific or general form). I 

have considered previous investigations within journalism4, the limited academic 

literature (focussing on journalistic, rather than academic, plagiarism) 5  which is 

available, as well as taxonomies created by researchers working with online anti-

plagiarism outlets and/or software providers6.  

 

                                            
3  Article 7, which gives effect to the FT Sourcing & Attribution Policy is not as relevant as its name 
suggests, being about sufficiency of sources & mode of attribution not sources’ rights to attribution. 
4  In particular, from the Columbia Journalism Review: Lieberman, Trudy “Plagiarize, plagiarize, 
plagiarize…” (July/August 1995); Silverman, Craig “The Counter-Plagiarism Handbook”; Uberti, David: 
“Journalism has a Plagiarism Problem” (November 2014); Spayd, Elizabeth “The Rules of Plagiarism”  and Fisher, 
Mark “Steal This Idea” (March/April 2015).  
5  Especially Lewis, Norman P. (2007) “Paradigm Disguise: Systematic Influences on Newspaper Plagiarism” 
(PhD thesis, University of Maryland). 
6  Notably the Research Plagiarism infographic by iThenticate 
http://www.ithenticate.com/resources/infographics/types-of-plagiarism-research, 
and the Turnitin Plagiarism Spectrum: 
http://www.turnitin.com/assets/en_us/media/plagiarism_spectrum.php	
  	
  



 26	
  

50   These sources have each been helpful in their own way, as have the conversations I 

have had (without reference to the facts of this complaint) with journalists, editors 

and lawyers. I think it fair to say most definitions include some notion of “an 

author passing-off the intellectual work (whether their original 

ideas/reporting, or their expression/words/images) of another as their own”. 

 

51   There is a fairly strict division between those definitions that root plagiarism in a 

form of theft or dishonesty (usually those in journalism), and those (particular in 

academic codes of practice) which make express that intent is immaterial. Similarly, a 

cursory review makes clear that some definitions primarily protect originality of ideas 

(mostly in academia) and others extend primarily to the particular form of expression 

(again, often in journalism), unless the idea adopted has true originality. 

 

52   Journalism is different from academia, then, in several respects. The turn-around 

time of a newspaper article is many orders of magnitude faster than most academic 

articles; space constraints in printed media significantly limit the opportunity for 

cross-referencing and sourcing; and the readership is far less specialist (and therefore 

usually requires a high-level synoptic review quite distinct from the literature review 

that a specialised academic community might need to situate an article). 

 

53   Plagiarism of expression – outright copying of pictures, images and so forth – is 

clearly prohibited in both journalism and academic, but as mentioned the latter 

appears to take a far more stringent line on originality of idea. The reason is perhaps 

self-evident: while much news reporting involves the breaking of scoops, much long-

form journalism is necessarily vicarious on academic learning or other specialisms. 

The highest purpose of good long-form journalism is to bring complex subject 

matter to a wider audience, so as to inspire, inform and elevate public discourse. 

Journalists often do contribute original ideas and analysis, but they also recite the 

various ideas and theories that are currently part of the debate. Rarely is the purpose 

of narrative journalism to reveal an original thesis: more often it is to invite readers 

to think around a novel subject-matter capable of inspiring their own reflections.  

 

54   Unfortunately, there is also a problem of originality more generally in journalism. 

While huge swathes of subjects are not covered, even trivial items of news (or 



 27	
  

content which doesn’t deserve the appellation) are covered by every mainstream 

media outlet. Much of this journalism is derivative and unoriginal. Many journalists 

and bloggers complain that certain outlets copy whole chunks of stories, and that the 

courtesy of ‘re-writing’ copy is a product, not of ethics, but of copyright law. 

 

55   Is journalistic plagiarism even distinct from copyright infringement? As newsrooms 

have shrunk to historically small numbers of editorial employees, re-writing copy 

(that is to say, reading a piece and writing a differently-worded version) has become 

so commonplace as not to be seen by all as a clear ethical infraction. Failing to re-

write would be seen as such, but the capacity to regurgitate facts in slightly different 

terms is (it has been suggested to me) more often lauded as a virtue by cash-strapped 

editors than condemned as a vice. Stealing a scoop might be unethical, it is said, but 

wilfully re-writing a synopsis of facts is not itself plagiarism: it’s efficient journalism. 

 

56   I cannot agree. Plagiarism by outright copying is acknowledged by all, and where the 

expression is near-identical, this will also carry copyright implications. But although I 

accept that the citation burden is far lower in journalism than academia, I do not 

consider it is ethical for a journalist to directly copy text from another’s work, and 

re-write it so that it appears original. Writing boilerplate factual narrative will 

necessarily lead to similarities between the work of different journalists doing the 

same job independently of each other, and there is no legal or moral restriction on 

using the same facts. However, the value of a trained journalist is weaving facts into 

narrative: to take another’s work, and replicate it with modifications to imply original 

writing, is (to my mind at least) a form of dishonesty. 

 

57   The inescapable impression I have gathered is that there is a significant gulf in 

understandings of what is acceptable, and that gulf correlates closely to the Atlantic 

Ocean. American and US-trained journalists appear (to me) to take a much harder 

line on what constitutes acceptable practice in relation to re-use of others’ work, 

though whether I have that the right way around is actually immaterial. The FT 

prints on three continents, and has an international audience and competitors. When 

it seeks to hold itself to the highest standards, that must mean ‘highest globally’7.  

                                            
7  As to which, see the recent American journalism debates on the ethics of re-writing facts and 
originality: e.g. the 30 July 2014 column7 by The New York Times Public Editor, Margaret Sullivan, also 



 28	
  

58   The forbidden actus reus (guilty act) therefore encompasses the passing-off of 

another’s original ideas, work or expression. Original expression (words or images, 

which might also infringe copyright) includes that same expression in some modified 

form (such as re-writing of copy, which would not infringe copyright). Although it is 

also (absent copying the actual expression) prohibited to pass-off the ideas or work 

of another as one’s own (such as by suggesting an insight or some reporting was 

original, when it was actually done by another), this form of plagiarism likely requires 

that there must be genuine originality and/or novelty in the work copied and it must 

be that the journalist is actually taking credit for that original work or idea. 

 

59   What then the mental element – the mens rea – of journalistic plagiarism? To my 

(perhaps legalistic) mind, it is incredibly troublesome to have such uncertainty in the 

mental element of any alleged infraction, especially one which carries such 

professional opprobrium. English law generally draws a very clear division between 

(1) crimes and intention torts (whereby actual intention, or at least subjective 

recklessness, is integral); (2) torts based in negligence (which hold a person to an 

objective standard of behaviour and foresight of consequence); and (3) those crimes 

and torts which are ‘strict liability’ (a perpetrator’s intent being immaterial). 

