
 1 

 
 

ADJUDICATION 
 

 
by 

 
GREG CALLUS 

 
EDITORIAL COMPLAINTS COMMISSIONER 

 
Financial Times Limited 

 
 
 
 
 
 

 
 

 

 
 

 

 



 2 

INTRODUCTION  

 

1. This is an Adjudication of a complaint by Ryan Butta (“the Complainant”) made to the 

Editor, Lionel Barber, on Sunday, 19 August 2018. It concerned a long-form article 

(“the Story”) by JP Rathbone (“the Author”) and Gideon Long (“the Second Author”) 

published on FT.com on Wednesday, 15 August 2018 under the headline “Colombia 

and corruption: the problem of extreme legalism”. The Article is available online at: 

https://www.ft.com/content/0b833ef8-9c81-11e8-9702-5946bae86e6d . 

 

2. In summary, the Story concerns allegations of corruption, the risks of hyper-legalism, 

politicisation of a complex judicial process, and the interplay with a transitional justice 

scheme which aims to render justice to the atrocities of guerillas and soldiers within 

the confines of an unsettled peace process.  

 

3. The Complainant alleges that the Story breaches Article 7(2) of the FT Editorial Code 

of Practice1, which states that: 

 

“Editorial employees and contributors must not plagiarise others’ work. That 

is, they must not knowingly pass-off others’ work as their own: if the essence 

or a substantial part of another’s work is knowingly included in material to 

be published by FT, sufficient acknowledgement of the original author and/or 

publisher should be provided.  

 

(In assessing whether any plagiarism has occurred, regard may be had to all 

the circumstances, including a person’s state of mind; the extent of any 

apparent copying or derivation; and, the nature of any original, and 

subsequent, work.  

 

It is recognised that the facts and subject matter of current or historical events 

may be public-domain details that are legitimately available to be reported 

by different authors and news organisations in their own right.  

 

Principles of fairness and common sense should be applied.)” 

                                                
1  FT Editorial Code of Practice 
https://ft1105aboutft-live-14d4b9c72ce6450cb685-1b1cc38.aldryn-
media.io/filer_public/7c/85/7c858c2a-9489-4bc0-8681-
9f2ea02ee534/2019_150119_editorial_code_of_practice_final.pdf  



 3 

 

4. The basis of the complaint is that the Complainant had written a two-part blogpost, 

headed “All Roads lead to Macondo: A Story of Infrastructure and Marmalade”, 

which was published on his LinkedIn page on 11 and 18 April 2018, which later became 

a Kindle eBook headed “On Corruption” (leading him to take down the blogposts). The 

Complainant maintains there are key similarities between his work and the Story. 

 

5. The Author tweeted the respective parts of the blogpost on 15 and 19 April 2018, and 

they were included in the “What We’re Reading” on FT.com on 20 April 2018: 

https://www.ft.com/content/1218a61c-4458-11e8-803a-295c97e6fd0b . The tweets 

led to the Author asking the Complainant to email him, and a conversation began. 

 

6. I will deal in the substance of the complaint and the correspondence in due course, but 

in summary, the Story was reported primarily in the period May to July 2018, and then 

published on 15 August 2018. The Complainant complained directly to the Author on 

17 August 2018, who ultimately (and correctly) referred the Complainant to the 

complaints procedure, who then wrote a detailed complaint to the Editor.   

 

7. The complaint was handled on behalf of the Editor by the FT Deputy Editor, Roula 

Khalaf, who sent her reasoned decision with admirable alacrity to the Complainant on 

1 September 2018. She did not find a breach, but did make changes: attribution for the 

Complainant (two mentions, and a hyperlink to his work), an amendment, and 

clarification of the changes. 

 

8. The Complainant notes the thoroughness and seriousness with which the Deputy 

Editor had handled the complaint, but disputed the conclusion that there had not been 

a breach. He exercised his right to appeal to me on 2 September 2018.  

 

9. Due to the Author being based overseas and my preference for an in-person interview, 

we did not get a chance to speak until 18 December 2018. It took me almost four 

months since that interview to produce this Adjudication (sent to the FT and the 

Complainant in draft), and another month has elapsed in final edits before publication, 

meaning it is now almost nine months since the original complaint. I apologise for this, 

and thank all concerned for their patience. In mitigation, this has been the most 

difficult Adjudication I have had to write, and all will appreciate my sincere concern to 

get this right to the best of my ability, even at the expense of time. 

 



 4 

10. Article 7(2) was drafted in response to my Labate Adjudication2, which was a 

complaint of plagiarism (which I did not uphold, because I was not satisfied the 

copying was intentional) by Dr Beatriz Labate against the Author.  

 

11. One difficulty of adjudicating that complaint was that there was no express prohibition 

in the FT Editorial Code (or the IPSO Code annexed to the FT Editorial Code) on 

‘plagiarism’. It is not acceptable to hold journalists to an uncertain standard of ethical 

behaviour. Given the seriousness of such allegations, I formulated a definition of 

plagiarism which I considered reflected the spirit of the Code, but found no breach on 

the facts. I then recommended that the Editor and the Committee that oversees my 

work should draft an express prohibition to codify what is meant by ‘plagiarism’. 

 

12. In the Tierno Adjudication (a complaint from Paul Tierno about the copying of a New 

York Times obituary of Charles Manson) I first had cause to adjudicate on the proper 

construction of Article 7(2). On that occasion I did find a breach of Article 7(2)3. 

 

13. This is therefore the third plagiarism complaint upon which I have had to adjudicate 

as Editorial Complaints Commissioner, but only the second under Article 7(2).  

 

 

THE COMPLAINT 

 

14. There are six aspects to the complaint, which encompass allegations both of borrowing 

particular words or phrases (plagiarism of expression) and a more general complaint 

about passing-off the reporting work of the Complainant in certain respects. These six 

aspects concern the following six passages (RB is the Complainant; FT is the Story): 

 

 

 

                                                
2  Labate Adjudication, 18 June 2015 
https://ft1105aboutft-live-14d4b9c72ce6450cb685-1b1cc38.aldryn-
media.io/filer_public/75/99/75999bef-ec3c-480a-a314-8f7939bd356a/2015-02-27_jp-
rathbone-adjudication-edited.pdf  
 
 
3  Tierno Adjudication, 15 February 2018 
https://ft1105aboutft-live-14d4b9c72ce6450cb685-1b1cc38.aldryn-
media.io/filer_public/b7/bc/b7bc0379-6acd-4fdd-b3e9-
98ca06c585e2/tierno_adjudication_final.pdf  



 5 

 

(1) The ‘nebulous’ charge in translation 

RB  “...the Attorney General was forced to go with "undue interest in the awarding 

of a contract", a term that is as nebulous and unwieldy in the original Spanish 

as my English translation makes it sound.” (Paragraph 17/50) 

FT   “Caught in the crosshairs, meanwhile, is Mr Andrade who faces charges of 

“undue interest in the awarding of a contract” — a nebulous term which 

essentially means he was influenced by others who took bribes.” (Para. 27/40) 

 

