
 1 

 
__________________ 

 
ADJUDICATION  

__________________ 
 
 
 

GREG CALLUS 
 

EDITORIAL COMPLAINTS COMMISSIONER 
 

Financial Times Limited 
 

 
 
 

 
 

 

 
 

 

 



 2 

INTRODUCTION 
 
 

1. This is an Adjudication of an editorial complaint received by the Financial 
Times (“FT”) from a reader called Paul Tierno. Mr Tierno sent an email to the 
Letters Editor’s public email address at 19:00 on Monday, 20 November 2017.  
 

2. In summary, the complainant had noted significant similarities between the 
FT’s online obituary of Charles Manson, and the obituary of Manson by 
Margalit Fox which had been published in the New York Times1 (“NYT”). While 
the NYT had referenced a leading biography of Manson by his prosecutor 
Vincent Bugliosi (with Curt Gentry), no such citation was included in the FT.  

 
3.  The FT obituary was written by John Murray Brown in around 90 minutes, 

between 0700 and 0830, on the Live Desk where he was stationed that day. It 
is not in dispute that the more-than-2,200-word NYT obituary had already 
been published (indeed, had been written well in advance of publication), and 
that – alongside obituaries by the BBC and The Guardian - it was one of three 
sources for the FT obituary. None of these three media outlets was credited. 

 
4. Following the complaint, a decision was made by James Lamont (FT Managing 

Editor) to suspend Mr Murray Brown pending investigation. A disciplinary 
hearing chaired by John Thornhill (formerly the FT Deputy Editor, now the FT 
Innovation Editor) considered the investigation. Its report held that the article 
amounted to plagiarism.  

 
5. Mr Murray Brown (supported by his union, the National Union of Journalists) 

appealed this decision, and an Appeal Hearing was necessarily convened before 
a member of the FT Board of Directors (James Lund, Chief Financial Officer), 
supported by HR. However, both the FT and Mr Murray Brown agreed that the 
appeal decision would hinge in-part on whether what occurred was in fact 
‘plagiarism’. Mr Murray Brown, for his part, vociferously denies that it is so. 

                                            
1  “Charles Manson Dies at 83; Wild-Eyed Leader of a Murderous Crew”  
by Margalit Fox, New York Times, published online 20 November 2017: 
https://www.nytimes.com/2017/11/20/obituaries/charles-manson-dead.html  



 3 

 
6. Although I have no role whatsoever in disciplinary matters, the proper 

construction of the FT Editorial Code of Practice is my domain, and 
adjudicating editorial complaints is my function. Therefore, the FT agreed that 
I would determine Mr Tierno’s editorial complaint in the usual way – deciding 
if the publication by the FT had breached the Editorial Code – with Mr Lund’s 
decision to follow. If I found no breach, Mr Lund indicated the appeal would be 
automatically allowed. If I found a breach, Mr Lund (without my input) would 
still have to take an independent decision on whether the disciplinary finding 
should be allowed to stand, and if so, on whether the sanction was appropriate. 

 
7. The question – the only question – I am required to resolve is whether, in 

publishing the obituary of Charles Manson, the Financial Times breached 
Article 7(2) of the FT Editorial Code of Practice2 which concerns ‘plagiarism’. I 
emphasise that I am deciding this as a matter of an editorial complaint against 
the newspaper, not a disciplinary complaint against any particular journalist. 
By giving a clear construction of Article 7(2) itself, I hope and expect this 
Adjudication to assist the FT in avoiding even allegations of plagiarism. 

 
THE ARTICLES 
 

8. The complaint recognised similarities between the published versions of the FT 
and NYT obituaries. However, the article to which I must compare the NYT 
article alleged to have been plagiarised is the version submitted by Mr Murray 
Brown to the Live Desk (“the Filed Version”): any similarities introduced by 
subsequent editing cannot fall to be counted against him (nor can the removal 
of any similarities be held in his favour). 

 
9. Mr Murray Brown has sent me an email of 08:38 on 20 November 2017 which 

records his draft as-filed (this accords with the version provided to the James 
Lamont investigation by Peter Spiegel). I have added paragraph numbers for 
ease of navigation: 

 
                                            
2  FT Editorial Code of Practice: https://aboutus.ft.com/en-gb/ft-editorial-code/  



 4 

 
HEADER: Cult leader and murderer Charles Manson dies at 83 
 
[1] The cult leader and convicted murderer Charles Manson, who headed a group 

behind a series of brutal killings in Los Angeles in the late 1960s, has died at 
a prison hospital at the age of 83. 

 
[2] Manson, a crazy eyed criminal and failed rock musician, led a group of 

drifters known as the Manson family, whose killing spree in August 1969 
brought the the hippies’ summer of love to a violent and bloody end.  

 
[3] Manson shot to prominence after he was arrested in connection with the 

shockingly brutal murder of 5 people at the Bel Air- house of Roman Polanski 
including the acclaimed film director’s wife Sharon Tate. 

 
[4] Tate who was 8 and a half months pregnant died from stab wounds and her 

blood was used to write the word “pig on the outside of the house. 
 
[5] Members of the “family” also murdered grocer Leno LaBianca and his wife 

Rosemary La Bianca at their home a few days later. The phrases “Death to 
Pigs” and “Healter Skelter,” misspelled, were scrawled in blood at the scene, 
apparently in an attempt to make it look like the work of black militants. 

 
[6] Manson was originally sentenced to death but this was modified to life in 1972 

after California abolished the death penalty. He was denied parole 12 times 
between 1978 and 2012 and was not eligible for another parole hearing until 
2027. He had been held at California State Prison-Cocoran since 1989. 

 
[7] Manson’s cult status spawned pop songs, an opera, films, and half the stage 

name of the rock musician Marilyn Manson. The band Kasabian took its name 
from the gang member who escaped prosecution by giving evidence against 
her former associates.  

 
[8] Manson was born in Cincinnati Ohio on November 12 1934. He spent spells in 

reform schools, and by the age of 17 had a string of convictions, including for 
armed robbery. 

 
[9] During the 1950s he lived in Southern California, working as a parking lot 

attendant while engaged in check forgery and earning money as a pimp. 
 
[10] He was married twice during this period, to a teenage waitress Rosalie Jean 

Willis, and a few years later to a young prostitute called Leona. Both 
marriages ended in divorce. 

 
[11] By March 1967 he had moved to San Francisco Bay Area, which had become 

the centre of the peace and free love social revolution, fuelled by drugs 
particularly the hallucinogenic LSD. 

 



 5 

[12] Manson set himself up as a guru, espousing a mix of Scientology, pop lyrics, 
and writings of Hitler, his Christ like appearance attracting a clutch of 
devoted female followers. 