 

60   I shall not follow the approach taken by many universities of making plagiarism a 

strict liability offence. I understand the public policy reasons for their doing so – 

notably the deterrent effect, but also (I suspect) the practical limitations on being 

able to investigate and prove knowing culpability. I can see why they may be 

necessary and appropriate for the assessment of the work of thousands of students, 

where there is such a major incentive to cheat (a degree classification being such a 

major component of future academic and career success).  

 

61   In the present case, the Financial Times employs many hundreds of journalists and 

editorial staff, and gives each major piece of work more supervisory attention than 

any student’s academic essay could expect to receive. Most journalists are employed 

on stable contracts, and with the largest newsroom in London, there is not the sort 

of pressure to produce volumes of copy as elsewhere: correspondingly, the benefits 

                                                                                                                             
referencing Gene Weingarten of The Washington Post, Jack Shafer at Reuters and Joe Coscarelli at New York 
Magazine: http://publiceditor.blogs.nytimes.com/2014/07/30/carol-vogel-plagiarism-investigation/?_r=0  



 29	
  

of plagiarism are far more easily outweighed by its risks. Also, I am far less 

constrained than a university might be into investigating an allegation of plagiarism: I 

have less to adjudicate, and ample resources to gather evidence. Indeed, the evidence 

has allowed me to come to a very clear view on the intention of JP Rathbone. 

 

62   I consider that, were plagiarism to be a strict liability breach of the FT Editorial 

Code of Practice, it would need to be made express in that Code. It is not, and so a 

mental element is necessary for breach. I am only able to adjudicate on a very general 

provision of the Code, which I must construe. Absent any ‘deemed’ dishonesty, my 

reading of Article 1(2) of the Editorial Code of Practice is that a breach of the ‘spirit’ 

(per Article 1(4)) of the Code requires a failure of ‘accuracy, truthfulness, honesty 

and authority’. As such, any culpable acts of plagiarism (that is, the intentional or 

subjectively reckless use without attribution of another’s ideas or their expression) 

will always breach the Code, irrespective of extent or seriousness. However, while 

merely negligence (that is to say, objectively falling below the standards required of 

journalists) may in very serious cases mean a breach, in less serious cases it will not. 

 

63   To find a breach of the Code, I therefore need to find intentional use of another’s 

original work/ideas or expression without attribution, or negligent use of another’s 

original work/ideas or expression without attribution of such seriousness or extent 

as to fall significantly below the standards expected of a journalist. 

 

64   To what standard of proof must intentional plagiarism or negligence be found? The 

adjudication of a Complaint is not a disciplinary process. Therefore, although it is 

common for disciplinary proceedings to avail themselves of the criminal standard of 

proof, notwithstanding that the allegations here are of dishonest or fraudulent 

conduct, I must apply the civil standard of proof: the ‘balance of probabilities’ 

(i.e. whether the breach is ‘more likely than not’, or what Americans call ‘the 

preponderance of the evidence). However, I must keep in mind the inherent 

probability of particular outcomes: systematic dishonesty or fraud is generally 

uncommon, and so the standard must have a necessary degree of flexibility. 

 

65   Some of the conversations I have had with journalists and editors have suggested 

that scale of alleged plagiarism may be a relevant consideration. In one sense I accept 



 30	
  

that submission; in another, I have to reject it. Were I to discover even a single 

sentence which was wilfully copied and attribution deliberately withheld, it would 

be immaterial that the remaining 150,000 words were original, brilliantly-reported, 

and worthy of a Pulitzer Prize. The only relevance of the scale of the alleged 

plagiarism vis the remainder of the work would be in allowing me to assess the 

inherent likelihood of a single sentence having been copied in an otherwise excellent 

(and proven to be original) work, but the scale of originality of the remainder could 

not mitigate the stolen sentence. Fraud, as Lord Denning said, unravels everything. 

 

66   The position is necessarily different if the infraction proven is one of negligence. 

Even where it is proven that the work complained-of contained unattributed use of 

another’s original work, such usage (and whether it amounts to a breach of the spirit 

of the Code) must be assessed in context, including the extent of copying, and with a 

view to both its consequences and to any undue benefit to the perpetrator.  

 

The Specific Allegation: Two Paragraphs 
67   On 20 August 2010, Dr Labate (the complainant) co-wrote a tribute to Glauco on 

the ‘Erowid’ website (“the Erowid Article”). Her co-authors were Antonio Marques 

Alves Jr, Isabel Santa de Rose and Jose Augusto Lemos. The Erowid Article was 

translated by Jimmy Weiskopf and is available here: 

https://www.erowid.org/chemicals/ayahuasca/ayahuasca_info14.shtml.  

 

68   The first footnote explains that it is a modified and expanded version of the first 

three authors’ Portuguese-language article of 21 March 2010 on Folha online: 

http://www1.folha.uol.com.br/folha/cotidiano/ult95u709924.shtml. 
 

69   The Erowid Article has, within its introduction, the following phrases: 

[Paragraph   A]   The   tragic   death   of   Glauco   and   his   son   has   made   the  
debate   about   ayahuasca   a   national   issue   in   Brazil,   where   the   use   of   this  
controversial  substance,  which  has  sporadically  caught  the  attention  of  the  
media  for  the  past  25  years,  has  been  legal  since  the  mid  eighties.  At  first,  
with   very   few   exceptions,   the   media   covering   the   murders   showed   a  
respectful   attitude   towards   Santo   Daime.   Even   when   the   controversies  
surrounding   the  case  began   to  emerge   their  approach   to   the   religion   itself  
remained   neutral.   However,   this   suddenly   changed   when,   after   being  
captured  when  trying  to  escape  to  Paraguay,  the  alleged  murderer  told  TV  
reporters  that  he  wanted  to  kidnap  Glauco  to  prove  to  his  family  that  he  was  



 31	
  

Jesus  Christ  (and  thus  avoid  being  forcibly  placed  in  a  psychiatric  clinic  by  
his   family).  Other   than   that,   his   father   and   lawyer   claimed   that   Cadu   had  
gone  "psycho"  after  joining  the  Santo  Daime  rituals,  which  caused  a  sudden  
shift   in  the  media  towards  the  stereotyped,  anti-­drugs  point  of  view  usually  
found   in   their   coverage   of   the   use   of   psychoactive   substances.   Many  
reports   of   the   case   in   newspapers,  magazines,  TV  programs  and   internet  
sites  uncritically  set  forth  the  theory  that  the  consumption  of  ayahuasca  had  
been  responsible  for  the  crime,  as  seen,  for  example,  in  the  covers  of  two  of  
the  Brazil's  most  popular  weekly  magazines,  Veja  and  Época.    

