
 1 

 
 

ADJUDICATION 
 

 
by 

 
GREG CALLUS 

 
EDITORIAL COMPLAINTS COMMISSIONER 

 
Financial Times Limited 

 
 
 
 
 
 

 
 

 

 
 

 

 



 2 

_____________ 
 

ADJUDICATION 
_____________ 

 
 
Factual Background 

 
 

1. This is my Adjudication of a complaint by Valbury Capital, a UK-based brokerage. 

Valbury was mentioned in three articles in the Financial Times in June 2018: 

 

a. “Day Trader sues broker over ‘demo’ trading platform mix-up”1 (21 June 

2018, by Martin Arnold) (“the First Article”); 

 

b. “Futures tense” (21 June 2018, by Jonathan Guthrie) (“the Second Article) 

which was beneath a Lombard Opinion piece headlined “Chemring does not 

need Britain to be a ‘tier one’ military power”2; 

 

c. A short insert in the Due Diligence blog of 22 June 20183, about which no 

complaint has been made. 

 

2. All the articles concerned a lawsuit brought by a Mr Harouna Traoré (“the Plaintiff”) 

in the Pontoise district court in France, seeking €10 million for breach of contract and 

negligence. The claim is denied by Valbury, which also denies that the French court 

has jurisdiction (on the basis that the Plaintiff was not in fact a ‘consumer’ trader). 

 

3. The facts (to the extent they are not in dispute) are startling.  The Plaintiff opened a 

€20,000 account with Valbury, and used a dummy version of its trading platform to 

practice trading equities. At some point (possibly without realising) he had switched 

to the live platform, and had run up real losses of over €1 million. He says that this was 

the point that he realised he was trading for real, and then proceeded to build up a 

massive position in American equities (apparently around US$5 billion) and turned 

his €1 million loss into a €10 million profit. Valbury has declined to pay-out the €10m. 

 

                                                
1  https://www.ft.com/content/46eff974-7470-11e8-b6ad-3823e4384287  
2  https://www.ft.com/content/5a404778-753c-11e8-b6ad-3823e4384287  
3  https://www.ft.com/content/931770c0-75ab-11e8-a8c4-408cfba4327c  



 3 

4. As with all of my Adjudications, I am not resolving or giving any view whatsoever about 

the contested facts of the underlying case, especially in circumstances where they will 

be determined by a Court of law. I am solely concerned with alleged breaches by the 

Financial Times of the FT Editorial Code of Practice.  

 

5. Martin Arnold had been in touch with Reed Smith, lawyers for Valbury, prior to 

publication. It refuted the allegations, described the claim as being ‘wholly without 

merit’, but – beyond saying that it had kept the appropriate regulator (the FCA) 

informed from the outset– declined to comment further as the matter was sub judice.  

 

6. Following that email of 19 June 2018 from Mr Robert Falkner of Reed Smith, Martin 

Arnold followed up the same day to better understand Valbury’s case on the Plaintiff’s 

experience (which is relevant to the issue of jurisdiction). There was clearly a telephone 

conversation that day as well, because on 20 June 2018, Mr Falkner set out the case on 

the Plaintiff’s experience by email, which referenced such a call.  

 

7.  However, importantly for this Adjudication, that email from Mr Falkner (“the First 

Falkner Email”) concluded with a paragraph that said: 
“When we spoke yesterday you referenced the revenues of Valbury in 2016 in 
juxtaposition with the amount of Mr Traore’s claim. For the avoidance of 
doubt Valbury has adequate capital to meet any award Mr Traore may obtain 
in the most unlikely event he were to achieve success in whole or in part. 
Accordingly we would be concerned if any article were to suggest or contain 
any false innuendo either that Valbury may face financial difficulties or that 
it may not be in a financial position to meet its regulatory capital 
requirements if in either case Mr Traore’s claim was upheld”. 

 

8. The First Article was then published on 21 June 2018.  

 

9. Following it up for the Lombard opinion column, Jonathan Guthrie (Head of Lex) also 

got in touch with Reed Smith at 15:39 on 21 June 2018. That email (“the Guthrie 

Email”) said: 
“I am writing a short comment on the news story by my colleague Martin 
Arnold about Harouna Traore. 
 
I’m planning to say that if Vallbury [sic] had hedged Mr Traore’s position it 
would have made the money it might otherwise have passed on to him. And 
that if it had not hedged, questions should be asked about the exposures it 
takes on. 
 



 4 

I also wondered how common it was for clients to lose money and whether 
that was important to Vallbury’s business model.  
 
Please call or email if you’d like to discuss. If not, no worries. I expect to put 
this through to production around 5pm.” 

 

10. Mr Falkner of Reed Smith replied 25 minutes later, at 16:04 on 21 June 2018, saying 

(“the Second Falkner Email”):  
“We confirm that in the normal course of business Valbury hedges client 
transactions with it. In this case we further confirm Valbury own account 
hedges generated a profit of approximately Euro 10 M, however, the related 
customer “transactions” with Valbury are clearly void as the orders placed 
were in substantial breach of set account trading limits”. 

 

11. The Second Article was published later in the afternoon of 21 June 2018. 

 

Complaints at First Instance 

 

12. There was then a spate of inter-partes correspondence: 

a. Mr Stockman of Reed Smith sent a very substantial complaint email about the 

First Article at 19:11 on 21 June 2018, with follow-up emails at 09:58 and 11:14 

on 22 June 2018; 

b. Mr Stockman of Reed Smith also sent a substantial complaint email about the 

Second Article at 19:34 on 23 June 2018; 

c. Nigel Hanson, Senior Legal Counsel at the FT, responded to the complaint 

about the First Article at 17:16 on 22 June 2018, rebutting the complaint; 

d. Mr Stockman responded in at 18:21 on 25 June 2018, primarily about the First 

Article, but making some reference to the Second Article; 

e. Mr Hanson responded at 14:26 on 28 June 2018, declining to remove the 

articles or make changes, but alerting Reed Smith to their right to appeal the 

handling of the complaint to me. 

 

13. The matter was appealed by letter from Reed Smith on 10 July 2018, in respect of both 

articles.  

 

14. The nub of the complaints is that the First and Second Articles are inaccurate: the First 

Article for insinuating that Valbury is in financial difficulty (or will be if the case is lost) 

and inaccuracy as to its CEO’s experience; the Second Article for suggesting that 

Valbury’s business model is not wholly aligned with the interests of its customers.  