 
[13] It was during this period that the group moved into in a house owned by 

Beach Boys drummer Dennis Wilson, who introduced Manson to friends 
working in music and show business.  

 
[14] Manson became obsessed with the song Helter Skelter on the Beatles’ White 

Album, released in November 1968, which he interpreted as a warning of an 
impending black on white race war. 

 
[15] One night in August 1969 Manson decided to take action himself, sending four 

of his followers Susan Atkins, Patricia Krenwinkel, Charles Watson and Linda 
Kasabian — to the Tate home in the Hollywood hills.  

 
[16] Manson knew the house as it had been owned by Terry Melcher, a record 

producer who had turned down Manson’s request for a recording contract. 
 
[17] In a frenzied outbreak of shooting, stabbing, beating and hanging, they 

murdered Ms. Tate and four others in the house and on the grounds: Jay 
Sebring, a Hollywood hairdresser; Abigail Folger, an heiress to the Folger 
coffee fortune; Voytek Frykowski, Ms. Folger’s boyfriend; and Steven Parent, 
an 18-year-old visitor.  

 
[18] Mr Polanski was in London at the time. During the court trial, Mr. Manson at 

one point lunging at the judge with a pencil. He also punched his lawyer in 
open court.  

 
[19] In another session, Manson appeared in the dock with an “X” inked into his 

forehead. He would later turn the “X” into a swastika. He always denied he 
ordered the Tate-LaBianca murders. 

 
[20] In a 1986 interview with television journalist Charlie Rose he was asked if he 

cared that he had killed Ms Tate and her unborn child. “Care?” Mr Manson 
replied. “What the hell does that mean, ‘care’? 

 
10. The Filed Version comes in at 694 words. The NYT piece weighs in at over 2,200 

plus photo art. Clearly there is much in the NYT – including original analysis 
and comment – which has not made its way into the essentially factual account 
in the Filed Version. The allegation is a combination of outright plagiarism 
(direct copying) and plagiarism by the practice of “re-writing” (that is to say: 
copying, but masking that copying by changing some words). 
 



 6 

11. There are about eleven relevant passages of the NYT obituary which are said to 
have been copied and/or re-written (paragraph letters added for convenience 
of cross-reference, where [A] is the third paragraph of the NYT obituary, and 
[L] is – importantly – the very last paragraph of that piece): 

 
[A] Mr. Manson was a semiliterate habitual criminal and failed musician before he came 

to irrevocable attention in the late 1960s as the wild-eyed leader of the Manson family, 
a murderous band of young drifters in California. Convicted of nine murders in all, he 
was known in particular for the seven brutal killings collectively called the Tate-
LaBianca murders, committed by his followers on two consecutive August nights in 
1969. 

… 
[B] Starting in the mid-1950s, Mr. Manson, living mostly in Southern California, was 

variously a busboy, parking-lot attendant, car thief, check forger and pimp. During this 
period, he was in and out of prison. 

 
[C] He was married twice: in 1955 to Rosalie Jean Willis, a teenage waitress, and a few 

years later to a young prostitute named Leona. Both marriages ended in divorce. 
… 
[D] Since then, the Manson family has occupied a dark, persistent place in American 

culture — and American commerce. It has inspired, among other things, pop songs, an 
opera, films, a host of internet fan sites, T-shirts, children’s wear and half the stage 
name of the rock musician Marilyn Manson. 

… 
[E] There, espousing a philosophy that was an idiosyncratic mix of Scientology, hippie 

anti-authoritarianism, Beatles lyrics, the Book of Revelation and the writings of Hitler, 
he began to draw into his orbit the rootless young adherents who would become known 
as the Manson family. 

… 
[F] At some point, Mr. Manson seems to have decided to help Helter Skelter along. Late at 

night on Aug. 8, 1969, he dispatched four family members — Susan Atkins, Patricia 
Krenwinkel, Charles Watson and Linda Kasabian — to the Tate home in the Hollywood 
hills. Mr. Manson knew the house: Terry Melcher, a well-known record producer with 
whom he had dealt fruitlessly, had once lived there. 

 
[G] Shortly after midnight on Aug. 9, Ms. Atkins, Ms. Krenwinkel and Mr. Watson entered 

the house while Ms. Kasabian waited outside. Through a frenzied combination of 
shooting, stabbing, beating and hanging, they murdered Ms. Tate and four others in 
the house and on the grounds: Jay Sebring, a Hollywood hairdresser; Abigail Folger, 
an heiress to the Folger coffee fortune; Voytek (also spelled Wojciech) Frykowski, Ms. 
Folger’s boyfriend; and Steven Parent, an 18-year-old visitor. Ms. Tate’s husband, Mr. 
Polanski, was in London at the time. 

 
[H] Before leaving, Ms. Atkins scrawled the word “pig” in blood on the front door of the 

house; in Mr. Manson’s peculiar logic, the killings were supposed to look like the work 
of black militants. 



 7 

[J] The next night, Aug. 10, Mr. Manson and a half-dozen followers drove to a Los Angeles 
house he appeared to have selected at random. Inside, Mr. Manson tied up the residents 
— a wealthy grocer named Leno LaBianca and his wife, Rosemary — before leaving. 
After he was gone, several family members stabbed the couple to death. The phrases 
“Death to Pigs” and “Healter Skelter,” misspelled, were scrawled in blood at the 
scene. 

… 
[K] During the trial, the bizarre became routine. On one occasion, Mr. Manson lunged at 

the judge with a pencil. On another, he punched his lawyer in open court. At one point, 
Mr. Manson appeared in court with an “X” carved into his forehead; his co-defendants 
quickly followed suit. (Mr. Manson later carved the X into a swastika, which remained 
flagrantly visible ever after.) 

… 
[L] To the end of his life, Mr. Manson denied having ordered the Tate-LaBianca murders. 

Nor, as he replied to a question he was often asked, did he feel remorse, in any case. 
He said as much in 1986 in a prison interview with the television journalist Charlie 
Rose. “So you didn’t care?” Mr. Rose asked, invoking Ms. Tate and her unborn child. 
“Care?” Mr. Manson replied. He added, “What the hell does that mean, ‘care’?” 

 
FRAMEWORK 
 

12. It is necessary, or at least may be helpful, to explain the framework by which I 
must adjudicate editorial complaints under the FT Editorial Code of Practice.  
 

13. Before the phone-hacking scandal at the News of the World led Prime Minister 
David Cameron to announce the Public Inquiry by Lord Justice Leveson3, most 
British newspapers were voluntary members of a self-regulator called the Press 
Complaints Commission (“PCC”). The PCC adjudicated editorial complaints 
based on the Editors’ Code of Practice, which – as its name suggests - was 
written by newspaper editors. 
 