…    

[Paragraph  B]  The  story  of  Glauco's  death  is  full  of  paradoxes.  The  artist  
who  made   gentle  fun  of  Brazil's  political  and  economic  problems  was  
violently   murdered;;  the  religious  leader  who  generously  supported  people  
in  search  of  help  was  killed  by  an  ex-­member  of  his  church.     

 

70   Paragraphs [9] and [10] (my numbering) of JP Rathbone’s article read: 

[9] Amid the mourning that immediately followed Glauco’s murder — Folha de 
São Paulo, the national newspaper that published his work, left only white space 
where its cartoons normally appeared — news coverage at first maintained a 
respectful attitude towards ayahuasca and Glauco’s Santo Daime church. That 
changed abruptly after the police caught Cadu while he was trying to escape to 
Paraguay. Glauco’s captured murderer told TV reporters that he had wanted to 
kidnap the cartoonist to prove to his family that his younger brother was, in fact, 
Jesus Christ. Worse, Cadu’s father and lawyer both claimed that Cadu, whose 
mother was schizophrenic, had gone “psycho” after joining Glauco’s rituals. 
 
[10] What had been a national tragedy now turned into a heated debate about 
ayahuasca or daime as it is also known. Although legal in Brazil since 1992, 
because of its deep roots in indigenous shamanistic practice, ayahuasca is mostly 
only tolerated in what remains an essentially conservative country. Época, a 
popular glossy magazine, asked on its front cover: “Did daime provoke the 
crime?” Veja, another, splashed: “The psychotic and daime: up to what point 
should a hallucinogenic drug be used in the rituals of a sect?” 
 

71   Much later in the JP Rathbone article, in its conclusion, a paragraph begins: 

[37] Glauco’s murder is filled with ironies. He was a gentle artist who depicted a 
country’s neuroses in his cartoons, and then met a violent death at the hands of a 
neurotic. … 

 



 32	
  

72   The similarities are immediately apparent, even where the wording is distinct. There 

are, in my view, six elements which make paragraphs [9]-[10] a match for 

[Paragraph A]: 

72.1   National debate, in spite of ayahuasca’s legality in Brazil; 

72.2   Media’s respectful attitude on news of Glauco’s death; 

72.3   Change in attitudes as Cadu was arrested en route to Paraguay; 

72.4   The “Jesus Christ” justification for murder told to TV; 

72.5   Cadu’s father/lawyer saying Glauco’s rituals made him “psycho”; 

72.6   Media coverage of ayahuasca as a potential cause of murder. 

Paragraph [37] is clearly similar to, but not the same as, [Paragraph B]. 

 

J P Rathbone’s Account 

73   Confronted with these six elements, five of which are in the same order in both 

articles, I had expected a relatively swift concession by JP Rathbone that, wittingly or 

not, his words in paragraphs [9]-[10] were likely from the Erowid Article’s 

[Paragraph A]. That was not a concession he offered, or that he accepted when it 

was first proposed in the First Interview.  

 

74   By First Interview – and being, I think it is fair to say, irritated at the accusation and 

ill-inclined to concede to what he saw as proprietary behaviour of academics – his 

contention was firmly that these were narrative paragraphs, and that any journalist 

writing a six-fact narrative bridge would, given the clearly different wording, have 

produced largely the same copy.  

 

75   Similarly, he saw no particular originality in the observation of the contrast between 

Glauco’s gentleness (a feature much remarked upon in the tributes that followed his 

death, both in relation to her personality and his satire) and the violence of the 

manner of his death. He considered that anyone writing about Glauco would have 

made a similar observation, and did not consider the Erowid Article was either the 

source of it, nor that it was protectable as an insight, even assuming that one could 

elide ‘paradox’ and ‘irony’. The very similarity of paragraph [37] and [Paragraph B] 

was disputed. 

 



 33	
  

76   The First Interview began with a review of his career, opportunity to cite previous 

allegations, his route to being an FT journalist, his current role (including 

management responsibilities for Latin America), his book, his family, his personal 

history, and what had brought him to write about Glauco’s murder and ayahuasca. 

That autobiographical account is itself an interesting tale to be told, but it is only of 

limited relevance here. Principally, his contention was that, through a regular user of 

ayahuasca, he had become interested in its role in Brazilian society, and when in 

2012 he learnt of Glauco’s double life (as satirical cartoonist, and as head of a church 

of Santo Daime) before his murder, he felt it would make a good long-form article. 

  

77   This article took JP Rathbone around two-and-a-half years to research and report, 

alongside a full-time role as a desk editor with staff and freelance journalists based in 

a number of overseas posts. He told me that he had wanted to write about ayahuasca 

since as early as 2006, but had been looking for the right vehicle for the story.  

 

78   Glauco was first suggested to JP Rathbone in an email I have seen dated 5 

November 2012, responding to his queries about ayahuasca. He responded the same 

day at 22:03, including to say “The Glauco story is fascinating. Thank you! I had no idea that 

happened.”. The story was not formally pitched until 10 September 2013, to Ravi 

Mattu (then Weekend FT editor) with follow-up discussion in December 2013. 

 

79   When the commission was confirmed in January 2014, the magazine initially wanted 

it for April 2014, but the Brazilian elections and the impending World Cup meant 

that 2014 was a busy year, even ignoring the wealth of other news coming out of 

Latin America that year. Ownership of the story was passed to Sue Mattias, who was 

also keen, and said she would consider it for the cover story.  

 

80   Most of the reaching out to sources seems to have occurred in June and July 2014. 

He told me that he had three routes to seeking to contact Glauco’s widow 

(confusingly, also called Bia), one of whom was the complainant, Dr Bia Labate, 

who is a renowned anthropologist whose research focus includes ayahuasca. After JP 

Rathbone first wrote to Dr Labate, she responded by email on 2 July 2014. She 

warned him that this was a delicate subject, and that she was wary of participating if 

this was not to be a sensitive exposition of the Glauco story.  