(2) ‘Marmalade’ spread around 

RB   “The ‘mermelada’, marmalade as these additional payments are known in the 

vernacular of the corrupt, would be spread around the participants of the 

fraud.” (Paragraph 4/50) 

FT   “Such illicit payments are colloquially known as “marmalade”, and are often 

spread around to fund political campaigns.” (Paragraph 21/40) 

 

(3) The scale of the 4G Programme 

RB   “The ANI's flagship project was the National Highway Plan, known as the 4G 

program, that looked to inject approximately US$ 20 billion into Colombia's 

road infrastructure.”  (Paragraph 8/50) 

FT   “Until last year, Mr Andrade ran a $20bn portfolio of projects at the National 

Infrastructure Agency (ANI)...” (Paragraph 3/40) 

 

(4) Number of PPP Contracts 

RB   “In 2014 the ANI was recognised by P3 Bulletin as the American continent’s 

best Private Public Partnership agency...Under Andrade’s leadership, the ANI 

awarded more than 30 PPP contracts without a single complaint, lawsuit or 

investigation.” (Paragraphs 9 & 10 / 50) 

FT   “In 2014, P3 Bulletin, a specialist journal, voted ANI the best public-private 

partnership agency in the Americas. Under Mr Andrade, it awarded more 

than 30 contracts without any legal complaint.” (Paragraph 22/40) 

 

(5) ‘Impeccable’ Public Servant 

RB   “President Santos has described Luis Fernando Andrade as an "impeccable" 

public servant.” (Paragraph 10/50) 

FT  “and was so well regarded that Juan Manuel Santos, the then-president, 

described him as an “impeccable” public servant.” (Paragraph 3/40) 



 6 

 

(6) Consistency of Views 

RB   “But in this case, Colombia’s Attorney General has stated that there is no 

evidence to suggest that Luis Fernando Andrade received any money. On this 

point the Attorney General's view coincides with the statements of those that 

have admitted to paying bribes” (Paragraph 16/50) 

FT  “The attorney-general has said there is no evidence of that, a view that gels 

with testimonies of those who have admitted to paying bribes.” (Para. 6/40) 

 

THE CORRESPONDENCE 

 

15. It is unusual that, once again, the complaint of plagiarism comes from a person who 

was in touch with the Author prior to the piece being published, and was a source of 

information in the writing of the Story. Accordingly, both sides have provided me with 

the pre-publication correspondence, which sets out the relationship between the 

Complainant and the Author, and is relied upon by both parties. 

 

16. It is already common ground that the Author had read and tweeted a link to the 

Complainant’s blogpost in April 2018. The Author then wrote a Direct Message on 

Twitter to the Complainant, whereby email addresses were exchanged. The 

Complainant wrote to the Author at his request on 16 April 2018 (“Hi John Paul, 

Thanks for your message. Just touching base as requested Kind regards, Ryan”), and 

the Author responded by email dated the same day to say: 

“Hi Ryan  

Thanks for writing. And for the piece that you wrote too. I know Luis, of 

course, and have been wanting to address the case. I really just wanted to 

touch base with you and establish contact -- for now and in future. The 

attorney general seems to me to be a walking conflict of interest. I am much 

looking forward to reading your Part II!  

best, John Paul” 

 

17. On Friday, 10 August 2018, a few days before publication, the Author wrote to say: 

“Hi Ryan  

Am hoping that I can quote you for longish Colombia law n order piece am 

running next week. This the quote, basically drawn from what you have 

already written publicly. Is the descriptive attribution correct, or best put?  

Thanks John Paul”  



 7 

"In 2014, P3 Bulletin, a specialist journal, voted the ANI the best public-

private partnership agency in the Americas. Furthermore, under Mr 

Andrade’s tenure the ANI awarded over 30 contracts without a single legal 

complaint, notes Ryan Butta, an Australian infrastructure expert who 

worked with Mr Andrade."  

 

18. The Complainant responded the same day: 

“Hi JP, happy with the quote. I wouldn't consider myself an infrastructure 

expert. I was working as a consultant for Australian mining companies in 

Colombia. My interactions with Luis were around the development of the Paz 

del Rio mining concessions which were linked to the development of rail and 

road infrastructure in Boyaca. Cheers, Ryan.” 

 

19. The next day, Saturday 11 August 2018, the Author wrote again to say: 

“many thanks how can i best describe you? "an australian goverment 

official/financier/corporate investigator who knows Colombia well/worked 

with Mr Andrade." Or any better suggestion???” 

 

20. The Complainant again responded the same day: 

“Maybe....an Australian who has worked extensively in the Colombian 

infrastructure and mining sectors and had dealt with the ANI and Mr. 

Andrade  

Or maybe... an Australian who has investigated and written about Mr 

Andrade's case.... Or an Australian who had experience dealing with Mr. 

Andrade and the ANI... “ 

 

21. On Tuesday, 14 August 2018 (two days before publication), the Compainant wrote to 

the Author making a suggestion. 

 

22. The Author responded the next day (the day immediately prior to publication): 

“Sadly not. But hopefully that’s ok. Story comes first thing tmrw online. It’s 

wider than just ANI. I also dropped your named quote as couldn’t accredit it 

in a right way - sorry.“ 

 

23. The Complainant did not object to the dropping of the named quote, responding just 

two minutes later to say:  

“No worries. I'll be interested to read it. Cheers, Ryan” 



 8 

 

24. Almost 24 hours after publication, the Author sent the article to the Complainant, just 

with the message “Hi Ryan, See attached, Thanks”.  

 

25. The Complainant’s response, the day of publication was to say “JP I note that you 

didn’t drop the quote as you advertised but just dropped the attribution”.   

 

26. The Author responded a few hours later, to say “Thanks but Yes, and No. I sourced the 

info from elsewhere, Santos interview. With you and him sourcing, I took it as public 

knowledge”. 

 

27. This led to a more serious conversation over the next two days, beginning with the 

Complainant on 17 August 2018: 

“Hi John Paul, I have now had a chance to read through the full article. I am 

concerned and upset by the article's heavy borrowing from my original 

article. I would respectfully ask that you appropriately acknowledge and 

attribute my work in this article immediately.  

Regards, Ryan” 

 

28. The Author responded the same day: 

“Dear Ryan 	

I'm truly sorry to hear of your upset, and, strange as it may seem to you, I 

find myself also quite upset as I fear there has been a misunderstanding. I 

wanted to cite you -- as you know. But when I asked how to describe you, you 

were vague and seemed so reluctant asto how I could concretely attribute 

your work/role, that I assumed (wrongly, clearly) that you would rather not 

be cited, and so dropped it. Oh dear! I'd very happily reinstate you as an 

Australian investor/investigator/journalist/government official/infrastruct-

ure expert/whatever-is-best-descriptor, as per the quote in our earlier 

emails 	

Like you, I'd very much like to sort this out soonest 	

The day is just starting in the Americas; is too late to call you in australia to 

talk this through? Best, John Paul”	

 

 

 



 9 

29. Some 18 hours later, the Author wrote again, to make an offer of accreditation: 

“Dear Ryan  

In the interests of speed...How about this wording, or words to this effect -- 

with the attribution drawn from your Amazon page? We should also link to 

your article, if you could provide a live link.  

