
 
__________________ 

 
ADJUDICATION  

__________________ 
 
 
 

GREG CALLUS 
 

EDITORIAL COMPLAINTS COMMISSIONER 
 

Financial Times Limited 
 

 
 
 

 
 

 

 
 

 

 



 2	
  

	
  

Introduction	
  

	
  

1.   This	
  is	
  an	
  Adjudication	
  of	
  a	
  complaint	
  made	
  by	
  Jonathan	
  Portes,	
  director	
  of	
  the	
  National	
  

Institute	
  of	
  Economic	
  and	
  Social	
  Research	
   (NIESR),	
  about	
  an	
  article	
  by	
  Niall	
  Ferguson,	
  

who	
  is	
  the	
  Laurence	
  A.	
  Tisch	
  Professor	
  of	
  History	
  at	
  Harvard	
  University,	
  a	
  Senior	
  Fellow	
  

at	
  the	
  Hoover	
  Institution,	
  and	
  an	
  occasional	
  contributor	
  to	
  the	
  Financial	
  Times.	
  	
  

	
  

2.   The	
  Article,	
  headlined	
  “The	
  UK	
  Labour	
  party	
  should	
  blame	
  Keynes	
  for	
  their	
  election	
  defeat”	
  

was	
  published	
  on	
  11	
  May	
  2015	
  in	
  the	
  print	
  editions	
  of	
  the	
  Financial	
  Times,	
  and	
  at	
  18:50	
  

BST	
  on	
  10	
  May	
  2015	
  on	
  FT.com1.	
  It	
  was	
  commissioned	
  to	
  be	
  under	
  800	
  words	
  in	
  length.	
  

	
  

3.   In	
   summary,	
   the	
  Article	
  was	
   a	
   robust	
   response	
   to	
   Keynesian	
   critics	
   (particularly	
   Paul	
  

Krugman	
  of	
  the	
  New	
  York	
  Times)	
  of	
  the	
  Chancellor	
  of	
  the	
  Exchequer,	
  George	
  Osborne,	
  and	
  

the	
  Chancellor’s	
  economic	
  policy	
  of	
  austerity.	
  The	
  central	
  theme	
  of	
  the	
  Article	
  was	
  that	
  

the	
   UK	
   economy	
   is	
   actually	
   doing	
   rather	
   well,	
   in	
   contrast	
   to	
   the	
   doom	
   purportedly	
  

predicted	
  by	
  Krugman	
  and	
  the	
  Keynesians.	
  

	
  

The	
  Article	
  

	
  

4.   The	
  Article	
   received	
   a	
   spirited	
   response	
   in	
   the	
   comments,	
   on	
   the	
  Letters	
  Pages	
   of	
   the	
  

Financial	
   Times,	
   and	
   elsewhere	
   online,	
   not	
   least	
   on	
  Twitter.	
   There	
   are	
   different	
   views	
  

taken	
  of	
  British	
  economic	
  policy	
  under	
  the	
  Coalition	
  Government	
  of	
  2010-­‐‑2015	
  and	
  of	
  the	
  

correct	
  monetary	
  and	
  fiscal	
  policies	
  that	
  should	
  be	
  adopted.	
  	
  

	
  

5.   It	
   should	
  not	
  need	
   saying,	
   but	
   I	
   shall	
   say	
   it	
   in	
   any	
   event:	
   no	
  part	
   of	
  my	
   job,	
   or	
   of	
   this	
  

Adjudication,	
  will	
  seek	
  to	
  in	
  any	
  way	
  resolve	
  or	
  take	
  sides	
  in	
  that	
  debate	
  about	
  economics.	
  

No	
  part	
  of	
  my	
  decision	
  depends	
  on	
  the	
  correctness	
  or	
  otherwise	
  of	
  any	
  of	
  the	
  views	
  of	
  any	
  

of	
  the	
  participants	
  in	
  that	
  debate.	
  My	
  sole	
  function	
  is	
  to	
  determine	
  whether	
  there	
  has	
  been	
  

a	
  breach	
  of	
  the	
  FT	
  Editorial	
  Code	
  of	
  Practice.	
  Anyone	
  hoping	
  for	
  more	
  than	
  that	
  will	
  be	
  

disappointed.	
  It	
  is	
  not	
  my	
  function	
  to	
  opine	
  on	
  whether	
  the	
  UK	
  economy	
  is	
  doing	
  well.	
  

	
  

	
  

                                            
1    http://www.ft.com/cms/s/0/9dd9c7ee-­‐‑f71c-­‐‑11e4-­‐‑99aa-­‐‑00144feab7de.html	
  .  



 3	
  

6.   The	
   relevant	
   part	
   of	
   the	
   Article	
   about	
   which	
   Mr	
   Portes	
   makes	
   his	
   complaint	
   is	
   the	
  

following	
   passage	
   (paragraphs	
   6-­‐‑10	
   inclusive)	
   emphasised	
   in	
   bold:	
  	
  

	
  

Mr	
  Krugman	
  was	
  equally	
  relentless	
  in	
  predicting	
  that	
  austerity	
  would	
  lead	
  to	
  
recession;	
   indeed,	
  he	
  insisted	
  that	
  the	
  UK’s	
  economic	
  performance	
  would	
  be	
  
worse	
  than	
  during	
  the	
  Great	
  Depression.	
  In	
  April	
  2012	
  he	
  warned	
  darkly	
  that	
  
Britain	
  would	
  “continue	
  on	
  a	
  death	
  spiral	
  of	
  self-­‐‑defeating	
  austerity”.	
  
	
  
It	
   was,	
   he	
   lamented,	
   a	
   “policy	
   disaster”	
   that	
   would	
   cause	
   a	
   double-­‐‑dip	
  
recession	
  and	
  “cripple	
  the	
  UK	
  economy	
  for	
  many	
  years	
  to	
  come”.	
  
	
  
In	
  fact,	
  there	
  was	
  no	
  double-­‐‑dip	
  recession.	
  The	
  UK	
  had	
  the	
  best	
  performing	
  of	
  
the	
  G7	
  economies	
  last	
  year,	
  with	
  a	
  real	
  gross	
  domestic	
  product	
  growth	
  rate	
  of	
  
2.6	
  per	
  cent.	
  In	
  2009,	
  the	
  last	
  full	
  year	
  of	
  Labour	
  government,	
  the	
  figure	
  was	
  
minus	
  4.3	
  per	
  cent.	
  Moreover,	
  far	
  from	
  being	
  in	
  depression,	
  the	
  UK	
  economy	
  
has	
  generated	
  more	
  than	
  1.9m	
  jobs	
  since	
  May	
  2010.	
  UK	
  unemployment	
  is	
  now	
  
5.6	
  per	
  cent,	
  roughly	
  half	
  the	
  rates	
  in	
  Italy	
  and	
  France.	
  Weekly	
  earnings	
  are	
  
up	
  by	
  more	
  than	
  8	
  per	
  cent;	
  in	
  the	
  private	
  sector,	
  the	
  figure	
  is	
  above	
  10	
  
per	
  cent.	
  Inflation	
  is	
  below	
  2	
  per	
  cent	
  and	
  falling.	
  
	
  
Meanwhile,	
   the	
  government’s	
  much-­‐‑derided	
  policy	
  of	
   fiscal	
  stabilisation	
  has	
  
also	
   been	
   a	
   success,	
   even	
   if	
   the	
   extent	
   of	
   deficit	
   reduction	
   fell	
   short	
   of	
   Mr	
  
Osborne’s	
  original	
  goal.	
  According	
   to	
   the	
   International	
  Monetary	
  Fund,	
   the	
  
general	
  government	
  deficit	
  has	
  been	
  nearly	
  halved	
  from	
  10	
  per	
  cent	
  in	
  2009	
  
to	
  5.7	
  per	
  cent	
  last	
  year;	
  the	
  structural	
  deficit	
  more	
  than	
  halved	
  from	
  9.8	
  per	
  
cent	
  to	
  4.2	
  per	
  cent.	
  The	
  net	
  public	
  debt	
  has	
  been	
  stabilised	
  at	
  roughly	
  the	
  same	
  
level	
  relative	
  to	
  GDP	
  as	
  that	
  of	
  the	
  US.	
  
	
  
Few	
   governments	
   since	
   1945	
   have	
   achieved	
   comparable	
   economic	
   results	
  
from	
  such	
  a	
  difficult	
  starting	
  point.	
  If	
  the	
  opinion	
  polls	
  had	
  been	
  right,	
  and	
  the	
  
Tories	
  had	
  not	
  won	
  this	
  election,	
  it	
  would	
  have	
  been	
  a	
  travesty.	
  

