
 1 

 
 

ADJUDICATION 
 

 
by 

 
GREG CALLUS 

 
EDITORIAL COMPLAINTS COMMISSIONER 

 
Financial Times Limited 

 
 
 
 
 
 

 
 

 

 
 

 

 



 2 

 

1. This is an Adjudication of a complaint by Mr Mauro Libi Crestani (“the Complainant”), 

submitted to me by his solicitors Shutts & Bowen LLP of Miami, Florida (“Shutts”) on 

17 August 2017. The complaint letter comes to 12 pages, and is extremely thorough. 

Rather than set it out in full, I append it to this Adjudication as Appendix A, which 

has the benefit of setting out the Complainant’s position on the facts in his own terms.  

 

2. The complaint concerns an article (“the Article”) by John Paul Rathbone (“the 

Journalist”). The online version – which remains available to read online at 

https://www.ft.com/content/25055a2a-6332-11e7-91a7-502f7ee26895 – was titled 

“How Venezuela’s ‘Bolivarian bourgeoisie’ profits from crisis” and was published on 

FT.com on 13 July 2017 (see Appendix B). The Article also appeared in the print 

version of the FT on Friday, 14 July 2017, with the headline “Profits from Empty 

Shelves” (Appendix C). Part of the FT’s series ‘The Big Read’, the Article is a mid-

form piece, weighing-in around 2000 words.  

 

3. The first complaint came on 13 July 2017 from the Complainant via his public relations 

firm, Comunica ASL, directly to the Journalist (but copying the Editor, CEO and 

Managing Editor). It is rather strongly worded, but relatively concise and does not 

specify exactly what in the article is said to be untrue or otherwise actionable. It did, 

however, allege malice. 

 

4. Shutts then sent a much fuller complaint on ‘Grupo Libi’ notepaper to the FT Editor, 

Lionel Barber, on 23 July 2017. Lionel Barber wrote a response dismissing the bulk of 

the complaint, subject to some minor clarifications, on 28 July 2017. 

 

5. A month later, the complaint was appealed to me by letter of 17 August 2017. The 

complaint was fuller still, and articulated specifically in terms of breaches of the FT 

Editorial Code of Practice (which is not necessary, but always welcome).  

 

6. It will be immediately apparent that this Adjudication has taken me several months. 

This is partly due to the extensive range and complexity of several of the complaints, 

the lengthy correspondence I have had with the FT about the Article and my approach 

to adjudicating it under the Code. It is also reflective of the fact that this complaint 

coincided with several others of great seriousness, and sadly greater time-sensitivity. I 

warned Shutts of this in the Autumn, but nonetheless, the Complainant has my 

apologies for not being able to give this Adjudication more speedily. 



 3 

 

FRAMEWORK 

 

7. I must break with my recent practice of setting matters out in full. This complaint is 

too long and too complex to allow for that approach. What follows is a mere summary 

of the complaint set-out in full at Appendix A: 
 

a. Breach of Clause 1.1 (Inaccuracy) of the IPSO Code, which is appended to the 

FT Editorial Code of Practice; 
 

b. Breach of Clause 1.4 (Inaccuracy) of the IPSO Code, on the basis of failure to 

distinguish between comment, conjecture and fact; 
 

c. Breach of the obligations under the Public Interest clause of the IPSO Code; 
 

d. Breach of Articles 1(6) and 1(7) of the FT Editorial Code in relation to the 

protection of rights of individuals; and 
 

e. Breach of Clauses 2.1-2.2 (Privacy) and Clause 6.5 (Children) of the IPSO Code. 

 

8. A preliminary matter: I am adjudicating under the FT Editorial Code of Practice 

incorporating the IPSO Code as it stood as of 17 August 2017. There have been some 

(not-particularly-material) changes to the IPSO Code by the IPSO Code Committee (of 

which neither I nor anyone else at the FT is a member) which were made as of 1 January 

2018, but I don’t think any of them are relevant to this Adjudication. 

 

9. Articles 1(6) and 1(7) are part of the pre-amble to the FT Editorial Code of Practice1 

and provide that: 
 

“Article 1(6) The FT’s general ethical standards, set out below, are 
aimed at protecting the rights of individuals and 
organisations, and also the public’s right to know. 

 
Article 1(7)  They should not be interpreted so narrowly as to 

compromise the FT’s commitment to respect the rights 
of individuals or organisations, nor so broadly that 
they constitute an unnecessary interference with 
freedom of expression or prevent publication in the 
public interest” 

                                                
1  FT Editorial Code:  
https://ft1105aboutft-live-14d4b9c72ce6450cb685-1b1cc38.aldryn-media.io/filer_public/7f/55/7f55e593-0e9c-
447e-8945-89ee919553eb/editorial_code_of_practice.pdf  



 4 

 

10. Clause 1 of the IPSO Code provides that: 
“1. Accuracy 
1.1 The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or 

distorted information or images, including headlines not supported 
by the text. 
 

1.2  A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be 
corrected, promptly and with due prominence, and – where 
appropriate – an apology published. In cases involving IPSO, due 
prominence should be as required by the regulator. 

 
1.3 A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, 

when reasonably called for. 
 
1.4 The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish 

clearly between comment, conjecture and fact. 
 
1.5 A publication must report fairly and accurately the outcome of an 

action for defamation to which it has been a party, unless an agreed 
settlement states otherwise, or an agreed statement is published. 

 

11. Clause 2 of the IPSO Code provides that: 
“2. *Privacy 
2.1 Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, 

home, health and correspondence, including digital communications. 
 

2.2 Editors will be expected to justify intrusions into any individual’s 
private life without consent. Account will be taken of the complainant’s 
own public disclosures of information. 

 
2.3 It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in 

public or private places where there is a reasonable expectation of 
privacy.” 

 

12. Clause 6 of the IPSO Code provides that: 
“6. *Children 
6.1 All pupils should be free to complete their time at school without 

unnecessary intrusion. 
 
6.2 They must not be approached or photographed at school without 

permission of the school authorities. 
 
6.3 Children under 16 must not be interviewed or photographed on issues 

involving their own or another child’s welfare unless a custodial 
parent or similarly responsible adult consents. 



 5 

6.4  Children under 16 must not be paid for material involving their 
welfare, nor parents or guardians for material about their children or 
wards, unless it is clearly in the child’s interest. 

 
6.5 Editors must not use the fame, notoriety or position of a parent or 

guardian as sole justification for publishing details of a child’s private 
life.” 

 

13. The concluding Public Interest Clause of the IPSO Code says that: 
“The public interest 
There may be exceptions to the clauses marked * where they can be 
demonstrated to be in the public interest. 
 