 

"In 2014, P3 Bulletin, a specialist journal, voted the ANI the best public-

private partnership agency in the Americas, notes Ryan Butta, a corporate 

intelligence investigator who has followed the case closely [link]. 

Furthermore, under Mr Andrade’s tenure the ANI awarded over 30 contracts 

without a single legal complaint."  

 

Please rest assured I always wanted to credit you, with due accreditation. 

This is an important story -- at the FT, my team and I have been writing about 

the topic since at least 2010. I have also known Andrade for the best of a 

decade, he first spelled out his distressing situation to me in December, and I 

have been digging into it ever since -- including asking President Santos when 

I last interviewed him in May.  

 

Please let me know about the above wording, and I will gladly sort out soonest 

with the page editor. Hope to hear from you soon. Kind regards, John Paul” 

 

30. The Complainant responded “Good morning John Paul, Thank you for your prompt 

reply and the seriousness with which you have taken my request. However, I am not 

merely referring to the attribution of the quote. I am concerned about what I see as 

various parts of the article that are lifted from my article” The Complainant then 

listed five examples (which are those matters subject to this complaint, save for 

Number (3): the Scale of the 4G Programme.   

 

31. The Author’s response said as follows: 

“Dear Ryan Thank you for your latest email. I see your cause for upset. But I 

am somewhat confused. In your last example below, I always sought and still 

seek to credit you. But you have never supplied the accreditation needed to do 

so; and even after I told you that I couldn't quote you without it, you did not 

seem to mind.  



 10 

Nebulous is indeed an unfortunate echo; I do grant that. But the other 

examples are public knowledge, common parlance, or reported fact that my 

colleague and I drew from interviews with Andrade and others. I trust you 

agree that the FT came to this story long before your article came out, and 

that it also explores broader and quite different aspects of Colombian 

legalism. Still, I understand where you are coming from, and I apologise for 

any upset.  

 

What do you propose we do next? I suggested the possibility below of 

accreditation and link, which still stands. But if that way forward is not 

acceptable to you, there is a process to follow, of escalation to page editors 

and beyond. I can point the way forward for you on that. Please let me 

know. I'd also be happy to talk any of this through over the phone during the 

coming weekend. You first described to me your interest in the case as "my 

only intention is to raise awareness". In that same founding generosity of 

spirit, it would be nice to think we can sort this out.  

Best regards, John-Paul” 

 

32. The Complainant was not minded to allow this to rest, and responded the same day: 

“Hi John-Paul, thank you for your email. Unfortunately I cannot agree with 

a number of your points.  

 

1. But you have never supplied the accreditation needed to do so; 

and even after I told you that I couldn't quote you without it, you 

did not seem to mind. - You seem to be blaming me for your failure to 

attribute correctly. I supplied you with three options for accreditation on 

August 11. You never responded to those. You advised me that you were 

dropping my quote on 15 August only after I wrote to you offering more help. 

Also important, as I have noted in a previous email, is that in the email of 15 

August you advised you were dropping the 'named' quote not my attribution 

which is an important difference and explained why I didn't mind. In the end 

you didn't drop the quote at all, you just didn't attribute it.  

 

2. Nebulous is indeed an unfortunate echo; I do grant that. - It is 

more than an unfortunate echo; it is a direct appropriation. Caracol Noticias 

have since picked up the FT story and are attributing this phrase to yourself 

and Gideon.  



 11 

 

3. But the other examples are public knowledge, common parlance, 

or reported fact - I would dispute this. There is evidence that the FT article 

uses parts of my article that could only have come from my work.  

 

4. I trust you agree that the FT came to this story long before your 

article came out - I fail to see the relevance of this point.  

 

I agree that the article is much broader than the ANI angle but parts that deal 

with LFA and the ANI I feel have been directly taken from my work.  

 

You are correct in reminding me of my intentions in writing my original 

article but that cannot excuse what I see as a breach of ethics. While I 

appreciate your offer to accredit the quote now and the offer of a phone call, 

as we seem to disagree on the extent of the borrowing, which i feel goes beyond 

the quote, I feel that it would be best if I could take my complaint higher up as 

you suggest. If my complaint is found to have no merit then I will be happy to 

apologise.  

 

As someone who is just starting to publish material on Latin American and 

has genuinely admired and read the FT for many, many years this is not an 

option I take lightly but I feel it is the correct course.  

Regards, Ryan” 

 

33. The Author – quite rightly, and (in my view) at an appropriate time in the conversation 

– had acknowledged that this should be elevated to editors, and now provided the 

specific mechanism for doing so: “Ryan, If you still wish to make a complaint, the 

procedure is laid out here: https://aboutus.ft.com/en-gb/ft-editorial-code/ “ 

 

THE AUTHOR’S POSITION 

 

34. The Author has been reporting on Colombia in general for 30 years, but specifically as 

Latin American Editor of the FT since around 2010. He knows Mr Andrade reasonably 

well, and interviewed him twice for the Story, each occasion for about 2-3 hours. He 

first learnt of the charges against Andrade in October/November 2017, and met him 

for the first interview at Andrade’s home in Bogota (him being under house arrest) on 

1 November 2017, and again on 14 May 2018.  



 12 

 

35. The specific commission of this piece is recorded in an email of 6 March 2018 from the 

Author to the Second Author saying:  

“Yes -- I want to get thier view on Humberto Martinez, the attorney 

general. In a previous job, he was lawyer for Sarmiento, Colombia's richest 

man, who managed/contracted an Odebrecht project that has since been the 

main (?) source of bribery payments. (The 4G system of infrastructure set up 

by Luis Andrade never used any Odebrecht works -- although he has now been 

accused of corruption.) Humberto Martinez, despite his past, is now 

overseeing the Odebrecht corruption prosecution situation in Colombia. This 

is surely a conflict of interest. He has also gone after Luis Andrade, despite the 

obvious conflict of interest. ...  I think that it is situations like this, in general, 

that truly explain why Colombians are so disaffected...its all about 

corruption, or perceptions of corruption, and the erosion of the rule of law 

and not about peace process etc etc” 

 

36. The Author also emailed the Second Author the Complainant’s blogpost on 20 April, 

and the exchange concluded with a discussion about Andrade, and the proposal that 

his case would be an interesting hook for a ‘rule of law’ article for the ‘Big Page’. This 

was detailed in an email to Geoff Dyer, who commissioned the story, on 2 May 2018, 

with a view to publication around the time of the second round of the Colombian 

elections scheduled for 17 June 2018. 

 

37. The Author has revealed to me the notes and drafts of the story, the first major draft 

being in an email sent to the Second Author on 20 July 2018 (“the First Draft”).  

 

38. The Author has explained to me – both in writing and in-person – he felt he had not 

passed of the Complainant’s work, and pointed to his efforts to bring that blogpost to 

public attention in April 2018. He considered that the factual commonalities between 

the Story and the Complainant’s work were public domain facts which were not 

proprietary, and which were not directly copied. The Author had independently 

double-sourced all of those facts (the Complainant’s work being one such source).  