14. Following the Leveson Inquiry, the PCC was abolished. Two new regulators 
came into being, each of which operate their own editorial codes of practice:  

a. IPSO, to which almost all the former PCC members now belong; and  
b. IMPRESS, a press regulator approved by an independent Royal Charter 

body called the Press Recognition Panel, which has the support of those 
who consider self-regulation under the PCC and IPSO to be insufficient, 
but has no major traditional media organisations as members). 

                                            
3  The Leveson Inquiry into the culture, practices and ethics of the press: 
http://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20140122144906/http://www.levesoninquiry.org.uk/  



 8 

15. A small number of major newspapers – including the Financial Times (and the 
other 27 titles in the FT Group), The Guardian and The Observer, The 
Independent and The London Evening Standard – decided not to join either 
IPSO or IMPRESS, and instead to have an ombudsman directly employed but 
independent of the editorial process. Some papers appointed a column-writing 
Readers’ Editor (The Guardian, The Observer) following the tradition of the 
Public Editor as used to exist at the New York Times and Washington Post. The 
FT instead chose a more limited role, appointing a majority-external oversight 
committee to appoint and oversee the word of an Editorial Complaints 
Commissioner, who would adjudicate editorial complaints on appeal from the 
decision of the Editor, Lionel Barber. 
 

16. Although the FT does not belong to IPSO, it incorporates the IPSO Editors’ 
Code (formerly the PCC Editors’ Code) as an Annex within the FT Editorial 
Code of Practice. This makes good sense: the PCC/IPSO Editors’ Code is a long-
standing and well-recognised journalistic code which deals with most major 
issues about which editorial complaints are received. The IPSO Code is made 
up of ‘clauses’: Clause 1 concerns ‘accuracy’; Clause 2 concerns ‘privacy’ etc. 

 
17. However, the FT Editorial Code of Practice (see link at footnote 2 above) is 

longer and more detailed. It contains specific provisions, including investment 
registers for staff, and rules around sourcing and attribution, and conflicts of 
interest. It has particular rules to ensure compliance with recommendations of 
financial instruments (required by the EU Market Abuse Regulation). It also 
has a general preamble which requires all contributors (staff or otherwise) to 
support the FT in attaining the highest journalistic standards.  

 
18. The FT Editorial Code of Practice, made up of ‘articles’, includes at Article 1(2) 

an obligation on all staff and contributors “to conduct her/himself according to 
practices which reinforce the FT’s reputation for accuracy, truthfulness, 
honesty and authority”. This is a general obligation, which applies whether or 
not there is a specific Article or Clause governing the conduct in question. 

 



 9 

19. It was not until February 2015 that a glaring omission was spotted. An academic 
called Dr Bia Labate complained to the FT that two paragraphs of an academic 
article she had co-written had been plagiarised by John-Paul Rathbone, the 
FT’s Latin American editor, in a long-form piece he had written on ayahuasca 
tea ceremonies and the murdered cartoonist Glauco. After an exhaustive 
investigation, I produced a 48-page Adjudication (“the Labate Adjudication”) 
on 18 June 20154 which determined on the facts that there had been no breach.  

 
20. One of the reasons for the length of the Labate Adjudication was the need to 

impose a framework by which the complaint could be adjudicated. This was 
necessary because, somewhat remarkably, there was no express prohibition on 
plagiarism in either the clauses of the IPSO Code or the articles of the FT 
Editorial Code of Practice. It was clear that plagiarism was not permitted, but 
the only relevant clause of the Code was Article 1(2) set out above. I therefore 
had to define what ‘plagiarism’ was, and what standards should apply (strict 
liability vs ‘knowing’ breach; the criminal or civil standard of proof). 

 
21. One of my recommendations was that the FT Editorial Code should be updated 

to include an express prohibition against plagiarism. Given that I must construe 
the FT Editorial Code, it is important that I have no role in writing it – a judicial 
function should not legislate – and the IPSO Code is licensed from IPSO: it 
would be for the IPSO code committee to update it. The FT Code was updated, 
with Editor Lionel Barber drafting along with the committee who oversee my 
work (Baroness Wheatcroft, Professor Hargreaves & FT CEO John Ridding).  

 
22. The new express prohibition was added to the existing Article 7. Previously, 

Article 7 had been limited to giving effect to the sourcing and attribution policy. 
The old Article 7 became Article 7(1), and a new Article 7(2) was inserted, which 
provided that: 

 
 

                                            
4  Labate Adjudication, 18 June 2015  
https://ft1105aboutft-live-14d4b9c72ce6450cb685-1b1cc38.aldryn-
media.io/filer_public/75/99/75999bef-ec3c-480a-a314-8f7939bd356a/2015-02-27_jp-
rathbone-adjudication-edited.pdf  



 10 

 
“Editorial employees and contributors must not plagiarise others’ work.  

 
That is, they must not knowingly pass-off others’ work as their own: if the 
essence or a substantial part of another’s work is knowingly included in 
material to be published by FT, sufficient acknowledgement of the original 
author and/or publisher should be provided.  

 
(In assessing whether any plagiarism has occurred, regard may be had to all 
the circumstances, including a person’s state of mind; the extent of any 
apparent copying or derivation; and, the nature of any original, and 
subsequent, work.  

 
It is recognised that the facts and subject matter of current or historical events 
may be public-domain details that are legitimately available to be reported by 
different authors and news organisations in their own right.  

 
Principles of fairness and common sense should be applied.)” 
 

23. This is the first Adjudication in which I have had to construe the new 
Article 7(2). Because Mr Murray Brown contends that his conduct did not 
amount to plagiarism under Article 7(2), it will be necessary to construe the new 
Article 7(2) to determine what it means and how it should be applied. 

 
CONSTRUCTION 
 

24. Some preliminary observations on Article 7(2). The first sentence is a 
straightforward prohibition. The second sentence defines what is meant by the 
verb ‘to plagiarise’ in the first sentence. The third, fourth and fifth sentences are 
directions to the decision-maker (first to editorial, then to me on appeal) as to 
how to decide whether the definition in the second sentence is made out.  
 

25. The key is the second sentence, which I break down into five parts as follows: 
“That is, they [employees and contributors] must not  
(a) knowingly  
(b) pass-off others’ work as their own: 
(c) if the essence or a substantial part of another’s work is 
(d) knowingly included in material to be published by FT 
(e)  sufficient acknowledgment of the original author and/or 
publisher should be provided” 



 11 

 
26.  In the Labate Adjudication, I declined to define plagiarism in journalism as a 

strict liability offence (i.e. the mere fact of copying or derivation, irrespective of 
intent, being sufficient) as is sometimes the standard in academic plagiarism. I 
held that ‘plagiarism’ was an intentional wrong, akin to a crime or an intention 
tort, such that there needed to be both an actus reus (a ‘guilty act’) and mens 
rea (‘a guilty mind’) of actual intent or subjective recklessness. Negligence, 
unless perhaps so serious as to be gross negligence, would not be sufficient.  
 