 5 

Framework 

 

15. The FT Editorial Code of Practice4 incorporates the IPSO Editors’ Code. This complaint 

falls to be adjudicated under Clause 1 (Accuracy), which provides that: 
“1. Accuracy 

1.1  The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or 
distorted information or images, including headlines not supported 
by the text. 

 
1.2  A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be 

corrected, promptly and with due prominence, and – where 
appropriate – an apology published. In cases involving IPSO, due 
prominence should be as required by the regulator. 

 
1.3  A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, 

when reasonably called for. 
 
1.4  The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish 

clearly between comment, conjecture and fact. 
 
1.5  A publication must report fairly and accurately the outcome of an 

action for defamation to which it has been a party, unless an agreed 
settlement states otherwise, or an agreed statement is published.” 

 

16. In the Berkley Adjudication5, I explained the distinction between Clauses 1.1 and 1.2: 

“8. However, it is important to understand what exactly constitutes a 
breach of Clause 1 (Accuracy): 

 
[...] Clause 1.1 will only be breached if the Press has not taken care to 
avoid publishing inaccurate information. It is a rule against slapdash 
journalism that is negligent about setting out the facts. It is not a rule 
which is breached by the mere presence of any inaccuracy however 
minor. It is breached only by such inaccuracies that a careful 
newsroom could and should have avoided publishing. 

 
[...] Clause 1.2 will only be breached if the Press has refused to properly 
correct, clarify or apologise for a ‘significant inaccuracy, misleading 
statement or distortion’. Clause 1.2 is therefore different to Clause 1.1 
in two material respects: first, the inaccuracy must be ‘significant’; 
and second, the breach is not one of negligent omission, but intentional 
refusal to amend” 

                                                
4  https://ft1105aboutft-live-14d4b9c72ce6450cb685-1b1cc38.aldryn-
media.io/filer_public/92/e9/92e922e4-579d-406a-9db2-0e76c232a632/editorial_code.pdf  
5  https://ft1105aboutft-live-14d4b9c72ce6450cb685-1b1cc38.aldryn-
media.io/filer_public/aa/27/aa27c09e-86e3-45f6-b063-ed809df43f00/2015-01-28_matt-berkley-
adjudication.pdf  



 6 

 

17. Then, in the Portes Adjudication6, I explained the three different forms of error 

covered by Clause 1 of the IPSO Code: 

 
“24. Whether a statement is ‘inaccurate’ (in the narrow sense of factually 
wrong, and requiring a correction) can be judged by comparing the 
published information to a provably true version of the information. 
If they differ, and the difference is ‘significant’, a correction will be 
directed. 
 
25. A statement will be ‘misleading’ where the objective reasonable reader 
of the FT would take away an erroneous belief about the subject of that 
statement, even though the statement was true. The words “John Doe 
has been caught in bed with woman who isn’t his wife” may be 
perfectly true because John Doe has never married, but if a reasonable 
reader would take away that John Doe is both married and having an 
extra-marital affair, the statement is misleading. Significant 
misleading statements will require clarification, not correction, given 
that the information is not intrinsically inaccurate. 
 
26. What then of ‘distorted’? It clearly is intended to mean something 
distinct from ‘misleading’. My provisional view is that whereas a 
misleading statement misinforms the reasonable reader about the 
factual content of that statement, a ‘distortion’ is an assembly of 
statements that are neither inaccurate, nor misleading, but 
collectively give an impression that a reasonable and fair-minded 
person in possession of all the facts would not have. To say of Adolf 
Hitler that he was a vegetarian, liked dogs, painted watercolours, and 
never cheated on his wife might not be inaccurate or misleading in any 
of the specifics, but would give the most grossly distorted view of his 
character.” 
 

18. I have had a number of complaints under Clause 1 (Accuracy) where the question of 

whether or not the article was inaccurate was wholly or largely contingent on the ‘single 

meaning’ of the article: see in particular the Wessendorff Adjudication7 at [7]-[22] and 

more-recently the Chandler Adjudication8 at [14] where I relied on the judgment of 

Warby J in NT1 & NT2 v Google LLC [2018] EWHC 799 (QB) at [79]-[87]9. 

                                                
6  https://ft1105aboutft-live-14d4b9c72ce6450cb685-1b1cc38.aldryn-
media.io/filer_public/60/9f/609fb246-1319-4841-8d2f-a7a9b2c5ee2f/2015-05-11_ferguson-
adjudication-with-ps.pdf  
7  https://ft1105aboutft-live-14d4b9c72ce6450cb685-1b1cc38.aldryn-
media.io/filer_public/c9/71/c971ea46-1c8d-47f4-940c-8132b412c7fe/wessendorff_adjudication.pdf  
8  https://ft1105aboutft-live-14d4b9c72ce6450cb685-1b1cc38.aldryn-
media.io/filer_public/49/08/49081cab-f770-4ca1-a76c-94998b2d00a7/chandler_adjudication.pdf  
9  https://www.judiciary.uk/wp-content/uploads/2018/04/nt1-Nnt2-v-google-2018-Eewhc-
799-QB.pdf  



 7 

The First Article 

 

19. The First Article (with paragraph numbers added for ease of reference) said: 

 

[1] “A trainee day trader in France is suing a British brokerage for an amount 
comparable to almost its entire annual revenue after it seized the €10m profit 
he made using what he initially thought was a demonstration version of its 
platform. 

 
[2] Harouna Traoré opened a €20,000 account at Valbury Capital, a UK-based 

brokerage, last summer after using a dummy version of its platform to learn 
how to trade equity futures as a retail investor on a trading course in Paris. 

 
[3] A couple of weeks later, he was practising trading at home on what he 

believed to be the demo version — placing €1bn of orders for European and 
US equity futures — before realising that it was the live platform and he had 
run up a loss of more than €1m.  

 
[4] He continued trading, eventually building up a $5bn position in US equity 

futures and turning the loss into a profit of more than €10m. “I could only 
think of my family,” said Mr Traoré, who is married with two children. “I was 
stressed.” After he called Valbury a few days later to explain what had 
happened, the brokerage told him he had breached his contract and his 
positions were “void and cancelled”. 

 
[5] In January, he filed a writ of summons in the Pontoise district court, north of 

Paris, claiming breach of contract and negligence by the British brokerage 
and calling for it to pay him the €10m he says it owes him. 