 

39. While the Author said he had intended to – even tried to – give the Complainant credit 

by way of a direct quote which would be attributed to him, there had been a 

complication as to how the Complainant would be referred to. This in turn led to 

concerns and suspicions on the part of the Author as to the Complainant’s connection 



 13 

to Andrade, and the extent to which public reliance upon him could detrimentally 

affect the credibility of the Story. He felt (at the time) that the Complainant was being 

somewhat cryptic about his relationship with Andrade, and in the somewhat murky 

world of Colombia politics, was eager to avoid putting public store by the comments of 

a person about whom he knew so little. 

 

40. It is important that I record the Author’s insistence that he takes full responsibility for 

the complaint, and that the Second Author is blameless. Accordingly, this Adjudication 

does not concern the conduct of the Second Author, whom I decided I did not even 

need to interview. I have explained in previous Adjudications that formally speaking I 

am judging whether the Financial Times (rather than any particular journalist) is in 

breach of its Code, which is why I have no disciplinary function, but the clarity with 

which the Author has emphasised that he considers himself solely responsible for any 

breach by the FT is to his credit.  

 

FRAMEWORK 

 

41. As to the proper construction of Article 7(2) of the FT Editorial Code of Practice, I 

incorporate by reference the discussion in the Tierno Adjudication at paragraphs [12] 

to [47] inclusive. In summary, using the ‘balance of probabilities’ standard of proof 

(sometimes called the ‘preponderance of the evidence’ standard) I must assess: 
 

a. The actus reus: 

i. Whether there has been the inclusion in an FT article of a ‘substantial 

part’ or ‘essence’ of another person’s work (i.e. a person not by-lined); 

and 

ii. Whether that person has received ‘sufficient acknowledgment’, in 

that failure to acknowledge would give rise to an objective tendency (in 

the eyes of FT readers) to pass-off the included ‘substantial part’ or 

‘essence’ as the sole and exclusive work of the by-lined authors; 
 

b. The mens rea: 

i. Whether the author(s) or editor(s) knowingly included a ‘substantial 

part’ or ‘essence’ of another’s work in the FT article;   

and 

ii. Whether the failure to give ‘sufficient acknowledgment’ was done 

‘knowingly’ on the part of an author or editor. 



 14 

42. I explained in the Tierno Adjudication at [29]-[35] my reasons for holding that 

‘substantial’ in this context meant ‘more than trivial’ or ‘not insubstantial’. As in that 

case, here there was no attribution to the Complainant in the Story at all, so I am not 

required to construe what ‘sufficient acknowledgment’ means, or determine how much 

acknowledgment would be ‘sufficient’. 

 

43. I accept entirely that this was a properly reported piece, with double-sourcing of the 

facts contained therein. I do not consider that what has happened in this Story is the 

mere re-writing of another’s work to avoid the pain and efforts of reporting the facts 

independently. The Author did substantial independent work on the Story, including 

in-country interviews with key figures. The Second Author clearly also did significant 

original reporting. There is no suggestion of fabricated research in this case, and the 

idea of Andrade’s case as a hook for the wider piece clearly pre-dated April 2018.  

 

44. It is clear from both the Labate Adjudication and the Tierno Adjudication that original 

reporting and forms of expression (including translations) are capable of being a 

‘substantial part’ or ‘essence’ of another’s work capable of being passed-off. However, 

mere facts may be public-domain details legitimately able to be re-used by other 

authors without infringing Article 7(2): see the penultimate sentence which says:  
“It is recognised that the facts and subject matter of current or historical 
events may be public-domain details that are legitimately available to be 
reported by different authors and news organisations in their own right.”  
 

45. However, as I have previously observed, the craft of journalism is selecting and 

curating factual information into a narrative. Re-writing another’s original work so 

that none of the expression was exactly the same, but that the fact-pattern and 

structure were identical, could well be a clear-cut case of plagiarism just as much as 

the borrowing of a particular turn of phrase might be. 

 

46. In this sense, the Author’s frequent defence (as I shall set out below) of having 

additionally sourced all of the common facts in the six elements of the complaint is not 

a complete answer. It is – in my view - highly significant as to when in the sequence 

the Complainant’s blogpost was read vis a vis the additional reporting of those same 

facts. I accept that the initial interview and reporting of this Story began in November 

2017, and there was a pitch ready by 6 March 2018, including mention of Andrade’s 

case. This took place before the Complainant’s blogpost was read and shared. However, 

the specific inception as a Big Page piece arose around 2 May 2018 when the Author 

emailed Geoff Dyer. By this point in time, and the subsequent green light, the 



 15 

Complainant’s work was something that both authors had read. The Author’s evidence 

was that the bulk of the reporting (on the Author’s account, seven of the nine most 

noteworthy interviews for which dates were provided, including the second interview 

with Andrade) were in the period from May 2018 onwards, which therefore came after 

both authors had read the Complainant’s article (no later than 20 April 2018).  

 

47. The Complainant asserts that his work was the only long-form piece on the Andrade 

case in English (although the Author identifies that a 141-page book published in April 

2018 by Alberto Donadio called Nobelbrecht: Santos and the Odebrecht bribes has 

been translated into English). Given the enthusiastic praise given by both the Author 

and the Second Author for the Complainant’s work in April, it would be odd if it were 

not relied upon at least as corroboration of factual information. 

 

48. The problem is that the Complainant’s blogpost was there at the formal inception of 

the Story in May 2018. While I discuss below that the Author explains how the common 

facts were double-sourced, that does not answer what I call the ‘roadmap’ problem, 

which is that the effort to stand-up something you already know is significantly less 

than the effort of discovering something in the first place.  

 

49. The existence of a prior article with a collection of reported public-domain facts allows 

for a significant short-cut in a different journalist producing a later article on a similar 

topic: double-sourcing where another article provided the first source for all facts 

would be little more than reverse-engineering4. For this reason, while double-sourcing 

is important for the purposes of ensuring accuracy, it may not be a defence to 

plagiarism if the first source of all the information, and its structure, is the other article.  

 

50. In fairness to the Author, when we spoke at length in December 2018, he accepted this 

point philosophically, although was not able to attest on that occasion – in each case 

of common facts, independently-sourced by him – which source was first in time. The 

Author has given me, where possible, his independent sourcing of particular facts 

which he says render the facts in question ‘public domain’ information.  

                                                
4  See in this context the case of the outing of the pseudonymous blogger ‘NightJack’, as recorded in the 
judgments of Eady J in Author of a Blog v Times Newspapers Ltd [2009] EWHC 1358 9QB); [2009] EMLR 22, 
and the denouement in the Divisional Court decision (Lord Thomas CJ & Wilkie J) in Brett v Solicitors’ 
Regulation Authority [2014] EWHC 2974 (Admin); [2015] PNLR 2. The journalist had originally identified the 
blogger by hacking his email, but as this could not be admitted to the Court, was instructed to see if he could get 
to the same outcome using only public information. He was able to do so, but the exercise was artificial as he 
already knew the person for whom he was looking (i.e. he had corroboration and a headstart as to what 
information he should be seeking).  