	
  

The	
  Complaint	
  

	
  

7.   Mr	
  Portes	
  first	
  complained	
  to	
  the	
  FT	
  at	
  08:46	
  on	
  11	
  May	
  2015	
  by	
  email	
  to	
  the	
  Corrections	
  

Desk.	
   His	
   principal	
   complaint	
   was	
   that	
   Prof.	
   Ferguson’s	
   use	
   of	
   the	
   weekly	
   earnings	
  

statistics	
  had	
  been	
  “wholly	
  and	
  deliberately	
  misleading”	
  because	
  the	
  Article	
  cited	
  the	
  2010-­‐‑

2014	
  nominal	
  average	
  weekly	
  earnings,	
  not	
  the	
  real	
  (i.e.	
  inflation-­‐‑adjusted)	
  figures.	
  	
  

	
  

	
  



 4	
  

8.   In	
  the	
  absence	
  of	
  any	
  qualification	
  of	
  ‘weekly	
  earnings’,	
  a	
  casual	
  reader	
  would	
  (he	
  asserts)	
  

assume	
   that	
   the	
   figures	
   were	
   of	
   real	
   wage	
   growth,	
   and	
   as	
   such	
   this	
   passage	
   was	
  

misleading.	
   Real	
   wage	
   growth	
   has	
   in	
   fact	
   been	
   negative	
   for	
   almost	
   all	
   of	
   the	
   last	
  

Parliament,	
  until	
  the	
  final	
  four	
  months	
  of	
  2014.	
  

	
  

9.   Furthermore,	
   he	
   says	
   that	
   even	
   if	
   the	
   nominal	
   figures	
   are	
   rightly	
   relied	
   upon,	
   it	
   is	
  

misleading	
   to	
   have	
   cited	
   an	
   inflation	
   figure	
   that	
   captures	
   price	
   rises	
   in	
   a	
   single	
   year	
  

(i.e.	
  2014-­‐‑2015)	
  against	
  average	
  weekly	
  earnings	
  growth	
  over	
   five	
  years	
   (2010-­‐‑2015).	
  

Price	
  inflation	
  over	
  the	
  same	
  five	
  year	
  period,	
  he	
  says,	
  was	
  approximately	
  11%.	
  

	
  

The	
  Response	
  

	
  

10.  	
  	
  It	
  is	
  only	
  fair	
  to	
  say	
  that	
  Prof.	
  Ferguson,	
  from	
  his	
  emails	
  to	
  the	
  FT	
  and	
  from	
  his	
  public	
  

responses	
  on	
  Twitter,	
  does	
  not	
  accept	
  that	
  what	
  he	
  wrote	
  was	
  misleading	
  or	
  inaccurate.	
  

When	
  he	
  was	
  initially	
  accused	
  of	
  mistaking	
  the	
  8%	
  and	
  10%	
  for	
  real	
  wage	
  growth	
  rates,	
  

he	
   very	
   quickly	
   confirmed	
   that	
   he	
   had	
   fully	
   intended	
   to	
   cite	
   nominal	
   average	
  weekly	
  

earnings	
  growth,	
  followed	
  by	
  an	
  indication	
  of	
  inflation,	
  both	
  being	
  relevant	
  statistics.	
  	
  

	
  

11.  	
  Part	
   of	
   Mr	
   Portes	
   complaint	
   was	
   that	
   no-­‐‑one	
   writing	
   about	
   economics	
   in	
   a	
   serious	
  

newspaper	
  would	
  cite	
  the	
  nominal	
  growth:	
  he	
  said	
  it	
  was	
  generally	
  accepted	
  that	
  the	
  real	
  

growth	
  in	
  wages	
  was	
  what	
  was	
  important.	
  In	
  the	
  course	
  of	
  an	
  often-­‐‑unedifying	
  Twitter	
  

argument	
  with	
  Mr	
  Portes,	
  Prof.	
  Ferguson	
  cited	
  in	
  contradiction	
  an	
  article	
  by	
  Larry	
  Elliott,	
  

Economics	
  Editor	
  at	
  The	
  Guardian,	
  who	
  said	
  “Earnings	
  growing	
  at	
  around	
  2%	
  a	
  year	
  in	
  

conjunction	
  with	
   inflation	
   0.1%	
   lower	
   than	
   a	
   year	
   ago	
   equals	
   a	
  modest	
   increase	
   in	
   real	
  

incomes	
  that	
  are	
  likely	
  to	
  keep	
  shop	
  tills	
  jangling	
  in	
  the	
  months	
  ahead”	
  (‘Is	
  the	
  UK	
  in	
  the	
  

early	
  stages	
  of	
  deflation?’,	
  19	
  May	
  2015).	
  	
  

	
  

12.  	
  Prof.	
  Ferguson	
  also	
  brought	
  to	
  the	
  attention	
  of	
  Lionel	
  Barber	
  that	
  the	
  Office	
  for	
  National	
  

Statistics	
  (ONS)	
  itself	
  releases	
  earnings	
  statistics	
  on	
  a	
  nominal	
  basis,	
  suggesting	
  that	
  there	
  

is	
  nothing	
  in	
  the	
  argument	
  that	
  only	
  ‘real’	
  wage	
  growth	
  is	
  meaningful.	
  

	
  

13.  The	
  complaint	
  was	
  handled	
  first	
  by	
  Murray	
  Withers,	
  then	
  Frederick	
  Studemann,	
  before	
  

being	
   elevated	
   to	
   editor	
   Lionel	
   Barber.	
   Mr	
   Barber	
   was	
   strongly	
   of	
   the	
   view	
   that	
   this	
  

conflict	
  of	
  views	
  was	
  best	
  resolved	
  by	
  Mr	
  Portes	
  having	
  the	
  opportunity	
  to	
  respond,	
  either	
  

in	
   a	
   published	
   letter	
   or	
   in	
   an	
   article	
   of	
   his	
   own,	
   making	
   his	
   arguments	
   against	
   Prof.	
  

Ferguson’s	
  use	
  of	
  statistics.	
  



 5	
  

	
  

14.  Lionel	
  Barber	
  emphasised	
  that	
  this	
  was	
  a	
  comment	
  piece,	
  and	
  that	
  the	
  FT’s	
  commitment	
  

to	
  freedom	
  of	
  expression	
  and	
  to	
  a	
  diversity	
  of	
  voices	
  and	
  perspectives	
  meant	
  that	
  it	
  would	
  

often	
   be	
   inappropriate	
   to	
   correct	
   purportedly	
   erroneous	
   interpretations	
   of	
   fact.	
   The	
  

appropriate	
  remedy	
  was	
  therefore	
  a	
  rebuttal.	
  

	
  

The	
  Reply	
  

	
  

15.  	
  A	
  little	
  surprisingly,	
  Mr	
  Portes	
  has	
  declined	
  this	
  offer.	
  In	
  spite	
  of,	
  or	
  perhaps	
  because	
  of,	
  

his	
  somewhat	
  rebarbative	
  conversation	
  with	
  Prof.	
  Ferguson	
  on	
  Twitter,	
  he	
  has	
  made	
  clear	
  

he	
  has	
  no	
  interest	
  in	
  having	
  a	
  debate	
  on	
  the	
  merits:	
  he	
  considers	
  that	
  the	
  use	
  of	
  nominal	
  

figures	
  was	
  an	
  inaccuracy	
  of	
  fact,	
  which	
  was	
  misleading,	
  even	
  deliberately	
  so.	
  He	
  elected,	
  

as	
  he	
  has	
  every	
  right	
  to	
  do,	
  to	
  appeal	
  the	
  editorial	
  handling	
  of	
  his	
  complaint	
  to	
  me.	
  

	
  

16.  After	
  submitting	
  his	
  appeal,	
  Mr	
  Portes	
  drew	
  my	
  attention	
  to	
  an	
  article	
  Prof.	
  Ferguson	
  on	
  

LiveMint 2 	
  in	
   which	
   he	
   says:	
   “Without	
   question,	
   the	
   pain	
   was	
   real.	
   Average	
   inflation-­‐‑

adjusted	
  weekly	
  earnings	
  fell	
  more	
  than	
  under	
  any	
  postwar	
  government.”.	
  Mr	
  Portes	
  paints	
  

this	
  as	
  inconsistent	
  with	
  Prof.	
  Ferguson’s	
  reliance	
  on	
  nominal	
  earnings	
  in	
  the	
  Article.	
  

	
  

Framework	
  for	
  Adjudication	
  

	
  

17.  As	
  FT	
  Editorial	
  Complaints	
  Commissioner,	
  I	
  have	
  an	
  appellate	
  function,	
  giving	
  editorial	
  

the	
   first	
   opportunity	
   to	
   resolve	
   complaints.	
   This	
   is	
   rooted	
   in	
   the	
   due	
   deference	
   for	
  

editorial	
   judgment	
   that	
   any	
   quasi-­‐‑regulatory	
   function	
   should	
   have	
   if	
   it	
   is	
   to	
   properly	
  

respect	
  freedom	
  of	
  expression.	
  	