 
[6] Valbury, which is owned by the eponymous Indonesian financial services 

group, denies any wrongdoing and is preparing to file its initial submission 
next week. It is expected to argue that Mr Traoré is not a consumer, but a 
financial services professional, so the case should not be heard in France, 
where he would benefit from greater consumer protection. 

 
[7] Robert Falkner, partner at Reed Smith, the law firm representing Valbury, 

said: “We are familiar with the spurious allegations made by the French 
arcade trader Mr Traoré (a seasoned market risk analyst formerly employed 
by Reuters) which are strongly denied as wholly without merit and will be 
vigorously contested.” 

 
[8] “This matter is now before the courts so that we consider it inappropriate to 

comment further,” said Mr Falkner, adding that Valbury had kept its 
regulators at the UK Financial Conduct Authority “fully informed”. 

 
[9] Valbury is expected to point out that Mr Traoré said in his application to open 

an account that he had traded futures and options frequently. Mr Traoré 
admitted that he had “tried to embellish my trading experience and 
professional qualifications at the time, as I thought my application might 
otherwise not go through as easily”. 

 
[10] According to the court filing by Mr Traoré, which has been seen by the 

Financial Times, Valbury told him that it had treated the trades he carried out 



 8 

as a “manifest error” because he had thought he was using its demo platform 
and had not intended to place real orders. The brokerage also told him that 
he had breached his trading limits. 

 
[11] Mr Traoré’s lawyers at Linklaters said in the filing that the 41-year-old had 

no prior experience of financial markets and previously worked at Thomson 
Reuters, selling performance analysis software to investors, before being 
made redundant last year. 

 
[12] Therefore, they said, he should be considered a consumer and the case should 

be heard in France. His lawyers also said Mr Traoré should have been 
prevented from trading such large amounts by preset trading limits that 
could have been imposed by Valbury. 

 
[13] They disputed Valbury’s suggestion that his orders were a “manifest error” — 

the definition usually given to fat-finger trading mistakes — because most of 
the profits were only made once he realised he was trading on the live 
platform. 

 
[14] The stakes are high for Valbury, which made £9.88m of revenue in the year 

to December 2016 down from £11.7m the previous year. It reported its third 
consecutive annual loss of £455,405 in 2016 — its last set of publicly filed 
accounts. 

 
[15] Mark Hanney, chief executive of Valbury, has previously worked at several 

other trading firms and spent five years as financial director of Refco Trading 
Services Ltd, the UK arm of the collapsed US brokerage. Mr Hanney declined 
to comment. 

 
[16] The FCA declined to comment.” 

 

20. Having regard to the three forms of error covered by Clause 1, with one exception I 

shall now address, this is not a case of ‘inaccuracy’ in the stricter sense of an individual 

fact or facts included within the article being provably wrong. The bulk of the 

complaint concerns a ‘misleading’ implication against Valbury itself of illiquidity.  The 

only suggestion of outright ‘inaccuracy’ in the technical sense comes from Mr 

Stockton’s first complaint email of 19:11 on 21 June 2018, where he says: 

 
“Of particular concern also, is the false suggestion in you (again, confusing) 
article that Mr Hanney was an officer of the US Brokerage firm Refco Trading 
and was involved or responsible in part for its collapse. Mr Hanney was not 
a director of the US entity that collapsed. He was a director of the UK Refco’s 
regulated UK business, which remained operational and solvent during his 
tenure. Mr Hanney was also the co-founder Marex-Spectron which included 
a management buyout of the Refco UK business and which was a successful 
UK broker. Given this, your article is clearly misleading and would be read 
by the ordinary reader as suggesting, falsely, that Mr Hanney has a track 
record of managing brokers that go insolvent or was in some way responsible 
for the collapse of the US brokerage firm Refco Trading.” 

 



 9 

21. In the appeal letter of 10 July 2018, this was expanded upon somewhat, where it is said 

“A simple check of the FCA website would have established that Mr Hanney was not 

at Refco for five years”.  

 

22. While the FCA (Financial Conduct Authority) website10 bears out that Mr Hanney 

(Reference Number MXH01454) was only the regulated person for a Refco entity from 

20 February 2003 until 11 September 2006, I found the Companies House website11 

lists him as the Director of Refco Trading Services Limited (referenced in paragraph 

[15]) and Refco Trading Services (UK) Limited from 4 April 2003 to 20 June 2008.  

 

23. When I put this to Reed Smith in correspondence, I was told that Mr Hanney was a 

director of the abovementioned companies (per Companies House), but that they were 

both acquired by Marex Financial Limited (of which Mr Hanney was a founding 

director) in 2006. After that time, although solvent throughout, they were placed into 

solvent voluntary liquidation. While Mr Hanney remained a ‘director’ of these 

companies until June 2008, he did not have classic directorial control of them from 

the period of 22 August 2006 (the date of the first winding-up commencement process) 

to 20 June 2008. He was, it is said, a nominal director only for 2 of the 5 years. 

 

24. Therefore, the complaint about paragraph [15] has shifted ground to one of 

‘misleading’ implications, rather than ‘inaccuracy’ in the strict sense because: 

 

“(1)  It implies that the UK Refco entities collapsed along with the US Refco entity. In 
fact, the UK Refco entities of which Mr Hanney was a director did not “collapse”, 
they remained solvent and were part of a successful management buyout. 

 
(2) It is not apparent from the article that Mr Hanney had no operational control 

over Refco Trading Services Ltd from 27 January 2007 onwards and was a 
director in name only as a result of the voluntary liquidation process (which 
position could have been readily identified from the information filed at 
Companies House. 
 

(3) From 2006, Refco Trading Services Ltd was no longer the “UK” arm of the US 
brokerage. Therefore Mr Hanney did not spend five years as a director of the UK 
arm of the collapsed US brokerage even if he did spend five years as a director 
(albeit from 27 January 2007 in name only) of Refco Trading Services Ltd.” 

 

                                                
10  https://register.fca.org.uk/ShPo_IndividualDetailsPage?id=003b000000LUkMyAAL  
11  https://beta.companieshouse.gov.uk/officers/arlXXT9Agd5iRQ2u8NnZUbej2zM/appointments  



 10 

25. Putting aside for a moment whether there is a misleading implication, I reject outright 

any inaccuracy complaint insofar as it complains that paragraph [15] is factually 

‘inaccurate’: the facts are all correct.  

