
1

Filed 11/2/98

IN THE SUPREME COURT OF CALIFORNIA

KHALID IQBAL KHAWAR, )
)

Plaintiff and Respondent, )
)

v. )
)

GLOBE INTERNATIONAL, INC., )
)

Defendant and Appellant. ) S054868
____________________________________)

) Ct. App. 2/7 B084899
ALI AHMAD, )

) Los Angeles County
Plaintiff and Appellant, ) Super. Ct. No. WEC139685

)
v. )

)
GLOBE INTERNATIONAL, INC., )

)
Defendant and Respondent. )

___________________________________)

We granted review to decide certain issues concerning the federal

Constitution’s guarantees of freedom of speech and of the press insofar as they

restrict a state’s ability to impose tort liability for the publication of defamatory

falsehoods.  More specifically, we address the definition of a “public figure” for

purposes of tort and First Amendment law, the existence in this state of a privilege

for “neutral reportage,” and the showings required to support awards of



2

compensatory and punitive damages for the republication of a defamatory

falsehood.

On these issues, we conclude:  (1) A young journalist who was

photographed near a nationally prominent politician moments before the

politician’s assassination, but who was never a suspect in the government’s

investigation of the assassination, whose views on the assassination were never

publicized, and who never sought to influence public discussion about the

assassination, was not a public figure in relation to a tabloid newspaper’s article

reporting a book’s false accusation that the journalist assassinated the politician;

(2) this state does not recognize a neutral reportage privilege for republication of a

libel concerning a private figure (and we need not and do not decide here whether

this state recognizes a neutral reportage privilege for republication of a libel

concerning a public official or public figure); and (3) the evidence produced at the

trial in this case supports the jury’s findings of negligence and actual malice,

which in turn support the awards of compensatory and punitive damages.

I.  FACTS

In November 1988, Roundtable Publishing, Inc., (Roundtable) published a

book written by Robert Morrow (Morrow) and entitled The Senator Must Die:

The Murder of Robert Kennedy (the Morrow book).  The Morrow book alleged

that the Iranian Shah’s secret police (SAVAK), working together with the Mafia,

carried out the 1968 assassination of United States Senator Robert F. Kennedy

(Kennedy) in California and that Kennedy’s assassin was not Sirhan Sirhan, who

had been convicted of Kennedy’s murder (see People v. Sirhan (1972) 7 Cal.3d

710), but a man named Ali Ahmand, whom the Morrow book described as a young

Pakistani who, on the evening of the Kennedy assassination, wore a gold-colored

sweater and carried what appeared to be a camera but was actually the gun with



3

which Ahmand killed Kennedy.  The Morrow book contained four photographs of

a young man the book identified as Ali Ahmand standing in a group of people

around Kennedy at the Ambassador Hotel in Los Angeles shortly before Kennedy

was assassinated.

Globe International, Inc., (Globe) publishes a weekly tabloid newspaper

called Globe.  Its issue of April 4, 1989, contained an article on page 9 under the

headline:  Former CIA Agent Claims:  IRANIANS KILLED BOBBY KENNEDY

FOR THE MAFIA (the Globe article).  Another headline, appearing on the front

page of the same issue, stated:  Iranian secret police killed Bobby Kennedy.  The

Globe article, written by John Blackburn (a freelance reporter and former Globe

staff reporter), gave an abbreviated, uncritical summary of the Morrow book’s

allegations.  The Globe article included a photograph from the Morrow book

showing a group of men standing near Kennedy; Globe enlarged the image of

these individuals and added an arrow pointing to one of these men and identifying

him as the assassin Ali Ahmand.

In August 1989, Khalid Iqbal Khawar (Khawar) brought this action against

Globe, Roundtable, and Morrow, alleging that he was the person depicted in the

photographs and identified in the Morrow book as Ali Ahmand, and that the

book’s accusation, repeated in the Globe article, that he had assassinated Kennedy

was false and defamatory and had caused him substantial injury.  Three months

later, Khawar’s father, Ali Ahmad (not Ahmand), brought a separate defamation

suit against the same defendants and based on the same publications.  These two

actions were consolidated.

Morrow defaulted, and Roundtable settled with both Khawar and Ahmad

before trial.  As part of the settlement, Roundtable executed a retraction

disavowing “any and all statements, intimations, or references that Khalid Iqbal

Khawar or Ali Ahmad were in any way associated with or committed the



4

assassination of United States Senator Robert F. Kennedy.”  A jury trial ensued on

the claims against Globe.

The evidence at trial showed that in June 1968, when Kennedy was

assassinated, Khawar was a Pakistani citizen and a free-lance photojournalist

working on assignment for a Pakistani periodical.  At the Ambassador Hotel’s

Embassy Room, he stood on the podium near Kennedy so that a friend could

photograph him with Kennedy, and so that he could photograph Kennedy.  He was

aware that television cameras and the cameras of other journalists were focused on

the podium and that his image would be publicized.  When Kennedy left the

Embassy Room, Khawar did not follow him; Khawar was still in the Embassy

Room when Kennedy was shot in the hotel pantry area.  Both the Federal Bureau

of Investigation (FBI) and the Los Angeles Police Department questioned Khawar

about the assassination, but neither agency ever regarded him as a suspect.

In April 1989, 21 years later, when the Globe article was published,

Khawar was a naturalized United States citizen living with his wife and children in

Bakersfield, California, where he owned and operated a farm.  His father, Ali

Ahmad, had likewise become a naturalized United States citizen and settled in

Bakersfield.  After Khawar read the Globe article, he became very frightened for

his own safety and that of his family.  He received accusatory and threatening

telephone calls about the article from as far away as Thailand, he and his children

received death threats, and his home and his son’s car were vandalized.  A

Bakersfield television station interviewed Khawar about the Globe article.

The trial court granted Globe’s motion for nonsuit as to Ahmad on the

ground that the allegedly defamatory statements in the Globe article were not “of

and concerning” Ahmad.  As to Khawar, the jury returned, among others, these

special verdicts:  (1) the Globe article contained statements about Khawar that

were false and defamatory; (2) Globe published the article negligently and with



5

malice or oppression; (3) with respect to Kennedy’s assassination, Khawar was a

private rather than a public figure; and (4) the Globe article was a neutral and

accurate report of the Morrow book.  The parties had previously agreed that the

jury’s findings on the last two issues would be advisory only.  The jury awarded

Khawar $100,000 for injury to his reputation, $400,000 for emotional distress,

$175,000 in presumed damages, and, after a separate punitive damages phase,

$500,000 in punitive damages.

After the return of these special verdicts, the trial court reviewed those that

were deemed advisory and determined as a matter of law that (1) the Globe article

was not an accurate and neutral report of the statements and charges made in the

Morrow book (thus disagreeing with and rejecting the jury’s advisory special

verdict); and (2) with respect to the events in question, Khawar was a private and

not a public figure (thus agreeing with and adopting the jury’s advisory special

verdict).  The trial court’s finding that the Globe article was not an accurate and

neutral report of the Morrow book was apparently based on the court’s subsidiary

finding that although Khawar could be identified from the photograph of him that

appeared in the Globe article, which included an arrow pointing directly at

Khawar, it was impossible to identify Khawar from the smaller, darker, and less

distinct image of him, without an arrow, that appeared in the Morrow book.  Based

upon its findings that Khawar was not named in and could not be identified from

the photographs in the Morrow book, the trial court vacated Morrow’s default and

ultimately entered judgment in his favor.  The court granted judgment on the

special verdicts for Khawar and against Globe in the amount of $1,175,000.