1. The public interest includes, but is not confined to: 

i.  Detecting or exposing crime, or the threat of crime, or 
serious impropriety. 

ii.  Protecting public health or safety. 
iii.  Protecting the public from being misled by an action or 

statement of an individual or organisation. 
iv.  Disclosing a person or organisation’s failure or likely 

failure to comply with any obligation to which they are 
subject. 

v.  Disclosing a miscarriage of justice. 
vi.  Raising or contributing to a matter of public debate, 

including serious cases of impropriety, unethical conduct 
or incompetence concerning the public. 

vii.  Disclosing concealment, or likely concealment, of any of 
the above. 

 
2. There is a public interest in freedom of expression itself. 
 
3. The regulator will consider the extent to which material 
is already in the public domain or will or will become so. 
 
4. Editors invoking the public interest will need to demonstrate 
that they reasonably believed publication – or journalistic activity taken with 
a view to publication – would both serve, and be proportionate to, the public 
interest and explain how they reached that decision at the time. 
 
5. An exceptional public interest would need to be demonstrated to over-ride 
the normally paramount interests of children under 16.” 

 

14. The reference in the pre-amble to the concluding (and un-numbered) ‘Public Interest’ 

clause indicates that it applies to asterisked Clauses 2 (Privacy); 3 (Harassment); 5 

(Reporting Suicide); 6 (Children); 7 (Children in sex cases); 8 (Hospitals); 9 (Reporting 

of Crime); 10 (Clandestine devices and subterfuge); and 16 (Payment to Criminals).  



 6 

15. It will be immediately apparent that I need to somewhat reformulate the complaint 

from the categories set out in paragraph 7 above. There cannot be a breach of the 

‘Public Interest’ clause: it does not impose a free-standing duty (material of no public 

interest at all can be published if it doesn’t breach one of the operative clauses). 

However, if considering complaints against asterisked Clauses (such as, in this case, 

Clause 2 (Privacy) and Clause 6 (Children)) I am directed to have regard to the public 

interest as defined by the Public Interest Clause, to see if an exception applies.  

 

16. Similarly, in considering whether any Clause of the FT Code has been breaches, I must 

have regard to the careful balancing exercise explained in Articles 1(6) and 1(7). Again, 

these Articles do not impose a separate duty on the newspaper: they are directions to 

me in construing the FT Editorial Code and the IPSO Code. By following Articles 1(6) 

and 1(7), I ensure that my construction of the Code and application to the facts of a 

particular complaint includes a balancing of fundamental rights and obligations.  

 

17. Therefore, the operative obligations, against which I shall assess this complaint to 

determine whether the FT is in breach, are those in Clause 1 (Accuracy), Clause 2 

(Privacy) and Clause 6 (Children). The other aspects of the complaint will be dealt with 

in the course of adjudicating on alleged breaches of these three Clauses. 

 

Clause 2 (Privacy) & Clause 6 (Children) 

 

Article & Submissions 

 

18. I begin with the simpler and more straightforward element of the complaint: the 

complaint that the Article’s lede was a breach of the Code by infringing the privacy of 

the Complainant’s family, including his children.  

 

19. The relevant passage, being the opening three paragraphs of the Article reads: 
 

“On a Saturday evening in April, Miami’s Four Seasons Hotel hosted a 
particularly lavish quinceañera — the party traditionally thrown by Latino 
parents to celebrate the coming-of-age of 15-year-old girls. 
 
Outside, visitors watched limousines deliver their charges. Inside, girls in 
eveningwear teetered on high heels across the lobby, while their consorts 
wore black tie. Many chattered excitedly in Venezuelan-accented Spanish; 
Justin Quiles, a reggaeton star, was even rumoured to be playing. Guests said 
that spirits were high as the teenagers made their way to the Grand Ballroom 
on the sixth floor. 



 7 

Yet the party’s most notable feature was the twin hosts’ father, Mauro Libi. 
This self-described “visionary” has built a remarkable business empire over 
the past two decades. As well as food businesses in Venezuela, Mr Libi is an 
owner, shareholder, director or legal representative of some 30 companies 
across three continents, according to public records reviewed by the Financial 
Times, including financial services companies in Panama and Spain, a $7m 
Manhattan apartment and dozens of Miami-registered companies.” 

 

20. The Complainant’s letter of 23 July 2017 first made this complaint, with his fifth 

complaint being headed: “Intruding into the private lives of my under-16 daughters 

without any justification and disrespecting my family”.  

 

21. The Editor, Lionel Barber, accepted in his response letter of 28 July 2017, a minor 

inaccuracy, such that ‘limousines’ in paragraph 2 was amended to read ‘luxury cars’. 

Otherwise, on this aspect of the complaint, he wrote: 
 

“Finally, you complain of intrusion into privacy. However, the information in 
the first few paragraphs of the article about your 15-year-old daughters’ 
coming-of-age party is not intrusive and there is no legitimate expectation of 
privacy in relation to it. The even was held in a public hotel, and the article 
contains no information that would not have been obvious to onlookers in 
public areas observing the events around the hotel. The article’s writing style 
is certainly not “tabloid-like”, as you say.” 
 

22. The complaint letter from Shutts to me is in the following terms: 
 

“The intrusions in the private life of Mr Libi’s under-16 daughters, without any 
justification, clearly violate the right to respect for his family and home. The 
article mocks a family party to the point of showing rejoice [sic] at how 
“excited” the teenager were, how they were dressed and even what their 
movements were like. Such interest in portraying the party as extravagant is 
unbecoming of a publication such as the Financial Times and is at odds with 
the preferences of its typical audience; additionally, the article’s tabloid-like 
writing style and lack of fact-checking reaches the extreme of untruthfulness 
when it mentions that guests arrived in limousines when in reality not even 
the hosts used such means of transportation 
 
There is no principle in journalism, not even the public interest, that justifies 
the publication of details on the private lives of children under 16 years of age, 
and even less, with statements that are lacking in truth.” 

 

23.  I sought, and have received further written submissions (on all issues) from the FT’s 

Senior Editorial Counsel, Nigel Hanson. They were as helpful as they were detailed 

(which is to say ‘very’ on both counts). In summary, the party was reported by way of 

“observations made from a public highway and public areas of the Four Seasons 



 8 

hotel”. The article does not include the girls’ names or photographs or intrusive detail. 