 

26. Nor do I consider paragraph [15] is ‘misleading’.   
 

a. It could not be clearer from a plain reading of that paragraph that Mr Hanney 

was the director of a UK company, and that it was the US arm (of which it is 

not said he was a director) that collapsed.  
 

b. I agree that it is not clear that Mr Hanney was a ‘nominal director’ without 

‘operational control’ for part of the 5 years, but nor does it need to be. The 

overwhelming majority of articles, let alone sentences, in a newspaper do not 

convey the fullness of a situation. If the article had expressly suggested that he 

had full operational control for 5 years, there might (I put it no higher) be a 

basis for an inaccuracy complaint, but it does not. It simply says that he was a 

director for a period of time: there is no further necessary implication to assess. 
 

c. The third complaint fares no better. If a man (A) is married to his wife (B), but 

has a relationship with another woman (C) which lasts for 5 years, divorcing B 

after 3 years, it would still be accurate to say that “C had a relationship with B’s 

husband, A, lasting five years”. The reference to “B’s husband” is an identifier 

of A, not a warranty that A and B married for the duration of the affair. It would 

be perverse, indeed inaccurate, to say “C had a relationship with B’s husband 

for 3 years” on account of A no longer being B’s husband in years 4 and 5.  
 

27. None of the above complaints about paragraph [15] are ‘misleading’. They are based 

on facts which did not come to light until after publication, and so I would not have 

found a breach of Clause 1.1 in any event: the duty to take care does not extend to 

exhaustive investigation of non-contentious facts in every sentence of an article.  Even 

if I had found any of the above complaints were ‘misleading’, I would not have found 

them ‘significant’ enough to justify correction or clarification, and so would have 

declined to find a breach of Clause 1.2 on that basis as well. 

 

28. The weightier task for this part of the Adjudication is to assess whether the First Article 

as a whole bears the meaning that Valbury Capital’s financial position is ‘tenuous’ or 

‘precarious’ i.e. that if it lost the case to the Plaintiff, that it may be insolvent or unable 

to meet its capital requirements. It is not suggested by the FT that such a meaning is 

true, and Valbury is adamant that it is utterly untrue.  



 11 

 

29. The meaning for which Valbury contends arises out of: 
 

a. Paragraph [1] comparing the size of the amount sued-for, namely €10m, with 

Valbury’s annual revenue; 
 

b. Paragraph [14], which draws the same comparison, and begins with the words 

“The stakes are high for Valbury”; and 
 

c. Paragraph [15], which makes reference to the collapse of the US brokerage of 

Refco in the context of saying that Valbury’s CEO was a director of its UK arm. 

 

30. The FT, for its part, denies that an ordinary reasonable reader of the FT would 

understand that the claim poses any existential threat to Valbury, because: 
 

a. It is said to be plain from the article that the €10m is a ‘windfall’ for Valbury, in 

that the trade has generated a profit which it is refusing to pass onto the 

Plaintiff, so win-or-lose, it will either break even on the trade, or enjoy a profit; 
 

b. Paragraph [6] makes clear that it is backed by the large Indonesian financial 

services group of the same name, so it has a parent with deep pockets; and  
 

c. That the scalar comparison with its earnings is a legitimate fact to include. 

 

 

31. Valbury ‘s complaint was buttressed by complaint about: 
 

a. Online comments by FT readers on the First Article which appeared to be based 

on its meaning, and which were deleted by the FT before it chose to close the 

First Article to further comments (I note that these comments were the focus 

of the emails from Mr Stockman on the morning of 22 June 2018); and 
 

b. Other articles published by other publishers, based on the reporting in the First 

Article, which Valbury says overtly suggest an insolvency risk, including:  
 

i. Finance Magnates ‘Tradebuddy’, which used the words “If Traore is 

successful in his efforts to retrieve the money he believes is rightfully 

his, it could be the end of Valbury. The firm had total revenues of £9.88 

million ($12.95 million) last year and losses of £455,405 ($597,070)”; 

 



 12 

ii. The CNBC website (and a Yahoo! Finance article in the same terms) 

who used the words “This could well be a make or break case for 

Valbury, as the firm brought in about $10 million of revenue in 2016, 

according to the most recently filed public documents”; 
 

iii. Analyst of Finance website said “Valbury could go belly up because the 

amount of the lawsuit is equal to the firm’s annual revenues”; 
 

iv. Zero Hedge wrote “Of course, none of this matters when the amount at 

stake could potentially put the brokerage out of business” then quoting 

paragraph [14] of the First Article from the FT; 
 

v. The Guardian published a news report that “Traore is suing Valbury, 

owned by an Indonesian company, for the €10m profit he made after 

filing a writ against them in a French court as a consumer. According 

to the FT, the sum involved is roughly equivalent to the £9.9m revenue 

the company made in the last financial year”. 

 

32. Valbury contends both that  
 

(1)   these other articles, re-reporting the FT First Article, are evidence as to  

the meaning of the First Article; and also  
 

(2)   that, relying on the decision of the Court of Appeal in McManus v 

Beckham [2002] EWCA Civ 939: [2002] 1 WLR 2982, the FT is liable 

for the repetition by other publishers of any ‘defamatory’ imputation in 

the First Article that Valbury is at risk of insolvency if it loses this case.  

 

33. For my purposes in adjudicating, the second point is somewhat circular. The obvious 

answer to McManus v Beckham is the decision of Eady J in Baturina v Times 

Newspapers Limited [2010] EWHC 696 (QB) (appealed, but not on this point), where 

although republications by third party media of the original defamatory sting were 

(subject to questions of foreseeability) recoverable as loss from the original publisher, 

the embellishments of third parties  adding further defamatory stings would constitute 

a novus actus interveniens for which the original publisher would not be liable: see the 

discussion in Gatley on Libel & Slander (12th edition) at §6.56. On that basis – without 

deciding the point, or commenting on the foreseeability of onwards media publication 

– the FT’s liability for third-party media publications which allege a risk of insolvency 

seems to me to be entirely contingent on that being the meaning of the First Article.  



 13 

34. Both Valbury and the FT have focussed their arguments on the ‘meaning’ of the First 

Article, by which both mean the ‘single meaning’ which English law of libel attributes 

to words according to a set of principles recently re-articulated by the Court of Appeal 

in Bukovsky v Crown Prosecution Service [2017] EWCA Civ 1529 at [11]-[17].  
 