Globe appealed from the judgment.  The Court of Appeal reached these

conclusions:  (1) Khawar was not a public figure; (2) California has not adopted a

neutral reportage privilege for private figures; (3) in light of these conclusions, it

was unnecessary to decide whether California has adopted a neutral reportage



6

privilege for public figures or whether the Globe article was a neutral and accurate

report of the Morrow book; and (4) the evidence supported the trial court’s

findings of negligence and actual malice.  The Court of Appeal affirmed the

judgment.

We granted Globe’s petition for review raising these issues:  (1) When a

published book places a person at the center of a public controversy, is that person

an involuntary public figure for the limited purpose of a media report about that

book and that controversy?  (2) Does the First Amendment to the federal

Constitution mandate a privilege for a media defendant’s publication of a neutral

and accurate report about a controversial book’s allegations regarding matters of

public concern?  (3) Does the evidence support the jury’s special verdict finding of

actual malice?  (4) Does the evidence support the jury’s special verdict finding of

negligence?  (5) Did the trial court usurp the jury’s role and violate Globe’s right

to due process of law when it determined the Globe article to be an “original libel”

without giving Globe the opportunity to be heard or present evidence on that

issue?

II.  PUBLIC FIGURE

We consider first Globe’s contention that the trial court and the Court of

Appeal erred in concluding that Khawar is a private rather than a public figure for

purposes of this defamation action.

A.  Background

The federal Constitution’s First Amendment, made applicable to the states

by the Fourteenth Amendment (Near v. Minnesota (1931) 283 U.S. 697, 707),

guarantees freedom of speech and of the press.  In New York Times Co. v. Sullivan

(1964) 376 U.S. 254, the United States Supreme Court for the first time construed

these constitutional guarantees as imposing limitations on a state’s authority to



7

award damages for libel.  Specifically, the court held that the First Amendment

“prohibits a public official from recovering damages for a defamatory falsehood

relating to his official conduct unless he proves that the statement was made with

‘actual malice’ — that is, with knowledge that it was false or with reckless

disregard of whether it was false or not.”  (Id. at pp. 279–280.)  The court later

explained that the publisher of a defamatory statement acts with reckless disregard

amounting to actual malice if, at the time of publication, the publisher “in fact

entertained serious doubts as to the truth of his publication.”  (St. Amant v.

Thompson (1968) 390 U.S. 727, 731.)  In Curtis Publishing Co. v. Butts (1967)

388 U.S. 130, 134, the high court held that this “actual malice” requirement for

defamation actions brought by public officials applied also to defamation actions

brought by “public figures.”

In Gertz v. Robert Welch, Inc. (1974) 418 U.S. 323 (Gertz), the court

explained that it had imposed the actual malice requirement on defamation actions

by both public officials and public figures because such persons “usually enjoy

significantly greater access to the channels of effective communication and hence

have a more realistic opportunity to counteract false statements than private

individuals normally enjoy” (id. at p. 344) and because they “have voluntarily

exposed themselves to increased risk of injury from defamatory falsehood

concerning them” (id. at p. 345).  Concerning the latter justification, the court

stated:  “Hypothetically, it may be possible for someone to become a public figure

through no purposeful action of his own, but the instances of truly involuntary

public figures must be exceedingly rare.”  (Ibid.)

The court then explained that there are two types of public figures:  “Some

occupy positions of such persuasive power and influence that they are deemed

public figures for all purposes.  More commonly, those classed as public figures

have thrust themselves to the forefront of particular public controversies in order



8

to influence the resolution of the issues involved.  In either event, they invite

attention and comment.”  (Gertz, supra, 418 U.S. 323, 345.)  The court reiterated

the distinction in these words:  “[The public figure] designation may rest on either

of two alternative bases.  In some instances an individual may achieve such

pervasive fame or notoriety that he becomes a public figure for all purposes and in

all contexts.  More commonly, an individual voluntarily injects himself or is drawn

into a particular public controversy and thereby becomes a public figure for a

limited range of issues.  In either case such persons assume special prominence in

the resolution of public questions.”  (Id. at p. 351.)

The court contrasted these two types of public figures — the all purpose

public figure and the limited purpose public figure — with an ordinary private

individual:  “He [the private individual] has not accepted public office or assumed

an ‘influential role in ordering society.’  [Citation.]  He has relinquished no part of

his interest in the protection of his own good name, and consequently he has a

more compelling call on the courts for redress of injury inflicted by defamatory

falsehood.  Thus, private individuals are not only more vulnerable to injury than

public officials and public figures; they are also more deserving of recovery.”

(Gertz, supra, 418 U.S. 323, 345.)  The court declined to impose the actual malice

requirement on the recovery of damages for actual injury caused to a private figure

by the publication of a defamatory falsehood.  (Id. at pp. 345–348.)

In three later decisions, the United States Supreme Court has applied this

form of analysis, similarly concluding in each that a plaintiff in a libel action was a

private rather than a public figure.  (Wolston v. Reader’s Digest Ass’n, Inc. (1979)

443 U.S. 157, 166–169 (Wolston); Hutchinson v. Proxmire (1979) 443 U.S. 111,

133–136; Time, Inc. v. Firestone (1976) 424 U.S. 448, 451–455.)



9

B.  Analysis

We begin with the standard of review.  At trial, whether a plaintiff in a

defamation action is a public figure is a question of law for the trial court.

(Reader’s Digest Assn. v. Superior Court (1984) 37 Cal.3d 244, 252; Tavoulareas

v. Piro (D.C. Cir. 1987) 817 F.2d 762, 772; see Smolla, Law of Defamation (10th

ed. 1996) § 2.29[2], p. 2-101.)  On appeal, the trial court’s resolution of disputed

factual questions bearing on the public figure determination is reviewed for

substantial evidence, while the trial court’s resolution of the ultimate question of

public figure status is subject to independent review for legal error.  (See Wolston,

supra, 443 U.S. 157, 166–168 [apparently applying these standards]; Gertz, supra,

418 U.S. 323, 352 [same]; Reader’s Digest Assn. v. Superior Court, supra, 37

Cal.3d 244, 255–256 [same].)

Applying the standard here, we note, first, that Globe does not contend that

Khawar is a public figure for all purposes but merely that he is a public figure for

limited purposes relating to particular public controversies.  Globe’s main

argument appears to be that publication of the Morrow book drew Khawar into

public controversies surrounding Kennedy’s assassination and that Khawar is

therefore an involuntary public figure for the limited purpose of a report on that

book.  In making this argument, Globe relies on the language in Gertz, supra, 418

U.S. 323, that it is possible for a person “to become a public figure through no

purposeful action of his own” (id. at p. 345) and that a person can become a public

figure by being “drawn into a particular public controversy” (id. at p. 351).  Thus,

Globe concedes, at least for purposes of this one argument, that Khawar did not

intentionally thrust himself into the vortex of any public controversy.