  

	
  

18.  I	
  may	
  adjudicate	
  breaches	
  of	
  the	
  Code,	
  but	
  unlike	
  a	
  Readers’	
  Editor	
  or	
  a	
  Public	
  Editor,	
  it	
  is	
  

not	
  my	
  place	
  to	
  say	
  whether	
  things	
  were	
  done	
  well,	
  or	
  could	
  have	
  been	
  done	
  better.	
  The	
  

question	
  of	
  whether	
  or	
  not	
  there	
  has	
  been	
  a	
  breach	
  is	
  always	
  binary.	
  My	
  role	
   is	
  quasi-­‐‑

judicial	
  not	
  supervisory,	
  and	
  other	
  than	
  finding	
  breaches,	
  I	
  will	
  be	
  as	
  disinclined	
  to	
  involve	
  

myself	
  in	
  the	
  merits	
  of	
  editorial	
  judgment	
  as	
  a	
  judge	
  would	
  be	
  to	
  consider	
  questions	
  of	
  

academic	
  judgment	
  or	
  tenets	
  of	
  religious	
  faith.	
  	
  

	
  

                                            
2 	
   http://www.livemint.com/Opinion/ZVj906rhSjhYeBJBdq32DM/Niall-­‐‑Ferguson-­‐‑-­‐‑The-­‐‑economic-­‐‑
consequences-­‐‑of-­‐‑Mr-­‐‑Osborne.html	
  



 6	
  

19.  This	
   disinclination	
   will	
   be	
   at	
   its	
   very	
   highest	
   when	
   considering	
   an	
   Opinion	
   Editorial	
  

(“OpEd”):	
  a	
  degree	
  of	
  latitude	
  will	
  always	
  be	
  given	
  for	
  comment	
  pieces,	
  vis	
  news	
  stories.	
  

Save	
   for	
   breaches	
   of	
   the	
   Code,	
   only	
   if	
   an	
   editorial	
   judgment	
   is	
   so	
   egregious	
   that	
   no	
  

reasonable	
   journalist	
   or	
   editor	
   could	
   justify	
   it	
   in	
   good	
   faith	
   (i.e.	
   an	
   irrationality	
   or	
  

Wednesbury	
  unreasonableness	
  test)	
  will	
  I	
  be	
  prepared	
  to	
  interfere.	
  

	
  

20.  	
  However,	
  allowing	
  for	
  such	
  lassitude,	
  OpEds	
  also	
  often	
  contain	
  unambiguous	
  statements	
  

of	
  fact.	
  Statistical	
  citation	
  is	
  the	
  most	
  obvious	
  species	
  of	
  factual	
  statement,	
  which	
  (under	
  

Clause	
  1	
  of	
   the	
  Editorial	
  Code	
  of	
  Practice)	
  must	
  be	
  accurate.	
   I	
   am	
  wary,	
   as	
  was	
  Lionel	
  

Barber,	
  of	
  adjudicating	
  on	
  interpretation	
  of	
  facts	
  in	
  OpEds,	
  but	
  a	
  bare	
  statement	
  of	
  fact	
  is	
  

just	
  as	
  capable	
  of	
  adjudication	
  as	
  if	
  it	
  appeared	
  in	
  a	
  news	
  story.	
  

	
  

21.  Article	
  2(1)	
  of	
  the	
  Financial	
  Times’	
  	
  Editorial	
  Code	
  of	
  Practice3	
  provides	
  that:	
  

FT	
   editorial	
   employees	
   and	
   freelance	
   contributors	
  must	
   comply	
  with	
   the	
   […]	
  

Editors’	
  Code	
  of	
  Practice,	
  a	
  copy	
  of	
  which	
  is	
  set	
  out	
  in	
  Annex	
  1.	
  	
  

	
  

22.  Clause	
  1	
  (Accuracy)	
  of	
  the	
  Editors’	
  Code	
  of	
  Practice,	
  set	
  out	
  at	
  Annex	
  1,	
  provides	
  that:	
  

1.1	
  	
   The	
   Press	
   must	
   take	
   care	
   not	
   to	
   publish	
   inaccurate,	
   misleading	
   or	
  

distorted	
  information,	
  including	
  pictures.	
  	
  

1.2	
  	
   A	
   significant	
   inaccuracy,	
   misleading	
   statement	
   or	
   distortion	
   once	
  

recognised	
  must	
   be	
   corrected,	
   promptly	
   and	
  with	
   due	
   prominence,	
   and	
   -­‐‑	
  

where	
   appropriate	
   -­‐‑	
   an	
   apology	
   published.	
   In	
   cases	
   involving	
   the	
  

[FT	
  Editorial	
   Complaints	
   Commissioner],	
   prominence	
   should	
   be	
   agreed	
  

with	
  the	
  [Editorial	
  Complaints	
  Commissioner]	
  in	
  advance.	
  

1.3	
  	
   The	
   Press,	
   whilst	
   free	
   to	
   be	
   partisan,	
   must	
   distinguish	
   clearly	
   between	
  

comment,	
  conjecture	
  and	
  fact.	
  	
  

	
  

23.  	
  Although	
  headed	
  “Accuracy”,	
  Clause	
  1	
  actually	
  concerns	
  itself	
  with	
  three	
  forms	
  of	
  error:	
  

statements	
  of	
  fact	
  may	
  breach	
  by	
  being	
  either	
  inaccurate,	
  misleading,	
  or	
  distorted.	
  The	
  

forms	
   of	
   remedy	
   available	
   if	
   Clause	
   1	
   is	
   breached	
   are:	
   correction,	
   clarification,	
   and	
  

apology.	
  It	
  is	
  implicit	
  in	
  both	
  the	
  distinction	
  between	
  ‘inaccurate’	
  and	
  ‘misleading’,	
  and	
  in	
  

the	
  distinction	
  between	
  a	
  ‘correction’	
  and	
  a	
  ‘clarification’	
  that	
  a	
  statement	
  of	
  fact	
  may	
  be	
  

entirely	
  correct,	
  and	
  yet	
  still	
  breach	
  Clause	
  1,	
  

	
  

                                            
3 	
   http://aboutus.ft.com/files/2014/09/FT-­‐‑Editorial-­‐‑Code-­‐‑08.09.pdf	
  	
  



 7	
  

24.  Whether	
  a	
  statement	
  is	
  ‘inaccurate’	
  (in	
  the	
  narrow	
  sense	
  of	
  factually	
  wrong,	
  and	
  requiring	
  

a	
  correction)	
  can	
  be	
  judged	
  by	
  comparing	
  the	
  published	
  information	
  to	
  a	
  provably	
  true	
  

version	
  of	
  the	
  information.	
  If	
  they	
  differ,	
  and	
  the	
  difference	
  is	
   ‘significant’,	
  a	
  correction	
  

will	
  be	
  directed.	
  	
  

	
  

25.  A	
  statement	
  will	
  be	
  ‘misleading’	
  where	
  the	
  objective	
  reasonable	
  reader	
  of	
  the	
  FT	
  would	
  

take	
   away	
   an	
   erroneous	
   belief	
   about	
   the	
   subject	
   of	
   that	
   statement,	
   even	
   though	
   the	
  

statement	
  was	
  true.	
  The	
  words	
  “John	
  Doe	
  has	
  been	
  caught	
  in	
  bed	
  with	
  woman	
  who	
  isn’t	
  his	
  

wife”	
   may	
   be	
   perfectly	
   true	
   because	
   John	
   Doe	
   has	
   never	
  married,	
   but	
   if	
   a	
   reasonable	
  

reader	
  would	
  take	
  away	
  that	
  John	
  Doe	
  is	
  both	
  married	
  and	
  having	
  an	
  extra-­‐‑marital	
  affair,	
  

the	
  statement	
  is	
  misleading.	
  Significant	
  misleading	
  statements	
  will	
  require	
  clarification,	
  

not	
  correction,	
  given	
  that	
  the	
  information	
  is	
  not	
  intrinsically	
  inaccurate.	
  