35. It is an objective meaning (so the intent of the publisher is irrelevant) that would be 

taken by an objective reasonable FT reader who read the article once all the way 

through, and so the meaning looks at the totality of the article, with ‘bane & antidote’ 

taken together. There may be several meanings which an article is capable of bearing, 

and several meanings which might actually have been taken by some readers, but 

liability in the torts of libel or slander is premised on the ‘single meaning’ which a Court 

actually finds. 
 

36.  In any determination of the single meaning, I do not consider that it is correct that I 

should look at how particular FT readers (in the comments section) or indeed other 

journalists may or may not have understood the article. The law of defamation of 

England & Wales has long prohibited reliance on such extrinsic evidence on ‘single 

meaning’ (although the best authority for this narrow proposition appears to be Hough 

v London Express Newspaper Ltd [1940] 2 KB 507, 515, and the precise ambit of the 

rule will soon be considered by the UK Supreme Court in Stocker v Stocker12). 
 

37. Similarly, it is not relevant to my determination of meaning that the FT did not intend 

to convey any impression that Valbury might have solvency issues if it lost the case. 

Martin Arnold told me that his use of “[t]he stakes are high” was a straightforward 

phrase comparing the size of the litigation with its income. A person of modest but 

stable income who comes into a large lump sum (whether by inheritance or luck) and 

gambles with it (the origin of the term ‘stakes’) is playing for ‘high stakes’ comparable 

to his income, even if the loss of the lump sum would not result in his ruin.  But whether 

or not that imputation is present does not and should not depend on intent: ‘meaning’ 

is discerned by way of an objective test.  
 

38. If I were to apply the ‘single meaning rule’ from the law of defamation, as I did in the 

Wessendorff Adjudication and the Chandler Adjudication, then applying the 

principles codified in Bukovsky v CPS I would prefer the FT’s submissions on the single 

meaning: the article does not imply that Valbury is liable to become insolvent if it loses 

the case. An ordinary and reasonable FT reader, considering the article as a whole 

once, would appreciate that the profit had been made, and the only question was 

                                                
12  http://www.dpsa.uk/supreme-court-grants-permission-to-appeal-in-stocker-v-stocker/  



 14 

whether it should be paid to the Plaintiff, or kept by Valbury. I do not think they would 

read in the implication – necessarily or otherwise – that Valbury was at risk of 

insolvency if the Plaintiff were to win. 

  

39.  However, this is not an Adjudication where the single meaning is determinative of the 

complaint. Whilst I am not convinced that Valbury’s meaning is the single ‘natural and 

ordinary meaning’ of the article, there is a clear subsidiary meaning which the First 

Article would have been capable of meaning, notwithstanding that it is not the ‘single 

meaning’. Contrary to the First Falkner Email, it is not an ‘innuendo’ meaning in the 

legal sense of the term (which is to say a separate meaning available to readers with 

prior knowledge of extrinsic facts): it is a secondary ‘natural & ordinary’ meaning.  

 

40. Valbury relies on the comments and other articles for this subsidiary meaning, but I 

have not relied on them to find the First Article capable of bearing it. I have found the 

subsidiary meaning on the basis of the same objective test of ‘natural & ordinary 

meaning’. It may not be the ‘single meaning’, but it is still there, and I consider that 

some minority of FT readers would have understood the article that way.  

 

41. Although I have applied the single meaning rule by analogy in previous adjudications, 

it is a much-criticised fiction that belongs to the law of defamation. It does not apply 

directly to Clause 1 of the IPSO Code, any more than it applies in the tort of malicious 

falsehood (see Ajinomoto Sweeteners Europe SAS v ASDA Stores Ltd [2010] EWCA 

Civ 609; [2011] QB 497) and I have wondered whether to apply it to the present case 

would cause injustice to the complainant.  

 

42. The question of principle with which I must grapple is how Clause 1 of the IPSO Code 

should deal with subsidiary meanings that are objectively foreseeable, even 

subjectively foreseen, and yet not the single meaning that would be attributed by the 

law of defamation.  

 

43. My concern is not only that the FT has refused to correct or clarify the First Article 

upon receipt of the complaint (which is the basis of the complaint under Clause 1.2) 

but specific risk of publishing the subsidiary meaning was conveyed to the FT prior to 

publication in the last paragraph of the First Falkner email (which gives rise to the 

complaint under Clause 1.1). 

 

 



 15 

44. There is some discussion of similar problems in two leading authorities: 
 

a. In Bonnick v Morris [2002] UKPC 31; [2003] 1 AC 3000, the Judicial 

Committee of the Privy Council (“JCPC”) sitting as the highest appellate court 

from Jamaica, considered the Reynolds privilege defence (a form of common 

law qualified privilege for responsible journalism, since codified & abolished in 

England & Wales by s.4(4) of the Defamation Act 2013). The JCPC had to 

consider whether the journalist’s Reynolds defence should succeed where the 

single meaning arose by way of an implication (not express wording) which the 

journalist neither meant to convey, nor accepted was the ‘single meaning’. The 

judgment is short but instructive, especially the passage from paragraphs [17] 

to [25], in holding that the ‘Single Meaning’ rule is appropriate for 

determination of meaning, but that a greater degree of flexibility was necessary 

in questions as to the proper conduct of journalism.  
 

b. In Cruddas v Calvert (No 2) [2015] EWCA Civ 171; [2015] EMLR 16, the Court 

of Appeal considered ‘malice’ (both in the tort of malicious falsehood, where 

the ‘single meaning’ rule does not apply, and in relation a parallel claim in libel, 

where the rule does apply). The relevant passage is in paragraphs [95]-[116] of 

a much longer judgment, but the key principle is that where the ‘single 

meaning’ is true, but there is a subsidiary meaning that is untrue, and a number 

of ‘cynical’ readers would understand the article to bear the subsidiary meaning 

(see judgment [99]-[102]), the question of ‘malice’ as to journalistic knowledge 

is subjective (see [103]) based on not only whether the defendant foresaw the 

subsidiary meaning that ‘cynical’ readers would take (see [104-105]), but 

whether or not they intended that subsidiary meaning to be taken ([111]-[114]). 
 

45. It is clear then that whether in libel (under the Reynolds defence) or in malicious 

falsehood (where the ‘single meaning’ rule does not operate) there is room for 

consideration of subsidiary meanings in respect of assessing journalistic conduct, 

including under Clause 1 of the IPSO Code (which is ultimately all about conduct, 

under both Clause 1.1 and 1.2) if those subsidiary meanings were known to the 

journalists at time of publication (Clause 1.1) or at time of complaint (Clause 1.2). 
 