We find Globe’s argument unpersuasive because characterizing Khawar as

an involuntary public figure would be inconsistent with the reasons that the United

States Supreme Court has given for requiring public figures to prove actual malice



10

in defamation actions.  As we have explained, the high court imposed the actual

malice requirement on defamation actions by public figures and public officials for

two reasons:  they have media access enabling them to effectively defend their

reputations in the public arena; and, by injecting themselves into public

controversies, they may fairly be said to have voluntarily invited comment and

criticism.  (Gertz, supra, 418 U.S. 323, 344–345.)  By stating that it is

theoretically possible to become a public figure without purposeful action inviting

criticism (id. at p. 345), the high court has indicated that purposeful activity may

not be essential for public figure characterization.  But the high court has never

stated or implied that it would be proper for a court to characterize an individual as

a public figure in the face of proof that the individual had neither engaged in

purposeful activity inviting criticism nor acquired substantial media access in

relation to the controversy at issue.  We read the court’s decisions as precluding

courts from affixing the public figure label when neither of the reasons for

applying that label has been demonstrated.  Thus, assuming a person may ever be

accurately characterized as an involuntary public figure, this characterization is

proper only when that person, although not having voluntarily engaged the

public’s attention in an attempt to influence the outcome of a public controversy,

nonetheless has acquired such public prominence in relation to the controversy as

to permit media access sufficient to effectively counter media-published

defamatory statements.

We find in the record no substantial evidence that Khawar acquired

sufficient media access in relation to the controversy surrounding the Kennedy

assassination or the Morrow book to effectively counter the defamatory falsehoods

in the Globe article.  After the assassination and before publication of the Morrow

book, no reporter contacted Khawar to request an interview about the

assassination.  Nor was there any reason for a reporter to do so:  Khawar was not a



11

suspect in the investigation, he did not testify at the trial of the perpetrator of the

assassination, and, so far as the record shows, his own views about the

assassination were never publicized.

Nothing in the record demonstrates that Khawar acquired any significant

media access as a result of publication of either the Morrow book or the other

book, RFK Must Die (1970) by Robert Blair Kaiser, in which, according to Globe,

questions were raised about Khawar’s activities in relation to the assassination.

There is no evidence that either book enjoyed substantial sales or was reviewed in

widely circulated publications.  Indeed, the evidence showed that when the Globe

article appeared, Roundtable had sold only 500 of the 25,000 printed copies of the

Morrow book, and that although Roundtable had sent 150 copies of the Morrow

book to various media entities, only Globe published a report concerning it.

Before publication of the Globe article, no reporter contacted Khawar to interview

him about either book, and he remained unaware of their publication.

The interview by the Bakersfield television station, which was the only

interview in which Khawar ever participated that related in any way to the

Kennedy assassination, the Morrow book, or the Globe article, occurred after and

in response to the publication of the Globe article.  Although this single interview

demonstrates that Khawar enjoyed some media access, it is only the media access

that would likely be available to any private individual who found himself the

subject of sensational and defamatory accusations in a publication with a

substantial nationwide circulation.  (Globe distributed more than 2.7 million

copies of the issue containing the Globe article.)  If such access were sufficient to

support a public figure characterization, any member of the media — any

newspaper, magazine, television or radio network or local station — could confer

public figure status simply by publishing sensational defamatory accusations

against any private individual.  This the United States Supreme Court has



12

consistently declined to permit.  As the court has repeatedly said, “those charged

with defamation cannot, by their own conduct, create their own defense by making

the claimant a public figure.”  (Hutchinson v. Proxmire, supra, 443 U.S. 111, 135;

see Smolla, Law of Defamation, supra, § 2.10, p. 2-34; see also Brown v. Kelly

Broadcasting Co. (1989) 48 Cal.3d 711, 752–753.)

Although Globe’s primary argument is that publication of the Morrow book

made Khawar an involuntary public figure, Globe may be understood to argue

further that Khawar’s involvement with the Kennedy assassination controversies

was not entirely involuntary because, immediately before the assassination,

Khawar sought and obtained a position close to Kennedy on the podium knowing

that there would be substantial media coverage of the event.  For a variety of

reasons, this conduct does not demonstrate that Khawar voluntarily elected to

encounter an increased risk of injury from defamatory falsehoods in publications

like the Globe article.

First, Khawar’s conduct occurred before any relevant controversy arose.

The controversies discussed in the Globe article related to Kennedy’s assassination

and the particular theory concerning it that was proposed in the Morrow book.

Khawar’s conduct in standing near Kennedy at the hotel was not a voluntary

association with either of those controversies because the conduct occurred before

the assassination and before the Morrow book’s publication.  Khawar did not

know, nor should he have known, that Kennedy would be assassinated moments

later, much less that a book would be published 20 years thereafter containing the

theory proposed in the Morrow book.  We do not disagree with Globe that

Kennedy’s campaign for his party’s nomination to the presidency may be

described as a public issue or controversy, nor do we disagree that Khawar

voluntarily associated himself with this public issue or controversy by allowing

himself to be photographed with Kennedy at a campaign press conference.  But



13

these facts have no legal significance for purposes of this libel action.  The subject

of the Globe article was not Kennedy’s candidacy as such, but rather Kennedy’s

assassination and the theory put forward in the Morrow book.

Second, even as to the public issues or controversies relating to Kennedy’s

candidacy, the role in these controversies that Khawar voluntarily assumed by

standing near Kennedy on the podium was trivial at best.  As the United States

Supreme Court has stressed, “[a] private individual is not automatically

transformed into a public figure just by becoming involved in or associated with a

matter that attracts public attention.”  (Wolston, supra, 443 U.S. 157, 167.)

Khawar’s conduct in standing near Kennedy foreseeably resulted in his being

photographed with Kennedy, but a journalist who is photographed with other

journalists crowded around a political candidate does not thereby assume any

special prominence in relation to the political campaign issues.

Third, appearing on the podium was not conduct by which Khawar

“engaged the attention of the public in an attempt to influence the resolution of the

issues involved.”  (Wolston, supra, 443 U.S. 157, 168, italics added.)  Khawar,

who was an admirer of Kennedy, wanted to be photographed with Kennedy

because the resulting photographs would have a strictly personal value as

souvenirs.  Khawar did not anticipate, nor did he have reason to anticipate, that

inclusion of his image would make the photographs more newsworthy or would in

any way affect the resolution of any public issue related to Kennedy’s run for the

presidency.  In brief, by appearing in close proximity to Kennedy, Khawar did not

engage in conduct that was “calculated to draw attention to himself in order to

invite public comment or influence the public with respect to any issue.”  (Ibid.)

Having concluded that Khawar did not voluntarily elect to encounter an

increased risk of media defamation and that before publication of the Globe article

he did not enjoy media access sufficient to prevent resulting injury to his



14

reputation, we agree with the trial court and the Court of Appeal that, for purposes

of this defamation action, Khawar is a private rather than a public figure.

III.  NEUTRAL REPORTAGE PRIVILEGE

Globe contends that the trial court and the Court of Appeal erred in holding

that the neutral reportage privilege does not apply to insulate from defamation

liability its republication of the Morrow book’s defamatory falsehoods.