Mr Hanson also note that the quinceañera is “a very public celebration of coming-of-

age” more akin to a wedding than a children’s birthday party. This event is described 

as the ‘talk of the town’: it occurred (at least in part, concerning the descriptions of the 

teenagers attending) in a “public place with the concomitant hoopla of any large 

function held at the Four Seasons”. I accept the factual basis of these submissions. 

 

Discussion 

 

24. I have, in previous Adjudication, indicated (as per paragraph 32 of my published 

Guidance to Policies & Processes2) that I will construe the FT Editorial Code in such a 

way as to accord with the general civil and criminal law as of England & Wales (and to 

the extent they continue to apply to English law, the law of the European Union and 

the decisions of the Strasbourg Court on the European Convention on Human Rights).  

 

25. Thus in the Wessendorff Adjudication3, I relied on English defamation law to 

determine ‘meaning’ in a complaint under Clause 1 (Inaccuracy). More pertinently to 

this Adjudication, in the PA Adjudication4,  I applied the developing jurisprudence on 

misuse of private information to answer the two key questions: 

a. Whether the Article 8 ECHR (privacy) is ‘engaged’ (usually on the basis that 

the person concerned has a ‘reasonable expectation of privacy’)? And 

b. If Article 8 ECHR is engaged, does it outweigh the [newspaper’s] Article 10 

ECHR right to freedom of expression, having regard to the public interest? 

 

26. This two-stage test is essentially reflected in Clause 2.1 (the wording of which closely 

mimics Article 8(1) ECHR), Clause 2.2 (reflecting Article 8(2)), and the Public Interest 

Clause (which applies because of the asterisk on Clause 2) which closely traces the 

ambit of Article 10 ECHR. 

 

27. The only relevant and operative parts of Clause 6 are Clauses 6.1 and 6.5. 

                                                
2  Guidance to Policies & Processes of the Editorial Complaints Commissioner: 
https://ft1105aboutft-live-14d4b9c72ce6450cb685-1b1cc38.aldryn-media.io/filer_public/31/c8/31c8f888-7e54-
42f5-88e7-1c06e7a7d12e/editorial-complaints-guidance.pdf  
3  Wessendorff Adjudication, 31 October 2017 at [8], [14]-[15]: 
https://ft1105aboutft-live-14d4b9c72ce6450cb685-1b1cc38.aldryn-media.io/filer_public/c9/71/c971ea46-1c8d-
47f4-940c-8132b412c7fe/wessendorff_adjudication.pdf  
4  PA Adjudication, 7 April 2015 at [8]-[13]: 
https://ft1105aboutft-live-14d4b9c72ce6450cb685-1b1cc38.aldryn-media.io/filer_public/de/e2/dee28af0-d416-
48d9-a9fa-624f8b2e5215/2015-02-17_pa-final-adjudication.pdf  



 9 

28. Children have a somewhat special place in the Article 8 caselaw: sometimes as 

claimants in their own right (see, for example, Murray v Big Pictures Ltd [2008] 

EWCA Civ 446; AAA v Associated Newspapers [2013] EWCA Civ 554; Weller v 

Associated Newspapers [2015] EWCA Civ 1176) but more often they are prayed in aid 

to bolster the privacy claim of a parent (see, for example, PJS v News Group 

Newspapers [2016] UKSC 26; ETK v News Group Newspapers [2011] EWCA Civ 439). 

 

29. Of course, children are not a ‘trump card’ in any privacy action, and their own privacy 

rights are far from absolute, but are nonetheless very strong and operate in a way that 

is different to the privacy rights of adults. The UK Supreme Court in Re JR38 [2015] 

USKC 42 considered a Northern Irish judicial review arising from police publishing 

(through the media) CCTV stills of a 14-year-old who was wanted for offences in 

relation to public riots.  

 

30. The majority (Lords Clarke, Toulson and Hodge) held the boy had no ‘reasonable 

expectation of privacy’. But the minority (Lords Kerr and Wilson), while agreeing that 

his privacy would have been outweighed by the public interest in publication, held that 

the boy’s Article 8 rights were ‘engaged’, having regard to all the circumstances 

including his age and the effect upon him of mass publication.  

 

31. In case there is any doubt, I do not find that the Complainant’s own privacy rights are 

even engaged, even at his daughter’s party. He is an adult, and a man of significant 

prominence. There is no detail about his role at the party, except the anodyne feature 

that he was present.  I find his Article 8 rights would not even be engaged by this 

Article. Even if I was wrong, I would not hesitate to find that – to whatever small extent 

his privacy rights were engaged – that they would be massively outweighed by the FT’s 

Article 10 rights. I therefore consider this complaint, as it was made by Shutts, solely 

on the basis of the privacy rights (if any) of his daughters.  

 

32. It is often said that the Article 8 privacy right has two different components: what 

Tugendhat J in Goodwin v News Group Newspapers [2011] EWHC 1437 (QB) at [85] 

called the ‘confidentiality component’ and the ‘intrusion component’. The former 

concerns information that is private because it is ‘confidential’ or ‘secret’, and speaks 

to the personal life and dignity of the person such that the loss of confidentiality (of 

information, whether as a written fact about them, or visual image of them, or 

otherwise) would breach the person’s privacy rights.  

 



 10 

33. The second aspect – the ‘intrusion component’ – has been explained in relation to 

unwanted media attention that focusses on the child, or their immediate family, or 

upon the family home (whether in an intangible sense just by the focus of media 

articles, or by the physical presence of journalists and paparazzi in the bushes outside). 

There is a detailed discussion of ‘intrusion’ as it relates to children’s Article 8 rights in 

the decision of MacDonald J in HRH Prince Louis of Luxembourg v HRH Princess 

Tessy of Luxembourg [2017] EWHC 3095 (Fam) at [60]-[61] and [89].  

 

34. It is with regard to this case law that I construe Clause 6.1 – “All pupils should be free 

to complete their time at school without unnecessary intrusion” – as referring to 

children of school age, rather than just children in their capacity as school pupils. This 

is contrary to the construction that Nigel Hanson urged upon me, which was that 

Clause 6.1 only applied in respect of ‘pupils’ who were ‘at school’, which was not part 

of the context here, and that Clause 6.2 should be read as building upon that specific 

protection. I am afraid I disagree. Clearly, to intrude upon a pupil (whether under 16, 

or even under the age of 18) while ‘at school’ would be extraordinarily difficult for a 

newspaper to justify, but that is largely to be dealt with by Clause 6.2 (which is akin to 

Clause 8 (Hospitals)). The FT’s construction would leave Clause 6.1 almost otiose. 