46. Clause 1.1 requires me to consider a failure to take due care in publishing the First 

Article. There is quite some force in Valbury’s complaint that – in circumstances where 

the subsidiary meanings was specifically warned-of in the First Falkner email sent 

(prior to publication) on 20 June 2018 – to allow that subsidiary meaning to arise 

constituted a failure to take care.  



 16 

 

47. Clause 1.2 requires me to consider if, even though there was no failure to take care 

prior to publication, whether failure or refusal to correct or clarify is a code breach. 

 

48. There has also been a suggestion in the complaint of malice and/or improper motive 

on behalf of editorial: Mr Stockman’s email of 18:21 on 25 June 2018 says “The 

editorial decision-making in publishing this article and the Lombard article on the 

same day, and the refusal to recognise the wrong done give [sic] rise to the suspicion 

as to what is motivating the Financial Times here”. 

 

49. Martin Arnold told me that he did receive and read the First Falkner email warning of 

the risk of ‘innuendo’ about lack of solvency. No clarifying statement as to Valbury’s 

solvency was made for two main reasons:  

 

(1) he did not consider (then or now) that the First Article bore the implied 

meaning that losing the case would put Valbury’s financial viability at-risk, 

so there was no need to include a statement to that effect; and 

 

(2) the statement wasn’t given as a quote for publication (indeed, I note on 19 

June 2018, Mr Falkner had expressly said that “it would be inappropriate 

to comment further”) and for the FT to include an (apparently unnecessary) 

statement insisting that a company it covers is not going to fall into 

financial difficulties is liable to cause exactly the harm that Valbury seeks 

to avoid (the risk of such a statement being they ‘doth protest too much’: 

per Queen Gertrude in Shakespeare’s Hamlet: Act III, Scene ii, line 227). 

 

50. Martin Arnold also told me that the inclusion of details about Refco in relation to 

Mr Hanney was nothing more than colour (a set of facts to say who he was and what 

he had done previously), and that there was no intention to support an implication that 

he remains clear the First Article does not bear. 

 

51. I am entirely satisfied that the coverage of Valbury and/or Mr Hanney in the First 

Article was not motivated by any improper purpose on the part of Martin Arnold, nor 

do I find that he either does not believe what he wrote, nor was he reckless with the 

truth of what he wrote. The allegation of malice is not sustainable.  

 



 17 

52. Had I found that the single meaning of the First Article was that for which Valbury 

contended, I would have held there had been a breach of Clause 1.1 (failure to take 

care), specifically because there was an express warning of that implication in the First 

Falkner email. However, given that I have held that the FT is correct as to the single 

meaning, I think that Bonnick v Morris and Cruddas v Calvert suggest that I would be 

wrong to find a breach on the basis of a subsidiary meaning unless that was an intended 

meaning (i.e. subjectively intended by Martin Arnold, rather than merely objectively 

foreseeable). I find that it was not subjectively intended and so – narrowly – have 

decided that the complaint under Clause 1.1 should be dismissed. 
 

53. However, I take a different view in respect of Clause 1.2. By the time of the complaints 

to the FT, it was clear that some readers (even if a tiny minority in the comments) and 

some major media publishers had taken the subsidiary meaning. Again, I do not find 

that the FT would necessarily be liable in law for such publications (on the basis of 

Baturina v Times Newspapers Ltd, and again, because the subsidiary meaning – even 

after the complaint – was not an intended meaning, even if it was a known meaning) 

but Clause 1.2 can be breached even where there would not be legal liability. 
 

54. In circumstances where a serious subsidiary meaning has manifested from an FT 

Article, it is perfectly possible for the FT to gratuitously clarify its own publication 

without in any way compromising its clear and consistent belief that the ‘single 

meaning’ is not that contended for by the complainant. It is not a legal obligation, but 

an ethical obligation, to ensure that articles are not misleading in either their ‘single 

meaning’ but also in more-serious subsidiary meanings which have specifically been 

brought to the attention of the FT post-publication.  
 

55. If the FT declines to clarify articles where a strong subsidiary meaning arises, especially 

where there is evidence of widespread publication of that meaning by other media 

companies, it does so at risk of breaching Clause 1.2. On the facts of this case, I do find 

that the FT has breached Clause 1.2 of the IPSO Code. 
 

56. I do not agree that the appropriate remedy, as sought by Valbury, is to take down the 

First Article, or even the parts about which they complain. The First Article is largely 

based on entirely true and accurate facts, and further more is a report of French court 

proceedings enjoying Qualified Privilege under s.15 and Schedule 1 of the Defamation 

Act 1996. It is in the public interest to report the case, and the First Article should 

remain up. This is also not a case for ‘correction’: the First Article is at risk of being 

‘misleading’ rather than ‘inaccurate’, and so the appropriate remedy is a ‘clarification’. 

 



 18 

57. I direct that the online version of the First Article should be updated to 

include a sentence in broadly the following terms between paragraphs [14] 

and [15] as numbered above: 
“For the avoidance of doubt Valbury has adequate capital to meet 
any award Mr Traore may obtain in the most unlikely event he 
were to achieve success in whole or in part. There is no suggestion 
it may not be in a financial position to meet its regulatory capital 
requirements in any event.” 
 

58. The fact that the First Article has been updated with a clarification will, of 

course, be referenced at the bottom of the online version. It shall say that 

it followed an appeal to the Editorial Complaints Commissioner, and shall 

include a link to this Adjudication. I consider that that is an appropriate 

remedy in respect of the breach of Clause 1.2 in the First Article. 

 

The Second Article 

 

59. The Second Article raises completely different issues from the First Article. Insofar as 

is relevant, with paragraph numbers added for ease of reference, it said: 
 

[1] “We’ve all been there, writes Jonathan Guthrie. You think you’re paintballing 
with mates but there’s been a mix-up and you’re on a real battlefield, armed 
with a rocket launcher. Next thing you know, you’ve turned the course of the 
war and won a gallantry medal. 

 

[2] Something similar happened to French day trader Harouna Traoré. He ran 
up a €1m loss on a trading platform he initially thought was only a demo. His 
position in US equity futures then swung to a profit of more than €10m. 

 

[3] Mr Traoré says he felt “stressed”. He probably still does. Valbury Capital, his 
UK-based brokerage, is declining to pay him that €10m. It says he breached 
trading limits. Valbury sounds like one of those outfits whose business model 
depends on clients losing money, not making it. There are probably good, 
albeit expensive, legal arguments on either side. 

