(UNewsGuard

rt.com

The website of a leading Russian government propaganda etfort, which
focuses on social media. In addition to its broadcasting channels, RT was
previously known as Russia Today.

Ownership and
Financing

Content

Credibility

Transparency

History

ANO TV-Novosti, described as an “autonomous nonprofit organization” on
RT.com, owns RT and is based in Moscow. The Russian government owns
and finances ANO TV-Novosti. T&R Productions LLC, a Washington-based
corporation, is RT's U.S. production unit. Mikhail Solodovnikov, RT's U.S.
news director, is the LLC's sole member and general manager. RT also runs
advertising.

RT uses the tagline “Question More,” consistent with the policies of the
Russian government under President Vladimir Putin to raise doubts about
other countries and their institutions. Coverage on RT.com focuses on U.S,,
U.K., and Russian politics, sports, and business news. The site's opinionated
content is clearly labeled and appears in a section separate from news
coverage.

The network broadcasts eight channels — RT (the flagship, English-language
channel aired from Moscow), RT Arabic, RT en Espanol, RT America, RT UK,
RT Documentary, RT Deutsch, and RT en Francais. Users can watch most of
these broadcasts live on RT.com. RT publishes content in six languages.

RT produces special projects such as FakeCheck, an interactive tool that
helps teach users to “separate fact from fake” and #1917LIVE, a month-by-
month overview of the Russian Revolution.

There have been several incidents of RT anchors resigning due to the
requirements of propaganda.

In 2014, Washington anchor Liz Wahl resigned when the network refused to
air a reference she made to Russia’s intervention in Ukraine, Wahl explained
in an article entitled, “l was Putin’s Pawn” published by Politico magazine.
“For about two and a half years, I'd looked the other way as the network
smeared America for the sake of making the Kremlin look better by
comparison, while it sugarcoated atrocities by one brutal dictator after
another,” she wrote. A London-based correspondent, Sara Firth, resigned in
2014 in protest of RT's coverage of the shooting down of Malaysian Airlines
Flight 17; RT denied the involvement of Russia or its allies in Ukraine.

RT has published articles and videos denying that the Russia-backed Syrian
government had used chemical weapons in the country. Days before the
U.S. election in 2016, RT posted videos on YouTube of WikiLeaks founder
Julian Assange commenting on the campaign, including a segment, “Trump
Would not be Permitted to Win."

Following concerns about Russian interference in the U.S. election, Twitter
reported that RT had paid to promote its tweets. In addition, YouTube
removed RT from among the premium channels for which advertisers must
pay higher prices. RT had been among the preferred advertising outlets on
YouTube, a status for the top 5% of channels most popular among young
viewers. The U.S. Department of Justice in 2017 required RT America to
register as a foreign agent.

RT regularly publishes corrections and updates articles.

Articles on RT.com do not name the author, which is why NewsGuard has
determined that the site does not reveal information about its content
creators. RT.com provides biographies of the network’s on-air reporters,
some of whom include links to their social media profiles. General email
addresses for many RT departments are listed on the site's contact page.
Russian phone numbers are also listed for some departments.

RT discloses on the About page of its website that it is “publicly financed
from the budget of the Russian Federation.” The site also discloses its
relationship to ANO TV-Novosti. Elsewhere, the website says, “We are set to
show you how any story can be another story altogether.”

NewsGuard sent RT three emails seeking comment about the network's
relationship to the Russian government, as well as its corrections policy and
editorial process, but did not receive a response.

RT grew out of a decision in 2005 by the Russian government to extend its
public-opinion activities outside the country. Funded by the government, the
broadcast channel launched as Russia Today in 2005. In 2009, it changed its
name to RT (obscuring its status as an entity funded by the Russian
government), launched a newsroom in Washington, and began paying U.S.
cable companies to carry its channel.

The network focused on the internet as social media began to grow in
popularity. In 2013, RT became the first news organization to gain more than
one billion views on YouTube. In 2017, The Wall Street Journal reported that
the English-language version of RT was close to CNN in having the most
views and subscribers on YouTube, with 2.1 billion views and 2.2 million
subscribers.