 

35. In my judgment, the primary purpose of Clause 6.1 is to articulate the time before 

which a person should have enhanced protection from the media. This is defined, not 

by reference purely to their age (some pupils – including footballers or child actors - 

leave school and begin working at 16; others will stay in school until they are almost 

19), but instead to whether or not they are still at school. The privacy right of a 17-year-

old playing for Manchester United or winning a Tony Award or otherwise working as 

an ‘adult’ will be distinct from a 17-year-old still in full-time education ‘at school’.  

 

36. It is clear that ‘children’ (under Clause 6.1) can be 16, or 17 or even a fraction older, if 

still at school. If Clause 6.1 is engaged, such that the ‘intrusion’ would also engage 

Clause 2.1 (Privacy), then it can still be outweighed by the Public Interest. Therefore, 

if the child is 16-year-olds or older, the normal public interest balancing test will apply, 

but an ‘exceptional’ public interest will be required if the child is under the age of 16 

(per paragraph 5 of the Public Interest Clause itself). This is because the rights of 

under-16s are said by the IPSO Code to be ‘normally paramount’. It strikes me that this 

is a rather stricter balancing exercise than the tort of Misuse of Private Information. 

 

 



 11 

37. Given that the Complainants’ daughters were aged only-just-15 at this party, then if 

their privacy rights are engaged (whether by way of the confidentiality component or 

the intrusion component of Article 8), then an ‘exceptional public interest’ will need to 

be made out in order to justify that interference in their privacy rights. 

 

38. The first question is therefore whether the Complainants’ daughters’ privacy rights are 

even ‘engaged’? I must consider this in relation to both the ‘confidentiality component’ 

and the ‘intrusion component’. Only if engaged must there be a balance against the 

public interest and free expression rights of the newspaper. 

 

39. As to the confidentiality component, the information about the girls’ private lives is 

relatively limited. It includes their gender, the fact that they are twins, the month and 

year of their birth, the location of their 15th birthday party and some description of it, 

including who might be performing there. This might not seem like private 

information of earth-shattering importance, but I must consider that this information 

would likely mean rather more to a fifteen-year-old girl than the same information 

about an adult of my age.  

 

40. I should consider (having regard to section 12 of the Human Rights Act 1998) what 

information about the girls is already in the public domain. I have not found, as I might 

have done with other complainants, a significant volume of photographs of Mr Libi 

with his family, or showing-off his children at public events. Prior to the 13 July 2017, 

in the English-language media, at least, I was unable to even find online corroboration 

of the fact that he has twin daughters of that age. My efforts to search Google for 

Spanish-language references to his children (searching the Complainant’s name 

alongside “hijas” (daughters) or “geremos” (twins)) yielded only a single tweet from 

the same period: on 5 May 2017 from an account that even now has only 462 followers. 

 

41. Anodyne as the information arguably was, these were not children who had been given 

a public profile by their famous father, or whose details were substantially in the public 

domain. The lack of, or loss of, confidentiality hinges entirely on the fact that aspects 

of the information were available to anyone on the public street or public lobby. The 

law in this area (following Peck v United Kingdom (2003) 36 EHRR 41) has been 

helpfully summarized by Arnold J in Ali v Channel 5 [2018] EWHC 298 (Ch) at [157]-

[158] and [170]: while a highly-relevant factor, a person can still have a ‘reasonable 

expectation of privacy’ in respect of some activities in or around a public place. 

 



 12 

42. I have paused to consider the fact that the Four Seasons hotel in question was that in 

Miami. It is commonly known and understood that the United States has vigorous 

press freedoms under the First Amendment to the US Constitution, and 

correspondingly weak privacy protections as against the media (counter-balanced, it is 

sometimes said, by a more measured culture of newsgathering than in the UK). Insofar 

as the capture (and indeed publication) of this ‘confidential information’ was in the US, 

then should not the local law (which applied at that event) be taken into consideration 

when assessing the ‘reasonable(ness of the) expectation of privacy’? 

 

43. The answer is almost certainly ‘yes’, on the basis of treating ‘foreign law as a factum’. 

However, I give it relatively little weight here, because the subjects in question here are 

children who are not independently in the public, and so will not have any real degree 

of sensitivity to the affect of the varying laws of a particular place to their privacy, as a 

celebrity adult might have. I also note that the ‘local law as factum’ made no ultimate 

difference in the case of Paul Weller’s children in Weller v Associated Newspapers at 

[66]-[71], where those photographs had been taken on a street in California. However, 

it must be acknowledged that photographs or video have long been held to be more 

intrusive of privacy rights than text accounts (especially those that do not use names). 

 

44. I find this very finely balanced, but allowing for the public domain details (and indeed 

nature) of the quinceañera, I do not think that the month of the girls’ birth, the fact 

they are twins, or even the identity of the performer at their private birthday party are 

truly ‘confidential’ details in which they would have a reasonable expectation of privacy 

under the confidentiality component of Article 8.  

 

45. If the confidentiality component is finely balanced, the intrusion limb is less so. These 

girls are not celebrities in their own right – they are not (as far as I can ascertain) 

commonly used by their father as a publicity prop, as so often happens in politics. They 

are teenagers with extremely wealthy lives, but nonetheless teenage lives that they are 

entitled to keep private. It is often hard for journalists to appreciate the impact (even 

on adults) of being featured in the mass media. The Financial Times has over 910,000 

subscribers, and I am satisfied that to merely feature in its pages would be an 

‘intrusion’ into the private life of a child who was not accustomed to media attention. 

 

46. Had the girls’ names and/or photographs been used, I would have found the breach by 

intrusion incredibly easy to find (see Weller or AAA). But even in cases where the 

children’s photograph and names were not released, the intrusion limb has been 



 13 

enough to found a breach of the children’s Article 8 rights (PJS v News Group 

Newspapers) and thus an injunction. Had this been an entirely laudatory article, or a 

soft-focus interview with a celebrity promoting their latest work, perhaps the intrusion 

would be lesser (assuming it wasn’t consented to by the parent anyway). But in 

circumstances where the Article is a fairly sharp-teethed examination of the morality 

and legality of their fathers’ business practice, I consider the intrusion is heightened. 

 

47. I do accept the submission that the intrusion was not gross or exceptional. There were 

no photographs taken, their names were not used, and they were not directly 

contacted. I do not agree with the Complainant that the Article “mocks a family party” 

or that it is an example of “tabloid-like writing style” (not that I find there is anything 

inherently wrong with the style of writing in tabloid newspapers: it is simply not the 

style of the FT). I consider that would require an unfair and ungenerous reading. 