27. This approach is reflected in the new Article 7(2), although the authors decided 
not to permit even serious negligence. The inclusion of ‘knowingly’ twice in the 
second sentence of Article 7(2) makes that clear. Accordingly, in the second 
sentence, (b) (c) & (e) are the actus reus; (a) and (d) are the mens rea.  

 
Standard of Proof 
 

28. In the Labate Adjudication, I also considered whether I should apply the 
criminal standard (‘beyond reasonable doubt’ or ‘sure’) or the civil standard 
(‘balance of probabilities’ or ‘preponderance of the evidence’). I held that the 
civil standard was more appropriate for even serious professional misconduct 
proceedings, and is the standard I use for all Adjudications under the Code. 
 

Substantial Part or Essence 
 

29. Another way in which the new Article 7(2) differs from my decision in the 
Labate Adjudication is that I had held that even a single, short sentence-
fragment deliberately copied could (in theory) constitute plagiarism: if the 
necessary intent was there (whether found or admitted), the scale of the copying 
did not seem to me to be a factor at all. Value may be a factor in sentence, but 
we don’t include value as an element of the crime of ‘theft’: peppercorns and 
diamonds can be stolen alike. Part (c) of the second sentence of Article 7(2) 
requires, however, that a ‘substantial part’ or the ‘essence’ of another’s work be 
plagiarised. Scale of copying is therefore an element of the actus reus. 

 



 12 

 
30. I had thought that part of the new test - as to whether the amount copied was 

‘substantial’ – should relate to the subsequent article in the FT. However, as the 
NUJ representative for Mr Murray Brown identified at the Appeal Hearing, the 
test in Article 7(2) is actually whether the amount alleged to have been copied 
was the ‘essence or a substantial part’ of the donor article (by another person).  
 

31. I accept this submission as being correct as to the proper construction of 
Article 7(2). Accordingly, in looking at the passages said to have been 
plagiarised in this case (the actus reus), I am not looking at the amount of the 
FT article said to have been copied, but rather whether they constitute a 
substantial part of the NYT article. That said, in cases where the mens rea is in 
issue (i.e. was this deliberate or not), the proportion of the FT article said to be 
not-original may be evidence as to mental state. 

 
32. I have mentioned in previous Adjudications the desirability for the Editorial 

Code to be consistent (albeit not in lockstep) with the general law. Thus I have 
previously borrowed from the law of defamation to determine ‘meaning’ in an 
inaccuracy complaint under Clause 15, and from the law of privacy in assessing 
a privacy complaint under Clause 36. 

 
33. I therefore consider that I should give the word ‘substantial’ the same meaning 

it would usually have in English law (i.e. “more than trivial”, “more than 
minimal” or “not insubstantial”) as opposed to its alternative meaning: “a major 
or significant part of”. This accords, in particular, with the authorities on 
English copyright law (see in particular the construction of ‘substantial part’ in 
s.16(1) of the Copyright, Designs & Patents Act 1988 by the House of Lords in 
Designers Guild Ltd v Russell Williams (Textiles) Ltd [2000] 1 WLR 2416). 

                                            
5  Wessendorff Adjudication, 31 October 2017 at [8], [14]-[15] 
https://ft1105aboutft-live-14d4b9c72ce6450cb685-1b1cc38.aldryn-
media.io/filer_public/c9/71/c971ea46-1c8d-47f4-940c-
8132b412c7fe/wessendorff_adjudication.pdf  
6  PA Adjudication, 7 April 2015 at [8]-[13] 
https://ft1105aboutft-live-14d4b9c72ce6450cb685-1b1cc38.aldryn-
media.io/filer_public/de/e2/dee28af0-d416-48d9-a9fa-624f8b2e5215/2015-02-17_pa-
final-adjudication.pdf  



 13 

 
34.  I arrive at this conclusion not only because of the obvious relationship between 

plagiarism and copyright infringement (although, for the reasons I explain in 
the Labate Adjudication at [54]-[58] as set out below, the two issues are clearly 
distinct), but also because the fifth sentence of Article 7(2) requires me to apply 
principles of ‘common sense’. If a 750-word FT article had knowingly copied 
300 words from the Encyclopaedia Britannica (approximately 44 million 
words), there could be no question that Article 7(2) had been breached: 300 
words is not “a major or significant part of” a 44-million-word book, but it is 
“more than insubstantial, or trivial” (such as a sentence fragment might be).  

 
35. ‘Essence’ is somewhat harder to define. Perhaps like Justice Potter Stewart’s 

test for obscenity, the only real test for a copied work’s ‘essence’ is that “I know 
it when I see it”. It arises instead-of or as-well-as direct copying of passages of 
unaltered text amounting to a substantial part of the copied work. It therefore 
has to refer to non-textual copying, such as structure, fact-pattern (allowing for 
the direction in the fourth sentence of Article 7(2) about public domain facts), 
original reporting or analysis, originality of concept, or matters which (by virtue 
of other journalistic rules) must be copied without changes, such as quotes in 
direct speech by third-parties (including interviewees).  

 
Passing-Off 
 

36. How then to construe to “pass-off others’ work as their own” in section (b) of 
the second sentence of Article 7(2)? It must be remembered that this is the actus 
reus element, so it does not in itself have a mental element. The word 
‘knowingly’ has been added before ‘pass-off’, which confirms that ‘passing-off’ 
is something that can be done ‘knowingly’ or ‘unknowingly’. Indeed, in 
intellectual property cases, the common law tort (now largely superseded by the 
law of Trade Marks) is known as ‘passing-off’ and relates to a misrepresentation 
with an objective tendency to cause confusion in the minds of customers or 
other end users irrespective of intent: see Lord Oliver in Reckitt & Colman 
Products Ltd v Borden Inc (No 3) [1990] 1 WLR 491, 499. 



 14 

37.  I therefore consider that – subject to the later mens rea test – the actus reus of 
passing-off will be made out if the impression is created (or would likely be 
created) in the minds of the FT reader that what they are reading is original FT 
content when in fact it is not. This will be made out if a not-insubstantial part 
of another person’s content is included in the FT without ‘sufficient 
acknowledgment’. ‘Sufficient’ here is a variable standard, but does not arise in 
this case as there was no attribution to the NYT at all. 