	
  

26.  	
  What	
   then	
   of	
   ‘distorted’?	
   It	
   clearly	
   is	
   intended	
   to	
   mean	
   something	
   distinct	
   from	
  

‘misleading’.	
  My	
  provisional	
  view	
  is	
  that	
  whereas	
  a	
  misleading	
  statement	
  misinforms	
  the	
  

reasonable	
  reader	
  about	
  the	
  factual	
  content	
  of	
  that	
  statement,	
  a	
  ‘distortion’	
  is	
  an	
  assembly	
  

of	
   statements	
   that	
   are	
   neither	
   inaccurate,	
   nor	
   misleading,	
   but	
   collectively	
   give	
   an	
  

impression	
  that	
  a	
  reasonable	
  and	
  fair-­‐‑minded	
  person	
  in	
  possession	
  of	
  all	
  the	
  facts	
  would	
  

not	
  have.	
  To	
  say	
  of	
  Adolf	
  Hitler	
  that	
  he	
  was	
  a	
  vegetarian,	
  liked	
  dogs,	
  painted	
  watercolours,	
  

and	
   never	
   cheated	
   on	
   his	
   wife	
   might	
   not	
   be	
   inaccurate	
   or	
   misleading	
   in	
   any	
   of	
   the	
  

specifics,	
  but	
  would	
  give	
  the	
  most	
  grossly	
  distorted	
  view	
  of	
  his	
  character.	
  	
  

	
  

27.  An	
  alleged	
  distortion	
  therefore	
  requires	
  me	
  to	
  find	
  the	
  limits	
  of	
  fair	
  and	
  reasonable	
  views	
  

of	
  an	
  article’s	
  subject	
  matter,	
  to	
  see	
  if	
  the	
  article	
  (although	
  the	
  facts	
  are	
  true)	
  is	
  a	
  distortion	
  

of	
  the	
  picture	
  generally.	
  	
  Partly	
  for	
  the	
  reasons	
  discussed	
  above,	
  I	
  will	
  be	
  much	
  more	
  wary	
  

of	
   doing	
   so	
   where	
   the	
   complaint	
   is	
   about	
   an	
   OpEd	
   (where	
   readers	
   should	
   expect	
   a	
  

columnist	
   to	
   be	
   giving	
   a	
   particular,	
   subjective	
   view	
   on	
   ‘the	
   truth’)	
   than	
   in	
   the	
   news	
  

sections	
  (where	
  there	
  is	
  a	
  reasonable	
  presumption	
  of	
  objectivity	
  and	
  fairness).	
  

	
  

Discussion	
  &	
  Decision	
  

	
  

28.  Given	
  this	
  was	
  an	
  OpEd,	
  about	
  a	
  highly	
  contested	
  question	
  of	
   ‘whether	
  the	
  UK	
  is	
  doing	
  

well	
  economically’,	
  it	
  would	
  clearly	
  be	
  inappropriate	
  for	
  me	
  to	
  consider	
  whether	
  citation	
  

of	
  the	
  statistics	
  complained-­‐‑of	
  in	
  the	
  Article	
  was	
  a	
  ‘distortion’.	
  Although	
  many	
  economists	
  

including	
  Mr	
  Portes	
  may	
  consider	
  it	
  to	
  be	
  so,	
  I	
  consider	
  Prof.	
  Ferguson’s	
  general	
  thesis	
  



 8	
  

well	
  within	
  the	
  bounds	
  of	
  reasonably-­‐‑held	
  opinion.	
  I	
  shall	
  therefore	
  limit	
  my	
  inquiry	
  to	
  

the	
  one	
  statement	
  alleged	
  to	
  be	
  misleading	
  or	
  inaccurate.	
  	
  

	
  

29.  The	
   underlying	
   facts	
   in	
   the	
   present	
   complaint	
   are	
   not	
   –	
   as	
   far	
   as	
   I	
   can	
   tell	
   –	
  much	
   in	
  

dispute.	
  I	
  have	
  sourced	
  all	
  figures	
  independently	
  from	
  the	
  ONS,	
  whom	
  I	
  also	
  wish	
  to	
  credit	
  

for	
  my	
  use	
  of	
  their	
  graphics.	
  They	
  appear	
  to	
  confirm	
  that	
  the	
  nominal	
  growth	
  in	
  average	
  

weekly	
   earnings	
  under	
   the	
  Coalition	
  Government	
  was	
   indeed	
   around	
  8%	
   for	
   the	
   total	
  

workforce,	
  and	
  as	
  much	
  as	
  10%	
  when	
  the	
  dataset	
  is	
  limited	
  to	
  private	
  sector	
  jobs.	
  

	
  

30.  By	
   way	
   of	
   illustration,	
   the	
   ONS	
   chart	
   below 4 	
  shows	
   total	
   nominal	
   average	
   weekly	
  

earnings	
   (AWE)	
   above	
   the	
   X-­‐‑axis	
   (when	
   positive)	
   in	
   light	
   blue,	
   and	
   inverse	
   inflation	
  

according	
  to	
  the	
  Consumer	
  Price	
  Index	
  (CPI)	
  below	
  the	
  X-­‐‑axis	
   in	
  dark	
  blue.	
  Real	
  wage	
  

growth	
  is	
  calculated	
  by	
  subtracting	
  the	
  absolute	
  value	
  of	
  CPI	
  inflation	
  from	
  the	
  nominal	
  

AWE,	
  and	
  is	
  shown	
  by	
  the	
  red	
  line.	
  	
  

	
  

	
  

31.  I	
  would	
  estimate	
  the	
  mean	
  of	
  the	
  monthly	
  nominal	
  AWE	
  growth	
  figures	
  in	
  the	
  period	
  May	
  

2010	
  until	
  December	
  2014	
  as	
  all	
  being	
  somewhere	
  between	
  1.5%	
  and	
  2%.	
  	
  Cumulative	
  

nominal	
   AWE	
   growth	
   in	
   the	
   period	
   of	
   8%	
   presumes	
   a	
   smoothed	
  mean	
   of	
   1.55%	
   per	
  

annum	
  over	
  5	
  years,	
  which	
   is	
   consistent	
  with	
   this	
   chart.	
  However,	
   as	
   can	
  be	
   seen,	
   the	
  

nominal	
  AWE	
  increases	
  were	
  largely	
  overborne	
  by	
  inflation	
  from	
  mid-­‐‑2008,	
  and	
  so	
  real	
  

growth	
  was	
  positive	
  for	
  only	
  a	
  handful	
  of	
  months	
  until	
  September	
  2015.	
  

                                            
4    Anon.  (18  February  2015)  “GDP  and  the  Labour  Market  –  Q4  2014  Quarterly  Update  (ONS)  



 9	
  

32.  Therefore,	
  for	
  the	
  avoidance	
  of	
  doubt,	
  I	
  do	
  not	
  think	
  the	
  statement	
  of	
  fact	
  as	
  to	
  the	
  weekly	
  

earnings	
  growth	
  was	
  ‘inaccurate’	
  (in	
  the	
  narrow	
  sense	
  of	
  that	
  term).	
  There	
  is	
  no	
  figure	
  

that	
  I	
  would	
  wish	
  to	
  simply	
  substitute	
  that	
  would	
  improve	
  the	
  accuracy	
  of	
  the	
  remark.	
  	
  

	
  

33.  The	
  proper	
  head	
  of	
  Clause	
  1	
  under	
  which	
  to	
  consider	
  this	
  complaint	
  is	
  to	
  ask	
  whether	
  or	
  

not	
  the	
  unqualified	
  citation	
  of	
  nominal	
  figures	
  was	
  ‘misleading’?	
  	
  This	
  is	
  a	
  question	
  of	
  fact	
  

as	
  to	
  what	
  an	
  objective	
  and	
  reasonable	
  reader	
  would	
  have	
  taken	
  the	
  sentence	
  to	
  mean.	
  

	
  

34.  A	
  non-­‐‑scientific	
   survey	
  of	
   the	
  Financial	
  Times’	
   recent	
  use	
  of	
   the	
   term	
  “average	
  weekly	
  

earnings”	
  turns	
  up	
  usage	
  both	
  for	
  the	
  nominal	
  and	
  real	
  measure,	
  though	
  it	
  is	
  fair	
  to	
  say	
  

that	
  which	
  use	
  is	
  meant	
  is	
  almost	
  always	
  immediately	
  clear	
  from	
  the	
  context,	
  and	
  quite	
  

often	
  the	
  two	
  are	
  juxtaposed,	
  by	
  reference	
  to	
  inflation.	
  The	
  use	
  in	
  the	
  nominal	
  sense	
  only	
  

tends	
  to	
  be	
  news	
  reports	
  of	
  the	
  release	
  of	
  ONS	
  statistics;	
  editorials	
  tended	
  to	
  more	
  often	
  

cite	
  only	
  real	
  wage	
  growth.	
  I	
  found	
  no	
  examples	
  where	
  the	
  usage	
  was	
  truly	
  ambiguous.	
  