 

48. Although not an egregious intrusion, I am fortified in my conclusion by Clause 6.5, 

which provides that: “Editors must not use the fame, notoriety or position of a parent 

or guardian as sole justification for publishing details of a child’s private life”. I do 

not accept that the details of the party were in any way important to a larger narrative 

about contrasting wealth standards in Venezuela, or expat Venezuelan lives in Miami.  

 

49. Had these girls been the daughters of an unknown man of no importance whatsoever, 

I am quite sure their quinceañera would never have graced the pages of the FT. Absent 

the FT’s legitimate public interest in covering the Complainant, these girls and their 

friends would not have featured. Whilst the coverage was not untoward in any serious 

way, the sole justification for these girls to feature in the Article is the fame and 

notoriety of their father, and that is specifically what Clause 6.5 is intended to prohibit.  

 

50. I mention the friends who attend the party in passing, but there is one important point 

to make about them. Unlike other UK press regulators, the FT does not operate a rule 

of ‘standing’ to make a complaint. You do not have to be the subject of an article to 

complain, and clauses like Clause 6 in relation to children apply to all children, not just 

those of persons featured in the FT, or just to children of FT readers. Had any of the 

children attending the party been identifiable (including by jigsaw identification, or by 

mention of their being related to named persons), I would have considered a breach of 

Clause 6 in relation to them as well.  

 

 



 14 

51.  Having held that there has been an intrusion – albeit a relatively mild and modest 

intrusion – into the private lives of the Complainant’s daughters by the publication of 

details about their 15th birthday party in the Article. The question of breach of Clause 

6.1 and 2.1 therefore comes down to whether it is outweighed by the newspaper’s own 

rights (in freedom of expression) and any public interest in publication. 

  

52. As I explained above, because the Complainant’s are only 15 years of age, the Public 

Interest Clause itself (at paragraph 5) requires that public interest to be ‘exceptional’. 

The FT, believing that Clause 6.1, 6.5 and 2.1 are not breached, eschews specific 

reliance on the Public Interest Clause in relation to these Clauses save noting the 

principles which underpin it, including public interest in freedom of expression per se. 

 

53. I have no difficulty finding that the Article in the general sense is an Article in the public 

interest, in that the allegations made against the Complainant are very serious and 

merit the scrutiny of the press. Where this relates to the malnutrition of a nation, all 

but the ‘miscarriage of justice’ elements in Paragraph 1 of the Public Interest Clause 

may well be engaged. But that is not the test I am applying at this stage of the 

Adjudication. In looking at a prima facie breach of Clause 6.5 and 2.1 by ‘intrusion’, I 

must consider the public interest in those passages. 

 

54. In my view, whilst the quinceañera may make for a colourful, engaging lede, it does 

not fulfil any of the criteria in Paragraph 1 of the Public Interest Clause. I accept 

entirely that there is a public interest in freedom of expression per se (Paragraph 2), 

and I have already considered the material in the public domain prior to publication 

in assessing whether or not there was a prima facie breach of Clauses 6.1, 6.5 and 2.1 

(as I am enjoined to do per Paragraph 3).  

 

55. However, I cannot possibly find an exceptional public interest in publishing the details 

about the Complainants’ daughters quinceañera. Insofar as the justification is that it 

demonstrates his wealth, and the contrast that strikes when compared to the poverty 

of his customers in Venezuela, the point is powerfully made. But it could be equally 

powerfully made by any example of significant expenditure: there is no particular 

reason why the birthday party of children below the age of 16 is the chosen anecdote 

for the lede. In an article so condemnatory (whether reasonably so or not) of the 

Complainant, the introductory paragraphs have brought into play the lives of children 

who have no relevant place in that story.  

 



 15 

56. If the girls had been 17, I might have found it a finer balance, as to whether the 

importance of freedom of expression per se outweighed their rights. But Paragraph 5 

of the Public Interest Clause requires the public interest to be ‘exceptional’ where 

children are under 16, and the ever-present importance of freedom of expression for 

its own sake cannot be ‘exceptional’ in the sense required by the Code. 

 

57. All cases of Clauses 2 and 6 must be assessed on their particular facts. This 

Adjudication sets no precedent that the FT can somehow never mention under-16s 

without parental consent. Context is everything. Many mentions about younger 

children will be with the consent – express or implied – of their parents, or because 

they have appeared at major public occasions. Some will be extraordinary in their own 

right, or inextricably linked to important events. But others will be private children 

whose only reason ever to appear in the FT will be because of a famous parent: absent 

any consent, the FT must have regard to Clause 6.5 and consider in advance what 

public interest there is in including the details about the child. The Code requires that.  

 

58. Accordingly, I find the Financial Times in breach of Clauses 6.1, 6.5 and 2.1 of the FT 

Editorial Code of Conduct. 

 

Clause 1 (Inaccuracy) 

 

59. The complaint (set-out in full at Appendix A) is wide-ranging, but can broadly be 

summarized as follows: 

 

a. That the promise of the online headline is ‘how’ the Bolivarian Bourgeoisie 

profit from crisis, but then devoting so much of the Article to the Complainant 

without making specific allegations of fraud against Mr Libi, instead describing 

general corruption in Venezuela, means that the headline misstates or 

overstates the text of the Article (“the Headline Complaint”); 

 

b. Whether or not there is still an open investigation by the Venezuelan National 

Assembly into the Complainant or his companies, or whether all such inquiries 

have been closed (“the Open Inquiry Complaint”); 

 

c. Whether the report of the Venezuelan National Assembly proceedings is 

accurate in respect of the Complainant’s evidence (“the Evidence Complaint”); 

 



 16 

d. Objection to the use of a tweet by Minister Torres, and whether or not Gen 

Torres had the power to distribute US dollars (“the Torres Complaint”); 

 

e. Complaints as to the details given of companies said to be owned and/or 

controlled by the Complainant (“the Interests/Investments Complaint”); 

 

f. That describing Grupo Libi as having ‘pummeled’ Quaker Oats is hinting at 

allegations of abuse of a dominant position (“the ‘Pummeled’ Complaint”). 

 

60. The letter from the editor, Lionel Barber, acknowledged some minor errors and offered 

some modest corrections and/or clarifications: 

 

a. A reference to ‘limousines’ in paragraph 2 became ‘luxury cars’;  

 

b. the reference to the Complainant producing ‘sales receipts’ before the National 

Assembly was changed to ‘list of customers’; 

 

c. A change was made to reference that General Torres had, in the past, 

distributed hard currency, and that he had done so in his capacity as director 

of the Central Bank of Venezuela, not in his capacity as head of Banco de 

Venezuela CA, which had part-financed the Complainant’s company, Frimaca; 

 

d. The reference to the Complainant’s ‘directorship’ of Banplus was amended to 

show that it was his ‘former directorship’ and the reference to involvement in 

‘banks’ in Panama and Spain was changed to ‘financial services companies’. 