 

Knowingly 
 

38.   The most difficult question in the proper construction of Article 7(2) is the 
mens rea: the double use of the word ‘knowingly’. It is not in dispute that 
‘knowingly’ confirms the need for a mental element or mens rea. ‘Plagiarism’ 
under the new express prohibition in Article 7(2) is not and cannot be a breach 
committed with no mental element, or committed by mere negligence. If a 
journalist did not know there was third-party content mixed into their text, 
even if negligently so, there is not a breach of Article 7(2). 

 

39. However, it would be entirely wrong to assume to find a breach of Article 7(2), 
a person must be shown to have known that what they were doing was 
‘plagiarism’ and/or have ‘intended to plagiarise’. Some genuine plagiarists will 
fall into this category, but it would be easy for them to say “I didn’t believe that 
what I was doing was wrong”, such that findings could not be made against 
them without proving that they had no such honest belief. There must be a 
mental element, but it cannot be used to make it impossible to police the 
Editorial Code, or to allow those who do not share the common standards of the 
newsroom in respect of plagiarism to have some unearned degree of immunity.  

 

40. Again, I have the benefit of drawing principles from the general law. In the 
recent UK Supreme Court decision in Ivey v Genting Casinos [2017] UKSC 67, 
a former World Series of Poker champion, Phil Ivey, claimed £7.7 million from 
a casino that declined to pay him his Punto Banco winnings because they said 
that he had ‘cheated’. Mr Ivey and a colleague used a technique called ‘edge 
sorting’, whereby a croupier was persuaded to turn the deck which gave the 
players information as to the likely card. Mr Ivey did not consider ‘edge-sorting’ 
to be ‘cheating’, and there was no challenge to the honesty of that belief.  



 15 

 
41. The Supreme Court (Lord Hughes giving the judgment of the Court) upheld the 

decisions of the High Court and Court of Appeal. They also considered the 
relationship between ‘cheating’ and ‘dishonesty’. In doing so, they considered 
the second limb of the two-stage criminal law ‘dishonesty’ test in R v Ghosh 
[1982] QB 1053. The test in R v Ghosh had been to ask the jury: 

a. First, whether the conduct complained of was objectively dishonest by 
the standards of ordinary, reasonable and honest people?; and 

b. Second, whether the defendant must have realised that ordinary and 
honest people would have so regard his behaviour? 

 
42. The unanimous decision of the Supreme Court was to abolish the second limb 

of the R v Ghosh test. It did not matter whether or not the person accused of an 
offence realised that their acts objectively amounted to an offence, or agreed 
that the offence was made out by those acts. The mental state necessary was 
that they consciously and deliberately committed those acts, which were 
objectively dishonest. The primary reason for the decision was that it would be 
perverse if those who did not share or recognise society’s common standards of 
honesty would enjoy effective immunity from dishonesty offences.  
 

43. Applied to ‘plagiarism’, which like the term ‘cheating’ is perhaps similarly 
connected to (and yet distinct from) ‘dishonesty’, there is no need for a 
journalist to know that their copying and passing-off of another’s work without 
sufficient attribution is a breach of Article 7(2), or to believe that it constitutes 
‘plagiarism’ as they do it. The test in Article 7(2) is ‘knowingly’, not ‘knowingly 
and dishonestly’. On a plain text reading of Article 7(2), it is only the  ‘passing-
off’ / ‘inclusion’ of another’s material which must be ‘known’. 

 
44. In my judgment, all that is required to satisfy the mens rea is that the person 

accused knowingly ‘passed-off another’s work as their own’ (i.e. created the 
effect in the mind of the FT reader that the work was original) or in other words 
‘knowingly included [the essence or a substantial part of another’s work] in 
material to be published by the FT’ without ‘sufficient acknowledgment’. 

 



 16 

45. So if the actus reus is made out, but the journalist genuinely thought that the 
attribution was included (but in fact it was cut, whether by the journalist or by 
sub-editors, by mistake) such that he believed no readers would think the work 
original, the mens rea will not be made out. Similarly, if the journalist genuinely 
does not know or realise that some of the material included is another’s work 
(e.g. because of a mix-up of typed notes), the mens rea will not be made out. 

 
46. But if a journalist:  

a. knows or intends to use a substantial part of another’s work; and  
b. knows or intends that it should be included in material to be published 

by the FT; and  
c. knows or intends that there is no (sufficient) attribution, and that the 

impression thereby created in the mind of readers will be that the 
content is original;  

then the mens rea is made out. Whether the journalist also knows or intends 
or believes that Article 7(2) is breached, or knows or believes that what has 
been done is plagiarism, is simply not part of the relevant mens rea test. 

 
47. This distinction proved critical in the Labate Adjudication. Through a forensic 

analysis of the 14 pre-publication drafts of the story, including their meta-data, 
it was established beyond reasonable doubt that the paragraphs in question had 
been derived from the complainant’s academic article, which there was 
evidence had been read by the journalist prior to writing. However, those 14 
drafts were written and re-written over the course of many months, starting 
some considerable time after the academic article had been read by the 
journalist. The paragraphs had been substantially changed (by changes to the 
words, and by splitting them and moving them around the draft article, then 
re-worded, then the facts corrected) between first copying and final submission 
of the article. The paragraphs were primarily “boilerplate factual narrative” and 
so – when combined with other factors – it was established on the evidence that 
at the time of submitting the article for publication (and indeed until the 
second interview with me, bringing the evidence of derivation to his attention) 
the journalist had genuinely not realised that those paragraphs had begun life 
many months earlier as the work of another.  



 17 

ANALYSIS 
 

48.  It is, of course, necessary to compare the NYT obituary to the Filed Version. I 
have considered, but not relied upon, both the matters raised in Mr Tierno’s 
complaint and those by the FT Deputy News Editor, Tony Tassell, in his 
analysis. Mr Murray Brown also provided an MS Excel spreadsheet of identical 
wording. Beyond commonalities of structure and fact pattern, which are 
perhaps to be expected in an obituary (being – ordinarily– a broadly 
chronological highlights reel of a notable life) it is clear there are similarities 
between the specific language used in the Filed Version and the NYT obituary. 
 

49. I have tried to highlight the common language (set out in italics) which the 
respective paragraphs share exactly. By contrast, the language in [square 
brackets] are edits or omissions, and where the bracketed text is split by a “/”, 
the two versions have differed in the choice of word. For a proper comparison, 
the numbered paragraphs in the Filed Version should be read alongside the 
corresponding lettered paragraphs of the NYT version (both set out below). 
 