A.  Background

At common law, one who republishes a defamatory statement is deemed

thereby to have adopted it and so may be held liable, together with the person who

originated the statement, for resulting injury to the reputation of the defamation

victim.  (See Rest.2d Torts, § 578.)  California has adopted the common law in this

regard (Frommoethelydo v. Fire Ins. Exchange (1986) 42 Cal.3d 208, 217; Gilman

v. McClatchy (1896) 111 Cal. 606, 612), although by statute the republication of

defamatory statements is privileged in certain defined situations (see, e.g., Civ.

Code, § 47).

In a 1977 decision, a federal appellate court held that, under certain

circumstances, as an exception to the common law republication rule, the federal

Constitution’s First Amendment mandates an absolute privilege for the

republication of defamatory statements.  (Edwards v. National Audubon Society,

Inc. (2d Cir. 1977) 556 F.2d 113, cert. den. 434 U.S. 1002 (Edwards).)  This

privilege has since come to be known as the neutral reportage privilege.  The

Edwards court defined the privilege this way:  “[W]hen a responsible, prominent

organization . . . makes serious charges against a public figure, the First

Amendment protects the accurate and disinterested reporting of those charges,



15

regardless of the reporter’s private views regarding their validity.”  (Id. at p. 120,

italics added.)1

The theory underlying the privilege is that the reporting of defamatory

allegations relating to an existing public controversy has significant informational

value for the public regardless of the truth of the allegations:  If the allegations are

true, their reporting provides valuable information about the target of the

accusation; if the allegations are false, their reporting reflects in a significant way

on the character of the accuser.  In either event, according to the theory, the very

making of the defamatory allegations sheds valuable light on the character of the

controversy (its intensity and perhaps viciousness).  As we understand it, the

theory also rests on a distinction between publication and republication.  Applying

this distinction, proponents of the neutral reportage privilege urge that the

reporting of a false and defamatory accusation should be deemed neither

defamatory nor false if the report accurately relates the accusation, makes it clear

that the republisher does not espouse or concur in the accusation, and provides

                                           
1 The neutral reportage privilege to some extent resembles and overlaps the
common law privilege of “fair report,” which California has codified in Civil Code
section 47, subdivisions (d) and (e) (see Kilgore v. Younger (1982) 30 Cal.3d 770,
776) and also the “wire service defense,” which has been adopted by some courts
in other jurisdictions (see Appleby v. Daily Hampshire Gazette (1985) 395 Mass.
32 [478 N.E.2d 721]; Brown v. Courier Herald Pub. Co., Inc. (S.D. Ga. 1988) 700
F.Supp. 534; Layne v. Tribune Co. (1933) 108 Fla. 177 [146 So. 234]) but has yet
to be considered by any published decision of a court of this state.  Globe does not
argue that either the statutory fair report privilege or the wire service defense
immunizes it from liability to Khawar for damages occasioned by publication of
the Globe article.  Accordingly, we have no occasion to consider application of
Civil Code section 47 to the circumstances of this case.

Also, because Globe conceded at trial that the Globe article was not a book
review, we have no occasion here to consider whether republication of a
defamatory statement in the context of a book review would require a different
analysis or result.



16

enough additional information (including, where practical, the response of the

defamed person) to allow the readers to draw their own conclusions about the truth

of the accusation.

The United States Supreme Court has not stated whether it agrees with this

theory, and it has never held that the First Amendment mandates a neutral

reportage privilege (see Harte-Hanks Communications v. Connaughton (1989) 491

U.S. 657, 660, fn. 1 [declining to decide the issue]).  Nor have we ever addressed

the question whether the neutral reportage privilege will be recognized in this

state.2

In other jurisdictions, some state and federal appellate courts have rejected

the privilege entirely (Dickey v. CBS, Inc. (3d Cir. 1978) 583 F.2d 1221, 1225–

1226; McCall v. Courier-Journal & Louisville Times (Ky. 1981) 623 S.W.2d 882;

Postill v. Booth Newspapers, Inc. (1982) 118 Mich.App. 608 [325 N.W.2d 511];

Hogan v. Herald Co. (N.Y.App.Div. 1982) 446 N.Y.S.2d 836, 842), while courts

that have adopted it have disagreed as to its elements (compare, e.g., Martin v.

Wilson Pub. Co. (R.I. 1985) 497 A.2d 322, 330 [stating that privilege applies “only

in the extremely limited situation in which the publication accurately attributes such

statements to an identified and responsible source”] with Barry v. Time, Inc. (1984)

                                           
2 In some published decisions, our state Courts of Appeal have mentioned the
neutral reportage privilege as a doctrine proposed or adopted in other jurisdictions
(e.g., Stockton Newspapers, Inc. v. Superior Court (1988) 206 Cal.App.3d 966,
981, fn. 6) or have quoted language relating to the privilege from Edwards, supra,
556 F.2d 113, while deciding distinct issues (e.g., Grillo v. Smith (1983) 144 Cal.
App. 3d 868, 872 [holding that allegedly defamatory statements were opinion];
Weingarten v. Block (1980) 102 Cal.App.3d 129, 148 [holding evidence
insufficient to demonstrate actual malice]).  But to our knowledge there is no
published decision in which a Court of Appeal of this state has held that the
neutral reportage privilege is required by either the federal or the state Constitution
or otherwise is recognized in this state.



17

584 F.Supp. 1110, 1125–1127 [applying privilege to report of accusations made by

other than a “responsible” person or organization]).

Commentators are similarly divided, with some arguing that the privilege is

inconsistent with the United States Supreme Court’s First Amendment

jurisprudence and therefore should be rejected (Comment, Edwards v. National

Audubon Society, Inc.:  A Constitutional Privilege to Republish Defamation

Should Be Rejected (1982) 33 Hastings L.J. 1203), and others endorsing the

privilege in concept but taking differing positions about how it should be defined

(compare, e.g., Note, The Developing Privilege of Neutral Reportage (1983) 69

Va. L. Rev. 853 [would require that the target be a public figure or official, that

the report relate to a preexisting public controversy, that the report not concur in or

endorse the defamation, and that the report be fair and accurate], with Boasberg,

With Malice Toward None:  A New Look at Defamatory Republication and

Neutral Reportage (1991) 13 Hastings Comm. & Ent. L.J. 455 [would not require

that report be neutral or that source be responsible and would recognize privilege

if either source or target is a public figure]).3

                                           
3 For a sampling of the legal literature on this topic, see Note, The
Newsworthiness Requirement of the Privilege of Neutral Reportage Is a Matter of
Public Concern (1996) 65 Fordham L. Rev. 789 [would require that report relate
to a matter of public concern, rather than merely a matter that is newsworthy];
Comment, Neutral Reportage:  The Case for a Statutory Privilege (1992) 86 Nw.
U. L. Rev. 417 [would require accurate reporting of an accusation relating to a
matter of public interest either by or about a public official or public figure and
available means of redress to the accusation’s target]; Comment, Neutral
Reportage:  Making Sense of Edwards v. National Audubon Society, Inc. (1991)
20 Cap. U. L. Rev. 471 [would require a public controversy, serious charges made
by a party to that controversy against another party to that controversy, and
accurate and fair report, but would not require that the target be a public official or
public figure or that the accuser be prominent or responsible]; McCraw, The Right
to Republish Libel:  Neutral Reportage and the Reasonable Reader (1991) 25

(footnote continued on next page)



18

B.  Analysis

Without deciding whether some form of the neutral reportage privilege

should be recognized in this state, the Court of Appeal in this case declined to

apply the neutral reportage privilege on the ground that Khawar is a private figure.