 34	
  

81   JP Rathbone’s response on 3 July 2014 sets out his view of what the story will be: 

the demonization and misconceptions surrounding ayahuasca, and to discuss it 

through the life and work of Glauco. The subsequent correspondence, though 

following agreement is – to my mind at least – a little tetchy. However, on 4 July 

2014, she contacts him to confirm that she has forwarded his requests to some 

contacts. She asks what he thought of her Erowid Article and suggests some UK 

story angles. He says it was very good, and that it was largely why he contacted her, 

and passes positive comment on the cartoon tributes to Glauco that it contains. 

 

82   This is the only documentary reference to the Erowid Article in all of the notes and 

materials. It confirms (a) the latest date by which it was first read (i.e. 2 July 2014); 

(b) that JP Rathbone remembered it when raised a few days later and spoke of it 

appreciatively. However, the email goes no further. 

 

83   Further correspondence includes the suggestion of an interview, a contact who has 

written on media representations of ayahuasca, and Dr Labate’s research on drugs 

and addiction. Having been approached by a number of mutual contacts, Glauco’s 

widow gets in contact around 4 July 2014. 

 

84   Formal confirmation of the story (the ‘greenlight’) was given on 17 July 2014, with a 

view to piggy-backing reporting onto a pre-existing trip to Brazil. JP Rathbone flew 

to Brazil via Boston (7 August 2014) and Miami (9 August 2014), returning to 

London on 18 August 2014. The Brazil trip provided the vast majority of the 

interviews given prominence in the article, chief amongst them Glauco’s widow, but 

also an eye-witness to the killing, Glauco’s colleagues from the newspaper, and those 

deeply involved in Santo Daime. It was on this trip that he was invited to attend the 

sacramental tea ceremony. 

 

85   He told me that he had begun to write his first draft of the article on his return from 

Brazil, in around late August 2014. Nothing had been committed to paper before 

that time. He began writing a working draft while on vacation. The final draft was 

submitted to his editor, Sue Mattias, on or around 20 October 2014. Anticipated 

publication as the FT Weekend magazine cover story in early February was delayed 

until 28 February 2015 by time-sensitive stories on Ukraine and on Syria.   



 35	
  

86   JP Rathbone and I talked about his research, reporting and writing methodology. He 

estimated that 80% of the research and reporting was done before sitting down to 

write the first draft, with 20% done mid-drafts (a parallel process of reporting, fact-

checking and edit/re-writing). Books would be annotated on the copy, PDFs were 

more likely to be read online but some would be printed if to be annotated heavily. 

Handwritten notes only for all interviews and field reporting: didn’t usually use tape 

recording. Online research was useful in the early stages, but he made a point of not 

copying text into a MS Word document, save for the clearly marked and 

systematically labelled Brazilian press coverage documents.  

 

87   He acknowledged he read the Erowid Article (which he thought useful), but that he 

read no more than 1% of the other material Dr Labate sent him. He did not think 

the academic sociological research particularly useful or relevant to his reporting. 

The scientific research introduced an aspect on which he clearly relied on his expert 

sources, and the same was true in navigating the legalities of ayahuasca. Those 

sources added something original; he considered observations about Glauco’s 

‘double life’ as cartoonist and religious leader to be so mainstream and obvious that 

the law of diminishing returns means it was not worth the effort of ploughing 

through hundreds of pages of nuanced sociology when the same time could be spent 

with primary witnesses, and on experts in fields such as pharmacology and law.  

 

The Specific Allegation: Applying the Framework to the Facts 
88   From the end of the First Interview, I have operated on the basis that I needed to 

answer two questions (the first having arisen from the denial): 

88.1   Were paragraphs [9], [10] & [37] directly derived from 

Paragraphs A and B of the Erowid Article? 

88.2   If so, was such derivation intentional or deliberate? 

 

Coincidence or Direct Derivation? 

89   As part of the First Interview, JP Rathbone gave me an exposition of his article. The 

structure of Section 1 sees the mise-en-scene [1], an authorial-purpose lede [3]-[4], 

then dichotomy nut-grafs on ayahuasca as healer/killer [5]-[6], the interview with 

Glauco’s widow (part I) [11]-[14], all linked by narrative bridges from the Glauco 

murder in [2], [7], [9]-[10].  



 36	
  

 

90   Section 2 is Glauco’s life story and relationship to ayahuasca. Section 3 is the science 

and the author’s personal experience of a ‘tea ceremony’. Section 4 returns to the 

structure of Section 1: the ‘dualities’ premise [32]-[33], and [37], interspersed with 

an interview with an eye-witness who knew Glauco and Cadu, and narrative bridges 

focussing on Cadu in [34]-[35]. 

 

91   To JP Rathbone at least, the disputed paragraphs [9] and [10] are mere narrative 

bridges: they do the donkey-work of placing facts necessary for the understanding of 

the central thesis, and to make the reportage (especially the interviews of primary 

participants in the story) intelligible. As such, they are the common building blocks 

on which all news reporters, and all subsequent feature writers, must rely to tell their 

stories. They must “all drink from the same pool” (JP Rathbone’s expression). 

 

92   The details chosen, on his account, were necessary commonalities. The two cover 

stories mentioned were by major publications, apparently akin in journalistic style to 

the UK’s mid-market tabloids The Daily Express and The Daily Mail, but with similar 

cultural resonance as TIME and NEWSWEEK covers enjoy in the USA. 

 

93   Indeed, JP Rathbone drew my attention to two particular details which were clearly 

different between his two paragraphs and the Erowid Article: 

93.1   First, that in his article, the legalisation of ayahauasca in Brazil is 

dated in 1992; the Erowid Article has it in the “mid-eighties”; and 

93.2   The Erowid Article claims that Cadu acted to prove that he (Cadu) 

was Jesus Christ; the JP Rathbone article reports that Cadu was 

seeking to prove the messianic divinity of his younger brother. 

 

94   JP Rathbone emphasised these differences (on his account, and standing by his 

reporting, he considered them ‘errors’ in the Erowid Article). He told me that he was 

aware of his version of those two facts (though not the purported error of the 

Erowid article) at some point during his trip to Brazil in August 2014. Certainly, the 

fact that Cadu thought his younger brother was Jesus Christ was something he 

learned directly from Glauco’s widow in Brazil, from an in-person interview.  

 



 37	
  

95   So put at its highest – even allowing for the inherent unlikelihood of a senior 

journalist at a major publication with no track record of plagiarism copying 

‘boilerplate narrative’ when the remainder of a long-form piece had so clearly been 

reported in person – JP Rathbone’s challenge was to ask: how likely was it that he 

had copied a narrative account that he knew (prior to writing his first draft) 

contained two mistakes of fact? 