Filed Version NYT obituary Common Language 
 

[1] & [2]  [A]   “[crazy / wild] eyed”; 
      “failed [rock] musician”; 
      “drifters”; “brutal killings” 
 
[9]   [B]   “1950s”; “Southern California”; “pimp";  

“parking lot attendant”; “check forger[y]”  
 
[10] [C]   “married twice”; “Rosalie Jean Willis”;  

“a teenage waitress”; “and a few years later 
to a young prostitute [named/called] Leona. 
Both marriages ended in divorce” 

 
[7]   [D]   “[spawned/inspired] pop songs, an opera,  

films … half the stage name of the rock 
musician Marilyn Manson” 
 

[12]   [E]   “espousing a [philosophy that was an 
idiosyncratic] mix of Scientology [ hippie 
anti-authoritarianism, Beatles / pop] lyrics, 
[the Book of Revelation] and the writings of 
Hitler” 



 18 

 

[15] & [16]  [F]   “[Manson seems to have decided to help  
Helter Skelter along] …night [on Aug. 8/ in 
August] 1969, [Manson decided to take 
action himself] [he dispatched / sending]  
four [of his followers / family members] — 
Susan Atkins, Patricia Krenwinkel, Charles 
Watson and Linda Kasabian — to the Tate 
home in the Hollywood hills.” 
 

[17] & [18]  [G]   “frenzied [outbreak / combination] of  
shooting, stabbing, beating and hanging, 
they murdered Ms Tate and four others in 
the house and on the grounds: Jay Sebring, 
a Hollywood hairdresser; Abigail Folger, 
an heiress to the Folger coffee fortune; 
Voytek [(also spelled Wojciech)] Frykowski, 
Ms. Folger’s boyfriend; and Steven Parent, 
an 18-year-old visitor. [Ms. Tate’s husband] 
Mr. Polanski, was in London at the time.” 
 

[4] & [5]  [H] & [J]  “The phrases “Death to Pigs” and “Healter  
Skelter,” misspelled, were scrawled in blood 
at the scene.”; “grocer [named] Leno 
LaBianca and his wife Rosemary”; “look like 
the work of black militants”;  

 
[18] & [19]  [K] & [L]  “Mr. Manson [at one point] lung[ing/ed] at  

the judge with a pencil. [On another / He 
also] punched his lawyer in open court.” 
“[Always] denied [he/having] ordered the 
Tate-LaBianca murders” 

 
[19] & [20]  [L]   [Use of quotes from 1986 Charlie Rose i/v] 
  
 
EVIDENCE 

 
50. In general terms, the degree of reliance on other outlet’s reporting is admitted: 

“Let me say straight up – this was not a piece of original reporting. I 
conducted no interviews for this story. I made no phone calls. It was 7 
am in London and the middle of the night in the US. I relied on three 
existing obits – the NYT, the Guardian and the BBC.” 



 19 

51. Some direct copying and pasting into a MS Word document is also admitted: 
“The one paragraph [Paragraph [G] / [17]) where there was a big 
duplication I explained must have resulted from my copying and 
pasting the section – to make sure I got the spellings of the victims’ 
names right, but then overlooking to rewrite the surrounding text.  I 
acknowledged this error as soon as I realised what had happened.” 

 
52. Mr Murray Brown’s initial email to James Lamont’s investigation 

(22 November 2017 at 18:46) describes his method of writing obituaries from 
scratch under pressure (allowing that this piece was written first thing, under 
time pressure, on a subject about which he had no significant prior knowledge): 

“I find sources (in this case I read NYT, Guardian and BBC sites). 
Having tried to work out what are key facts in common in each and 
which therefore we would also need. I would sometimes cut the key 
sections that I need to be absolutely right – facts about the murders, 
names and dates. I’m not exactly sure which bits I did cut but it seems 
clear I must have cut the paras detailing the Sharon Tate murder night 
from NYT. I probably also cut the second LaBianca murders too (this is 
to save time as much as anything else as type-transcribing names from 
one site to my word doc takes time). 
 
I would then start writing perhaps in a fresh word doc, or more likely 
on same word doc, eliminating the bits I don’t need, building up the 
copy that way, with the relevant factoids already selected from the 
existing obits in front of me. Of course when I paste bits, I don’t put a 
note to myself saying this is from the NYT etc. Which also makes it 
difficult for me to which is [m]y copy and which is copied! Anyway it’s 
a bit of a dog’s dinner.” 

 
53. In comments on the transcript of the James Lamont investigation meeting on 

27 November 2017, Mr Murray Brown disputes the characterisation of the NYT 
obituary as the ‘base story’, saying:  

“I did not use the NYT as a base story. That is not the way I described 
the process by which I worked. I have been very clear that I read 3 
obituaries, took what were the salient dates and facts about Manson’s 
life. I put these into a notes word document. If there is any base 
document, it is this notes document and definitely not the NYT”. 

 
 

54. At the Appeal Hearing I attended on 27 January 2018, Mr Murray Brown is 
recorded as having said:  

“I’ve conceded I did some cutting and pasting and obviously there is 
drawing heavily on the New York Times …  



 20 

If the code said any copying unconscious or conscious is a piece of 
plagiarism then clearly I am guilty because I have copied one section, 
the other bits are just a crap rewrite. Greg, in answer to your question 
about rewrite, it is much easier to do from one document to another. I 
was trying to do a more difficult task. Trying to gain from 3 sources 
simultaneously.” 

 
55. I have reviewed all of the documentation in relation to this episode – I have 

cited above the parts I found most pertinent. However, unlike the task of James 
Lund, my decision on the editorial complaint is a de novo review. I have to come 
to my decision based on the documentation, on the evidence I heard, on the 
analysis of the articles that I have conducted, and by applying the Code. 
 

DISCUSSION 
 

56. In applying the Analysis to the Framework – including the proper Construction 
of Article 7(2)), and having regard to the factors in the third, fourth and fifth 
sentences of Article 7(2) – the questions which I must answer are:  

(1)  whether a ‘substantial part’ or the ‘essence’ of the NYT obituary has been 
included in material to be published by the FT?; 

(2) whether that inclusion constitutes ‘passing-off’ of the work of another?;  
(3) whether the mens rea element of ‘knowingly’ is made out? 

 
‘Substantial Part’ or ‘Essence’ of Another’s Work 

 

57. I do not accept the submission, based on Mr Murray Brown’s MS Excel analysis 
of the non-standard words-in-common, that only those words in the Filed 
Version actually shared with the NYT piece are relevant. If a 300-word portion 
of text from a 10,000-word article is used, and has 250 words changed, the 
subsequent article has ‘made use of’ 300 words of another’s work, not 50 words. 
 