	
  

35.  The	
  example	
  Prof.	
  Ferguson	
  unearthed	
   in	
  The	
  Guardian	
   is	
  a	
  good	
  example	
  of	
   common	
  

usage:	
  “Earnings	
  growing	
  at	
  around	
  2%	
  a	
  year	
   in	
  conjunction	
  with	
   inflation	
  0.1%	
  lower	
  

than	
   a	
   year	
   ago	
   equals	
   a	
   modest	
   increase	
   in	
   real	
   incomes…”	
   sets	
   the	
   figures	
   out	
   as	
   a	
  

calculation,	
  and	
  that	
  context	
  explains	
  that	
  the	
  ‘Earnings’	
  are	
  nominal.	
  In	
  the	
  Article,	
  it	
  was	
  

far	
  from	
  clear	
  that	
  readers	
  were	
  being	
  asked	
  to	
  set	
  the	
  nominal	
  AWE	
  growth	
  of	
  a	
  five-­‐‑year	
  

period	
  against	
  a	
  current	
   inflation	
  rate,	
  which	
  would	
   lead	
  them	
  to	
  the	
  truth	
  of	
  negative	
  

(but	
  improving)	
  real	
  wages	
  growth	
  in	
  the	
  period.	
  

	
  

36.  Mr	
  Portes’	
  complaint	
  goes	
  further:	
  he	
  considers	
  that	
  there	
  is	
  no	
  possible	
  benefit	
  to	
  Prof.	
  

Ferguson’s	
  argument	
  that	
  could	
  accrue	
  from	
  citing	
  the	
  nominal	
  statistic,	
  and	
  that	
  if	
  this	
  

was	
  not	
  an	
  error	
  (the	
  author	
  thinking	
  the	
  nominal	
  growth	
  was	
  real	
  growth)	
  then	
  it	
  must	
  

be	
  either	
  a	
  mistake	
  or	
  a	
  wilful	
  attempt	
  to	
  mislead.	
  	
  

	
  

37.  Prof.	
  Ferguson	
  has	
  made	
  clear	
  that	
  his	
  use	
  of	
  nominal	
  figures	
  was	
  entirely	
  intentional,	
  and	
  

neither	
  misleading	
  nor	
  intended	
  to	
  be.	
  In	
  an	
  email	
  to	
  Lionel	
  Barber,	
  he	
  says:	
  	
  

“FT	
   readers	
   are	
   not	
   stupid.	
   They	
   understand	
   that	
   I	
   am	
   contrasting	
   the	
  

upward	
  trend	
  in	
  nominal	
  earnings	
  with	
  the	
  downward	
  trend	
  in	
  inflation.	
  At	
  

no	
  point	
  am	
  I	
  claiming	
  that	
  real	
  wages	
  went	
  up.	
  I	
  am	
  merely	
  pointing	
  out	
  

that	
   the	
   trends	
   in	
  earnings	
  and	
   inflation	
  are	
  benign.	
   I	
   could	
  equally	
  well	
  

have	
   said	
   that	
   the	
  government	
  has	
   successfully	
   ended	
   the	
  decline	
   in	
   real	
  

wages	
  that	
  began	
  under	
  Gordon	
  Brown.”	
  	
  	
  



 10	
  

38.  This	
  is	
  perfectly	
  consistent	
  with	
  the	
  ONS	
  figures.	
  With	
  the	
  exception	
  of	
  March	
  2013	
  and	
  

April	
  2014,	
  all	
  months	
  of	
  Coalition	
  Government	
  saw	
  nominal	
  wage	
  growth,	
  so	
  wages	
  were	
  

and	
  are	
  trending	
  upwards.	
  The	
  rate	
  of	
  growth	
  increased	
  in	
  the	
  final	
  8	
  months	
  of	
  2014.	
  

	
  

39.  But	
   then	
  see	
  below	
  a	
  chart5	
  of	
   the	
  ONS	
  historic	
  projections	
  (the	
  current	
  model	
  of	
  data	
  

collection	
  has	
  been	
  in	
  place	
  only	
  since	
  2000)	
  of	
  nominal	
  average	
  weekly	
  earnings	
  growth.	
  

The	
  red	
  line	
  is	
  inflation	
  (on	
  the	
  basis	
  of	
  the	
  Retail	
  Price	
  Index	
  –	
  RPI	
  –	
  rather	
  than	
  CPI).	
  

Thus	
  ‘real’	
  wage	
  growth	
  occurred	
  whenever	
  the	
  red	
  line	
  was	
  beneath	
  the	
  blue	
  block,	
  and	
  

real	
  wages	
  fell	
  whenever	
  the	
  red	
  line	
  exceeds	
  the	
  blue	
  block.	
  

	
  

40.  What	
  is	
  immediately	
  obvious	
  is	
  that	
  real	
  wage	
  growth	
  has	
  rarely	
  fallen	
  below	
  zero	
  except	
  

at	
  times	
  of	
  major	
  economic	
  turbulence,	
   involving	
  high	
  levels	
  of	
   inflation	
  (see	
  mid/late-­‐‑

1970s).	
  But	
  to	
  find	
  occasions	
  when	
  nominal	
  weekly	
  earnings	
  were	
  not	
  positively	
  growing	
  

is	
  more	
  difficult	
  still.	
  The	
  significant	
  fall	
  in	
  nominal	
  earnings	
  growth	
  to	
  -­‐‑6%	
  in	
  February	
  

2009	
  appears	
  to	
  have	
  been	
  the	
  first	
  time	
  that	
  nominal	
  wage	
  growth	
  was	
  negative	
  since	
  at	
  

least	
  1964.	
  Until	
  around	
  1992,	
  nominal	
  wage	
  growth	
  appears	
  to	
  have	
  been	
  solidly	
  above	
  

5%	
  per	
  annum.	
  From	
  1993	
  to	
  February	
  2009,	
  it	
  was	
  consistently	
  above	
  2%	
  per	
  annum.	
  	
  

                                            
5    Taylor,  Jowett  &  Hardie  (31  January  2014)  “An  Examination  of  Falling  Real  Wages,  2010-­‐2013”  (ONS).  
See  also  Crane  &  Elliott  (September  2013)  “Creating  a  long  term  modelled  historic  time  series  for  Average  
Weekly  Earnings”  (ONS)  for  the  methodology  employed  to  create  a  dataset  ranging  back  to  1964.  



 11	
  

41.  Against	
   this	
  history,	
   it	
   is	
  difficult	
   to	
  see	
   that	
  a	
  boast	
  of	
  8%	
  growth	
   in	
  nominal	
  average	
  

weekly	
   earnings	
   over	
   4-­‐‑and-­‐‑a-­‐‑half	
   or	
   5	
   years	
   (approximately	
   1.55%	
   per	
   annum	
  

cumulative)	
   is	
   meaningful.	
   That	
   record	
   would	
   be	
   bettered	
   even	
   by	
   the	
   2005-­‐‑2010	
  

Parliament,	
  thanks	
  to	
  nominal	
  wage	
  growth	
  well	
  above	
  2%	
  per	
  annum	
  until	
  January	
  2009.	
  

	
  

42.  The	
  2010-­‐‑2015	
  Parliament	
  has	
  seen	
  the	
  most	
  anaemic	
  nominal	
  wage	
  growth	
  since	
  at	
  least	
  

1964.	
  The	
  return	
  to	
  real	
  wage	
  growth	
  (itself	
  a	
  notable	
  achievement	
  given	
  the	
  severity	
  of	
  

the	
   fall	
   in	
  wages	
   since	
   2008)	
   is	
   less	
   attributable	
   to	
   bullish	
   nominal	
  wage	
   growth,	
   but	
  

rather	
  to	
  the	
  unprecedented	
  fall	
  of	
  inflation	
  (which	
  in	
  2015	
  has	
  reached	
  0%,	
  and	
  even	
  –	
  

since	
  the	
  publication	
  of	
  the	
  Article	
  –	
  produced	
  a	
  negative	
  CPI	
  inflation	
  measure).	
  	
  

	
  

43.  It	
  is	
  true	
  that	
  nominal	
  average	
  weekly	
  earnings	
  are	
  ‘trending	
  upward’	
  and	
  have	
  done	
  so	
  

throughout	
  this	
  Parliament.	
  But	
  the	
  same	
  would	
  be	
  true	
  –	
  indeed	
  far	
  more	
  true	
  –	
  in	
  any	
  

other	
  Parliament	
  in	
  modern	
  times.	
  It	
  is	
  also	
  true	
  that	
  the	
  trend	
  in	
  the	
  growth	
  of	
  nominal	
  

average	
  weekly	
  earnings	
  is	
  upward,	
  but	
  that	
  upward	
  trend	
  in	
  the	
  final	
  8	
  months	
  of	
  2014	
  

is	
   no	
  more	
   remarkable	
   than	
   the	
   period	
   June	
   2013	
   to	
  March	
   2014,	
   before	
   they	
   fell	
   to	
  

negative	
  growth	
  in	
  April	
  2014.	
  When	
  nominal	
  weekly	
  earnings	
  growth	
  is	
  so	
  historically	
  

low,	
  it	
  is	
  hard	
  to	
  see	
  what	
  is	
  meaningful	
  about	
  acceleration	
  from	
  such	
  a	
  low	
  base.	
  