 

96   My initial concern was that, although narratives are capable of resembling each 

other, that six data points (with five in order) was asking me to believe in a higher 

degree of coincidence than was usual. Fingerprinting traditionally only relied on 

sixteen data points to proclaim a truly unique match. Granted, if I gave journalists 

the six points, many or most would match JP Rathbone’s ordering, but if I were to 

ask a thousand journalists at a thousand typewriters to pen a narrative involving six 

data points, how many would also choose these precise six?  

 

97   Two complications caused concern: first, emails between Dr Labate and JP 

Rathbone made quite clear that he had read and appreciated the Erowid Article 

(about which he had always been very upfront). Second, although the references to 

Cadu’s capture, his being called “psycho” and his destination being Paraguay were 

clearly narrative, the description of the change in media tone and the choice of those 

two publications to typify the debate was a form of meta-narrative more peculiar 

than the news reporting of the murder. JP Rathbone accepted this, but explained 

that the meta-narrative was prosaic: after every national tragedy, from JFK to Diana, 

there is a well-observed tradition of mournful respect by the media, broken only by 

their eventual desire to find scapegoats and apportion blame. Brazil was no different.  

 

98   The news clippings documents from 2010, cited by Lionel Barber in his draft 

response to Dr Labate, confirmed the wide availability of the primary facts of the 

narrative (four of the six points). The two meta-narrative points (the narrative of 

how the media narrative developed) could also have been independently-sourced: 

one of the Portuguese-language articles, which I translated online, discussed the 

change in media tone. It was at least possible that even those parts of the two 

paragraphs had not be sourced from the Erowid Article. 

 



 38	
  

99   We had discussed that, with news clippings and their translations, JP Rathbone had 

copied and pasted cuttings into MS Word documents, always in full, and labelled 

them accordingly. He was relatively sure he had not done this for any non-

newspaper/magazine source (including the Erowid Article). He could not remember 

whether he had printed out or marked up a hard copy of the Erowid Article – it was 

possible, but he did not remember as much. He thought it unlikely that he would 

type narrative direct from a source – by time of writing, he knew the story well-

enough to write unaided. He translated the news front-pages into English differently 

than the English version of the Erowid article, which suggests they were not copied. 

 

100  After the First Interview, it was quite clear that I was being asked to believe that this 

was coincidence, and that there was no formal link (save for commonality of subject 

matter and primary sources) between the two paragraphs and the Erowid Article. 

Indeed, JP Rathbone confirmed this position to me early on in the Second Interview. 

 

101   The ‘inherent unlikelihood’ problem concerned me. This was no a cub reporter, but 

a relatively senior desk editor, an established subject-matter expert on Latin America, 

and author of a very well-reviewed book. The alleged plagiarism was confined to 

narrative (and meta-narrative) which bridged passages that were unquestionably and 

provably the product of long, expensive and painstaking original reporting and 

research. There were further entire wings of the story that had been shorn to keep it 

to an appropriate length, themselves consisting of newly-reported material. He had 

clearly known at least one material fact in the Erowid Article passage was wrong 

before writing: was this perhaps a particularly striking coincidence after all? 

 

102  One reason for perpetuating my scepticism of the coincidence theory was that 

resting on probabilities alone required me to discount an equally improbable 

outcome: that a journalist never accused of plagiarism should be accused of such by 

two separate individuals in relation to the same article.  

 

103  Whereas I had the passages from the Erowid Article said by Dr Labate to be similar, 

the other accusation was not articulated. J. Hamilton merely gave a general (if 

friendly) warning, and claimed that: “Some of your synthesis looked awfully familiar - deja vu! 

- I wrote a lot of the same things, with the same turns of phrase, in Ayahuasca and Globalization”.  



 39	
  

 

104  As mentioned above, I did seek to make contact with the person behind the 

username J. Hamilton, and I did not receive a reply. However, I could not have 

considered Dr Labate’s plagiarism allegation without taking into account this other 

allegation – however politely phrased – of essentially the same offence. 

Notwithstanding that no complaint was made, I folded the accusation of similarity 

into my ongoing investigation as a fact capable of affecting the probabilities. 

 

105   I have now read JP Rathbone’s article in excess of thirty times, and have read the 

50-page thesis on ‘Ayahuasca and Globalization’ five times in full. I have been 

entirely unable to find more than two or three parallel passages that even share 

general subject matter. Those paragraphs are so different in their facts, wording, 

structure and inferences that I am entirely confident in ruling out the thesis as JP  

Rathbone’s source for any given sentence of his article. If I am in grave error, I 

would welcome being corrected on this assessment. 

 

106  Ruling out some form of serial plagiarism (whether intended or negligent) from both 

the Erowid Article and the Globalization thesis, my first question was therefore 

whether the similarities were coincidental or not. That would have been a vexed 

question, but for the provision of JP Rathbone’s reporting materials. 

 

107  Any article that is researched and reported, even intermittently, for two and a half 

years will turn up a wealth of material. JP Rathbone, it transpires, is more assiduous 

than I might have expected at keeping research and reporting material. It took me 

several days to work my way through all that he volunteered. The review, particularly 

of his handwritten notes, was necessarily painstaking. The volume of Portuguese 

material could not, of course, all be translated, but I was able to translate key 

passages (relying on the identification of proper nouns, a high-school education in 

French and Spanish, and Google Translate) of the more heavily-annotated sources.  

 

108  From having reviewed this material, I saw the primary evidence of every interview, 

and the majority of both the allusions and references that made the finished article, 

and the many lines of enquiry which did not. Whatever other conclusions I reached 

before the Second Interview, one thing must be made clear: when Dr Labate on 5 



 40	
  

March 2015 wrote “JP lists in the end a bunch of references; he clearly did not read all of that. 

Adding those references in the end makes it seem like all of them were equally valid, which is not 

the case.” she is very deeply mistaken. The list of references is nowhere close to the 

volume of annotated reporting material I reviewed in this investigation, and itself did 

not (I am told) even represent the totality of what was read in reporting this piece. 

 

109  Most illuminating, however, were the drafts. There are fourteen drafts of this story 

on the memory stick that JP Rathbone provided. The first ten have filenames 

“Glauco 1.doc”, “Glauco 2.doc” etc until “Glauco 10.doc”. The final four clearly 

post-date submission to the FT Weekend editor: their filenames are “JPR ayahuasca 

[date].doc”. All the files have meta-data indicating date of creation and last 

modification. I should reiterate at this stage that all electronic files, including the 

time-stamped drafts, were provided to me by JP Rathbone entirely voluntarily.  