 

61. I shall consider the facts of each of these complaints in turn, but first I need to consider 

the framework that applies to complaints under Clause 1 (Accuracy) of the IPSO Code.  

 

Framework 

 

62. First, the specific rule about breach by “headlines not supported by the text” of an 

article is a free-standing basis of complaint, even though it falls within Clause 1.1.  

 

 



 17 

63. Second, as I noted in the Berkley Adjudication5, there is a critical difference between 

Clause 1.1 (which concerns negligence prior to first publication) and Clause 1.2 (which 

concerns the newspaper’s willful refusal to amend serious matters post-publication, 

once the alleged breach has been communicated: 

“However, it is important to understand what exactly constitutes a breach of 
Clause 1 (Accuracy): 
 
8.1  Clause 1.1 will only be breached if the Press has not taken care to avoid 

publishing inaccurate information. It is a rule against slapdash 
journalism that is negligent about setting out the facts. It is not a rule 
which is breached by the mere presence of any inaccuracy however 
minor. It is breached only by such inaccuracies that a careful 
newsroom could and should have avoided publishing. 
 

8.2  Clause 1.2 will only be breached if the Press has refused to properly 
correct, clarify or apologise for a ‘significant inaccuracy, misleading 
statement or distortion’. Clause 1.2 is therefore different to Clause 1.1 
in two material respects: first, the inaccuracy must be ‘significant’; 
and second, the breach is not one of negligent omission, but intentional 
refusal to amend” 

 

64. Third, Clause 1 is not an ‘asterisked’ clause, so there is not a general exception to 

Clause 1 by virtue of the Public Interest Clause. However, I must construe Clause in 

accordance with Article 1(6) and 1(7) above, so as to recognize the rights of the FT and 

its readers in balance with the rights of complainants and subjects of articles.  

 

65. Fourth, this is relevant insofar as I have (in the Portes Adjudication6) opined on the 

meaning of Clause 1’s “inaccurate, misleading, or distorted”. 

 
“23.  Although headed “Accuracy”, Clause 1 actually concerns itself with 

three forms of error: statements of fact may breach by being either 
inaccurate, misleading, or distorted. The forms of remedy available if 
Clause 1 is breached are: correction, clarification, and apology. It is 
implicit in both the distinction between ‘inaccurate’ and ‘misleading’, 
and in the distinction between a ‘correction’ and a ‘clarification’ that a 
statement of fact may be entirely correct, and yet still breach Clause 1. 

 
 

                                                
5  Berkley Adjudication, 29 March 2015, at paragraph [8]:  

https://ft1105aboutft-live-14d4b9c72ce6450cb685-1b1cc38.aldryn-
media.io/filer_public/aa/27/aa27c09e-86e3-45f6-b063-ed809df43f00/2015-01-28_matt-
berkley-adjudication.pdf  
 

6  Portes Adjudication, 29 May 2015, at paragraphs [23]-[27]: 
https://ft1105aboutft-live-14d4b9c72ce6450cb685-1b1cc38.aldryn-
media.io/filer_public/60/9f/609fb246-1319-4841-8d2f-a7a9b2c5ee2f/2015-05-11_ferguson-
adjudication-with-ps.pdf  

  



 18 

24. Whether a statement is ‘inaccurate’ (in the narrow sense of factually 
wrong, and requiring a correction) can be judged by comparing the 
published information to a provably true version of the information. 
If they differ, and the difference is ‘significant’, a correction will be 
directed.  

 
25. A statement will be ‘misleading’ where the objective reasonable reader 

of the FT would take away an erroneous belief about the subject of that 
statement, even though the statement was true. The words “John Doe 
has been caught in bed with woman who isn’t his wife” may be 
perfectly true because John Doe has never married, but if a reasonable 
reader would take away that John Doe is both married and having an 
extra-marital affair, the statement is misleading. Significant 
misleading statements will require clarification, not correction, given 
that the information is not intrinsically inaccurate. 

 
26.  What then of ‘distorted’? It clearly is intended to mean something 

distinct from ‘misleading’. My provisional view is that whereas a 
misleading statement misinforms the reasonable reader about the 
factual content of that statement, a ‘distortion’ is an assembly of 
statements that are neither inaccurate, nor misleading, but 
collectively give an impression that a reasonable and fair-minded 
person in possession of all the facts would not have. To say of Adolf 
Hitler that he was a vegetarian, liked dogs, painted watercolours, and 
never cheated on his wife might not be inaccurate or misleading in any 
of the specifics, but would give the most grossly distorted view of his 
character.  

 
27. An alleged distortion therefore requires me to find the limits of fair and 

reasonable views of an article’s subject matter, to see if the article 
(although the facts are true) is a distortion of the picture generally.  
Partly for the reasons discussed above, I will be much more wary of 
doing so where the complaint is about an OpEd (where readers should 
expect a columnist to be giving a particular, subjective view on ‘the 
truth’) than in the news sections (where there is a reasonable 
presumption of objectivity and fairness).” 

 

66. In one respect, these definitions need some refinement, in particular as to ‘distortion’ 

(which was not in issue on that occasion). Nigel Hanson of the FT rightly objects to my 

reference to ‘fairness’ (a subjective standard), where Clause 1 concerns objective error, 

and so references to the ‘fair and reasonable reader/views’ should simply be read as 

saying ‘reasonable reader/views’. 

 

67. The further objection is that my definition of ‘distorted’ requires the ‘reasonable 

reader’ to be in possession of ‘all the facts’, which is itself a subjective definition (what 

are ‘all’ the facts? Who decides what facts must be included in the mix?) and cuts 

against editorial judgment and freedom. I can appreciate the concern, but this may be 

a matter of infelicitous phrasing, rather than a real obstacle to adjudication. 

 



 19 

68. The FT’s submission is that ‘distortion’ means “a statement or series of statements 

that, when a publication is read and considered in its entirety, bear(s) for the 

ordinary and reasonable FT reader in possession of important relevant facts 

pertaining to the particular matter in question and in-existence and available pre-

publication, a meaning that significantly and insupportably twists or misrepresents 

the true position or state of affairs”. This represents that ‘distortion’ is still (being in 

Clause 1) a species of ‘inaccurate’ or ‘misleading’ information. I accept this submission. 