	
  

44.  In	
  summary,	
  Prof.	
  Ferguson’s	
  reliance	
  on	
  nominal	
  average	
  weekly	
  earnings	
  –	
  although	
  I	
  

consider	
   it	
   to	
   be	
   within	
   the	
   very	
   broad	
   editorial	
   discretion	
   given	
   to	
   journalists	
   and	
  

contributors	
  –	
  is	
  not	
  so	
  strong	
  or	
  so	
  obvious	
  a	
  point	
  that	
  I	
  think	
  it	
  would	
  have	
  occurred	
  to	
  

most	
  informed	
  readers	
  of	
  the	
  Financial	
  Times.	
  Compared	
  to	
  his	
  other	
  statistical	
  citations,	
  

the	
  boast	
  of	
  ‘nominal	
  earnings	
  still	
  trending	
  upward’	
  is	
  milquetoast	
  at	
  best,	
  whereas	
  had	
  

the	
  same	
  rates	
  been	
  ‘real’	
  wage	
  growth,	
  they	
  would	
  have	
  been	
  as	
  impressive	
  as	
  the	
  other	
  

statistics	
  cited	
  on	
  GDP	
  and	
  unemployment.	
  Inclusion	
  of	
  this	
  statistic	
  was	
  not	
  a	
  distortion,	
  

but	
  –	
  unqualified	
  as	
  to	
  whether	
  it	
  was	
  real	
  or	
  nominal	
  	
  –	
  it	
  had	
  the	
  potential	
  to	
  mislead.	
  

	
  

45.  In	
   all	
   the	
   circumstances,	
   I	
   consider	
   that,	
   given	
   the	
   context	
   of	
   lauding	
   the	
   Chancellor’s	
  

management	
   of	
   the	
   economy,	
   a	
   boast	
   of	
   growth	
   in	
   average	
   weekly	
   earnings	
   would	
  

ordinarily	
   have	
   been	
   understood	
   by	
   a	
   reasonable	
   reader	
   as	
   a	
   reference	
   to	
   real	
   wage	
  

growth	
  rates.	
  My	
  initial	
  impression	
  was	
  firmly	
  that	
  way,	
  such	
  that	
  I	
  expected	
  to	
  be	
  told	
  

the	
  use	
  of	
  the	
  nominal	
  statistics	
  was	
  a	
  mistake.	
  Although	
  I	
  recognise	
  there	
  is	
  a	
  mix	
  of	
  usage	
  

of	
  nominal	
  and	
  real	
  figures	
  in	
  the	
  Financial	
  Times,	
  I	
  still	
  think	
  that	
  on	
  balance,	
  ‘real	
  wage	
  

growth’	
  is	
  the	
  more	
  usual	
  source	
  of	
  an	
  economic	
  boast	
  in	
  an	
  OpEd	
  than	
  nominal	
  growth	
  

that	
  is	
  overborne	
  by	
  high	
  inflation.	
  I	
  am	
  satisfied	
  most	
  readers	
  would	
  have	
  read	
  it	
  as	
  such.	
  



 12	
  

46.  I	
  also	
  consider	
  that	
  the	
  error	
  is	
  sufficiently	
  ‘significant’	
  to	
  require	
  clarification,	
  meaning	
  

that	
  I	
  have	
  found	
  a	
  breach	
  of	
  Clause	
  1.2.	
  	
  The	
  OpEd	
  pages	
  are	
  amongst	
  the	
  best-­‐‑read	
  in	
  the	
  

newspaper,	
  and	
  the	
  response	
  to	
  this	
  article	
  is	
  testament	
  to	
  its	
  reach.	
  Although	
  it	
  was	
  not	
  

a	
  necessary	
  or	
   sufficient	
  part	
  of	
  Prof.	
  Ferguson’s	
   thesis,	
   I	
   consider	
   that	
   if	
  not	
   clarified,	
  

there	
  would	
  be	
  a	
  good	
  chance	
  that	
  this	
  nominal	
  statistic	
  would	
  be	
  repeated	
  as	
  though	
  it	
  

represented	
   real	
   wage	
   growth	
   rates	
   through	
   the	
   period	
   in	
   2010-­‐‑2015.	
   Accordingly,	
   I	
  

consider	
  a	
  clarification	
  in	
  the	
  terms	
  set	
  out	
  below	
  to	
  be	
  the	
  appropriate	
  remedy.	
  

	
  

47.  Mr	
  Portes	
  relies	
  on	
  the	
  above	
  to	
  suggest	
  that	
  Prof.	
  Ferguson	
  and/or	
  the	
  FT	
  have	
  wilfully	
  

or	
  deliberately	
  sought	
  to	
  mislead.	
  I’m	
  afraid	
  the	
  evidence	
  not	
  only	
  falls	
  far	
  short	
  of	
  that	
  

conclusion,	
  it	
  points	
  the	
  opposite	
  direction.	
  Very	
  early	
  on	
  –	
  as	
  soon	
  as	
  challenged	
  by	
  Mr	
  

Portes	
  (as	
  early	
  as	
  the	
  evening	
  of	
  10	
  May	
  2015	
  on	
  Twitter)	
  –	
  Prof.	
  Ferguson	
  insisted	
  that	
  

the	
  use	
  of	
  the	
  nominal	
  figures	
  was	
  intended	
  and	
  not	
  a	
  mistake.	
  He	
  was	
  prepared	
  to	
  not	
  

only	
  respond	
  to	
  critics	
  on	
  the	
  point,	
  but	
  to	
  publicise	
  their	
  criticism.	
  	
  

	
  

48.  	
  I	
  also	
  note	
  that	
  another	
  (much	
  longer)	
  piece	
  by	
  Prof.	
  Ferguson	
  criticising	
  Paul	
  Krugman	
  

appeared	
  on	
  the	
  Huffington	
  Post	
  website,	
  titled	
  “The	
  Rise	
  and	
  Fall	
  of	
  Krugmania	
  in	
  the	
  UK6”	
  

at	
  12:40	
  EDT	
  on	
  11	
  May	
  2015.	
  This	
  contained	
  a	
  familiar	
  paragraph	
  (emphasis	
  added):	
  	
  

“Let  	
   us	
    just	
    be	
    clear.   Paul  	
   Krugman  	
   predicted	
    that	
    George  	
  
Osborne's	
    policies	
    would	
   devastate	
    the	
    UK	
    economy,	
    producing  	
  
results	
    worse	
    than	
    those	
    of	
    the	
    1930s.	
    The	
   outcome?  	
  
More	
    than	
    1.9	
    million	
    jobs	
    have	
    been	
    created	
    since	
    May	
    2010.  	
   The	
    UK	
  	
  
unemployment  	
  rate	
   	
  is	
   now	
   roughly	
   half	
   the	
   rates	
   in	
   Italy	
   and	
   France.	
   In	
   nominal	
  	
  
terms,	
    weekly	
    earnings	
    are	
    up	
    by	
    more	
    than  	
   8  	
   percent;	
    in  	
   the	
    private  	
  
sector,	
    the	
    figure	
  	
  is	
    above	
    10	
    per	
  cent.	
    Inflation	
    is	
    below  	
  2  	
  per	
  cent	
    and	
    falling.”	
  

	
  

49.  The	
  Huffington	
  Post	
   article	
  was	
  published	
  within	
  24	
  hours	
  of	
   the	
  online	
  edition	
  of	
   the	
  

Financial	
  Times	
  article.	
  Allowing	
  for	
  the	
  additional	
  material	
  in	
  the	
  latter	
  (which	
  in	
  tone	
  

would	
  not	
  have	
  been	
  entirely	
  suitable	
  for	
  the	
  Financial	
  Times),	
  it	
  is	
  clear	
  that	
  they	
  were	
  

written	
   and	
   submitted	
   broadly	
   contemporaneously.	
   Given	
   that	
   Prof.	
   Ferguson	
   was	
  

prepared	
  to	
  make	
  explicit	
  that	
  his	
  statistic	
  was	
  ‘[I]n	
  nominal	
  terms’	
  in	
  the	
  longer	
  piece	
  but	
  

not	
  the	
  shorter,	
  it	
  seems	
  highly	
  likely	
  to	
  me	
  that	
  the	
  difference	
  was	
  as	
  much	
  to	
  do	
  with	
  the	
  

word	
  limit	
  imposed	
  by	
  the	
  Financial	
  Times	
  as	
  with	
  any	
  desire	
  to	
  mislead,	
  which	
  would	
  be	
  

flatly	
  contradicted	
  by	
  wording	
  of	
  his	
  Huffington	
  Post	
  article	
  within	
  hours.	
  	