 

110  Remembering the two differences of fact between paragraphs [9] and [10] and 

[Paragraph A], it is not until Glauco 10 – dated 20 October 2014, and presumably 

the draft sent to Sue Mattias – that these are confirmed. Glauco 10 is different from 

the final, published article only in minor respects: editors added two commas, cut 

three words and italicised a fourth. That Cadu thought his younger brother (rather than 

Cadu himself) was Jesus Christ, and the year of legalisation being 1992, both appear. 

 

111  But this was not always so. Go back to Glauco 7, and although the ‘younger brother’ 

point is made clear, the draft has the date of Brailizian legalisation as 1988 (expressed 

in numerals). The Erowid Article had, of course, given the date of legalisation as 

being in the ‘mid-eighties’ (in words).  The draft’s meta-data indicate that this file 

was last modified at 19:43 on 4 October 2014 (some 16 days before Glauco 10).  

 

112  A step further back, and we see other changes in Glauco 5 (last modified at 18:44 on 

15 September 2014, a month before submission). Glauco 5 gives the date of 

legalisation of ayahuasca in Brazil as being “the late 1980s” (numerically expressed). 

It is also the latest-in-time draft that has Cadu trying to prove that he (Cadu himself) 

was Jesus Christ. This alone suggests a much closer relationship between Glauco 5 

and the Erowid Article. 

 



 41	
  

113  Furthermore, immediately following what would become paragraphs [9] and [10], 

Glauco 5 includes (in a different position to all the other drafts) a version of  

paragraph [37] which reads: “Glauco’s tragic story throws up many paradoxes: that of a 

cartoonist who saw humour everywhere around him yet died in a violent murder, and that of a 

benevolent religious leader who literally gave his life helping others”. This early variant of [37] is 

important for three reasons: the word “paradoxes” which would later become 

“ironies”; the positioning immediately after [9] and [10]; and the ‘second paradox’ 

(religious leader as ‘pelican-in-her-piety’8). All three strongly suggest that this passage 

has its origins in the Erowid Article, notwithstanding that the date-range for 

legalisation is different. 

 

114  When we go all the way back to Glauco 1 (last modified at 19:02 on 24 August 2014) 

that the two factual differences are lost altogether:  

“In the public sphere, these details [about Cadu being a member of 
Glauco’s church] immediately converted the story of Glauco’s death into a 
debate about ayahuasca – legal in Brazil since the mid-1980s and in the US 
and several European countries since the 2000s – into a national issue. At 
first, Brazilian media coverage maintained a respectful attitude towards 
Santo Daime, which forms part of Brazil’s rich tapestry of religious and 
animist beliefs. However, this changed when police captured Cadu while 
he trying [sic] to escape to Paraguay and he told TV reporters that he had 
wanted to kidnap Glauco to prove to his family that he was Jesus Christ. 
Cadu’s father and lawyer then claimed that Cadu had gone “psycho” after 
joining the rituals. TV footage of the time show Cadu as a distressing 
figure, sat in jail, his trousers ripped, with wild bug eyes and a metal punk 
chain around his neck. Veja, a popular Brazilian glossy, asked on its front 
cover: Did Daime kill Glauco? [sic]” 

 

115  Several paragraphs later in Glauco 1, the original of paragraph [37]: 

“I stumbled across the story of Glacuo’s death two years ago, and it had 

anchored itself in my mind. There was the paradox of an artist who gently 

satirised Brazil but was killed in a violent murder. There was the 

contradiction of a religious leader who literally gave his life to people who 

were seeking help. His murder seemed to capture…” 

 

116  Once: the differences of fact are removed entirely in Glauco 1; the juxtaposition of 

what would become [9], [10] and [37] in Glauco 5 is noted; the substitution of 

‘ironies’ and ‘paradoxes’ in the first five drafts; and the additional ‘contradiction’ 
                                            
8  http://www.pelican-in-her-piety.co.uk/pelican.php  



 42	
  

(religious leader killed by an acolyte) appears, the first question I have to answer is 

simple. I am easily satisfied, on the balance of probabilities, that paragraphs [9], [10] 

and [37] of JP Rathbone’s published article had their genesis (in some form) in the 

Erowid Article. The material was not coincidentally similar: it was directly derived. 

 

Direct Derivation: With or Without Intention? 

117  Direct derivation having been proven to the requisite standard, the next question I 

must therefore answer is whether, on the balance of probabilities, JP Rathbone 

knowingly or wilfully copied or re-wrote the passages in the Erowid Article? 

 

118  I should begin with his denials. In the First Interview, he acknowledged that he had 

first read the Erowid Article in June or July, possibly since then, but had written his 

first draft freehand at the end of August. He had not copied the disputed paragraphs 

across into his draft, and he considered the most likely explanation for the similarity 

to be entirely coincidental – ‘drinking from the same pool’ of narrative facts. 

 

119  I confirmed this remained his position in the Second Interview, before taking him 

through the history of the drafts and showing him the changes as they related to thee 

paragraphs. By the end of that process, JP Rathbone agreed that the clear implication 

was that his paragraphs had come directly from the Erowid Article. 

 

120  I asked for an explanation, but he could not provide one. He had no memory of 

reading the Erowid Article shortly before writing, or having it open (in hard copy or 

online) while producing the first draft. He could not even be sure he had ever 

printed it – it was so easily available as a high-ranking link on Google, he was not 

sure he had taken the precaution of archiving it digitally or manually.  

 

121  I put to him the allegation that he had essentially re-written those paragraphs of the 

Erowid Article, and he strenuously denied doing so. He explained that his concern in 

producing those earlier drafts was structural: he would write-up various paragraphs 

which were ‘boxes’ that needed ordering, and his concern was the arrangement of 

the boxes and not their contents. This is substantiated by other, unrelated factual 

errors (names etc) in the early drafts which are corrected by the middle-drafts. 

 



 43	
  

 

122  Having wrestled with this question for several weeks, I have come to the very firm 

conclusion that JP Rathbone is telling me truth. Partly this is a reflection of inherent 

improbability: a relatively senior and successful journalist, with no prior history of 

complaints of this kind, working on a piece which so clearly benefitted from a 

remarkable degree of original reporting, and the paragraphs taken being largely 

‘boilerplate narrative’ from a source that the journalist considered to include two 

factual errors: that so much should be thrown away for such little tangible advantage 

seems to me to be intrinsically unlikely.  