58. There are eleven paragraphs ([A] to [L] above), coming to around 600 words, 
of the NYT obituary that have, in my judgment, been heavily relied upon for the 
Filed Version of the FT obituary, albeit that they have been partially re-written. 
In my view, this clearly and unambiguously constitutes ‘a substantial part’, and 
would have done so even if I had preferred the definition of “a major or 
significant part” to the proper construction (as I have held it to be) of “a not-
insubstantial part” or “more than a trivial or minimal amount”. 



 21 

59. On an objective analysis of the Filed Version, it appears to me quite clear that 
the NYT obituary was used as a baseline – with 60% being cut, including much 
its more original analysis – but that whether by way of copy-and-paste or some 
form of side-by-side read-and-type, the Filed Version was effectively a re-write 
of the NYT obituary, with a few details added from The Guardian (LSD, 
Cocoran, Manson’s rejection by Melcher) and the BBC.  
 

60. Even beyond the ‘substantial part’, I consider the ‘essence’ of the NYT obituary 
to have been included in the FT’s obituary. I refer not only to the narrative 
structure (which, although pro forma chronological, still includes the creative 
choice and curation of particular facts to the exclusion of others), and the 
various turns of phrase I have held to be non-coincidentally similar, but in 
particular to the use of the Charlie Rose quote as a concluding kicker.  While a 
quote to finish is a common practice, the deployment of this quote as the coup 
de grace of the entire article is recognisably a creative decision by Ms Fox. It’s 
inclusion in the same place in the Filed Version, is undeniably borrowed 

 
61. There is, I’m afraid, nothing in the submission that attribution has been given 

by the FT to Charlie Rose as the journalistic originator of the exchange with 
Manson. The ‘work of another’ at issue here is the creative decision of Ms Fox 
to conclude her NYT obituary with a sign-off quote of real pathos. She does not 
enjoy moral rights in the originality of the exchange, but she does in its 
deployment – this is of the ‘essence’ of the obituary published in the NYT. 
Indeed, I suspect this final element – more likely than similar turns of phrase 
– is what first caused Mr Tierno to recognise the similarities between the pieces. 

 
‘Passing-off’ 
 

62. There is no dispute that the NYT obituary was ‘another’s work’, namely that of 
Ms Fox, and that her work was included in ‘material to be published by the FT’, 
namely the Filed Version. There was no acknowledgment of this whatsoever, or 
indeed any contribution of the BBC or The Guardian obituaries, so no difficult 
questions arise as to whether any attribution was ‘sufficient’. 
 



 22 

63. Does this constitute ‘passing off’ under Article 7(2) of the FT Editorial Code? In 
my opinion, it clearly does. The published version of the FT obituary is under 
the FT masthead, and is by-lined “John Murray Brown”. The clear implication 
is that this is original journalism by an FT journalist, and by absence of 
attribution of the NYT, BBC or The Guardian, the ordinary and reasonable 
reader of the FT is objectively led to believe that this is wholly original work. 
Indeed, Mr Murray Brown’s contention is that the article is original work. 

 
‘Knowingly’ 
 

64. In his Letter seeking an Appeal, Mr Murray Brown said: 
“I believe that the disciplinary hearing's finding that there was 
unintentional copying of some sentences does not amount to plagiarism 
as defined in clause 7.2 as there is an acceptance in that finding that 
none of this was deliberate and thus lacks the element of ‘knowingly'.” 
 

65. Mr Murray Brown and his NUJ representative submitted that he did not 
consider what he had done plagiarism, and that he had been perfectly candid 
with his editors about the derivation of facts from the obituaries in the NYT, 
BBC and The Guardian. He had copied and pasted facts (in the public domain) 
from other sources into a baseline document. He had not been ‘dishonest’ in 
any classic sense of the word, even if he had erred by omission to make 
sufficient changes so as to render his article original, and to justify the failure 
to give those media outlets (particularly the NYT) sufficient acknowledgment. 
Accordingly, it was submitted, while there may have been mistakes made, there 
was not the deliberate intent to plagiarise, and so it could not be said that the 
passing-off of another’s work as his own was done ‘knowingly’. 
 

66. This case – to be decided on the new standard instituted by Article 7(2) – 
nonetheless hinges on the important distinction between synthesising multiple 
sources (by taking notes and writing entirely original copy from scratch) and 
re-writing copy lifted wholesale from elsewhere (which invariably involves the 
copy-and-paste function) and re-writing or over-writing it. The former is 
permitted and sometimes necessary (especially on a Live Desk, covering news 
broken by other outlets): the latter is plagiarism, whether recognised or not.  



 23 

67. I discussed in the Labate Adjudication the perils of ‘re-writing’:  
 

“54  Unfortunately, there is also a problem of originality more generally in 
journalism. While huge swathes of subjects are not covered, even trivial 
items of news (or content which doesn’t deserve the appellation) are 
covered by every mainstream media outlet. Much of this journalism is 
derivative and unoriginal. Many journalists and bloggers complain 
that certain outlets copy whole chunks of stories, and that the courtesy 
of ‘re-writing’ copy is a product, not of ethics, but of copyright law. 

 
55  Is journalistic plagiarism even distinct from copyright infringement? 

As newsrooms have shrunk to historically small numbers of editorial 
employees, re-writing copy (that is to say, reading a piece and writing 
a differently-worded version) has become so commonplace as not to be 
seen by all as a clear ethical infraction. Failing to re-write would be 
seen as such, but the capacity to regurgitate facts in slightly different 
terms is (it has been suggested to me) more often lauded as a virtue by 
cash-strapped editors than condemned as a vice. Stealing a scoop 
might be unethical, it is said, but wilfully re-writing a synopsis of facts 
is not itself plagiarism: it’s efficient journalism. 

 
56  I cannot agree. Plagiarism by outright copying is acknowledged by all, 

and where the expression is near-identical, this will also carry 
copyright implications. But although I accept that the citation burden 
is far lower in journalism than academia, I do not consider it is ethical 
for a journalist to directly copy text from another’s work, and re-write 
it so that it appears original. Writing boilerplate factual narrative will 
necessarily lead to similarities between the work of different journalists 
doing the same job independently of each other, and there is no legal or 
moral restriction on using the same facts. However, the value of a 
trained journalist is weaving facts into narrative: to take another’s 
work, and replicate it with modifications to imply original writing, is 
(to my mind at least) a form of dishonesty.” 

 
68. I accept the submission that there are certain similarities of language that are, 

if not inevitable, then certainly unavoidable in practice: “brutal killings” is 
scarcely any more original a turn of phrase than ‘innocent bystanders’. Almost 
every obituary of Manson will have commented on his eyes (“crazy eyed” in the 
Filed Version; “wild-eyed” in the NYT), and most will have called his followers 
“drifters”, which is almost a term-of-art for the sorts of rootless youngsters of 
that era. Plagiarism is not committed by fishing in the same pool of vocabulary. 