Globe argues that this conclusion is erroneous either because Khawar is a public

figure or because the neutral reportage privilege extends to defamatory falsehoods

about private figures.  In concluding that Khawar is a private figure, we have

already rejected the first of these grounds.  We now consider the second.

Because the United States Supreme Court has never held that the First

Amendment requires recognition of a neutral reportage privilege, the very

existence of the privilege as a matter of constitutional law is uncertain.  Deciding

whether either the federal or the state Constitution mandates some form of neutral

reportage privilege is a task that we leave for another day.  Even if some form of

the privilege is constitutionally required, we are satisfied that any required

privilege would not immunize defamatory statements about private figures like

Khawar.

                                                                                                                                                      

(footnote continued from previous page)

Akron L. Rev. 335 [would require that target be public figure or official and that
report accurately reflect the reporter’s knowledge about the validity of the
accusations]; Comment, Price v. Viking Penguin, Inc.:  The Neutral Reportage
Privilege and Robust, Wide Open Debate (1990) 75 Minn. L. Rev. 157 [would
require accurate reporting of accusations relating to matter of public concern, but
would not require that either accuser or target be public figures or official, that
accuser be prominent or responsible, or that the report be neutral, so long as the
report does not adopt the accusation as its own]; Comment, Restricting the First
Amendment Right to Republish Defamatory Statements (1981) 69 Geo. L.J. 1495
[would extend privilege to serious and credible accusations by private figures
against public figures and public officials].



19

As originally articulated in Edwards, supra, 556 F.2d 113, the

constitutional neutral reportage privilege applies only to publications of

defamatory statements concerning public officials or public figures.  (Id. at p.

120.)  Among the courts that recognize the privilege in one form or another, almost

all acknowledge this limitation.4  For example, the federal Court of Appeals for

the Tenth Circuit declined to apply the neutral reportage privilege to a defamation

action by a private figure, stating:  “The protections afforded the press when it

reports on public officials and public figures do not shield it from liability when it

publishes defamatory statements concerning private individuals.”  (Dixson v.

Newsweek, Inc. (10th Cir. 1977) 562 F.2d 626, 631; see also Crane v. Arizona

Republic (C.D. Cal. 1989) 729 F.Supp. 698, 710, affd. in part, vacated in part (9th

Cir. 1992) 972 F.2d 1511.)

                                           
4 One district of the Illinois Appellate Court has stated that the privilege
applied to “ ‘items of information relating to public issues, personalities, or
programs,’ ” thus expanding the privilege to include defamation of private figures.
(Gist v. Macon County Sheriff’s Department (1996) 284 Ill.App.3d 367, 379 [671
N.E.2d 1154, 1162]; Krauss v. Champaign News Gazette, Inc. (1978) 59
Ill.App.3d 745, 747 [375 N.E.2d 1362, 1363].)  But another district of the Illinois
Appellate Court has declined to recognize the neutral reportage privilege in any
form.  (Tunney v. American Broadcasting Co. (1982) 109 Ill.App.3d 769 [441
N.E.2d 86]; Newell v. Field Enterprises, Inc. (1980) 91 Ill.App.3d 737, 757 [415
N.E.2d 434, 452].)  The Illinois Supreme Court has declined to resolve this
conflict.  (See Catalano v. Pechous (1980) 83 Ill.2d 146, 170 [419 N.E.2d 350,
362].)

In Ohio, one intermediate appellate court said it perceived “no legitimate
difference between the press’s accurate reporting of accusations made against a
private figure and those made against a public figure, when the accusations
themselves are newsworthy and concern a matter of public interest.”  (April v.
Reflector-Herald, Inc. (1988) 46 Ohio App.3d 95, 98 [546 N.E.2d 466, 469].)  But
since that decision, the Ohio Supreme Court has expressly declined to recognize
the neutral reportage privilege in any form.  (Young v. The Morning Journal
(1996) 76 Ohio St.3d 627, 629 [669 N.E.2d 1136, 1138].)



20

Some commentators have argued that the privilege should apply to a

published report of an accusation that a public figure has made against a private

figure because “the public has a greater interest in knowing what its public figures

are saying than it does in protecting private figures from accusations by public

figures.”  (Boasberg, With Malice Toward None:  A New Look at Defamatory

Republication and Neutral Reportage, supra, 13 Hastings Comm. & Ent. L.J. 455,

483.)  They reason like this:  “Through an understanding of who is saying what,

public figures may be analyzed more insightfully, their statements reflecting as

much about themselves as they do about the target.  Inevitably, the conflicting

interests are considered in a balancing test.  It is more important to refrain from

chilling republication of speech made by public figures, often the political speech

at the core of the first amendment, than to protect the reputations of private figure

targets.”  (Id. at pp. 483–484; see also Comment, Neutral Reportage:  Making

Sense of Edwards v. National Audubon Society, Inc., supra, 20 Cap. U. L.Rev.

471, 493.)  Under this view, the neutral reportage privilege would protect the

Globe article, even though it reported a false and defamatory accusation against a

private figure (that is, Khawar), if the person who made the original accusation

(that is, Morrow) was a public figure.

Because we do not accept this view of the neutral reportage privilege, we

do not decide whether Morrow was a public figure.  We find more persuasive the

arguments of other commentators that republication of accusations made against

private figures are never protected by the neutral reportage privilege, whether or

not the person who made the original accusation was a public figure.  These

commentators explain that although the public has a legitimate interest in knowing

that prominent individuals have made charges, perhaps unfounded, against a

private figure, recognition of an absolute privilege for the republication of those

charges would be inconsistent with the United States Supreme Court’s insistence



21

on the need for balancing the First Amendment interest in promoting the broad

dissemination of information relevant to public controversies against the reputation

interests of private figures:  “If the scope of the privilege were to include

defamations of private figures, a neutral reportage route out of liability could

emasculate the Gertz[, supra, 418 U.S. 323] distinction between private and public

figure plaintiffs.”  (Note, The Developing Privilege of Neutral Reportage, supra,

69 Va. L.Rev. 853, 871; see also McCraw, The Right to Republish Libel:  Neutral

Reportage and the Reasonable Reader, supra, 25 Akron L.Rev. 335, 363 [Stating

the public figure requirement “has been consistently upheld, offers reputational

protection to those who do not voluntarily involve themselves in public matters,

and is consistent with Supreme Court jurisprudence from [New York Times v.

Sullivan, supra, 376 U.S. 254] on.”]; see also Comment, Constitutional Privilege

to Republish Defamation (1977) 77 Colum. L. Rev. 1266, 1278, fns. omitted.)

We agree.  Only rarely will the report of false and defamatory accusations

against a person who is neither a public official nor a public figure provide

information of value in the resolution of a controversy over a matter of public

concern.  On the other hand, the report of such accusations can have a devastating

effect on the reputation of the accused individual, who has not voluntarily elected

to encounter an increased risk of defamation and who may lack sufficient media

access to counter the accusations.  As this court has remarked, “[a] reasonable

degree of protection for a private individual’s reputation is essential to our system

of ordered liberty.”  (Brown v. Kelly Broadcasting Co., supra, 48 Cal.3d 711,

743.)  The availability of a defamation action against the source of the falsehood

may be an inadequate remedy if the source is insolvent or otherwise unable to

respond in damages.  Moreover, it is questionable whether money damages are

ever a completely adequate compensation for injury to reputation.