 

123  Other aspects of his conduct appear to me to be flatly inconsistent with dishonesty. 

Sending a copy of the published article to the complainant would be a curious act if 

he had knowingly plagiarised her work. His insistence on the similarity being only 

coincidence, a theory easily disproved by the meta-data of his early drafts which he 

had voluntarily provided, was very far from the well-crafted defence and cover-up 

expected by those caught wilfully breaching ethical rules. 

 

124  Finally, though I ascribe it little weight, there is the simple matter that I had the 

benefit of questioning him for many hours, in two separate sessions. I fear we 

drastically over-estimate our abilities to tell when other people are lying, but I did get 

a very real sense that he was being honest with me. His story was almost entirely 

consistent (the inconsistencies being immaterial, as is perfectly usual when the same 

questions are asked weeks apart); he declined easier routes to exculpation that I 

offered him; he was reflective on where he had erred and defensive as to those areas 

he was adamant he had not. He was an impressive witness, and had I not been 

seeking to doubt him, it never would have occurred to me to do so.  

 

125  In conclusion, the evidence falls very far short of proving any dishonesty on the part 

of JP Rathbone (whether at time of first writing, or on submission of his draft to his 

editor). No-one ever needs to prove their innocence to a higher standard of proof, 

but I would have been prepared to make such a finding. As sure as I am that the 

paragraphs had some direct origin in the Erowid Article, I am equally sure that JP 

Rathbone did not do so intentionally or with the realisation that it was the source of 

those paragraphs in his Article. I am entirely confident that he is not a plagiarist. 



 44	
  

 

Negligent Failure to Attribute? 

126   Given my finding that the Erowid Article was the original source for the paragraphs 

in the Article, albeit unwittingly, there is still the question of negligence. Was that 

failure to avoid the unattributed use of Dr Labate’s paragraphs, in modified form, 

so serious as to constitute a breach of the FT Editorial Code of Practice? 

 

127  There will be circumstances where using another’s original work without attribution, 

even without any intent to do so, will be a breach of professional standards. If a 

news story of, say, 400 words relying primarily on three written sources turns up a 

whole paragraph which is identical or similar, then even absent any mal-intent, that 

will be a serious breach. We expect journalists to manage their source material, and 

write their articles, free of even a significant risk of unattributed use of others’ work. 

 

128  The present case falls at the other end of the spectrum. The paragraphs which have 

their origin in the Erowid Article amount to under 250 words (approximately 7% of 

the total word count of the published Article), and on any account have been 

substantially re-written (which, absent intent to disguise the origin, serves only to 

obscure the origin for the journalist to spot that attribution may be required). The 

paragraphs unattributed deal in narrative fact, with a degree of media meta-narrative, 

common to many publications and many sources in the Article itself. It is in the 

context of a long piece of highly-original reporting, against a background of a 

stupendous volume of research and reading. The Article itself was prepared over a 

very long-period of time (for a newspaper journalist at least), and it is unclear the 

extent to which a journalist submitting in late October should recognise modified 

turns of phrase from narrative paragraphs he first read the June or July previously. 

 

129  That is not to say there are not criticisms that could be made. JP Rathbone himself 

described his archival system of source material as “pile it high”: a more systematic 

approach to collation and storage of materials might have assisted. When confronted 

with two ‘errors’ of fact (the date of legalisation of ayahuasca in Brazil, and that it 

was the younger brother of Cadu whom Cadu thought to be Jesus Christ) in the 

narrative which (several drafts earlier) had been sourced from the Erowid Article, he 

did not return to the source of those ‘errors’ to check if there were further errors of 



 45	
  

fact. Had he done so, he would have been struck by the similarity that Dr Labate has 

highlighted in this complaint.  

 

130  In all the circumstances, I do not think that JP Rathbone fell far below the standards 

expected of a professional journalist. It was an error to allow the direct use of those 

paragraphs from the Erowid Article, and had it been wilful, that would have been a 

most serious error indeed. But I have found it was not wilful, and I appreciate the 

context of reporting a story of this scale while running a busy desk: taken together, I 

cannot condemn as a breach of the spirit of the Code his failure to spot the similarity 

between his narrative paragraphs and those in the Erowid Article he had read 

months earlier.  

 

The General Allegation: The Scope of the Idea 
131  Compared to the Specific Allegation, which was discrete and limited to two 

paragraphs, it is not as easy to discern the scope of the General Allegation of 

plagiarism. The following passages from Dr Labate’s correspondence seem relevant: 

(1)   [After   citing   the   Erowid  Article]   These   findings   and   interpretations   are   not   yours,   by  mine.  
The  same  rules  apply  to  journalism  and  academic  work:  sources  must  be  quoted. 

 
(2)   [He] copied our research, data and interpretation of facts, without quoting the 

original  published initially at Folha de São Paulo, and then modified and amplified and 
published at Erowid 

  
(3)   Rathbone  did  not  come  up  with  the  idea  of  those  main  paragraphs  pointed  [in  the  Erowid  

Article].   This   involved   following   the   case   closely,   during   several   weeks   -­-­   which   he   did  
not.    Those  ideas  are  result  of  our  research  and  interpretation  of  facts. 

  
(4)   We   [Erowid]   were   the   only   piece   who   ever   published   about   this   double   dimension   of  

Glauco   as   a   cartoonist   and   charismatic   religious   leader,   and   the   paradox   of   his   death.  
That  idea  comes  directly  from  our  [Erowid]  article.  That  is  the  essence  of  our  article.   

  
(5)   [Rathbone’s   Article’s]   pourpose   is   to   serve   the   same   idea/   flow   of   argument:   that   the  

media   changed   it's   attitude   towards   ayahuasca   and   the   case   after   some   specific  
developments.   In   any   case,   the   solution   given   here   is   limited,   as   the   "new"   information  
introduced  by  "original  research"  comes  after  my  name  anyway 

  
(6)   The   idea  that  Glauco  was  violently  killed   is  obvious;;  and  also  that  most  Brazilian's  knew  

Glauco  as  a  cartoonist;;  and  that  as  a  cartoonist,  his  main   job   is  to  make  fun  =  therefore  
there   is   an   irony   in   this   violent   death.   The   nation  was   in   schock   for   that,   and   I   am   not  
claiming  I  am  the  only  one  who  felt  like  this  or  wrote  about  it. 
The  idea  that  Glauco  was  the  leader  of  Daime  was  disseminated  too.  But  this  was  most  
definitly  very  superficial  and  generic  information  availalbe.  Our  [Erowid]  article  is  the  only  
one   that   got   into   the  merits   of   what   the   church   really   was;;   what   he  was   as   a   religious  
leader;;   what   was   the   relationship   between   his   art/cartoons   and   his   Santo   Daime  
mediumship   inspiration   and   leadership;;   how   he   was   accomodating   to   poor   and  
problematic  people  who  looked  him  up,  and  how  this  might  have  played  a  role  in  the  end  
of  his   life.  That  added  another   layer  of   complexity   to   the  discussion;;   that   shows   the   full  
irony  or  paradox.  The  author  writes  in  the  begining  of  his  text: 



 46	
  

And  then  there  is  Glauco’s  story,  largely  unreported  outside  Brazil,  although  it  is  
one  of  the  most  curious  cases  of  them  all.  