  

                                            
6    http://www.huffingtonpost.com/niall-­‐‑ferguson/the-­‐‑rise-­‐‑and-­‐‑fall-­‐‑of-­‐‑krugmania-­‐‑in-­‐‑the-­‐‑
uk_b_7257236.html  



 13	
  

50.  I	
  will	
  be	
  generally	
  be	
  reluctant	
  to	
  find	
  a	
  journalist	
  or	
  editor	
  has	
  been	
  wilfully	
  misleading	
  

–	
   which	
   is	
   akin	
   to	
   finding	
   of	
   dishonesty,	
   and	
   as	
   such	
   a	
   breach	
   of	
   Article	
   1.2	
   of	
   the	
  

FT	
  Editorial	
   Code	
  of	
   Practice	
   –	
  without	
   cogent	
   evidence.	
   The	
   inference	
   that	
  Mr	
  Portes	
  

invites	
  me	
  to	
  draw	
  comes,	
  I	
  am	
  afraid,	
  nowhere	
  close	
  to	
  satisfying	
  me.	
  	
  

	
  

51.  Mr	
  Portes	
  also	
  mentioned	
  when	
  I	
  spoke	
  to	
  him	
  the	
  culpability	
  of	
  the	
  FT	
  desk	
  in	
  failing	
  to	
  

spot	
  the	
  potential	
  for	
  readers	
  to	
  be	
  misled:	
  a	
  potential	
  breach	
  of	
  the	
  Clause	
  1.1	
  duty	
  to	
  

“take	
  care”	
  not	
  to	
  publish	
  inaccurate	
  information.	
  	
  

	
  

52.  Newspaper	
  OpEd	
  columns	
  are	
  produced	
  at	
  great	
  speed,	
  usually	
  by	
  subject	
  matter	
  experts,	
  

and	
   the	
   editorial	
   turnaround	
   is	
   as	
   quick	
   as	
   at	
   the	
   rest	
   of	
   the	
   newspaper.	
   Long-­‐‑form	
  

magazines	
  may	
  enjoy	
  the	
  luxury	
  of	
  giving	
  teams	
  of	
  fact-­‐‑checkers	
  months	
  to	
  make	
  every	
  

citation	
  watertight:	
  newspapers	
  deal	
  in	
  immediacy.	
  Furthermore,	
  while	
  desk	
  editors	
  and	
  

their	
   staff	
   may	
   pick	
   up	
   inaccuracies,	
   in	
   doing	
   so	
   they	
   often	
   act	
   well	
   beyond	
   the	
  

expectations	
  imposed	
  by	
  the	
  duty	
  to	
  take	
  care.	
  It	
  is	
  much	
  harder	
  for	
  a	
  desk	
  editor	
  to	
  assess	
  

what	
  might	
  be	
  misleading	
  than	
  what	
  is	
  untrue.	
  In	
  the	
  present	
  case	
  the	
  facts	
  were	
  correct.	
  

I	
  am	
  perfectly	
  satisfied	
  that	
  there	
  was	
  no	
  breach	
  of	
  Clause	
  1.1	
  by	
  the	
  Features	
  Desk.	
  

	
  

Remedy	
  

	
  

53.  The	
  Complaint	
  having	
  been	
  partially	
  upheld	
  under	
  Clause	
  1.2	
   (misleading),	
   the	
  Article	
  

should	
  be	
  amended	
  online	
  to	
  read	
  as	
  follows	
  (or	
  words	
  to	
  similar	
  effect):	
  “Nominal	
  weekly	
  

earnings	
  are	
  up	
  by	
  more	
  than	
  8	
  per	
  cent	
  in	
  the	
  period	
  2010-­‐‑2014;	
  in	
  the	
  private	
  sector,	
  the	
  

figure	
  is	
  above	
  10	
  per	
  cent.	
  Inflation	
  is	
  below	
  2	
  per	
  cent	
  (per	
  annum	
  in	
  2014)	
  and	
  falling.”	
  

	
  	
  	
  

54.  Both	
   in	
   print	
   (on	
   the	
   Letters	
   Page)	
   and	
   online,	
   should	
   be	
   published	
   the	
   following	
   (or	
  

words	
   to	
   similar	
   effect):	
   “Clarification:	
   8%	
   weekly	
   earnings	
   growth	
   in	
   2010-­‐‑2014	
   was	
  

nominal,	
   not	
   inflation-­‐‑adjusted.	
  Real	
  wage	
  growth	
  was	
  negative	
   for	
  most	
   of	
   that	
  period,	
  

becoming	
  positive	
  again	
  in	
  September	
  2014,	
  largely	
  due	
  to	
  falling	
  inflation.”	
  	
  

	
  

55.  A	
  link	
   to	
   the	
  published	
  version	
  of	
   this	
  Adjudication	
  should	
  be	
   included	
  online	
  beneath	
  

both	
  the	
  Article	
  and	
  the	
  Clarification.	
  	
  

GREG	
  CALLUS	
  

Editorial	
  Complaints	
  Commissioner	
  

Financial	
  Times	
  Ltd.	
  

27	
  May	
  2015	
  



 14	
  

POSTSCRIPT	
  

	
  

56.  It	
   was	
   perhaps	
   foolhardy	
   of	
   me	
   to	
   imagine	
   that	
   this	
   complaint	
   would	
   proceed	
   to	
   a	
  

straightforward	
  adjudication	
  without	
  another	
  round	
  of	
  argument.	
  And	
  so	
  it	
  came	
  to	
  pass	
  

that	
  Mr	
  Portes	
  contacted	
  me	
  (albeit	
  apologetically)	
  by	
  email	
  at	
  21:00	
  on	
  Thursday	
  28	
  May	
  

2015	
  to	
  raise	
  a	
  further	
  complaint	
  about	
  Prof	
  Ferguson’s	
  Article	
  under	
  Clause	
  1.	
  

	
  

57.  Mr	
  Portes	
   termed	
  his	
   second	
  complaint	
  as	
   follows,	
  beginning	
  with	
  a	
  passage	
   from	
   the	
  

Article	
  which	
  I	
  have	
  set	
  out	
  in	
  bold:	
  	
  

"Unfortunately	
  for	
  Mr	
  Krugman,	
  the	
  more	
  he	
  talked	
  about	
  the	
  confidence	
  

fairy,	
   the	
  more	
  business	
   confidence	
   recovered	
   in	
   the	
  UK.	
   In	
   fact,	
  at	
  no	
  

point	
  after	
  May	
  2010	
  did	
  it	
  sink	
  back	
  to	
  where	
  it	
  had	
  been	
  throughout	
  

the	
   past	
   two	
   years	
   of	
   Gordon	
   Brown's	
   catastrophic	
   premiership."	
  

	
  

This	
   struck	
  me	
  as	
   implausible	
  when	
   I	
   read	
   it.	
  However,	
   there	
  are	
  numerous	
  

different	
   indicators	
   of	
   "business	
   confidence",	
   so	
   I	
   didn't	
   bother	
   to	
   do	
   the	
  

research	
  to	
  prove	
   it	
   false	
  beyond	
  doubt.	
   It	
  was	
  therefore	
  not	
   included	
  in	
  my	
  

original	
  complaint,	
  to	
  the	
  FT	
  or	
  to	
  you.	
  	
  	
   	
  

	
  

But,	
  as	
  Lord	
  Skidelsky	
  points	
  out,	
  Professor	
  Ferguson	
  subsequently	
  repeated	
  

the	
   statement,	
   with	
   his	
   source	
   data,	
   shown	
   in	
   the	
   first	
   chart	
   here:	
  

http://www.huffingtonpost.com/niall-­‐‑ferguson/the-­‐‑rise-­‐‑and-­‐‑fall-­‐‑of-­‐‑

krugmania-­‐‑in-­‐‑the-­‐‑uk_b_7257236.html	
  [the	
  article	
  I	
  have	
  cited	
  above]	
  

	
  

As	
  you	
  can	
  see,	
  confidence	
  rose	
  from	
  the	
  third	
  quarter	
  of	
  2009;	
  all	
  the	
  last	
  four	
  

readings	
   under	
   Gordon	
  Brown	
  were	
   positive	
   (the	
   2010	
  Q2	
   survey	
  was	
   pre-­‐‑

election).	
  Confidence	
  began	
  to	
  fall	
  at	
  the	
  end	
  of	
  2010	
  and	
  was	
  negative	
  by	
  the	
  

end	
   of	
   2011.	
  	