 

[4] Valbury apparently hedged Mr Traore’s bets with corresponding positions in 
the futures market. As a result, it made a packet. At least it wasn’t carrying a 
$5bn unhedged client position. But it still needs to explain how that hedged 
position was chalked up by a bloke who was, in all likelihood, wearing tracky 
bottoms and a Gaston Lagaffe T-shirt at the time. 

 

[5] Brokers are meant to go through a “know your customer” rigmarole. But 
perhaps there isn’t a box to tick for “thinks he’s playing a computer game”. It 
may all come out in court. Mr Traoré admits he embellished his trading 
qualifications. Thank heavens no trader at an investment bank has ever done 
such a thing.” 



 19 

60. The complaint arises almost entirely out of paragraphs [3] and [4], which trace the 

questions asked in the Guthrie Email, and answered in the Second Falkner Email, but 

essentially object to just a single sentence “Valbury sounds like one of those outfits 

whose business model depends on clients losing money, not making it”.  

 

61. Mr Stockman’s complaint email sent at 19:34 on 23 June 2018 followed from the 

confirmation of the hedging position in the Second Falkner Email, then said: 
 

“Where a firm hedges client transactions its business model does not depend 
on clients losing money because if the client’s trade loses money so does the 
corresponding hedge transaction. A business model which hedges client 
transactions, such as Valbury’s, depends on the client making money on 
transactions so they continue to execute transactions on which the firm 
generates its commission revenue. Therefore, and contrary to your 
unfounded suggestion that Valbury’s business model seeks to benefit from the 
losses of its clients, it is a key feature of Valbury’s business model that its 
interests are aligned with those of its clients. 
 
We appreciate that this is pretty elementary and trust it does not come across 
as patronising but the above stated quote is a clear misrepresentation of 
Valbury’s business model which has been made in circumstances where you 
were expressly notified of the position following your request to us to 
comment on this specific issue. 
 
It is obviously damaging to the business of Valbury which uses a business 
model where its interests are aligned with the customer’s interests to state that 
its business model is the opposite and that in effect it trades against its 
customers. It beggars belief that the FT, a sophisticated financial industry 
publication, could get such an elementary point wrong even more so when it 
makes specific enquiry about the business profile and hedging and is expressly 
notified that Valbury hedges client transactions.” 
 

62. The FT’s response in respect of the Second Article is limited to say the least. Mr Hanson 

said in his email at 14:28 on 28 June 2018 only that “The Lombard piece constitutes 

honest opinion. Your ‘suspicion’ about some improper motive on the part of the FT is 

misplaced” (the latter sentence here responding to the quote at paragraph 48of this 

Adjudication above, which questioned the journalistic motives in respect of both the 

First and Second Articles). 

 

63. I met with Jonathan Guthrie to understand his reasons for making this comparison, 

and to better understand the hedging activity in question. I should make clear that 

prior to speaking to him, my understanding of the comment (based on having read the 

Second Article as part of the complaint) was broadly that whatever position the lay 



 20 

client took, the factual implication was that Valbury was being said to hedge in the 

opposite direction (so if the client gained, the hedge lost; if the client lost, the hedge 

gained), and that on that basis, if that had been true, it could easily be remarked that 

“Valbury sounds like one of those outfits whose business model depends on clients 

losing money, not making it”. This appears to be the understanding shared by the 

Second Falkner Email, and is the basis upon which the complaint has been made.  

 

64. In fact, what Valbury does (and what Jonathan Guthrie understands it to do) is to 

hedge in the same direction as its lay client. So if the lay client shorts a particular equity 

with Valbury, Valbury makes the same (or similar) bet in the futures market. That way, 

if the client wins (and can claim from Valbury), Valbury can pay their lay client with 

the equivalent profit from its hedge into the market (and makes the profit that it keeps 

from commission on the trade). Thus the outrage in the Second Falkner Email.  

 

65. My fundamental question for Jonathan Guthrie was therefore how his comment 

(which both Reed Smith and I had assumed to be based on Valbury’s alleged hedging 

activity) could be justified in circumstances where it was (a) true, and (b) had been 

confirmed to him in writing that Valbury had hedged the Plaintiff’s trade in the same 

direction, thus generating its own windfall profit of €10m which it refused to pay him 

(which is specifically referenced in paragraph [4] of the Second Article).  

 

66. The simple answer I was given is that the comment was not based on the fact of, or 

direction of, Valbury’s hedging activity at all. Although contained as separate questions 

in the same Guthrie Email, and although in consecutive paragraphs of the Second 

Article, the comment in paragraph [3] is not based on the hedging activity (or the 

direction of those hedges) described in paragraph [4]. 

 

67. Jonathan Guthrie is a comment journalist, who writes about a variety of areas in the 

world of financial services. He describes his writing for Lombard as ‘tongue-in-cheek’ 

and ‘knockabout’, including taking aim at firms whose business models he derides and 

who are quick to avail themselves of lawyers and PR firms to massage their reputations. 

He is a combative and adversarial character, not shy of picking a fight with his subjects, 

and so exactly as one would expect an opinion writer to be.  

 

68. He explained to me that he views the world of companies offering non-institutional 

trading with a high-degree of scepticism, in particular the less-well-regulated end of 

the Contract For Difference (“CFD”) trading market that he compares to ‘bookmakers’. 



 21 

These firms, he told me, attract a high volume (often with a correspondingly high 

turnover) of non-professional investors and day traders. (I note, in passing, FCA 

research - which led to greater regulation of CFD platforms at the end of 2016 - 

indicated that 76% of retail customers who invested in CFDs lost money13). Mr Guthrie 

says these firms, like bookmakers, are happy to take the punters’ money while they are 

losing, making profit from the margins, but when the punter wins big, they suddenly 

look for technicalities to avoid paying out. In that sense, like bookmakers, such firms 

make money primarily from the many losers, and not the few winners.  

 

69. By way of context, he sent me an article previously published in Lex14, setting out some 

strong views of the CFD brokerage market, and those who offer ‘binary options’ which 

are soon to be outlawed by the European Securities & Markets Authority (“ESMA”)15. 