 16 

APPLICATION TO THE FACTS 

 

51. I shall apply the Framework discussed above to the facts of this case, having regard to 

the six areas of commonality identified by the Complainant. I shall deal with each 

aspect separately in respect of the actus reus, then take them together to consider 

whether they are a ‘substantial part’ or the ‘essence’, and then deal with the mens rea 

element separately at the end. 

 

(1) The ‘nebulous’ charge in translation 

 

52. The Author in his email to the Complainant described the use of the word ‘nebulous’ 

in the FT Story as an “unfortunate echo” of the Complainant’s wording. His notes of 

the 14 May 2018 interview with Andrade record that the charge is “recondite/vague” 

(which is similar) and he suggests that ‘nebulous’ stems from Andrade’s own 

description in the November 2017 interview.  

 

53. The Author acknowledges that the translation “undue interest in the awarding of a 

contract” is the Complainant’s, describing it as “the most elegant of the many 

translations that I saw”, but says the use of ‘awarding’ is not unique to the 

Complainant. He does not understand why he put it in inverted commas (as did the 

Complainant). 

 

54. I am entirely satisfied that this sentence was derived from the Complainant’s blogpost, 

having compared that blogpost to the First Draft by the Author.  
 

a. The Complainant’s version says: “Lacking a smoking gun, or a hand wedged 

firmly in a cookie jar, tthe Attorney General was forced to go with "undue 

interest in the awarding of a contract", a term that is as nebulous and 

unwieldy in the original Spanish as my English translation makes it sound.”  
 

b. The Author’s First Draft of 20 July 2018 says: “Meanwhile, however, Mr 

Andrade faces charges of “undue interest in the awarding of a contract” – a 

term, given the lack of any evidence that his hand was in Odebrecht’s cookie 

jar, that is a nebulous in English as it is in Spanish.” 

 

55. As well as the identical translation in inverted commas, and the use of ‘nebulous’, both 

of which make it into the final version of the Story, there are two other commonalities: 

 



 17 

a. the recognition that the charge is vague in both English and Spanish; and 

 

b. the metaphor (removed before publication) of “hand in the cookie jar” 

(meaning cast-iron evidence of guilt) being conspicuously absent in this case. 

 

56. Whatever standard of proof to be applied, I am quite sure that this specific passage in 

the Story (polished from its First Draft) was originally derived directly from the 

Complainant’s blogpost, including original translation and metaphor. 

 

(2) ‘Marmalade’ spread around 
 

57. The Complainant relies on the fact that his was the first instance of using the term 

‘marmalade’ in relation to the Andrade story, in English or in Spanish. The Author 

rebuts this by saying it is a generalised term for corruption, in common usage in Latin 

America, especially in Colombia, noting that leading weekly magazine Semana has 

included it in 676 articles. He has notes of his November 2017 interview with Andrade 

that include references to this word being deployed.  

 

58. However, the Complainant insists that not only has the use of the term been copied 

from him, but that the Author has copied over an error of usage: 

“The term “marmalade”, in this context, was first used by Minister Juan 

Carlos Echeverry, who said, “it is necessary to distribute the marmalade over 

all of the toast”. By marmalade he meant public works spending and was 

referring to the fact that public works spending favoured certain Colombian 

departments and regions and was not evenly distributed. The original phrase 

did not carry any negative connotations; it was merely a clever metaphor. 

However, it was soon adopted to characterise dubious spending on public 

works.  

My original piece was incorrect in referring to the “additional payments” on 

contracts being known as marmalade. The whole of the public work spend is 

considered marmalade, not the additions that are funnelled into kickbacks for 

corrupt politicians. This error was replicated in the FT article with the 

addition that the marmalade “[is] often spread around to fund political 

campaigns.” This embellishment is false, as there is nothing in the term or the 

use of the term locally that refers to how the “marmalade” is spent. Again, I 

believe this extra description has been added to differentiate it from my own 

phrase and hide the derivation but it merely hides one error with another.” 

 



 18 

59.  The Complainant’s blogpost was phrased as follows: 

“Under the INCO regime, it was common for infrastructure project budgets to 

be inflated to two or three times the original amount. Public works budgeted 

at US$100 million would eventually cost US$300 million due to the contractor 

asking for, and receiving, "additions", requests for more money to finish the 

works. The ‘mermelada’, marmalade as these additional payments are known 

in the vernacular of the corrupt, would be spread around the participants of 

the fraud.” 

 

60. Again, looking to the Author’s First Draft of 20 July 2018, it says: 

“The predecessor to the infrastructure agency that then-president Juan 

Manuel Santos tasked Mr Andrade to set up in 2012 was called INCO, and 

was so notoriously corrupt that the cost of projects were often inflated to twice 

or three times the original amount. It was also highly political. The 

“marmalade”, as these extra payments are called, were spread around 

participants of the fraud, who often used them to fund their political 

campaigns.” 

 

61. The final published version of the FT Story says: 

“Cost overruns on Inco projects were often huge, with the extra cash allegedly 

shared between corrupt beneficiaries. Such illicit payments are colloquially 

known as “marmalade”, and are often spread around to fund political 

campaigns.” 

 

62. The final version of the Story shares with the Complainant’s blogpost only the term 

“marmalade” and “spread around”, and the description that only the extra (illicit) 

payments are ‘marmalade’. But the First Draft also shares, in the same immediately 

preceding sentence, that INCO projects are “inflated to two/twice or three times the 

original amount” and says that the spreading-around is amongst “participants of the 

fraud”. These additional similarities mean I am again quite certain that this aspect of 

commonality was originally sourced from the Complainant’s work. 

 

(3) The scale of the 4G Programme 

 

63. The Story and the Complainant’s blogpost both put this figure at $20 billion. The 

Complainant says that media reports before his blogpost ranged between $18bn and 

$70bn, with most suggesting a figure of $27bn (as did the Complainant’s early draft). 



 19 

64. The Author’s First Draft of 20 July 2018 has the figure at $30bn, and it remained as 

such in the second and third drafts of 8 and 9 August 2018 respectively. It was 

amended pursuant to an exchange between the Author and a spokesperson for 

Andrade via email on 10 August 2018, where the figure was put, and the reply came 

back “It is around US$20 billion. The peso went down from 2,000 to 3,000 to the 

dollar”. It was amended to $20 billion by the time the Story was published. 

 

65. The Complainant says “I had my number corrected to $20 billion by someone with 

intimate knowledge of the contracts and projects” and suggests that the Author has 

simply lifted his error. I disagree – this does appear to be a classic case of common 

source of information, and I do not think it proven this was derived from the 

Complainant’s April blogpost, given that the change was made to the Story so late. 

 

(4) Number of PPP Contracts 

 

66. While both the Complainant and Author refer to PPP ‘contracts’, it is important to 

appreciate that the technical terms in Spanish which are translated here are 

‘adjudicacion’ and ‘procesos de licitacion’, which broadly correlate to what would be 

understood in English to be public sector procurement exercises or tendering 

processes. The Complainant has translated this as ‘contracts’. His blogpost reads: 

 

“The ANI's flagship project was the National Highway Plan, known as the 4G 

program, that looked to inject approximately US$20 billion into Colombia's 

road infrastructure. The 4G program was of a size and ambition never before 

seen in Colombia. Using a Private Public Partnership (PPP) model based 

on the Australian experience, the ANI under Andrade aimed to award 43 

projects spanning 8,000 kilometres of road and 1,500 kilometres of four-lane 

highways in addition to the expansion of ports and railways. 

