
Vol. XXVI No. 9 A Report on Non-Ionizing Radiation November 17, 2006

Support
Microwave News,

the independent
source for news and
opinion on the health
effects of EMFs and

RF radiation

Microwave News is now distributed
free of charge, so we need your

support more than ever. Please send us
what you can. See the form on p.2.

Thank you!

MICROWAVE NEWS • ISSN 0275-6595 •
155 East 77th Street, New York, NY 10021 •
(212) 517-2800  •   Fax: (212) 734-0316   •
E-mail: < mwn@pobox.com > • Web:
<www.microwavenews.com> • Editor and
Publisher: Louis Slesin, PhD • Copyright
© 2006 by Louis Slesin • Reproduction in
any form is forbidden without written per-
mission.

(continued on p.2)

Microwave News Responds to
 Mike Repacholi

In his November 15 response to Microwave News, Mike Repacholi does
not to point to a single factual error in our November 13 “News and Com-
ment” on his consulting work for two U.S. electric utilities. Notably, Repacholi
does not challenge that:

•  He misrepresented the conclusions of the expert panel he assem-
bled to complete the WHO’s Environmental Health Criteria on
power-frequency EMF health risks, as pointed out by NIEHS As-
sociate Director Chris Portier;
• Up to half, if not more, of the WHO’s EMF project’s funding
came from industry.

Repacholi states that he always followed the WHO rules on funding and
that, “NO funds were EVER sent to me.” [His emphasis.]

This is financial legerdemain. As Microwave News has previously reported,
Repacholi arranged for the industry money to be sent to the Royal Adelaide
Hospital in Australia, where he used to work. The funds were then transferred
to the WHO. Seven years ago, Norm Sandler, a Motorola spokesman, told us
that, “This is the process for all the supporters of the WHO program.” At the
time, Motorola was sending Repacholi $50,000 each year. That money is now
bundled with other industry contributions and sent to Australia by the Mobile
Manufacturers Forum (MMF), which gives the project $150,000 a year.

“What is the difference between sending money directly to the WHO and
sending it via Australia?,” we asked Repacholi last December. He never re-
sponded. We don’t think there is any difference. We don’t understand how the
WHO can see this as anything other than money laundering. On numerous
occasions we have asked Repacholi to reveal all the sources of the funding of
the WHO EMF project. He has consistently refused.

With respect to Repacholi’s and Peter Valberg’s failure to cite the increase
in acoustic neuroma among those who had used mobile phones for ten years
or more in their paper in Environmental Health Perspective, Repacholi ex-
plains that their paper was about mobile phone base stations not the phones
themselves.

Once again, Repacholi is dissembling. This is what he and Valberg wrote:

“For example, the risk of acoustic neuroma in relation to mobile phone
use has been assessed via six population-based, shared-protocol, case-
control studies in four Nordic countries and the U.K. The authors con-
cluded that there was no association of risk with duration of use, life-
time cumulative hours of use or number of calls, for phone use overall
or for analogue or digital phones separately (Schoemaker et al. 2005).”

Much of this text is adapted from the Schoemaker abstract. The very next sen-



2 MICROWAVE NEWS  November 17, 2006

tence of the abstract is:

“Risk of a tumour on the same side of the head as re-
ported phone use was raised for use for 10 years or longer
(OR=1.8, 95% CI: 1.1-3.1).” [British Journal of Can-
cer, 93, p.842, 2005.]

This is the most “disquieting finding” that Repacholi and Valberg
chose to ignore.

Repacholi calls us “hypocritical” for accusing him of using
an unreleased report in his testimony for the two electric utili-
ties. We did not make this accusation. As we clearly stated in our
article, it was a group of well-known EMF researchers who raised
an objection.

Finally, Repacholi would have us believe that he and his staff
served only as the secretariart for all the meetings that the WHO
project hosted over the years.

More nonsense. Mike Repacholi was the EMF project. He
was in total control. He was the conductor who orchestrated all
the key decisions. For instance, it was Repacholi who flip-flopped
over applying the precautionary principle to EMF health risks.
And, of course, it was Repacholi who decided who would be in-
vited to all those meetings.

Repacholi writes that: “To say that I am or was ever influ-
enced by industry in any way is completely ludicrous.” Those of
us who have watched Repacholi sell out the public health at the
WHO for the last ten years know just how ridiculous that state-
ment is.

Enclosed is My Contribution of

  ❑ $25.00      ❑ $50.00     ❑ $100.00     ❑ $250.00     ❑   $500.00     ❑   $1,000.00     ❑   Other $ ___

Suggested Contributions: Individuals $50–$100; Corporations and Institutions $250–$500.

Microwave News, 155 East 77th Street, Suite 3D, New York, NY 10021, USA
����� : +1 (212) 517-2800, Fax: +1 (212) 734-0316; E-mail: <mwn@pobox.com>

For contributions from outside the U.S., please use Visa or MasterCard. Thank you.

Please Help Keep Microwave News On the Web