   The	
   low	
  to	
   which	
   Professor	
   Ferguson	
   correctly	
   refers	
   in	
  his	
  

Huffington	
   Post	
   article	
  was	
   considerably	
   lower	
   than	
   at	
   any	
   time	
   in	
  Gordon	
  

Brown's	
  final	
  year.	
  	
  	
  There	
  is	
  no	
  possible	
  interpretation	
  of	
  Professor	
  Ferguson's	
  

statement	
  under	
  which	
  it	
  is	
  correct	
  (or	
  even	
  close	
  to	
  being	
  correct).	
  	
  	
  

So	
  not	
  entirely	
  sure	
  what	
  to	
  do	
  here.	
  On	
  the	
  one	
  hand,	
  this	
  is	
  an	
  (even	
  more)	
  

obvious	
  breach	
  of	
   the	
  Code.	
  Again,	
  as	
  with	
  the	
  earnings	
  data,	
   the	
  FT	
  should	
  

have	
   spotted	
   this	
   and	
   asked	
   Professor	
   Ferguson	
   to	
   provide	
   source	
   data	
   to	
  

substantiate.	
   On	
   the	
   other	
   hand,	
   I	
   don't	
  want	
   to	
   unnecessarily	
   prolong	
   the	
  

process,	
  which	
  I'd	
  hoped	
  might	
  be	
  nearing	
  a	
  conclusion.”	
  



 15	
  

58.  This	
  is	
  the	
  chart	
  in	
  question:	
  

	
  

59.  Prof.	
  Ferguson,	
  to	
  his	
  credit,	
  immediately	
  acknowledged	
  the	
  error	
  when	
  it	
  was	
  put	
  to	
  him,	
  

and	
  sent	
  the	
  following	
  to	
  Lionel	
  Barber	
  for	
  my	
  consideration:	
  

On	
  the	
  issue	
  of	
  confidence	
  I	
  wrote:	
  

“The	
   confidence	
   fairy”	
   was	
   the	
   term	
   Mr	
   Krugman	
   coined	
   to	
  

ridicule	
  anyone	
  who	
  argued	
  for	
  fiscal	
  restraint.	
  	
  Unfortunately	
  

for	
  Mr	
  Krugman,	
  the	
  more	
  he	
  talked	
  about	
  the	
  confidence	
  fairy,	
  

the	
  more	
  business	
  confidence	
  recovered	
  in	
  the	
  UK.	
  In	
  fact,	
  at	
  no	
  

point	
   after	
   May	
   2010	
   did	
   it	
   sink	
   back	
   to	
   where	
   it	
   had	
   been	
  

throughout	
  the	
  past	
  two	
  years	
  of	
  Gordon	
  Brown’s	
  catastrophic	
  

premiership.”	
  

The	
   last	
   sentence	
  was	
   erroneous	
   and	
   the	
   result	
   of	
   an	
   over-­‐‑hasty	
   rewrite.	
   I	
  

should	
  have	
  written:	
  "at	
  no	
  point	
  after	
  May	
  2010	
  did	
  it	
  sink	
  back	
  to	
  where	
  

it	
  had	
  been	
  at	
  the	
  nadir	
  of	
  Gordon	
  Brown’s	
  catastrophic	
  premiership."	
  

	
  

I	
  am	
  quite	
  content	
  to	
  have	
  that	
  corrected	
  as	
  my	
  own	
  data	
  clearly	
  show	
  that	
  

confidence	
  recovered	
  in	
  the	
  second	
  half	
  of	
  2009	
  and	
  the	
  first	
  half	
  of	
  2010.	
  Of	
  

course,	
  this	
  is	
  no	
  way	
  alters	
  my	
  point	
  about	
  Krugman.	
  He	
  did	
  not	
  begin	
  talking	
  

about	
  the	
  "confidence	
  fairy"	
  until	
  the	
  3rd	
  quarter	
  of	
  2010,	
  after	
  Cameron	
  and	
  

Osborne	
   were	
   in	
   Downing	
   Street.	
   And	
   he	
   kept	
   talking	
   about	
   it	
   even	
   as	
  

confidence	
  rallied.	
  



 16	
  

Nor	
  can	
  the	
  Keynesians	
  argue	
  that	
  confidence	
  weakened	
  between	
  2010	
  and	
  

2012	
  purely	
  because	
  of	
  the	
  government's	
  fiscal	
  policies.	
  Much	
  else	
  was	
  at	
  work,	
  

not	
  least	
  the	
  Eurozone	
  crisis.	
  Finally,	
  it	
  remains	
  the	
  case	
  that	
  confidence	
  never	
  

sank	
  as	
  low	
  as	
  it	
  had	
  under	
  Brown.”	
  

	
  

60.  The	
  error	
  having	
  been	
  swiftly	
  acknowledged,	
  I	
  am	
  content	
  with	
  the	
  Correction	
  that	
  Prof.	
  

Ferguson	
   proposes,	
   to	
   be	
   published	
   on	
   the	
   Letters	
   Page	
   with	
   the	
   Clarification	
   that	
   I	
  

directed	
  in	
  respect	
  of	
  the	
  weekly	
  earnings	
  statistic.	
  

	
  

61.  As	
  to	
  whether	
  the	
  FT	
  Features	
  Desk	
  should	
  have	
  spotted	
  this	
  error,	
  I	
  repeat	
  what	
  I	
  said	
  at	
  

Paragraphs	
  51-­‐‑52	
  above.	
  When	
  even	
  he,	
  Prof	
  Ferguson’s	
  eagle-­‐‑eyed	
  critic,	
  failed	
  to	
  spot	
  

the	
   inaccuracy	
   until	
   17	
   days	
   after	
   publication	
   (for	
   the	
   very	
   good	
   reasons	
   he	
   himself	
  

mentions),	
  it	
  would	
  expect	
  far	
  too	
  much	
  of	
  editors	
  to	
  do	
  so	
  in	
  the	
  pre-­‐‑publication	
  period.	
  	
  

	
  

62.  There	
  is	
  actually	
  a	
  far	
  trickier	
  question	
  as	
  to	
  whether	
  I	
  would	
  or	
  should	
  have	
  adjudicated	
  

on	
   this	
   second	
   part	
   of	
   the	
   complaint	
   at	
   all,	
   had	
   Prof.	
   Ferguson	
   resisted	
   a	
   correction.	
  

Whereas	
   nominal	
   and	
   real	
  weekly	
   earnings	
   are	
   objectively	
   quantifiable	
   facts	
   from	
   an	
  

official	
  governmental	
  source	
  on	
  which	
  all	
  reasonable	
  parties	
  must	
  agree,	
  I’m	
  not	
  sure	
  the	
  

same	
  could	
  be	
  said	
  for	
  ‘business	
  confidence’.	
  	
  

	
  

63.  The	
   latter	
   term	
   is,	
   by	
   its	
   very	
   nature,	
   an	
   artificial	
   and	
   amorphous	
   qualitative	
  matter.	
  

Absent	
  the	
  parties	
  agreeing	
  on	
  a	
  particular	
  metric	
  (here	
  the	
  Grant	
  Thornton	
  monitor),	
  the	
  

correctness	
   of	
   the	
   methodology	
   for	
   making	
   that	
   assessment	
   quantifiable,	
   and	
   thus	
  

determining	
  whether	
  or	
  not	
  ‘business	
  confidence’	
  was	
  higher	
  or	
  lower	
  in	
  given	
  periods,	
  

is	
  not	
  something	
  it	
  is	
  within	
  my	
  role	
  to	
  ascertain.	
  It	
  relies	
  on	
  interpretation	
  of	
  facts,	
  and	
  

assessment	
  of	
  the	
  caveats	
  that	
  are	
  intrinsic	
  to	
  any	
  quantification	
  methodology.	
  	
  

	
  

64.  As	
  such,	
  I	
  might	
  well	
  have	
  considered	
  that	
  such	
  a	
  statement	
  (especially	
  in	
  an	
  OpEd)	
  was	
  

not	
  an	
  unequivocal	
  statement	
  of	
  bare	
  objective	
   fact	
  which	
   is	
  amenable	
   to	
  adjudication	
  

under	
  Clause	
  1.	
  Thankfully,	
  in	
  this	
  case	
  I	
  have	
  been	
  spared	
  from	
  coming	
  to	
  a	
  firm	
  view,	
  

and	
  so	
  simply	
  make	
  these	
  comments	
  with	
  a	
  view	
  to	
  assisting	
  parties	
  in	
  future	
  disputes.	
  

	
  

GREG	
  CALLUS	
  

Editorial	
  Complaints	
  Commissioner	
  

Financial	
  Times	
  Ltd.	
  

29	
  May	
  2015	
  