22

Khawar is a private figure, and, as pointed out above, most jurisdictions

(and law review commentators) that recognize a neutral reportage privilege agree

that it should extend only to defamatory statements made about public figures or

public officials.  In concluding that the neutral reportage privilege is unavailable

here because Khawar is a private figure, we do not decide or imply either that the

neutral reportage privilege exists as to republished defamations about public

figures or that Globe established other possible requirements of the privilege here.

In particular, we do not decide whether Morrow, the source of the false and

defamatory accusation, is a public figure.  Nor do we decide whether the Globe

article’s report of the accusation was neutral or fair, or whether the Globe article

would appear to a normal reader to have concurred in or espoused the false and

defamatory accusation.  We hold only that the Court of Appeal did not err when it

concluded that “in California there is no neutral reportage privilege extending to

reports regarding private figures.”5

IV.  OTHER ISSUES

Globe raises three other, more fact-specific issues.  It contends:  (1) the

Court of Appeal erred in holding that the evidence presented at trial is sufficient to

support the jury’s finding of actual malice; (2) the Court of Appeal erred in

holding that the evidence is sufficient to support the jury’s finding of negligence;

and (3) the trial court erred in injecting an “original libel” theory into the case at

trial.  We consider these contentions in turn.

                                           
5 A few days before oral argument in this court, Globe submitted a request
for judicial notice of two newspaper articles concerning a recently published book
about the life of President John F. Kennedy.  Because the articles have no
relevance to the issues we decide here, we deny the request.



23

A.  Actual Malice

The First Amendment to the federal Constitution, as authoritatively

construed by the United States Supreme Court, does not require a private figure

plaintiff to prove actual malice to recover damages for actual injury caused by

publication of a defamatory falsehood.  (Gertz, supra, 418 U.S. 323, 347.)  Rather,

in this situation, the individual states may define the appropriate standard of

liability for defamation, provided they do not impose liability without fault.  (Ibid.;

see also Dun & Bradstreet, Inc. v. Greenmoss Builders, Inc. (1985) 472 U.S. 749,

761 (plur. opn. of Powell, J.); id. at p. 764 (conc. opn. of Burger, C.J.); id. at p.

774 (conc. opn. of White, J.) [private figure plaintiff need not prove actual malice

to recover presumed or punitive damages if the defamatory publication was not on

a matter of public concern].)  In California, this court has adopted a negligence

standard for private figure plaintiffs seeking compensatory damages in defamation

actions.  (Brown v. Kelly Broadcasting Co., supra, 48 Cal.3d 711, 742.)

There is a different rule, however, for recovery of either punitive damages

or damages for presumed injury.  The United States Supreme Court has held that

to recover such damages, even a private figure plaintiff must prove actual malice if

the defamatory statement involves matters of public concern.  (Dun & Bradstreet,

Inc. v. Greenmoss Builders, Inc., supra, 472 U.S. 749, 761 (plur. opn. of Powell,

J.); id. at p. 764 (conc. opn. of Burger, C.J.); id. at p. 774 (conc. opn. of White, J.);

Gertz, supra, 418 U.S. 323, 349.)  We agree with Globe that the Kennedy

assassination is a matter of public concern.

Because in this defamation action Khawar is a private figure plaintiff, he

was required to prove only negligence, and not actual malice, to recover damages

for actual injury to his reputation.  But Khawar was required to prove actual

malice to recover punitive or presumed damages for defamation involving the

Kennedy assassination.  Because Khawar sought punitive and presumed damages



24

as well as damages for actual injury, the issues of both actual malice and

negligence were submitted to the jury.  The jury found that in publishing the Globe

article Globe acted both negligently and with actual malice.  Globe challenged

both findings on appeal.  In this court, Globe contends that the Court of Appeal

erred in rejecting its challenges to these two findings.

We consider first the issue of actual malice.  In doing so, we consider only

actual malice as defined in decisions of the United States Supreme Court imposing

constitutional restrictions on the right to recover damages for defamation.  Because

Globe has raised no issue concerning proof of malice as defined under state law

(see, e.g., Civ. Code, § 48a, subd. 4(d)), we do not address what additional proof

requirements, if any, state law may impose.

When a finding of actual malice is challenged on appeal, the reviewing

court “must exercise independent judgment and determine whether the record

establishes actual malice with convincing clarity.”  (Bose Corp. v. Consumers

Union of U.S., Inc. (1984) 466 U.S. 485, 514; accord, Harte-Hanks

Communications v. Connaughton, supra, 491 U.S. 657, 686.)  This means that

although “credibility determinations are reviewed under the clearly-erroneous

standard because the trier of fact has had the ‘opportunity to observe the demeanor

of the witnesses,’ ” the reviewing court must “consider the factual record in full”

and “must ‘ “examine for [itself] the statements in issue and the circumstances

under which they were made to see . . . whether they are of a character which the

principles of the First Amendment . . . protect.” ’ ”  (Harte-Hanks

Communications v. Connaughton, supra, 491 U.S. 657, 688; see also id. at p. 690

[accepting credibility determinations necessarily implied by jury’s answers to

special interrogatories]; id. at p. 694 (conc. opn. of White, J., joined by Rehnquist,

C.J.).)



25

Having independently reviewed the full record, we agree with the Court of

Appeal that clear and convincing proof supports the jury’s finding of actual

malice.

In this context, actual malice means that the defamatory statement was

made “with knowledge that it was false or with reckless disregard of whether it

was false or not.”  (New York Times Co. v. Sullivan, supra, 376 U.S. 254, 280.)

Reckless disregard, in turn, means that the publisher “in fact entertained serious

doubts as to the truth of his publication.”  (St. Amant v. Thompson, supra, 390

U.S. 727, 731.)  To prove actual malice, therefore, a plaintiff must “demonstrate

with clear and convincing evidence that the defendant realized that his statement

was false or that he subjectively entertained serious doubts as to the truth of his

statement.”  (Bose Corp. v. Consumers Union of U.S., Inc., supra, 466 U.S. 485,

511, fn. 30; see also McCoy v. Hearst Corp. (1986) 42 Cal.3d 835, 860.)

Actual malice is judged by a subjective standard; otherwise stated, “there

must be sufficient evidence to permit the conclusion that the defendant . . . had a

‘high degree of awareness of . . . probable falsity.’ ”  (Harte-Hanks

Communications v. Connaughton, supra, 491 U.S. 657, 688.)  To prove this

culpable mental state, the plaintiff may rely on circumstantial evidence, including

evidence of motive and failure to adhere to professional standards.  (Ibid.; see also

Reader’s Digest Assn. v. Superior Court, supra, 37 Cal.3d 244, 257–258.)  When,

as in this case, a finding of actual malice is based on the republication of a third

party’s defamatory falsehoods, “failure to investigate before publishing, even

when a reasonably prudent person would have done so, is not sufficient.”  (Harte-

Hanks Communications v. Connaughton, supra, 491 U.S. 657, 688.)  Nonetheless,

the actual malice finding may be upheld “ ‘where there are obvious reasons to

doubt the veracity of the informant or the accuracy of his reports’ ” (ibid.), and the

republisher failed to interview obvious witnesses who could have confirmed or



26

disproved the allegations (id. at p. 682) or to consult relevant documentary sources

(id. at pp. 683–684 [failure to listen to tape]).