 



 24 

69. If the only paragraph to have been copied from the NYT was paragraph [G] 
(which became paragraph [17]) and the remaining similarities could be 
explained away as coincidence or necessarily arising from the format of 
obituaries, then perhaps the Filed Version might have qualified as synthesis. 
But the extent of the similarities – riddled through all stages of the Filed Version 
like marbling through meat – suggest much broader copying and rewriting that 
is not consistent with permitted synthesis: “scrawled in blood”, “in open court”, 
“espousing”, “half the stage name of the rock musician Marilyn Manson”,  and 
“to the Tate home in the Hollywood hills”.  

 
70. Perhaps none of these examples would amount to as much individually, but 

there are so many different (if minor) examples as to suggest a high degree of 
reliance. Around 14 of the 20 paragraphs in the Filed Version share some degree 
of common language with the corresponding NYT paragraphs, as set out above, 
as well as reflecting the facts, essence and narrative structure of the NYT piece.  

 
71. Indeed, even of the six paragraphs in the Filed Version where there is no 

material common text-string (namely [3], [6], [8], [11], [13]-[14]), all concern 
facts within the compass of the NYT obituary – albeit with a few additional 
details (“Bel-Air”, “Cocoran”, “LSD”, “White Album”, Manson actually turned 
down by Melcher) – and included in a similar place in the narrative as they 
occupy in the NYT obituary. The extra details are garnish, not substance.  
 

72. I have reviewed the obituaries in The Guardian7 and on the BBC website8. They 
too share some similarities with the NYT obituary, but are materially different 
in structure, and certainly don’t appear to share the same volume of 
commonalities of language or turn of phrase. Once it is recognised that two-
thirds has been cut, it is the structural similarity to the NYT obituary that is so 
striking. Paragraphs [D], [H] and [J] from the NYT have been moved higher-
up in the Filed Version, but its narrative is strongly redolent of the NYT article. 

                                            
7  “Charles Manson obituary”, by Christopher Reed, The Guardian, 20 Nov. 2017: 

https://www.theguardian.com/us-news/2017/nov/20/charles-manson-obituary  
8  “Charles Manson dies aged 83 after four decades in prison” BBC, 20 Nov. 2017:  

http://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-42016704  



 25 

73. I have reached a clear view that the copying and pasting from the NYT went 
significantly beyond Paragraph [G], and went beyond facts into structure, 
essence, and turns of phrase. Mr Murray Brown cannot remember exactly, as is 
clear from his 22 November 2017 email to James Lamont. But his admissions 
do stretch to knowing that he was copying and pasting from the NYT, so as to 
re-write the text around the facts (and other matters, like the Charlie Rose 
quote) which that newspaper had reported, assembled, and arranged.  

 
74. The discussion in the ‘Construction’ section above should make clear why I am 

satisfied that the mens rea of ‘knowingly’ is made out in this case. It is not, and 
I emphasis this, that I have found that Mr Murray Brown knew he was 
committing an act of plagiarism: that is not the test. The proper test is whether 
he knowingly committed the acts constituting the actus reus. I find that he did. 
 

75. Unlike JP Rathbone, the FT journalist in the Labate Adjudication, there is no 
case here of failing to recognise, or even once knowing but then forgetting, that 
passages have been derived from the work of another. I was more than satisfied 
in the Labate Adjudication that at the point of submission of the 14th draft of his 
long-form article to his editor, JP Rathbone did not remember relying on the 
two paragraphs of academic prose (‘boilerplate’) at all. Even had he 
remembered including them, he would have struggled to recognise them, so 
substantially had they changed in the intervening months and drafts. 

 
76. Here, the NYT obituary was read and passages copied-and-pasted to a MS Word 

document less than 90 minutes before submission of the Filed Version to the 
Live Desk. I find the reliance on the NYT obituary for facts, phrases and 
structure was knowable and actually known then, and at all times since.  

 
77. The fact that Mr Murray Brown does not consider what he did to be plagiarism, 

or does not (because of the different meanings of ‘substantial’) recognise the 
significance of the borrowing that is apparent to me, is not a necessary element 
of the mens rea. It is – by analogy, I stress – akin to the second limb of the test 
in R v Ghosh jury direction which was disapproved by the UK Supreme Court 
in Ivey v Genting Casinos. An FT journalist who knows that they are breaching 



 26 

Article 7(2) will obviously be guilty of plagiarism: but that specific knowledge, 
while sufficient, is not necessary. It is enough to show that the person knowingly 
did the acts which are objectively recognised as wrong: it is not necessary to 
further prove that they subjectively recognised their acts as being wrong. 

 
78. I should not want it to be thought I do not have any sympathy with the 

circumstances in which Mr Murray Brown found himself on the morning of 
20 November 2017, or indeed now.  But the admissions as to specific conduct 
he has made are, in my view, enough to satisfy the test. Where there were only 
three sources, and the reliance on one of them was and is so obvious, and there 
was no original reporting, and the writing was over-writing in an MS Word 
document that had passages copied-and-pasted from that source, the requisite 
knowledge for Article 7(2) was – in my judgment – undeniably present. 

 
CONCLUSION 
 

79. It follows that I find that the Financial Times has breached Article 7(2) of the 
FT Editorial Code of Practice.  
 

80. As to remedies for the breach, the published FT article is no longer available 
online, and so no update or correction can be applied to it. This Adjudication, 
like all my Adjudications, will be published on FT.com.  

 
81. I can and do direct that a shortened URL be found for the link to this 

Adjudication, and that the following statement be published on the Letters Page 
of each of the print editions of the Financial Times for one day only: 

 
“On 20 November 2017, an obituary of Charles Manson was published 
on FT.com. That obituary included material from the New York Times 
which was not credited. The FT Editorial Complaints Commissioner 
has found that this constituted a breach of Article 7(2) of the FT 
Editorial Code of Practice, which prohibits plagiarism. The full 
Adjudication by the Commissioner can be read online at [link]”. 

 
 



 27 

82. Finally, I should record my thanks to Mr Tierno. Without readers spotting 
similarities between publications, the vast majority of plagiarism – technical or 
egregious – would go unacknowledged. I have no doubt that any reader who 
raises suspected plagiarism with the FT, or other titles in the FT Group, will be 
taken seriously by editorial. If it is ever felt complaints are not taken seriously, 
I can be reached at complaints.commissioner@ft.com. However, I sincerely 
hope this sorry episode will be the last time that I have to consider Article 7(2) 
for the remainder of my tenure in this role.  

 
GREG CALLUS 

Editorial Complaints Commissioner 
Financial Times 

15 February 2018 
 
 

 


