ADJUDICATION

1. The Complainant, Matt Berkley, complained on 21 and 28 January 2015
about nine (9) articles in particular (but Financial Times’ precision

generally) in respect of the Millennium Development Goals (“MDGs”).

2. The Complainant draws attention to the distinction between the United
Nations (“UN”") General Assembly Resolution 55/2 of 2000 (“the
Millennium Declaration”) and the specific set of MDGs which were
proposed by the Secretary-General of the UN in September 2001, which in

some cases went beyond the leaders’ pledges in 2000,

3. The Complainant says this distinction is material because the Millennium
Declaration included a pledge to reduce child and maternal mortality from
“current rates”, whereas the MDGs introduced a “1990 baseline” which

would be used to assess progress towards achieving the MDGs.

4. Because, on the Complainant’s case, “current rates” in 2000 meant “2000
rates” not “1990 rates”, and because the “1990 baseline” makes the MDGs
easier to achieve than the pledges on a “2000 baseline” implied in the
Millennium Declaration, the Complainant says this constitutes an
inaccuracy in the reporting of the MDGs. In particular, the Complainant
complains of phrases such as “the MDGs, adopted/agreed in 2000” as

being inaccurate.

5. I shall, therefore, treat this complaint as a complaint under Clause 1
(Accuracy) of the FT Editorial Code of Practice, which provides that:

“1.1 The Press must take care not to publish inaccurate,
misleading or distorted information, including pictures.

1.2 A significant inaccuracy, misleading statement or distortion
once recognised must be corrected, promptly and with due
prominence, and - where appropriate - an apology published.
In cases involving the Commission, prominence should be

agreed with the PCC in advance.




1.3 The Press, whilst free to be partisan, must distinguish clearly
between comment, conjecture and fact.

1.4 A publication must report fairly and accurately the outcome
of an action for defamation to which it has been a party,
unless an agreed settlement states otherwise, or an agreed

statement is published.”

6. The FT, by its Senior Legal Counsel on behalf of the Editor, responded within

a month to the complaint in the following terms:

“The ‘Millennium Development Goal’ framework of 2001 originated from
General Assembly Resolution 55/2 of 2000, the Millennium
Declaration’. Broadly, the MDGs were established by that Resolution,
and the aims adopted in 2000 have become widely known simply as
the MDGs.

Although it might be preferable to be more precise in certain
circumstances, in many contexts there is no significant inaccuracy in
referring more loosely to the aims adopted in 2000 as the MDGs. This is
a convenient and appropriate ‘shorthand’ with which to summarise the
key information in the right context, and bring it to the attention of

readers without undue complexity.

We consider you have raised unnecessarily pedantic points in relation to
a number of our articles. We are satisfied that the wording of the
following five articles is unobjectionable: the mention of the MDGs in the
context of these pieces does not create any significant inaccuracy or

misleading impression:

[five of the nine articles hyperlinked]

In relation to the following four articles your points are also marginal,
but having regard to the particular context we have nevertheless
considered it appropriate to amend a few words, as shown below in

bold, to ensure sufficient accuracy:

[numbering added]




(1) http://blogs.ft.com/beyond-brics/2014/08/21/the-new-un-
development-goals-still-missing-the-point/

21 August 2014

“..The MDG [DELETED:s] aims, adopted by UN members in 2000
with [DELETED: a baseline in 199o0and]a target date of
2015, [DELETED: set] led toeight goals including reductions in

extreme poverty and...'

(2) http://unew. ft.com/cms/s/0/d321500c-2e27-11e4-b760-
oo144feabdco.himl
27 August 2014

‘..The previous targets, which led to the Millennium Development

Goals, were agreed in 2000 with objectives for 2015.

(3) http:/Nwoww ft.eom/ems/s/2/23232010-c5d9-11e3-a7d4-
oo1g44feabdeo.html

17 April 2014

‘..The eight MDGs adopted in [DELETED: 2000] 2001 didn't mention

r

disability, not even in the small print. ....