Not  quoting  our  original  in  this  regard  seems  this  is  one  of  the  strategies  to  make  his  
article  useful,  after  5  years,  with  no  much  new  research  regarding  what  happened  after,  
besides  what  has  been  already  published  by  the  media.  Omitting  the  main  article  that  
inspired  the  essence  of  his  pieces  is  a  serious  short-­comming.    

 

132  Thus it seems apparent that the alleged plagiarism of ideas and/or interpretation of 

the facts relates to the Erowid Article, which set out (a) the duality of Glauco as 

both a cartoonist but also as a spiritual/religious leader, and the relationship between 

those parts of his life; (b) the meta-narrative of the media coverage, whereby at a 

certain point tragedy turned to blaming ayahuasca; and (c) that this involved 

paradoxes as to violence/gentleness. 

 

133  Again, the Framework I have set out above applies: I need to ask myself both: 

133.1   Was the Erowid Article the direct source of these ideas, which are 

original to it, and which are presented in the Article as original work?  

133.2   If so, what was JP Rathbone’s intention in using them without any 

attribution in the Article? 

 

The General Allegation: Applying the Framework to the Facts 
134  I have seen the email JP Rathbone sent in 2012 intending to use the murder of 

Glauco as the hook upon which to hang a broader article about ayahuasca and the 

sacred tea ceremonies of the Santo Daime religion. It is clear in his pitches to 

editors, and in his introductory emails to potential sources, that he was focussing on 

the dualism of Glauco’s life, and the contrast between his gentle satire and character, 

and the violence of his death.  

 

135  Lionel Barber’s correspondence sets out the various elements of news coverage that 

followed. Anyone who looked at the news coverage of Glauco’s murder (and a piece 

this carefully researched would not have failed to do so) would have struggled to 

miss the national debate about ayahuasca on the front page of Brazil’s leading 

magazines, nor that ayahuasca was in some way blamed for Glauco’s death, nor that 

the point at which the familiar media narrative switched from tragedy to blame was 

at the point it transpired that Cadu was mentally ill and that his father and lawyer had 



 47	
  

linked that to Glauco’s tea ceremonies. These elements are common currency, and 

to fail to arrange them as JP Rathbone did would have been almost perverse.  

 

136  Ultimately, JP Rathbone’s defence to this element of the charge, beyond disputing 

that the Erowid Article’s thesis is sufficiently original to attract protection, is that he 

did not consider the material which was drawn from the Erowid Article to be the 

stuff of ideas at all: he considered it boilerplate narrative. The originality of which JP 

Rathbone is (I think rightly) proud in this story stems from the scale of the original 

reporting, especially the interviews with primary sources such as Glauco’s widow. 

 

137  Accordingly, I consider this complaint fails at the hurdle of the first question, and so 

it is unnecessary for me to answer the second question of intention. Had I been 

required to do so, it seems inconceivable that I could have found any dishonesty in 

the alleged appropriation of Dr Labate’s work or ideas, given his eagerness to share 

the Article with her immediately upon publication online. 

 

138  There is no doubt that Dr Labate was helpful to JP Rathbone in reporting this story 

– she was one of three people who effected the introduction to Glauco’s widow – 

and she sent through plenty of information, even allowing that much of it remained 

unread. But I have been able to confirm the extent of the other sources of 

information on which the Article relied, and once their influence is also seen, the 

reliance by JP Rathbone on the Erowid Article to the extent alleged is manifestly 

without foundation. 

 

139  I have some sympathy for Dr Labate – without the benefit of seeing the whole of 

the reporting process laid bare, and knowing that she was in-part instrumental, her 

annoyance at the lack of credit is not without moral justification. But, beyond the 

plagiarism Framework I have set out above, it is not my place to interfere in the 

writing or editing of articles to ensure that sources get the credit for being sources that 

they perhaps morally deserve. That is a function reserved to editorial.  

 

140  Accordingly, I am easily satisfied that JP Rathbone did not plagiarise the ideas, 

research, or interpretation of the facts from the Erowid Article, and thus the General 

Allegation has disclosed no breach of the spirit of the Code. 



 48	
  

Conclusion & Remedies 
141  In summary, I have found that the tone used by JP Rathbone in responding to 

Dr Labate’s complaint was unacceptable but that it has been remedied by an apology 

from Lionel Barber on behalf of the Financial Times.  

 

142  As to the specific allegation of plagiarism (the two paragraphs), I have found that 

they were indeed directly derived from the complainant’s Erowid Article, but that I 

am entirely satisfied that this was unintentional, and not plagiarism. I have 

considered whether failure to prevent unattributed use, even though unintentional, 

was a breach of the Code by negligence, and have concluded that in all the 

circumstances it was not. The general allegation is misconceived: the idea in the 

article was not derived from the complainant’s work.  

 

143  However, notwithstanding that I have not found a breach of the spirit of the Code 

by JP Rathbone, I am concerned that the unintentional direct sourcing of two 

paragraphs from the Erowid Article should be reflected somehow online. This 

remedy attaches not to any breach of the Code by JP Rathbone, but out of the need 

for the Financial Times itself to avoid a prospective breach of Clause 1.2 of the Code, 

prohibiting misleading statements once recognised. To merely state “This article has 

been amended since original publication to include reference to Beatriz Labate, who was helpful to 

the author in the research of this article” does not address that one of her articles was (in 

modified form) the origin of two paragraphs of the Article. The FT having been put 

on notice of that finding of fact by this Adjudication now makes it necessary to 

clarify that fact, failing which I consider the FT would breach Clause 1.2.  

 

144  Finally, to mark the seriousness of the allegation (if not the outcome) the Article 

shall also carry a link to this Adjudication.  

 

 

GREG CALLUS 

Editorial Complaints Commissioner 

Financial Times Ltd 

18 June 2015 