 

69. It is important to recognise that while the latitude afforded editorial will be at its 

greatest in opinion pieces, there is also a wide discretion afforded to editorial as to the 

picture painted with true facts. Where there are not many or major elements of a story 

that are false, it will be very rare that a news article will be outside the bounds of that 

editorial discretion. It is not for me to substitute my view for that of the editor. 

 

70. On the basis of the above construction of Clause 1, I must now apply it to the facts. 

 

The ‘Pummeled’ Complaint 

 

71.   This is the most straightforward of the Clause 1 complaints. The Article says “His 

oatmeal business has pummeled the famous Quaker oats brand made locally to win 

a 65 per cent market share.” It is said in the complaint letters that this is “clearly 

hinting at some kind of abuse of dominant position in the market, to the detriment of 

a disabled competitor”. 

 

72. Applying the ‘meaning’ framework I adopted from the English law of defamation in the 

Wessendorff Adjudication (see footnote 3 above) I consider that the allegation that 

‘pummeled’ connotes – even in the context of this article – an implicit allegation of 

wrongdoing by way of abuse of dominant position or other breach of competition law 

to be unsustainable. I have conducted a search of FT.com to see when the term has 

been used elsewhere, and in almost no context is that use of the word made out. It is a 

“strained” interpretation, and not reasonable. I reject this aspect of the complaint. 

 

The Interests/Investments Complaint 

 

73.  The Grupo Libi complaint letter of 23 July 2017 said: “I do not have banks in Panama 

or Spain. I hold a minority share in a funder in Panama, which is directed and 

managed by its main partner. The alleged bank in Spain does not exist. I had an 



 20 

investment in a company that never came into operation, so I sold the minority share 

that I owned. Nor is it true that I capitalized by the company by subscribing 5 million 

euros worth of its stock prior to selling my interests.” 

 

74. The Shutts appeal of 17 August 2017 is worded slightly differently: “Mauro Libi does 

not have banks in Panama or Spain. He holds a minority share in a funder in 

Panama, which is directed and managed by its main partner. That company is not a 

bank but Mr Barber deliberately insists otherwise by stating in his answer to our 

reply that Mr Libi “is a director and shareholder in a bank in Panama”. // As for Mr. 

Libi’s business in Spain, he had an investment in a company that never came into 

operation, so he sold the minority share that he owned. The amount of the capital 

increase subscribed by Mr Libi prior to the sale was not the one indicated by the 

publication”. 

 

75. The matter of the Panamanian company being a bank or not has been corrected since 

publication: the Article now refers to ‘financial services companies’ in Panama and 

Spain, rather than ‘banks’. The Article has also been corrected to show that the 

Complainant is a former director of Banplus. I do not consider the matters so obvious 

as to qualify for a breach of Clause 1.1 (negligence in advance of publication). Had these 

not been changed, I may have held a breach of Clause 1.2 (failure to correct a significant 

error), but it having been corrected I cannot find a breach of Clause 1.2. 

 

76. The only remaining question is the size of the capital increase subscribed by Mr Libi’s 

Inversiones Valentina 15402 in the Spanish AFC Investment Solutions, of which he 

held an 18% share. The article says it was $5 million. The appeal letter says that is 

incorrect but does not give its own figure. If the Complainant would like to furnish the 

FT with the correct figure and evidence that, then I think it is for the Editor to consider 

whether he would wish to correct the $5m figure. In the absence of a competing figure 

or any evidence as to what it might be, I find no breach of Clause 1.1 or 1.2 to be proven. 

 

The Torres Complaint 

 

77. The Article says: “Everything is ambiguous in the shell game of Venezuelan finance. 

As Gen Torres, who as head of Banco de Venezuela [and at the time a director of the 

central bank also distributed] also distributes hard currency, wrote in an October 

2014 tweet: “Meeting with Mauro Libi . . . Efficiency!” That same month, Mr Libi 



 21 

opened a chilled food distribution business, Frimaca, a venture part-financed by 

Banco de Venezuela.” [as corrected: original] 

 

78. The appeal letter says that the FT erred in believing (per the Editor’s response) that 

prior to the DICOM system, Banco de Venezuela had any ability to distribute hard 

currency, and that this was always the sole preserve of the Central Bank of Venezuela. 

If that is correct – as I assume it to be – the correction is well-made, and avoids any 

breach of Clause 1.2. Again, I do not consider such an error – even if it were so – to be 

so egregious as to breach Clause 1.1. 

 

79. The real nub of this aspect of the complaint is that there is an insinuation of illegality 

of financing of Frimaca, and/or of a “hidden and privileged relationship with that 

official called a “shell game”, when in fact this meeting was public, as are all meetings 

that the government periodically holds with food companies”.  

 

80. I do not consider there is any inaccuracy here as to engage Clause 1. To describe the 

system of financing in Venezuela as a ‘shell game’ is perfectly legitimate and within the 

editorial discretion afforded to the FT. The Article clearly states that it considers there 

to be a privileged relationship between the Complainant and Gen. Torres: I accept it is 

not ‘hidden’, but neither do I consider that the Article insinuates that it is (it even 

includes a public tweet, which demonstrates the lack of concealment of a relationship: 

indeed this is an aspect about which the Complainant takes issue). The ‘ambiguity’ 

comes from the multiple roles played by Gen. Torres, and so the different forms of 

relationship he thereby has with the Complainant and his companies.  

 

The Evidence Complaint 

 

81. The original complaint of 23 July 2017 objected to describing the Complainant 

producing ‘sales receipts’ to prove that his companies were not ghost companies. The 

Complainant said: “Also, I did not show ‘sales receipts’ to defend myself, as the report 

falsely claims. What I did unfailingly demonstrate was the bona fide character of the 

companies involved and the existence of hundreds of well-known and long-standing 

customers (with full identity data for verification) who were in fact the country-wide 

recipients and distributors of the imported food that, according to Congressman 

Montoya, was non-existent and never reached store shelves”. 

 



 22 

82. The response of the Editor was to amend ‘sales receipts’ to ‘customer lists’, but this did 

not satisfy the Complainant, whose lawyers appealed, saying: “Subsequently, the 

article replaces the phrase [‘sales receipts’] with ‘customer list’ as a mere unimportant 

formality, as acknowledged by Mr Barber in his answer to the reply we sent.” In 

making the change, the Editor did say he didn’t think this was “a significant issue”. I 

can see the importance of all reports of legislative proceedings must be accurate – it is 

right that the correction was made, and so there is no breach of Clause 1.2.  