 

The sheer scale of the program, and the budgets involved, immediately placed 

the ANI "bajo la lupa", under the magnifying glass, as they say in Colombia. 

But those looking were only able to see an Agency, under Andrade's 

leadership, forging ahead. In 2014 the ANI was recognised by P3 Bulletin as 

the American continent’s best Private Public Partnership agency. 

 

President Santos has described Luis Fernando Andrade as an "impeccable" 

public servant. Colombia's leading business executives and lawyers have 



 20 

described Andrade as diligent, proper and as someone whose behaviour was 

unimpeachable. Under Andrade’s leadership, the ANI awarded more than 30 

PPP contracts without a single complaint, lawsuit or investigation. Andrade 

seemed to be the embodiment of Colombia’s successful emergence from its 

own past.” 

 

67. The Complainant says that all other reports except his blogpost had the number of PPP 

‘tenders without complaint’ at exactly 30, and that only he had the number as being 

“more than 30” after his draft was corrected by a well-placed source (which is 

supported by the different drafts of his piece he has provided me). Therefore, he infers 

that the Author has copied his “more than 30” in the FT Story from the blogpost. 

 

68. The Author’s written response to me says that there is an article of 3 March 2017 in 

El Heraldo5 which says (in the Author’s translation) “They way in which he has 

conducted his work has been transparent, honest, impeccable. Doctor Andrade, you 

have my complete backing ... The president highlighted that under Andrade more 

than 30 road projects had come to fruition”. 

 

69. However, the full quote in El Heraldo is a little different:  

“Posteriormente, en Arjona, donde inauguró la calzada que une a ese 

municipio con Turbaco y Cartagena, el presidente destacó que en la gestión 

de Andrade se han concretado más de 30 vías 4G  y otros 60 proyectos de 

Invías.”  

which appears to translate (in Google) as meaning: 

“Later, in Arjona, where he inaugurated the road that joins the municipality 

with Turbaco and Cartagena, the president highlighted that in the 

management of Andrade more than 30 4G routes and 60 other Invías projects 

have been completed” 

 

70. The full quote in El Heraldo suggests that the President was referring to more than 90 

projects which had been completed, including more than 30 routes (vías) which fall 

under the 4G programme. But this doesn’t tell us how many contracts there were, let 

alone how many tender processes.  

 

                                                
5  Available online (in Spanish) at: https://www.elheraldo.co/bolivar/santos-dice-que-con-la-
ani-desaparecio-la-cueva-de-ladrones-que-era-el-inco-333545 
 



 21 

71. In any event, the Author’s First Draft conveys this passage with an attribution to the 

Complainant: 

“Money began to flow in. Roads and bridges began to be built. In 2014, P3 

Bulletin, a specialist infrastructure journal, voted the ANI as the American 

continent’s best private public partnership agency. Under Mr Andrade, the 

ANI awarded over 30 contracts, without a single legal complaint, notes 

Ryan Butta, an Australian government official and infrastructure expert 

who worked with Mr Andrade.” (emphasis added) 

 

72. It is therefore not in doubt that this passage was directly derived from the 

Complainant’s blogpost, even if the reference to the P3 Bulletin vote of confidence. 

Indeed, this was conveyed to the Complainant by the Author in the emails of 10 August 

in which the Author was offering to quote the Complainant directly. As the 

Complainant pointed out, the accreditation was dropped but not the passage. The fact 

that Andrade had boasted of the P3 Bulletin award, or the lack of any challenges to his 

PPP contracts, in the interview of November 2017 is beside the point. This was a 

passage that even the Author at one stage thought required accreditation. 

 

(5) ‘Impeccable’ Public Servant 
 
 

73. In comments which were reported in Colombian weekly magazine Semana on 3 August 

20176, former President Santos said of both Carlos Correa and Andrade that they were 

“funcionarios impecables”. The Complainant translated this (he says in error) into the 

singular to describe Andrade as an ““impeccable” public servant” (the adjective being 

in inverted commas in both his blogpost and the FT Story).  

 

74. He says that the FT has not only copied his error (of putting an adjective that in direct 

speech was in the plural, in the singular), but has also used his translation of 

‘functionario’ as ‘public servant’, when he says that the Author has previously used 

‘civil servant’ in 3 other FT articles, but never used ‘public servant’ before. 

 

 

 

                                                
6  Available online (in Spanish) at: https://www.semana.com/nacion/articulo/juan-manuel-
santos-respalda-a-carlos-correa-y-luis-fernando-andrade/534738 
 



 22 

75. The Author’s response is to note that he has only used ‘civil servant’ in 2 previous 

articles (one of the three is not by him), and both were references to Jonathan Powell, 

who was a Civil Servant in the specific British sense, whereas he knows Latin American 

officials who call themselves ‘public servants’.  
 

76. The Author has drawn my attention to comments by Santos dated 2 March 2017 on the 

ANI website which said “La forma como se ejecuta el trabajo ha sido transparente, 

honesta, impecable. Doctor Andrade, usted tiene mi absoluto respaldo”7 (which 

appear to be the same comments as reported in El Heraldo in paragraph 68 above). 
 

77. The Author relies on these comments, although it is clear in his own translation of 

them that this singular use of ‘impecable’ is divorced from any use of the term 

‘funcionario’: it describes Andrade’s manner of working (as a reflection on his 

character) rather than him directly. However, the Author also notes a different Santos 

quote further down the Semana article of 3 August 2017 where ‘impecable’ is again 

used in the singular about Andrade alone, to rebut the Complainant’s charge.  
 

78. I consider it more likely than not (i.e. proven on the balance of probabilities) that this 

phraseology is derived from the Complainant’s blogpost. This is for two main reasons:  
 

a. The Complainant’s blogpost conjoined “impeccable” with “public servant” in 

the translation of “funcionarios impecables” (whilst rendering it in the 

singular), which was the precise quote of Santos in the August, and this 

conjunction is carried over into the final version of the FT Story. For the Author 

to have used a separate, singular use of ‘impeccable’ (not related to the 

Complainant’s translation) would require the Author to have independently 

chosen ‘public servant’ as the translation of ‘funcionario’. 
 

b. The Author’s draft of 10 August 2018 (which the Author emailed to himself on 

13 August 2018, suggesting that he was the author of that particular draft) 

includes the sentence “It is not just some of the country’s biggest businesses 

that have become entangled in legality, politics and finance”. Yet the Author 

makes an edit which survives into the final published version of the Story, 

saying “It is not just big business and civil servants that have become 

                                                
7  Available online (in Spanish) at: https://www.ani.gov.co/presidente-de-la-republica-
respalda-labor-de-luis-fernando-andrade-y-de-la-ani-en-la-gestion-de-la] (see also these same 
comments in the El Heraldo article at Footnote 5) 
 



 23 

entangled in such legal and political controversies but also senior judges and 

even former president Uribe.” (emphasis added).  