There were, to say the least, obvious reasons to doubt the accuracy of the

Morrow book’s accusation that Khawar killed Kennedy.  The assassination of a

nationally prominent politician, in the midst of his campaign for his party’s

nomination for the presidency, had been painstakingly and exhaustively

investigated by both the FBI and state prosecutorial agencies.  During this massive

investigation, these agencies accumulated a vast quantity of evidence pointing to

the guilt of Sirhan as the lone assassin.  As a result, Sirhan alone was charged with

Kennedy’s murder.  At Sirhan’s trial, “it was undisputed that [Sirhan] fired the

shot that killed Senator Kennedy” and “[t]he evidence also established

conclusively that he shot the victims of the assault counts.”  (People v. Sirhan,

supra, 7 Cal.3d 710, 717.)  The jury returned a verdict finding beyond a

reasonable doubt that Sirhan was guilty of first degree murder.  On Sirhan’s appeal

from the resulting judgment of death, this court carefully reviewed the evidence

and found it sufficient to sustain the first degree murder conviction.  (Id. at pp.

717–728.)  In asserting that Khawar, and not Sirhan, had killed Kennedy, the

Morrow book was making the highly improbable claim that results of the official

investigation, Sirhan’s trial, and this court’s decision on Sirhan’s appeal, were all

fundamentally mistaken.

Because there were obvious reasons to doubt the accuracy of the Morrow

book’s central claim, and because that claim was an inherently defamatory

accusation against Khawar, the jury could properly conclude that Globe acted with

actual malice in republishing that claim if it found also, as it impliedly did, that

Globe failed to use readily available means to verify the accuracy of the claim by

interviewing obvious witnesses who could have confirmed or disproved the

allegations or by inspecting relevant documents or other evidence.  (Harte-Hanks



27

Communications v. Connaughton, supra, 491 U.S. 657, 682–684.)  The evidence

at trial supports the jury’s implied finding that neither Blackburn (who wrote the

Globe article) nor Globe’s editors made any such effort.

Preliminarily, we note that this was not a situation in which time pressures

made it impossible or impractical to investigate the truth of the accusation.

Kennedy had been assassinated in 1968.  In November 1988, when Roundtable

published the Morrow book, and in April 1989, when Globe published its article,

the Kennedy assassination had long ceased to be an issue that urgently engaged the

public’s attention.  Before publishing an article accusing a private figure of a

sensational murder, Globe could well have afforded to take the time necessary to

investigate the matter with sufficient thoroughness to form an independent

judgment before republishing an accusation likely to have a devastating effect on

the reputation of the person accused.  But Globe did not do so.

Neither Blackburn nor Globe’s editors contacted any of the eyewitnesses to

the assassination, some of whom were prominent individuals who could easily

have been located.  At the trial, for example, Roosevelt Grier, a well-known

former professional football player and volunteer Kennedy security aide who was

present in the pantry area where Kennedy was shot, testified that after the

assassination he had remained active in public life and was not “real difficult to

find,” but that no one from Globe had contacted him.  Frank Mankiewicz,

Kennedy’s press secretary and a witness to the assassination, testified that in 1989,

when the Globe article was published, he was vice-chairman of a public relations

firm in Washington, D.C., and was listed in the telephone directory for that city,

yet no one from Globe had contacted him.  Nor is there any evidence that anyone

working for Globe reviewed the voluminous public records of the government

investigation of the Kennedy assassination or the Sirhan trial.  Indeed, Globe’s

managing editor, Robert Taylor, conceded during his testimony that Globe made



28

no attempt to independently investigate the truth of any of the statements in the

Morrow book.  In short, phrasing our conclusion in the language of the United

States Supreme Court, “Accepting the jury’s determination that [Globe]’s

explanations for these omissions were not credible, it is likely that [Globe]’s

inaction was a product of a deliberate decision not to acquire knowledge of facts

that might confirm the probable falsity of [the Morrow book]’s charges.”  (Harte-

Hanks Communications v. Connaughton, supra, 491 U.S. 657, 692.)  As the

United States Supreme Court added, “Although failure to investigate will not alone

support a finding of actual malice, [citation], the purposeful avoidance of the truth

is in a different category.”  (Ibid.)

Globe makes little or no effort to persuade us that the Morrow book’s

accusations were other than highly implausible or that its own editors tried to

verify the truth of these accusations.  Instead, Globe points to the jury’s advisory

special verdict finding that the Globe article was a neutral and accurate report of

the Morrow book.  Globe observes that the jury was instructed to return this

special verdict only if it made a subsidiary finding that Morrow was a prominent

and responsible source.  Globe argues generally that it had no duty to verify the

claims, no matter how improbable, of a prominent and responsible source like

Morrow, and that as a result its failure to conduct any investigation whatsoever of

Morrow’s highly improbable claims does not establish that it acted with actual

malice in republishing Morrow’s accusation against Khawar.  We are not

persuaded.

The jury’s special verdict stating that the Globe article was a neutral and

accurate report of the Morrow book was merely advisory and is contradicted by

both the trial court’s finding to the contrary, and, insofar as the advisory special

verdict implies that Morrow was a trustworthy source upon whom Globe could

justifiably rely, by the jury’s special verdict finding that Globe acted with actual



29

malice in republishing Morrow’s accusation against Khawar.  Moreover, we find

in the record no substantial evidence that either Blackburn or Globe’s editors were

aware of facts about Morrow that would justify unquestioning reliance on

Morrow’s highly improbable accusations.  Globe had no prior experience with

Morrow on which it could form a judgment that Morrow was a person who was

likely to provide reliable information on matters such as the Kennedy

assassination.  Morrow did not hold high public office or a position of great social

responsibility, nor is there evidence that Morrow’s reputation in the scientific,

academic, or journalistic community qualified him as a credible and reliable

commentator on public affairs.

To support its claim that Morrow was a reliable source, Globe relies

primarily on the trial testimony of Ulric Shannon.  Called as a witness by Khawar,

Shannon testified that he was a resident of Montreal, Canada, that he was then 19

years of age, and that he had graduated from high school and would soon be

attending a university in the Montreal area.  Shannon said he had been studying

the assassination of President John F. Kennedy “for about five years,” had read “at

least 100 books on the assassination,” had “interviewed authors and experts,” and

had written articles on this subject that had been published by the New York State

University and the Montreal Gazette.  He had read the Morrow book and two other

books Morrow had written.  Based on his own attempts to verify certain of

Morrow’s claims, on conversations with other researchers, and on his own

interview of Morrow in 1993, he had formed the opinion that Morrow was not a

credible author or source and that all three of Morrow’s books contain “a great

number of factual errors.”

Globe does not, of course, rely on this particular testimony.  Rather, it relies

on Shannon’s testimony on cross-examination, in which he admitted having

written an article in 1993 in which he said (with, as he remarked, “some



30

bewilderment”) that “Morrow’s place in the [President Kennedy] assassination

controversy has not been seriously challenged over the last 18 years,” that Morrow

“had gained the respect of  . . . otherwise solid researchers,” and that the reason for

this might be that “his scenario of the [President Kennedy] assassination falls well

within mainstream theorizing.”