 

70. Therefore, I am told, when he said “Valbury sounds like one of those outfits whose 

business model depends on clients losing money, not making it”, he was drawing a 

comparison between Valbury (in the context of the facts of this case) and the sorts of 

firms who (like bookmakers) advertise to, and attract, retail traders in the CFD markets 

and similar. Therefore, this comment about the brokerage and what it ‘sound[ed] like’ 

was based, not on a specific opposite hedging strategy, but on the nature of their client, 

the Plaintiff (his actual, as opposed to purported, experience) and the withholding of 

the windfall profits that he had generated, as set out in paragraphs [3]-[5]. 

 

71. In that sense, both Reed Smith and I have misunderstood the basis for the comment, 

assuming it to be based on an incorrect implicit factual statement about Valbury’s 

hedging strategy (which is contradicted in paragraph [4] of the Second Article in any 

event). We were led to that error by the proximity of those statements in the (short) 

Second Article, but more importantly by them both being in the Guthrie Email. This 

is what the law would call a ‘reverse innuendo’ – a meaning that appeared obvious to 

us only because of extrinsic facts (the emails) not available to the regular reader.  

 

72. Valbury is, as Jonathan Guthrie accepts, an FCA-regulated entity, rather than being a 

binary/CFD broker. It therefore seems to me to be more than a little unfair to think of 

it in the same field as the somewhat unruly world of CFD platforms targeted at 

                                                
13  https://www.fca.org.uk/publication/correspondence/dear-ceo-letter-cfd-review-findings.pdf  
14  https://www.ft.com/content/fcaa0f42-e3ee-11e7-97e2-916d4fbac0da  
15  https://www.esma.europa.eu/press-news/esma-news/esma-agrees-prohibit-binary-options-
and-restrict-cfds-protect-retail-investors  



 22 

unsophisticated amateurs. However, Jonathan Guthrie considers that Valbury’s pitch 

to prospective clients on its website is not that dissimilar, in that it pitches access to 

volatile derivatives on a margin for only a small cash deposit. He notes that the Plaintiff 

was somehow able to build up an enormous position in US equities off a deposit of just 

€20,000, without an exhaustive investigation of the Plaintiff’s trading background. 

 

73. I have previously made reference – in both the Portes Adjudication (referred to above) 

and in the Angel/Lamm Adjudication16 – that I take a very different approach to 

questions of inaccuracy in Opinion pieces than I do in News stories. In the Portes 

Adjudication at [18]-[20], I said: 

 

[18] “I may adjudicate breaches of the Code, but unlike a Readers’ Editor 

or a Public Editor, it is not my place to say whether things were done 

well, or could have been done better. The question of whether or not 

there has been a breach is always binary. My role is quasi-judicial not 

supervisory, and other than finding breaches, I will be as disinclined 

to involve myself in the merits of editorial judgment as a judge would 

be to consider questions of academic judgment or tenets of religious 

faith.  

 

[19] This disinclination will be at its very highest when considering an 

Opinion Editorial (“OpEd”): a degree of latitude will always be given 

for comment pieces, vis news stories. Save for breaches of the Code, 

only if an editorial judgment is so egregious that no reasonable 

journalist or editor could justify it in good faith (i.e. an irrationality or 

Wednesbury unreasonableness test) will I be prepared to interfere. 

 

[20] However, allowing for such lassitude, OpEds also often contain 

unambiguous statements of fact. Statistical citation is the most 

obvious species of factual statement, which (under Clause 1 of the 

Editorial Code of Practice) must be accurate. I am wary, as was Lionel 

Barber, of adjudicating on interpretation of facts in OpEds, but a bare 

statement of fact is just as capable of adjudication as if it appeared in 

a news story.” 

                                                
16  https://ft1105aboutft-live-14d4b9c72ce6450cb685-1b1cc38.aldryn-
media.io/filer_public/d1/df/d1dfd469-a622-40fd-87fc-bbf2123597c2/2016-02-26_gifted-deposit-
adjudication.pdf  



 23 

 

74. Clause 1.5 requires the FT to clearly distinguish between comment and fact, and there 

can be no question that the FT has complied with that obligation in respect of the 

Second Article. What is complained of is clearly a comment (“sounds like”) in an 

opinion piece, and there is no question of it being adjudicated as a ‘bare fact’ at all. 

 

75. To find an ‘inaccurate’, ‘misleading’ or ‘distorted’ statement, I would have to identify 

the factual error (arising in one of those three ways). Absent the ‘opposite hedging’ 

implication which Reed Smith and I read-into the comment (because of the email 

exchange), is there a ‘fact’ here which I can adjudicate as being inaccurate at all? To 

say whether or not Valbury ‘sounds like’ the CFD platforms otherwise is a matter of 

opinion, not fact. There is no definitive or objective truth upon which I could get the 

parties to agree, or by which I could adjudicate.  

 

76. Therefore, per the Portes Adjudication at [19], and also in the Postscript at [62]-[64], 

if there is no factual matter capable of adjudication at all under Clause 1, the question 

to which I must direct myself in relation to the Second Article is whether the “editorial 

judgment [in publishing the comment] is so egregious that no reasonable journalist 

or editor could justify it in good faith”. 

 

77. Whatever I may personally think of the fairness of the comment (recognising that I 

know far, far less about this world than Jonathan Guthrie or Valbury), I have no doubt 

whatsoever that Jonathan Guthrie’s opinion of Valbury is honestly held, and that he 

stands by it absolutely. I have therefore come to the conclusion that – understood as 

being a comment on the case brought by the Plaintiff and Valbury in general, and not 

a specific comment on a factual implication about its hedging behaviour – it is an 

opinion that is within the bounds of what could reasonably be believed. 

 

78. Accordingly, I decline to find any breach of Clause 1 in respect of the Second Article.  

 

Conclusion 

 

79. The Complaint in respect of the First Article is: 

a. Dismissed in respect of Mr Hanney under Clause 1.1 and Clause 1.2; 

b. Dismissed in respect of Valbury under Clause 1.1; 

c. Upheld in respect of Valubury under Clause 1.2. 

 



 24 

 

80. The remedies directed by paragraph 54 and 55 of this Adjudication shall be given effect 

by no later than noon on Tuesday 25 September 2018, unless by that time the Editor 

exercises his right of appeal on remedy to the Appointments & Oversight Committee 

in writing, copying the Editorial Complaints Commissioner. In such circumstance, the 

Editor’s appeal shall be heard and directions communicated by the Committee. 

 

81. The Complaint in respect of the Second Article is dismissed under Clause 1 entirely. 

 

GREG CALLUS 

Editorial Complaints Commissioner 

Financial Times 

19 September 2018 

 