 

79. In light of my clear conclusions in respect of the first two elements of the complaint, I 

am satisfied on the balance of probabilities (the standard of proof that I apply) that 

this passage too is directly derived from the Complainant’s work, and represents his 

translation of Santos quote concerning ‘funcionarios impecables’.  

 

(6) Consistency of Views 

 

80. The phrasing concerns two points: (1) that the Attorney General has said there is no 

evidence of Andrade receiving bribes; and (2) that this position is supported by those 

who “have admitted to paying bribes”. These final five words are identical as between 

the final published version of the Story and the Complainant’s blogpost, which also 

contrasts the Attorney-General’s “view” which is said to coincide/gel with the guilty 

individuals’ testimonies/statements. 

 

81. I also note that in the blogpost and the First Draft, this passage comes immediately 

after a paragraph which concludes an exposition of the facts by reference to the impact 

of the corruption scandal in both (specifically) Brazil and Peru (the First Draft 

concentrating on the alleged involvement of presidents; the blogpost additionally 

mentioning Mexico and Panama).  

 

82. Taken on its own, I would probably have found that these were facts at large in the 

world, available for re-use by any journalist writing this story. However, in light of the 

instances above where I have found direct derivation, on the balance of probabilities 

(which is the test I must apply) I consider that this passage too was directly derived. 

 

‘Substantial Part’ or ‘Essence’ 

 

83. I have found that 5 out of the 6 elements of the complaint were directly derived from 

the Complainant’s blogpost, which was read and distributed by the Author prior to the 

bulk of the reporting of the Story. Taken together, the choices of phrase in translation 

(one described as ‘elegant’ by the Author) combined with the original reporting, and 

the Complainant’s well-sourced information about specific figures, I do consider that 

a ‘substantial part’ of his work was included in the FT Story. There is therefore no need 

for me to consider whether the ‘essence’ of the blogpost and the Story overlapped. 



 24 

‘Sufficient Acknowledgment’ & ‘Passing-Off’ 

 

84. There was no acknowledgment of the Complainant at all in the Story, and so it follows 

that there has not been ‘sufficient acknowledgment’. This element of Article 7(2) is 

accordingly satisfied. 

 

85. When the matter was before the FT’s Deputy Editor, Roula Khalaf, the complaint under 

Article 7(2) was rejected, but the following remedies offered: 

 

“Having regard to all the facts, we do not regard this as plagiarism. But we believe 

we should amend the online article as follows in the interest of full transparency. 

(1) Include the attribution that Mr Rathbone had originally proposed on the ANI 

award of over 30 contracts... 

(2) Include a second attribution to take into account the common use of ‘nebulous’ 

and ‘undue interest’... 

(3) Amend the paragraph of the description of Mr Andrade by Mr Juan Manuel 

Santos to the following which is a direct quote from Santos [...] This will make 

clear the description drew on independent sourcing, as Mr Rathbone has 

informed us. 

We would also include a hyperlink to your blog and a clarification at the end of the 

article pointing to the fact that changes were made and an attribution added.” 

 

86. It is only fair to note that the Complainant was very gracious as to this handling of his 

complaint, saying “Thank you very much for taking the time to thoroughly review my 

complaint. I note the seriousness with which you have handled my complaint and 

your offer to amend the article. However, I cannot agree with some of the conclusions 

you have reached”. 

 

87. It will be apparent that I, too, am disagreeing with some of the Deputy Editor’s 

conclusions on Article 7(2), but I have had significantly more time to consider this 

matter, and have had the benefit of in-person interviews with the Author, and all of the 

earlier drafts and other materials I needed to reach my conclusions. I make no criticism 

whatsoever of the Deputy Editor’s handling of this complaint: I have included this 

passage simply to underline that a very experienced and senior editor, looking at this 

Story afresh, came to a conclusion as to the appropriate level of attribution for the 

Complainant. Her conclusion on the necessary degree of attribution is, in my opinion, 

not only manifestly correct, but indicative of what would be ‘sufficient’ in Article 7(2). 



 25 

 

88. In the counterfactual world, where the First Draft (including the attribution of the 

Complainant was included only in respect of Number (4): the PPP Contracts) had been 

published would have raised more difficult questions on attribution. The Author told 

me that the original plan was to include that (either as an attributed passage, or as a 

direct quote) with a link to the Complainant’s blogpost which he had already tweeted 

and shared on FT.com in April 2018. However, by the time of publication of the Story, 

the blogpost was no longer online (the Complainant was publishing his eBook). 

 

89. In circumstances where I consider just Numbers (1), (2), (5) and (6) alone would have 

constituted a ‘substantial part’ of the Complainant’s original work, I am not convinced 

that the mere fact of attribution of Number (4) (perhaps as a direct quote) would have 

been sufficient. It might have been sufficient if the link to the blogpost had been 

included, which would have covered all aspects of direct derivation. I highlight this as 

I consider that the ‘credit’ owed to those who have contributed a ‘substantial part’ of 

their work is credit for that work: a direct quote (even relating to part of it) is a different 

obligation of attribution, and I’m not sure the latter can be substituted for the former. 

I am fortified in this conclusion by the decision of the Deputy Editor at first instance. 

 

‘Knowingly’ 

 

90. The agreed facts are as follows: 
 

a. The Author offered the Complainant attribution of Number (4) in pre-

publication emails of 10 August 2018 (see paragraphs 17-18 above);  
 

b. There was correspondence as to how the Complainant could be described (see 

paragraphs 18-23 above). 
 

c. The passage was kept, but the reference to the Complainant cut.  
 

d. When the Complainant first complained, the Author offered to amend the Story 

to re-include the credit for the same passage (paragraphs 25-32 above). 

 

91. In the Tierno Adjudication, I discussed the ‘Knowingly’ requirement of Article 7(2) in 

detail at [38]-[47]. I concluded that passage by harking back to the Labate 

Adjudication (which concerned the Author, although – contrary to the Complainant’s 

case, I have made this decision without reference to any similarities of alleged conduct 

between the Labate Adjudication and this Adjudication): 



 26 

 

“45. So if the actus reus is made out, but the journalist genuinely thought that the 

attribution was included (but in fact it was cut, whether by the journalist or 

by sub-editors, by mistake) such that he believed no readers would think the 

work original, the mens rea will not be made out. Similarly, if the journalist 

genuinely does not know or realise that some of the material included is 

another’s work (e.g. because of a mix-up of typed notes), the mens rea will not 

be made out.  

 

46. But if a journalist:  

a. knows or intends to use a substantial part of another’s work; and  

b. knows or intends that it should be included in material to be published by 

the FT; and  

c. knows or intends that there is no (sufficient) attribution, and that the 

impression thereby created in the mind of readers will be that the content is 

original;  

then the mens rea is made out. Whether the journalist also knows or intends 

or believes that Article 7(2) is breached, or knows or believes that what has 

been done is plagiarism, is simply not part of the relevant mens rea test.  