On redirect, Shannon restated his own opinion that Morrow’s writings on

the assassination of President Kennedy should be regarded as fiction, adding that

this view was shared by “the majority of the researchers in the assassination

community.”

Globe’s attempt to draw support from carefully selected portions of

Shannon’s testimony is unjustified.  Fairly summarized, Shannon’s opinion was

that, with a few exceptions, serious researchers in the assassination research

community did not regard Morrow as a reliable source.6  The trial record contains

no evidence that Globe’s editors were aware of or relied upon the opinion of any

particular researcher within that community.  Thus, we conclude that Morrow’s

reputation for credibility within journalistic or academic circles, such as it may

have been, provides no justification for Globe’s failure to make any effort to verify

the truth of the Morrow book’s inherently incredible accusation against Khawar.

Having independently reviewed the record, we agree with the Court of

Appeal that the evidence at trial strongly supports an inference that Globe

purposefully avoided the truth and published the Globe article despite serious

doubts regarding the truth of the accusation against Khawar.  In short, we conclude

that clear and convincing evidence supports the jury’s finding that in republishing

                                           
6 During a hearing outside the jury’s presence, Shannon had characterized
Morrow’s reputation in the assassination research community, which included
history professors and journalists, as “abysmal.”



31

the Morrow book’s false accusation against Khawar, Globe acted with actual

malice — that is, with reckless disregard of whether the accusation was false or

not.

B.  Negligence

Globe’s challenge to the sufficiency of the evidence to support the finding

of negligence merits little consideration.

Because actual malice is a higher fault standard than negligence, a finding

of actual malice generally includes a finding of negligence, and evidence that is

sufficient to support a finding of actual malice is usually, and perhaps invariably,

sufficient also to support a finding of negligence.  In any event, we are satisfied

that the evidence we previously reviewed, and which we have concluded clearly

and convincingly establishes actual malice in the form of reckless disregard, is

sufficient also to sustain the finding of negligence.

In arguing that the evidence does not support a finding of negligence, Globe

relies upon the jury’s advisory finding (rejected by the trial court) that the Globe

article was a neutral and accurate report of the Morrow book.  In so arguing, Globe

asserts, in essence, that it cannot be negligence to republish a defamatory

accusation neutrally and accurately, whether or not the republisher knows or

strongly suspects that the accusation is false.  Globe’s argument is thus a variation

on its claim to be protected by a neutral reportage privilege.  We have rejected that

claim and find it no more persuasive in the context of a challenge to the finding of

negligence.

C.  Original Libel

In rejecting the jury’s advisory finding that the Globe article was a neutral

and accurate report of the Morrow book, the trial court noted that although the

book and the article both used the same photograph showing Khawar near

Kennedy moments before the assassination, it was possible to identify Khawar



32

from the photograph as it appeared in the Globe article (with Khawar’s image

enlarged and emphasized by inclusion of an arrow) but impossible to identify

Khawar from the photograph as it appeared in the Morrow book (lacking the arrow

and generally darker and less distinct).  The trial court reasoned that because

Khawar was not identified by name in the Morrow book and could not be

identified by any of the photographs in the Morrow book, his theory of liability

against Morrow was fatally defective.  Accordingly, the trial court vacated

Morrow’s default and entered judgment in his favor.

Globe contends that by these actions the trial court unfairly injected an

original libel theory into a trial that had been litigated on the assumption that

Globe’s liability was predicated solely on republication of a defamatory falsehood

that appeared in the Morrow book.

The Court of Appeal rejected this argument in a footnote, stating that “the

issue of whether the [Globe] article was a neutral and accurate report [of the

Morrow book] is irrelevant on this appeal because of our holding . . . that Khawar

was a private figure and that in California there is no neutral reportage privilege

applicable to private figures.”

Globe renews its contention in this court but appears to concede that it

becomes relevant only if we were to hold that a neutral and accurate report of the

Morrow book would be protected by the neutral reportage privilege.  Because we

have held, to the contrary, that this state does not recognize a neutral reportage

privilege for the republication of defamatory falsehoods about private figures like

Khawar, we need not further address this claim.

V.  DISPOSITION

The judgment of the Court of Appeal is affirmed.



33

                                           KENNARD, J.

WE CONCUR:

GEORGE, C.J.
MOSK, J.
BAXTER, J.
WERDEGAR, J.
CHIN, J.
BROWN, J.



34

See next page for addresses and telephone numbers for counsel who argued in Supreme Court.
__________________________________________________________________________________

Unpublished Opinion
Original Appeal
Original Proceeding
Review Granted XXX 51 Cal.App.4th 14
Rehearing Granted

__________________________________________________________________________________

Opinion No. S054868
Date Filed: November 2, 1998
__________________________________________________________________________________

Court: Superior
County: Los Angeles
Judge: Richard G. Harris

__________________________________________________________________________________

Attorneys for Appellant:

Francis C. J. Pizzulli for Plaintiff and Appellant and for Plaintiff and Respondent.

__________________________________________________________________________________

Attorneys for  Respondent:

Deutsch, Levy & Engel, Paul M. Levy, Glassman & Browning, Glassman, Browning & Saltsman,
Anthony Michael Glassman, Barbara Tarlow, Lori A. Nielsen, Pillsbury, Madison & Sutro, Walter R.
Allan, Edward P. Davis, Jr., James M. Chadwick, Joseph R. Tiffany II, David S. Winton, Caroline N.
Mitchell and Amy Hogue for Defendant and Appellant and for Defendant and Respondent.

William A. Niese, Karlene W. Goller, Debra Foust Bruns, Judith Fanshaw, Susan Holliday, Beth A.
Finley, Sandra Williams, Harold W. Fuson, Jr., Anne H. Egerton, Andrea Hartman, George Freeman,
Adam Liptak, Ralph Goldberg, Stephen Fuzesi, Jr., Thomas W. Newton, Jane Kirtley, Bernard
Zimmerman, Davis, Wright & Tremaine, Kelli L. Sager, Bruce E. H. Johnson, Debora K. Kristensen,
Karen Fredricksen, Weil, Gotshal & Manges, Jonathan Bloom, Rogers & Wells, Richard N. Winfield,
Reed, Smith, Shaw & McClay, J. Laurent Scharff, Baker & Hostetler, Bruce W. Sanford, Henry S.
Hoberman, Robert Lystad, Steinhart & Falconer, James F. Brelsford, Roger R. Myers and Nicole A. Wong
as Amici Curiae on behalf of Defendant and Appellant and Defendant and Respondent.



35

Counsel who argued in Supreme Court (not intended for publication with opinion):

Francis C. J. Pizzulli
718 Wilshire Boulevard
Santa Monica, CA  90401-1708
(310) 451-8020

Anthony Michael Glassman
Glassman, Browning & Saltsman
360 N. Bedford Dr., Suite 204
Beverly Hills, CA  90210
(310) 278-5100

Amy D. Hogue
Pillsbury, Madison & Sutro
725 S. Figueroa Street, Suite 1200
Los Angeles, CA  90017-2513
(213) 488-7100