Written by: Steven Brill
Contributing:  Melissa Goldin
Edited by: Anna-Sophie Harling and Amy Westfeldt

Send Feedback to NewsGuard: Click Here

Sources

Ownership and
Financing

Content

Credibility

Transparency

History

https://www.rt.com/about-us/
https://www.wsj.com/articles/russia-backed-network-rt-denies-kremlin-
influence-demurs-on-ownership-15106261597ns=prod/accounts-wsj
https://corponline.dcra.dc.gov/BizEntity.aspx/ViewEntityData?
entityld=4139366
https://www.justice.gov/opa/pr/production-company-registers-under-
foreign-agent-registration-act-agent-russian-government
https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-11-13/russian-broadcaster-
rt-s-u-s-contractor-files-as-foreign-agent
https://www.fara.gov/docs/6485-Registration-Statement-20171110-1.pdf
https://www.bbc.com/news/world-europe-25299116
https://www.usnews.com/news/business/articles/2017-11-13/russian-tv-
network-registers-as-foreign-agent-in-us

nttps://www.rt.com/about-us/
https://1917.rt.com/#!/en
https://fakecheck.rt.com/en/stories
nttps://www.rt.com/projects/
nttps://www.rt.com/on-air/
https://arabic.rt.com/
https://actualidad.rt.com/
nttps://russian.rt.com/
nttps://deutsch.rt.com/
https://francais.rt.com/

https://www.politico.com/magazine/story/2014/03/liz-wahl-quit-russia-
today-putins-pawn-104888
https://www.theguardian.com/media/2014/jul/18/mh17-russia-today-
reporter-resigns-sara-firth-kremlin-malaysia
https://www.rt.com/news/427739-russia-rejects-mh17-downing-claim/
nttps://www.rt.com/news/424047-russian-mod-syria-statement/
https://www.rt.com/news/423627-russian-military-checks-chemical-douma/
https://www.rt.com/news/423530-syria-douma-chemical-timing-reaction/
https://www.youtube.com/watch?v=|Q7IYRNF1F8
https://www.theguardian.com/technology/2017/oct/26/twitter-bans-ads-
from-russia-today-and-sputnik-over-election-interference
https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-10-03/google-pulls-russia-s-
rt-network-from-premium-youtube-ad-program
nttps://www.reuters.com/article/us-russia-usa-media-restrictions-rt/russias-
rt-america-registers-as-foreign-agent-in-u-s-idUSKBN1DD25B
https://www.rt.com/sport/431349-maradona-fifa-ban-argentina-world-cup/
nttps://www.rt.com/politics/423726-russia-syria-military-response/
https://www.rt.com/usa/414873-mcfaul-repost-fake-video/
https://www.rt.com/news/420555-gerasimov-doctrine-galeotti-apology/
https://www.rt.com/sport/429061-iran-nike-boots-trump-sanctions/
nttps://www.rt.com/news/417751-turkey-greece-islands-aispute/
nttps://www.rt.com/usa/417232-senate-russia-social-media-answers/

https://www.rt.com/about-us/

nttps://www.rt.com/applications/
https://www.rt.com/onair-talent/murad-gazdiev/
https://www.rt.com/onair-talent/kate-partridge/
https://www.rt.com/onair-talent/roman-kosarev/
https://www.rt.com/news/434138-israel-syrian-plane-russia/
https://www.rt.com/news/434100-netanyahu-erdogan-exchange-
accusations/
https://www.rt.com/business/434112-putin-orders-construction-sakhalin-
bridge/

https://www.rt.com/about-us/

https://www.rt.com/about-us/history/
https://foreignpolicy.com/2005/12/01/spinning-russia/
https://www.nytimes.com/2016/10/18/world/europe/uk-natwest-rt-russia-
today.html

https://www.prweb.com/releases/2010/01/prweb3472204.htm
https://www.wsj.com/articles/rt-channels-unique-carriage-deals-make-it-
difficult-to-drop-in-u-s-1485361056
https://www.bloomberg.com/features/2017-rt-media/
https://www.nytimes.com/2010/08/23/business/media/23russiatoday.html?
_r=3&pagewanted=all&
https://www.adweek.com/lostremote/rt-becomes-first-tv-news-brand-to-hit-
1-billion-views-on-youtube/38845
https://www.wsj.com/articles/russia-state-news-outlet-rt-thrives-on-youtube-
facebook-1508808937

© 2018 NewsGuard Technologies, Inc. NewsGuard Technologies, Inc. is solely responsible for the content.

This website generally fails to maintain
basic standards of accuracy and
accountability.

* Doesn't repeatedly publish false content

Gathers and presents information
responsibly

+"  Regularly corrects or clarifies errors

Handles the difference between news and
opinion responsibly

X Avoids deceptive headlines

Website discloses ownership and
financing

"  Clearly labels advertising

+  Reveals who's in charge

Provides information about content
creators

Criteria are listed in order of importance.
More information.