 

47.  This distinction proved critical in the Labate Adjudication. Through a forensic 

analysis of the 14 pre-publication drafts of the story, including their meta-

data, it was established beyond reasonable doubt that the paragraphs in 

question had been derived from the complainant’s academic article, which 

there was evidence had been read by the journalist prior to writing. However, 

those 14 drafts were written and re-written over the course of many months, 

starting some considerable time after the academic article had been read by 

the journalist. The paragraphs had been substantially changed (by changes 

to the words, and by splitting them and moving them around the draft article, 

then re-worded, then the facts corrected) between first copying and final 

submission of the article. The paragraphs were primarily “boilerplate factual 

narrative” and so – when combined with other factors – it was established on 

the evidence that at the time of submitting the article for publication (and 

indeed until the second interview with me, bringing the evidence of derivation 

to his attention) the journalist had genuinely not realised that those 

paragraphs had begun life many months earlier as the work of another.” 

 



 27 

92. In the present case, applying paragraph 46 of the Tierno Adjudication: 

 

a. Did the Author know or intend to use a substantial part of the 

Complainant’s work? Given that it was read when the Story was still 

inchoate, and that it was lauded and shared by the authors, and that it was the 

only English-language long-form piece on Andrade’s case, and the translations 

of key phrases were deliberately adopted, I consider the answer to this is ‘Yes’; 

 

b. Did the Author know or intend to include such material in the FT 

Story? Given the intended attribution of Number (4), and the admitted use of 

the more ‘elegant’ translation of the charge, and the other aspects that I have 

found were directly derived from the blogpost, the answer is again ‘Yes’; 

 

c. Did the Author know or intend that there was no (sufficient) 

attribution? The attribution had been specifically offered by email as late as 

10 August 2018, but had been deliberately cut by 15 August 2018. The only 

possible answer to this is ‘Yes’. 

 

93. Unlike in the Labate Adjudication, where the time period involved 14 drafts over many 

months such that I was satisfied that the Author did not (by the time of publication) 

honestly recognise text which was derived from Dr Labate’s academic article, this 

article was published only weeks after the First Draft was written, and the Author was 

corresponding with the Complainant about attribution in respect of one element of his 

blogpost only days before publication. At the time of submitting his final draft to 

editors, there is no doubt in my mind that he was still aware of his reliance on the 

Complainant’s work in drafting the Story. 

 

94. I have carefully contemplated the Author’s explanation for the cutting of the 

attribution, namely that he was no longer sure that the Complainant was being entirely 

open about his relationship to the Andrade camp, and was concerned about the 

ramifications of placing such public trust in a source that he could not be sure would 

not have political connections that could be exploited to undermine the credibility of 

the piece. I am not explaining this concern as well as the Author explained it to me, 

which he did with characteristic passion. I am happy to acknowledge that I do not have 

anything like his experience of overseas reporting, or the (political) pressures that 

produces, and I have tried to give due deference to such editorial decision-making.  

 



 28 

95. However, I place less store by the Author’s explanation than I otherwise might: 

 

a. First, I see nothing objectively obscurantist about any of the Complainant’s 

correspondence: in fact, quite the opposite. He does not claim any sort of 

neutrality. He is utterly clear about his support for Andrade’s case. I do not read 

the emails as him avoiding any particular form of reference for his attribution: 

indeed, on 11 August 2018, he makes 3 sensible suggestions. 

 

b. Second, there is no contemporaneous paper trail of these reasons for dropping 

the Complainant’s attribution. There is mention, prior to publication but when 

the final draft had already been submitted, that the Complainant’s quote had 

been dropped over a difficulty in describing him (which he does not seem to 

mind at all): see paragraphs 22-23 above. Only after publication does the 

Complainant raise that the passages which resemble his blogpost remain, and 

that only the attribution had been dropped. At that stage, the Author’s response 

is to say the information constitutes public domain facts which he sourced 

elsewhere (see paragraphs 22-27 above). As I have explained above, at 

paragraphs 45-50 above, that this is no defence to a breach of Article 7(2).  

 

c. Third, I am concerned that the Author’s emails give a slightly different account 

of motivation. The email at paragraph 28 above suggests to the Complainant 

that the Author thought he [the Complainant] did not want to be cited. The 

email at paragraph 30 above suggests that it was the Complainant’s fault for 

failing to indicate how he should be described, even though he had given 3 

workable options in his email set out at paragraph 20 above. This shifting case 

on the reasons for dropping the attribution concerns me: at best, the Author is 

being somewhat disingenuous with the Complainant in these emails, which 

might be explicable to avoid giving offence, but equally could suggest that the 

explanation now provided is (even if honestly held) a post hoc rationalisation. 

 

96. I would not rule out that there might be some case where there was deliberate 

withholding of credit for another’s work, and that this could be justified because of 

some higher journalistic principle: for example a late-discovered risk of breaching 

source confidentiality, or to avoid risk to life or limb of the person who would otherwise 

be credited. In extreme cases, all the elements of Article 7(2) could be made out, but I 

would not find a breach because of some extraordinary circumstances justifying it. 



 29 

97. However, if such extraordinary circumstances obtained to justify the deliberate 

withholding or deletion of credit that was owing to a third party, I would expect this to 

be agreed with other editors, or at the very least that there would be a documentary 

record of those reasons prior to publication that explain why it has been necessary to 

breach Article 7(2).   

 

98. In the present case, there is a complete absence of corroborating evidence of the 

concerns the Author has raised. But even if such evidence existed, I am not satisfied 

that the reasons given would have constituted an exceptional case where I might feel 

able to excuse the otherwise very clear case of knowingly withholding attribution that 

was owing, and expressly recognised by the Author to be owed. 

 

99. The Complainant draws parallels between this case and the Labate Adjudication, 

specifically the apologetic failure of finding a way to attribute in correspondence, 

followed by a change of position to make the lack of attribution the fault of the person 

seeking it: see the Labate Adjudication at [5], [7], [9].  

 

100. I have not, however, needed to rely on any such similarity of conduct in coming 

to my decision: the answers to the factual questions were too clear on the basis of:  

 

a. the documentary evidence in this case, especially the First Draft of 20 July 

2018, and its greater similarities to the Complainant’s blogpost than the final 

published FT Story, and  

 

b. the Author’s offer of attribution on 10 August 2018, and the absence of any such 

attribution in the final published Story. 

 

CONCLUSION 

 

101. It follows that I consider that a breach of Article 7(2) of the FT Editorial Code 

of Practice has been established to the requisite standard of proof, being the balance 

of probabilities, in respect of 5 out of the 6 elements of the complaint. Had I applied a 

higher standard of proof, of “beyond reasonable doubt”, I still would have found a 

breach of Article 7(2) in respect of 3 out of the 6 elements of the complaint.  

 

 

 



 30 

 

102. The Remedy that I direct is that which was proposed by the Deputy Editor, plus 

a link to this Adjudication to be included at the foot of the Article, the accompanying 

text to which should read in the following (or similar) terms: “This article resulted in 

a complaint to the Editorial Complaints Commission, who found a breach of Article 

7(2). The Adjudication can be read here”. 

 

GREG CALLUS 

Editorial Complaints Commissioner 

Financial Times 

14 May 2019 

 

 