(4) http://blogs.ft.com/beyond-brics/2014/11/06 /guest-post-the-

un-needs-to-overhaul-its-development-vision/

Nov 06 2014

“...The conventional wisdom behind the renegotiation of the Millennium
Development Goals (MDGs) - eight targets for reducing poverty and its
attendant woes that[DELETED: were agreed by all] followed a
resolution by United Nations members in 2000 - is that there were not

enough of them...”




Discussion & Decision

7. Having read and re-read each of the nine articles, in both their original and
amended format (where different}, I note that with the possible exception
of the first amended article, none of them were about the child mortality
baseline adopted, or indeed referenced the baseline in any way. I have no
doubt that the Complainant is correct that there is a material distinction
between the “1990 baseline” and a “2000 baseline” (assuming that he is
correct that a “2000 baseline” is implicit in “current rates” in the
Millennium Declaration). Had the articles suggested otherwise, this would

have been a highly-material inaccuracy of fact.

8. However, it is important to understand what exactly constitutes a breach of

Clause 1 (Accuracy),

8.1 Clause 1.1 will only be breached if the Press has not taken care to avoid
publishing inaccurate information. It is a rule against slapdash
journalism that is negligent in setting out the facts. It is not a rule
which is breached by the mere presence of any inaccuracy however
minor. It is breached only by such inaccuracies that a careful

newsroom could and should have avoided publishing;

8.2 Clause 1.2 will only be breached if the Press has refused to properly

correct, clarify or apologise for a ‘significant inaccuracy, misleading

statement or distortion’. Clause 1.2 is therefore different to Clause 1.1
in two material respects: first, the inaccuracy must be ‘significant’; and
second, the breach is not one of negligent omission, but of intentional

refusal to amend.

9. If any of the articles had been specifically about the appropriate baseline, and
whether the MDGs were being achieved (on a particular basis), I might
have been inclined to find a breach of Clause 1.1. However, given a more
general focus of the articles, I do not think that (presuming the
Com.plainant to be correct) any of these articles contained an inaccuracy
which demonstrates negligence in publishing, when judged at the time of
publication. They were mistakes which only an expert or a pedant (or,

ideally, a pedantic expert) would spot: the Financial Times should aspire




to pedantic expertise, but failing to meet such a standard in every article

doesn’t give rise to a breach of Clause 1.1.

10. As to Clause 1.2, the corrections and clarifications made by the Editor go at
least as far as is necessary to meet the Complainant’s objections. I am far
from sure I would have deemed the inaccuracies sufficiently ‘significant’
as to have required correction/clarification, but having been made, the

articles now meet even the Complainant’s high standards,

11. Therefore, the only articles I need consider under Clause 1.2 are those five
which the Editor declined to amend. I am perfectly satisfied that, in the
context of those articles and the specific mentions of the MDGs, any
residual inaccuracy is not ‘significant’ such that Clause 1.2 is breached,

and that I would have the power to require amendment.

12. Although my finding of no breach in respect of these nine articles is final and
determinative of the Complainant’s complaint, it may have a further
effect. Having been put on-notice of the important distinction between the
possible baselines, and the ways in which the MDGs may differ from the
Millennium Declaration (as affirmed unamended in 2005), it would be
disappointing if future articles in Financial Times were to elide the two, or
fail to recognise the distinction. Were it particularly germane to the
particular article, my decision under Clause 1.1 might be different now
that the Complainant has put Finaneial Times on notice of this potentially

important question of fact, and accordingly he has my gratitude.

ADJUDICATION

Accordingly, I find there has been no breach of Clause 1.1 or 1.2 (Accuracy) under the

FT Editorial Code of Practice, and the complaint shall be dismissed.

GREG CALLUS
Editorial Complaints Commissioner
Financial Times Ltd.

29 March 2015