 

83. The purpose of citing this evidence was to make clear the central charge had been 

disproven: I do not see what more could be done to faithfully recount the facts. Insofar 

as the complaint is about the framing of the proceedings, I do not consider the FT to 

be outwith its editorial discretion as to how those facts are presented. The Article is 

careful to make clear the conclusion in the Complainant’s favour: that “On December 7, 

the commission decided “no fact, act or omission was found to have impaired the 

public patrimony” and closed its investigation”. 

 

84. I therefore find no breach of Clause 1.1 or 1.2 on this aspect of the complaint. 

 

The Open Inquiry Complaint 

 

85. The Article [after describing the conclusion of the National Assembly investigation into 

the Montoya allegations] says: “On June 15, the National Assembly opened an 

investigation into an alleged $207m fraud at a subsidized food programme, called 

CLAPs. It said it was continuing other fraud investigations, including into Mr Libi, 

and would “release more information soon”. (Mr Libi says he never participated in 

CLAPs and reopening the assembly’s probe “lacks logical and legal sense”).” 

 

86. I understand that both the Complainant and the FT agree that the investigation into 

the Complainant by the National Assembly, arising out of allegations made by 

Congressman Julio Montoya, is closed and that it found in the Complainant’s favour. 

This is apparently recorded in closed Case File No. 1651. 

 

87. It is also not in dispute that there is a separate open investigation by the National 

Assembly into ‘CLAPs’, a government subsidized-food programme, but that 

investigation does not concern the Complainant or his companies. This CLAPs 

investigation, unrelated to Mr Libi, was brought by a Mr Carlos Paparoni.  

 



 23 

 

88. It seems clear to me that the Article is saying that beyond the closed investigation, and 

the CLAPs investigation, there are further open investigations into fraud, and that it is 

these latter investigations (about which more information will be forthcoming in due 

course) – and not the closed or CLAPs investigations – that concern the Complainant. 

 

89. On that basis, I am not hugely assisted by the assertions in the complaint letter and 

appeal letter as to the finality of the Case No 1651 proceedings which it is agreed are 

closed, or the protestations of the Complainant (recorded expressly in the Article) that 

he is not involved in the CLAPs programme or the investigation into it. The question – 

and it is a simple one – is whether there is an adequate factual basis for saying there 

are other investigations by the National Assembly into the Complainant. 

 

90. The Editor’s response letter makes clear that “In June this year the National Assembly 

confirmed, separately from an investigation into the CLAPs food programme, that it 

was also investigating allegations by Socialist Tide and others regarding suspicious 

imports by Grupo Libi and the irregular allocation of more than $500m for imports 

and that it would be releasing more information soon. That was also confirmed to 

Mr Rathbone in an interview with Mr Carlos Paparoni, a senior lawmaker and vice-

president of the commission. The article makes it clear that that is separate from the 

investigation into CLAPs and it does not suggest you have participated in CLAPs”. 

 

91. On the basis of the material before me, I do not find any inaccuracy. Carlos Paparoni 

– who was apparently not on the Commission at the time of the closed investigation 

(Case File No 1651) – has told the FT of an investigation separate to that which he has 

launched into CLAPs. It is this further open investigation, not the CLAPs investigation, 

in which the Complainant is said to be implicated. That allegation may, of course, turn 

out to be entirely without foundation. I have no further details. But it is sufficient for 

my purposes that this has been conveyed to the FT by Congressman Paparoni, and I 

am satisfied that it has been. The complaint, insofar as it objects on the basis that the 

investigation in Case File No 1651 is closed and that the Complainant was never in 

CLAPs, fails to isolate any inaccuracy at all in the Article. 

 

92. In the circumstances, I find there has been no breach of Clause 1.1 or 1.2 in respect of 

this aspect of the complaint. 

 

 



 24 

 

The Headline Complaint 

 

93. Finally, I must consider that sui generis aspect of Clause 1.1, namely whether the 

Headline misrepresents the text. The test is whether there is a form of inaccurate, 

misleading or distorted information by way of a “headline not supported by the text”. 

 

94. The headline of the online version was “How Venezuela’s ‘Bolivarian bourgeoisie’ 

profits from crisis” with the standfirst “Amid unrest over shortages and corruption, 

the rise of a business empire draws questions”. In the print edition, the headline was 

“Profits from Empty Shelves” with the standfirst “As protests and violence engulf 

Caracas, the country is beset by shortages and endemic corruption. Amid the chaos, 

Mauro Libi has built a huge food business empire but his critics want to know how”. 

 

95. Again, applying the framework I adopted in the Wessendorff Adjudication (see 

footnote 3 above), a headline must be read with the article in context. I consider that 

the Article makes allegations of corruption and profiteering, which I would assess as 

being Chase Level 3 (reasonable grounds to investigate), or at most Chase Level 2 

(reasonable grounds to suspect). I consider that this same Chase level is reflected in 

the Headlines/Standfirsts (which may be a little higher when read independently, but 

not so differently as to breach Clause 1.1). The text broadly delivers on the headline. 

 

96. I have considered, separately and within the context of the Headline Complaint, 

whether the Headline and Article could be consider a ‘distortion’. I have come to the 

clear view that they cannot: the Article carefully avoids putting its case higher than it 

can substantiate, and makes sure to include both bane and antidote: the Complainant’s 

vindication before the National Assembly (which the appeal letter notes made him 

almost unique: both for being prepared to answer questions, and for the proceedings 

being resolved without finding of wrongdoing). The Complainant therefore questions 

why he is chosen as the face of an article about generic food corruption in Venezuela. 

It is not an unfair question: I’m afraid the answer lies in the difficulty in reporting this 

issue without the benefit of the legislative proceedings that have taken place in his case.  

 

97. I am satisfied that, notwithstanding that the Article is critical, even ungenerous, 

towards the Complainant, it falls within the wide ambit of editorial discretion. I can 

well understand why the Complainant feels aggrieved at the portrayal, but I do not 

think it sufficiently ‘inaccurate’ to find that there has been a breach of Clause 1. 



 25 

Conclusion 

 

98. I therefore find that there has been no breach of Clause 1 (Inaccuracy), but that there 

has been a breach of Clauses 2 (Privacy) and 6 (Children) of the FT Editorial Code.  

 

99. Had the breach of Clause 2 related to the confidentiality limb, I would have ordered 

the removal of the information from the online version of the Article. Given that the 

breach is based solely on the intrusion limb, and that such intrusion cannot be undone, 

I do not consider it necessary or proportionate to compel removal. The remedy in 

respect of the breach I have found will be that a link to this Adjudication be added to 

the online version of the Article for as long as it remains available to the public. 

 

GREG CALLUS 

Editorial Complaints Commissioner 

Financial Times 

10 April 2018 

 

 


